جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

پلیس فرانسه از خشونت و گاز اشک‌آور برای برچیدن اردوگاه غیررسمی مهاجران در پاریس استفاده کرد

اقدام پلیس فرانسه در برچیدن چادر مهاجران در پاریس

چند صد مهاجر که در پی تخلیۀ اردوگاه بزرگ غیررسمی «سنت دنیس» در هفته گذشته سرگردان شده بودند و با برافراشتن چادرهایشان در مرکز شهر پاریس اردوگاه جدیدی ایجاد کرده بودند، عصر دوشنبه ۲۳ نوامبر با برخورد شدید نیروهای پلیس فرانسه به ویژه استفاده آنها از گاز اشک آور، مجبور به ترک کمپ جدید شدند.

یورش پلیس به این کمپ، حدود یکساعت پس از آن آغاز شد که مهاجران توانستند کار نصب چادرها را به پایان برسانند. پلیس در حالی چادرها را از زمین می‌کند که هنوز مهاجران درون آنها نشسته بودند و برخی با گریه درخواست کمک می‌کردند.

حدود ۵۰۰ چادر که عمدتا متعلق به مهاجران افغان بود و زیر مجسمه جمهوری برپا شده بودند، برچیده شد و پس از آن نیز پلیس با گاز اشک آور و نارنجک‌های دودزا صدها مهاجر و طرفداران آنها را در خیابان‌های پاریس متفرق کرد.

مرتضی، مهاجر ۲۰ ساله افغان می‌گوید: «ما جایی برای رفتن نداریم. نمی‌خواهیم مانند حیوانات زندگی کنیم؛ ما فقط برای پناهندگی آمده‌ایم.»

مائل مرسلوس، مسئول انجمن Utopia56 با ابراز نگرانی درباره این حادثه می‌گوید: «این مهاجران بدون آنکه راه حلی برایشان یافت شود از این مکان تخلیه شدند. مانند آنچه هفته گذشته در سنت دنیس اتفاق افتاد… آنجا هم مهاجران روی زمین رها شدند. اینها نیاز به مکانی برای اسکان دارند به ویژه اکنون که یک بحران سلامت نیز در کشور وجود دارد.»

شاهد الدین، مهاجر ۳۴ ساله افغان پس از بیرون رانده شدن از این مکان گریه کنان می‌گوید: «این رفتار خیلی خشونت آمیز است، ما فقط یک سقف می‌خواهیم.»

یان بروست، معاون شهردار پاریس این حادثه را «باورنکردنی» توصیف کرد و گفت: «دولت با استفاده از نیروی پلیس برای برخورد با یک وضعیت اجتماعی، یک نمایش ناخوشایند را به اجرا گذاشت.»

همان شب جرالد دارمانین، وزیر کشور فرانسه در توییتر تصاویر این حادثه را «شوکه کننده» توصیف کرد و نوشت: «از پلیس خواسته‌ام تا فردا ظهر گزارش کاملی از آنچه اتفاق افتاده را ارائه دهد. به محض دریافت آن، تصمیم خواهم گرفت.»

کورین توره، مسئول سازمان پزشکان بدون مرز در فرانسه نیز اعلام کرد: «تنها پاسخ مقامات زور است؛ حتی در وضعیت بحران سلامت. این قابل قبول نیست.»

پلیس فرانسه در بیانیه‌ای اعلام کرد: «تشکیل چنین کمپ‌هایی که توسط برخی انجمن سازماندهی می‌شوند قