سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

پله در پله هشتاد؛ خاطره فرار بسوی پیروزی؛ رشوه ۵ میلیون دلاری روسیه

نازک بین: ۲۳اکتبر، ادسون آرانتس دوناسیمنتو  که در دنیا به پله معروف است، هشتاد سالگی‌اش را جشن گرفت .او که سال ۱۹۷۷ بازنشسته شد، صاحب رکورد ۱۲۸۱ گل در ۱۳۶۳ بازی ملی و باشگاهی است. به همین علت این اسطوره فوتبال جهان و برزیل پیامی را به مناسبت تولد ۸۰ سالگی خود منتشر کرد. به نقل از اکسپرس، پله اسطوره فوتبال جهان و برزیل ۸۰ ساله شد و به همین خاطر خیلی از علاقه مندان او به همین مناسبت برای پله پیام تبریک فرستادند. پله با تشکر از کسانی که تولد او را تبریک گفتند گفت:‌ من می‌خواهم از همه تشکر کنم. خیلی‌ها در این مدت برای من پیام فرستادند و تولد من را تبریک گفتند.  البته شاید خیلی باهوش نباشم (می خندد) اما با ذهنی روشن. مردم همیشه به من لطف داشتند و دارند. هر جا که می‌روم، هرجا که می‌آیم، همه جا با استقبال خوبی روبه‌رو می‌شوم. درهای کل دنیا باز است. امیدوارم وقتی به بهشت ​​می‌رسم، خدا مرا به بهشت بپذیرد همان‌طور که امروز همه دنیا مرا به لطف فوتبال عزیزمان قبول می‌کنند.

چیزهای زیادی وجود دارد که دوست دارم به طرفداران، دوستانم، برادرانم و عزیزانم بگویم. هر آن چه که شخص در زندگی دریافت می‌کند همان چیزی است که خداوند برای شما شایسته می‌داند. اگر من کاری کردم که کسی را ناراحت کرده است، برای سانتوس، تیم ملی برزیل عده‌ای را خوشحال کردم و طبیعتا عده‌ای هم با این باخت‌ها ناراحت شدند. اما این زندگی است. ببخشید. باز هم از خدا به خاطر زندگی که به من داد تشکر کنم و از همه کسانی که تولد من را تبریک گفتند قدردانی می‌کنم.

فوتبال و زندگی وی  که شهرت او در زمان بازی هم حیرت‌انگیز بود اما مانند هر انسان معروف دیگری ماجراهایی در مورد این فوتبالیست وجود دارد که کمتر شنیده شده اند. در این مطلب با تکیه بر مطلبی از همشهری آنلاین، ده مورد از این داستان‌ها را مرور می کنیم:

پله موجب اخراج یک داور شد- سانتوس، تیم باشگاهی پله، ۱۸ ژوئن ۱۹۶۸ در دیداری دوستانه به مصاف تیم المپیک کلمبیا در بوگوتا رفت. ورزشگاه سرشار از تماشاگر بود. به دنبال خطای پله روی مدافع حریف و پس از آن به گفته گی‌یرمو ولاسکز، توهین به داور، در میان حیرت تماشاگران، به او گفته شد از زمین بیرون برود (استفاده از کارت قرمز از سال ۱۹۷۰ شروع شد).

اوضاع بهم ریخت و بازیکنان خشمگین سانتوس دور داور جمع شدند؛ در عکس‌های پس از بازی مشخص بود که دور چشم ولاسکز هم کبود شده بود. جمعیت حاضر در ورزشگاه هم نسبت به آن تصمیم معترض بودند.

پله واقعا جلوی یک جنگ را گرفت؟- سال ۱۹۶۰، سانتوس باشگاهی که پله در آن بازی می‌کرد، یکی از معروف‌ترین تیم‌های جهان بود؛ آن‌ها از این مزیت به بهترین شکل استفاده می‌کردند و در نقاط مختلف دنیا بازی‌های جذاب دوستانه ترتیب می‌دادند. یکی از این بازی‌ها ۴ فوریه ۱۹۶۹ در کشور جنگ‌زده نیجریه بود: سانتوس یک تیم محلی را ۱-۲ در شهر بنین شکست داد. نیجریه در آن زمان درگیر یک جنگ خونین داخلی بود. به گفته گیلرمه گوارش، متخصص تاریخ باشگاه سانتوس، بازیکنان نسبت به امنیتشان نگران بودند و بنابراین طرف‌های درگیر قبل از بازی بر سر آتش‌بس توافق کردند.
 

جنگ داخلی نیجریه از سال ۱۹۶۷ تا ۱۹۷۰ موجب کشته شدن بیش از یک میلیون نفر شد. منبع  Getty Images

این داستان در سال‌های اخیر مورد تردید قرار گرفته و به طرز عجیبی هم در اولین نسخه از زندگینامه پله که در سال ۱۹۷۷ منتشر شد، نادیده گرفته شده است.اما در زندگینامه‌ دیگری که ۳۰ سال بعد منتشر شد، اسطوره برزیلی به آن اشاره کرد. او گفت که به بازیکنان برزیل گفته شده بود: “جنگ داخلی به خاطر این مسابقه دوستانه متوقف خواهد شد.” پله همچنین در آن کتاب نوشت: “خب، من مطمئن نیستم که این داستان کاملا واقعیت داشت، ولی نیجریه‌ای‌ها اطمینان دادند، زمانی که ما آن‌جا هستیم، به محل بازی حمله نخواهد شد. “

چگونه پله به بیتلز کم‌محلی کرد-پله سال ۱۹۷۵ برای بازی در نیویورک کاسموس، راهی نیویورک شد؛ این زمانی بود که آمریکا برای نخستین بار (۶۸-۱۹۶۴) برگزاری یک لیگ حرفه‌ای را تجربه می‌کرد.او در کلاس آموزش زبان انگلیسی شرکت می‌کرد و در یکی از جلساتی که به کلاس می‌رفت با جان لنون، عضو سرشناس گروه بیتلز که او نیز همزمان مقیم آن شهر بود، روبرو شد.
پله در خاطراتی که سال ۲۰۰۷ منتشر شد، نوشت: “لنون در همان مدرسه زبان ژاپنی یاد می‌گرفت.” وی می‌گوید که لنون به او گفته بود که او و سایر اعضای گروه بیتلز در هنگام برگزاری جام جهانی ۱۹۶۶ تلاش کرده بودند با تیم برزیل در هتل دیدار کنند.پله نوشته است که مسئولان محافظه‌کار فدراسیون فوتبال برزیل به این موسیقیدان و سایر اعضای گروه بیتلز اجازه دیدار با بازیکنان تیم ملی را ندادند.

چرا هرگز در یک باشگاه اروپایی بازی نکرد-منتقدان می‌گویند پله چون به دنبال یک زندگی راحت بود، هرگز در فوتبال اروپا بازی نکرد. مسئله این است که در واقع به پله برخلاف سایر بازیکنان معروف یا غیر معروف آن زمان برزیل، اجازه بازی در خارج از کشور داده نشد. پله پس از ۱۸ سال بازی برای تیم برزیلی سانتوس در سال ۱۹۷۵ به نیویورک کاسموس ملحق شد و سه فصل برای این تیم بازی کرد.

اولین بازی به عنوان کاپیتان برزیل… در پنجاه سالگی-بله درست خواندید. پله تنها یک بار بازوبند کاپیتانی تیم ملی فوتبال برزیل را به بازویش بست. او همیشه از بازوبند کاپیتانی چه در باشگاه و چه در تیم ملی امتناع می‌کرد. پله بازوبند کاپیتانی برزیل را برای اولین بار در سال ۱۹۹۰، زمانی که ۵۰ ساله بود به بازو بست.تنها استثنا زمانی بود که در ۵۰ سالگی برای برزیل بازی کرد؛ این اتفاق در سال ۱۹۹۰ افتاد، ۱۹ سال پس از بازنشستگی‌اش در تیم ملی. او در یک بازی دوستانه بین برزیل و منتخب جهان در میلان ایتالیا شرکت کرد. مسابقه‌ای که به مناسبت ۵۰ سالگی پله ترتیب داده شده بود و او یک نیمه در آن بازی کرد. شکست ۱-۲ برزیل در این مسابقه به یک دلیل دیگر هم در برزیل معروف شد: رینالدو، مهاجم باشگاه فلومیننسه می‌توانست در مسابقه‌ای که به افتخار پله برگزار شده بود به او یک پاس گل بدهد، اما بجای این کار توپ را به بیرون از دروازه شوت کرد. رینالدو سال ۲۰۱۰ به وبسایت گلوبو استوره برزیل گفت: “اولش یک مقدار از دست من عصبانی شد”.

وقتی پله در کارائیب ربوده شد- بازیکنان سانتوس از مسابقه ۵ سپتامبر ۱۹۷۲ مقابل ترینیداد و توباگو راضی نبودند. اوبردان، مدافع تیم به روزنامه برزیلی “زرو اورا” در سال ۲۰۱۰ گفت: “اغتشاش‌های جدی در جریان بود و ما تانک‌ها را در خیابان می‌دیدیم. ما تصمیم گرفتیم با سرعت تمام مسابقه دهیم و بعد هم بپریم داخل هواپیما. “
 پله عادت داشت روی شانه‌های مردم حمل شود، اما اتفاقی که در ترینیداد افتاد، تجربه‌ای متفاوت بود. اما آن‌ها روی واکنش جمعیت پس از گل دقیقه ۴۳ پله حساب نکرده بودند. مردم داخل زمین ورزشگاه “پورت آو اسپین” هجوم آوردند و در حالی که پله را روی شانه‌هایشان حمل می‌کردند، راهی خیابان‌های شهر شدند. پله دقایق ناخوشایندی را گذراند تا سرانجام نجات پیدا کرد.

وقتی پله جای سیلوستر استالونه را گرفت- وقتی فیلمبرداری فرار به سوی پیروزی در سال ۱۹۸۰ شروع شد، سیلوستر استالونه به لطف دو فیلم اول مجموعه راکی، چهره‌ای شناخته شده در صنعت سینما بود. فرار به سوی پیروزی داستان یک بازی تخیلی بین تیمی از سربازان آلمان نازی با تیمی از زندانیان آن‌ها در جنگ جهانی دوم است. پله هم در کنار شماری از بازیکنان نامدار شاغل و بازنشسته آن دوران مانند بابی مور کاپیتان فقید و اسبق تیم ملی انگلیس  و اسوالدو آردیلس مدافع اسبق تیم ملی آرژانتین در فیلم حاضر بود. استالونه نقش دروازه‌بان تیم را بازی می‌کرد.

چون سیلوستر استالونه فوتبال بلد نبود، نقش او و پله در فیلم فرار به سوی پیروزی با هم جابجا شد. منبع تصویر، Getty Images

گفته شده در آن صحنه‌ای که پله قرار بود با یک قیچی آکروباتیک و زیبا گل بزند، در همان برداشت اول کاری که از او خواسته شده بود را به بهترین شکل انجام داد. پله اوایل این ماه (اکتبر) به یک وبسایت برزیلی گفت که ابتدا قرار بوده گل آخر را استالونه وارد دروازه حریف کند: “در فیلمنامه اولیه، استالونه قرار بود مهاجم باشد و من دروازه‌بان.” پله سپس با خنده ادامه داد: “اما او در تمام زندگی نتوانست یک شوت به توپ بزند.”

پله  یک دروازه‌بان خوب- پله اگر نقش دروازه‌بان را در فیلم فرار به سوی پیروزی بازی می‌کرد هم مشکلی به وجود نمی‌آمد.در زمانی که تیم‌های فوتبال فقط مجاز به انجام یک تعویض بودند، پله هم برای باشگاه و هم برای تیم ملی برزیل درون دروازه ایستاد. در واقع پله چهار بار دستکش دروازه‌بانی سانتوس را پوشید، از جمله نیمه‌نهایی جام حذفی برزیل در سال ۱۹۶۴. تیم بازی را برد و پله یک گل هم نخورد.

فقط یک پله وجود نداشت…- تماشاگران احتمالا از فریاد کشیدن شعار “فقط یک پله وجود دارد!” حسابی کیف می کنند، اما راستش را بخواهید این ادعا درست نیست. شهرت افسانه‌ای پله در سراسر دنیا موجب شد افراد زیادی در داخل و خارج زمین فوتبال این نام را بگیرند.
 یکی از معروف‌ترین بازیکنان آفریقا که هنگام تولد عبدی آیو نام داشت، بعدها با نام عبدی پله معروف شد و برای تیم ملی فوتبال غنا و شماری از باشگاه‌های نامدار اروپایی بازی کرد.در انگلیس، پدرو مونتریو دروازه‌بان اهل کیپ ورد (جزیره‌ای در اقیانوس اطلس) که در سال ۲۰۰۶ به ساوتهمپتون پیوست، با نام پله شناخته می‌شد و این لقب را از کودکی به او داده بودند. (در ایران نیز پرویز ابوطالب، مربی باسابقه که مدتی پیش درگذشت، اسم فرزندش را پله گذاشت.) اما تاثیر بیشتر نام پله مربوط به اسمی است که هنگام غسل تعمید روی او گذاشته شد. به گفته موسسه جغرافیا و آمار برزیل، پس از پله تعداد بچه‌هایی که ادسون نام گرفتند، به طرز فوق‌العاده‌ای زیاد شد.در سال ۱۹۵۰ در برزیل نام ۴۳۵۱۱ نفر ادسون بود. دو دهه بعد و پس از این که پله بیش از ۱۰۰۰ گل زد و برنده سه جام جهانی شد، شمار ادسون‌ها به بیش از ۱۱۱۰۰۰ نفر رسیده بود.

پادشاهی که می‌توانست رئیس‌جمهوری شود؟-سال ۱۹۹۰ پله به رسانه‌های بین‌المللی گفت که به حضور در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۹۹۴ برزیل فکر می‌کند.

رشوه ۵ میلیون دلاری روسیه برای پنهان کردن دوپینگ وزنه بردارانش

وادا فاش کرد که نهادهای روسی پنج میلیون دلار در سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۶ به یک مقام بلند پایه فدراسیون جهانی وزنه برداری پرداخت کرده بودند تا اجازه دهد وزنه برداران روسیه پس از مثبت شدن تست دوپینگ آن‌ها در  مسابقات شرکت کنند. آژانس جهانی ضد دوپینگ (وادا) در گزارشی اعلام کرد که نمونه ادرار  ۱۸ وزنه بردار از شش کشور دستکاری شده و نمونه‌های تمیز جایگزین نمونه‌های قبلی شده‌اند. این مسئله رسوایی دیگری را برای فدراسیون جهانی بحران زده وزنه برداری رقم زد. اکنون در گزارش وادا، پای روسیه نیز به پرونده‌های فساد  فدراسیون جهانی باز کرده شده است. وادا فاش کرد که نهادهای روسی پنج میلیون دلار در سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۶ به یک مقام بلند پایه فدراسیون جهانی وزنه برداری پرداخت کرده بودند تا اجازه دهد وزنه برداران روسیه پس از مثبت شدن تست دوپینگ آن‌ها در  مسابقات شرکت کنند. فدراسیون جهانی وزنه برداری در حال حاضر وضعیت نابسامانی در بحث مدیریت دارد و گزارش اخیر وادا در مورد جابجایی نمونه‌های دوپینگ و پرداخت رشوه توسط روسیه شرایط را برای این رشته سخت‌تر کرده است و خطر حذف از المپیک ۲۰۲۴ وزنه برداری را تهدید می کند.

با میلان بازی داریم، نه با زلاتان!

پائولو فونسکا، سرمربی رم به تمجید از عملکرد زلاتان، ستاره سوئدی روسونری پرداخته است. میلان در فصل جاری عملکرد فوق العاده ای داشته و با درخشش زلاتان و کسب پنج پیروزی از پنج بازی با اقتدار در صدر جدول سری آ قرار گرفته است. در آستانه تقابل فردا شب میلان با رم، پائولو فونسکا مدعی شد تیمش قصد دارد قدرت خود را در این مسابقه به اثبات برساند.پائولو فونسکا گفت: “زلاتان ابراهیموویچ قطعا یک بازیکن حرفه ای و بزرگ است، در غیر این صورت نمی توانست اینگونه در ۳۹ سالگی نیز بازی کند. اما مسابقه فردا شب ما تقابل با زلاتان نیست، بلکه رویارویی با میلان خواهد بود. من فقط با در نظر گرفتن یک بازیکن تیمم را آماده این دیدار نمی کنم و ما به فکر کل تیم حریف هستیم. دیدار برابر میلان یک مسابقه جالب و فنی خواهد بود و هر دو طرف خواهان پیروزی هستند. ما می خواهیم ثابت کنیم تیم بزرگی هستیم.

مقایسه ادین ژکو با زلاتان؟ آنها هر دو بازیکن بسیار مهمی هستند. با این حال من نمی خواهم آنها را با هم مقایسه کنم، زیرا هر روز با زلاتان کار نمی کنم. اما می توانم به شما بگویم که ادین ژکو چقدر برای ما مهم است. آنها دو بازیکنی هستند که در یک پست بازی می کنند، اما ویژگی هایی مشابه دارند. اما برای من مهم این است که ژکو بازیکن بزرگی بوده که احساسی خوب و انگیزه زیادی دارد.

ایبرا گفته بود: “من اهل سوئد هستم و در برف به دنیا آمده‌ام. وقتی برف می‌بارد من به وایکینگ تبدیل می‌شوم. وقتی هم هوا گرم است شیر می‌شوم. ما خودمان را با هر شرایط بیرونی که با آن روبرو بشویم تطبیق می‌دهیم”.

داستان مردی که زندگی ستاره‌های ورزش را مدیریت می‌کند

وقتی یک ورزشکار حرفه‌ای می‌خواهد وام مسکن بگیرد یا خودرواش را بفروشد، به سراغ جو مک‌لین می‌رود. موسسه مدیریت ثروتی که مک‌لین تاسیس کرده، به نام اینترسکت کپیتال، اعلام کرده که ۴۰۰ مشتری از NBA (لیگ بسکتبال آمریکا) و MLB (لیگ بیسبال آمریکا) دارد، و البته بازیکنان گلف تور PGA هم در میان مشتریان آنها حضور دارند. طبق بررسی‌های انجام‌شده، این موسسه ۱,۳ میلیارد دلار دارایی افراد مختلف را تحت مدیریت دارد.

این موسسه به صورت تخصصی به ورزشکاران و هنرمندان کمک می‌کند که اموال خود را مدیریت کنند. این افراد در سنین پایین ناگهان ستاره شده و با درآمدهای بسیار هنگفت مواجه می‌شوند، و به این ترتیب مدیریت پول برایشان کار بسیار پیچیده‌ای می‌شود. خدمات آنها گستردگی فراوانی دارد، و شامل موارد زیادی می‌شود، از ایجاد پورتفوی سرمایه‌گذاری گرفته تا کمک به مشتریان برای راه‌اندازی شرکت خودشان، تا هماهنگی برای اجاره جت‌های خصوصی. مک‌لین می‌گوید در عرض تنها یک هفته کارهای گوناگونی انجام می‌دهد، از خرید حلقه‌های عروسی گرفته تا هماهنگی برای اهدای پول به افرادی که کارهای اجتماعی را داوطلبانه انجام می‌دهند.

مک‌لین می‌گوید کارش ۳۶۵ روز سال در جریان است و همیشه تقاضاهایی وجود دارد که باید به آنها رسیدگی کند، اما خود او در ابتدای کارش هرگز برنامه نداشته که برنامه‌ریزی مالی ورزشکاران ثروتمند را انجام دهد. او در واقع رویای آن را داشت که خودش ورزشکاری ثروتمند شود تا این که مدیریت اموال ورزشکاران را به عهده بگیرد. مک‌لین در سال ۱۹۹۸ قرار بود اولین بازی‌اش را برای ساکرامنتو کینگز انجام دهد، اما از لیست تیم خط خورد و به همین دلیل ورزش را کنار گذاشت و به سراغ تحصیل در رشته اقتصاد رفت. او می‌گوید: «من از ورزش فرار کردم چون برایم بی‌نتیجه بود. اعصابم از دست ورزش خرد شده بود.» این هماهنگی در ماه‌های اخیر به چالش کشیده شده است، چرا که قرنطینه ویروس کرونا باعث لغو فعالیت‌های ورزشی شد، و تقریبا تمامی مشتریان او در یک زمان کار خود را به صورت موقت از دست دادند. آنها در این مدت دچار تلاطم‌های مالی گسترده‌ای شدند. او می‌گوید: «فکر می‌کنید من و شما در خرید از آمازون کوتاهی می‌کنیم؟ افراد این همه وقت را در خانه گذراندند، و همه واقعا خلاق شدند. آنها می‌خواستند خودروهای جدید بخرند، قایق‌ها را ببینند، و خانه خریداری کنند. همه تلاش می‌کردند من را مجاب کنند که برایشان جت اختصاصی بگیرم چرا که پرواز با آن ایمن‌تر است، حتی با آن که گفته شده بود نباید سوار هیچ هواپیمایی شد. من با خودم می‌گفتم کاش بشود این افراد دوباره به زمین بازی برگردند!»

سکوها برای کودکان سرطانی

سرطان از جمله بیماریهای کودکان است  که شیوع آن در این رده سنی در حال افزایش است. اگر از منظر محققان به این موضوع مهم توجه کنیم، در می یابیم که سرطان هنوز بعنوان دومین علت منتهی به مرگ کودکان ۱۴-۱ سال مطرح است. کودکانی که بدین دلیل فوت می کنند بطور متوسط  69.5سال از طول زندگی خود را از دست می دهند. محققان بر این عقیده استوار هستند که برای کودکان مبتلا به این مرض مهلک،توجه به سرگرمی،تغذیه،معاشرت و بازی کودکان فوق العاده حائز اهمیت است. تاثیر سرگرمی و بازیها بشدت در تقویت روحیه و فراموش کردن بیماری که از آن آگاه شده اند ،بسیار زیاد و عمیق است. در سالهای اخیر تعدادی از تیمها،بازیکنان و  باشگاههای ورزشی با اقدامات خود توجه جهانیان را به کودکان سرطانی نشان داده اند.  از جمله این که،باشگاه هیرنفین هلند جلب افکار عمومی در برای از کودکان سرطانی ۱۵ هزار عروسک را در ورزشگاه خود و در جایگاه تماشاگران قرار داد. که با پوشش مناسب رسانه ای هم مواجه شد.

https://akhbar-rooz.com/?p=89558 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x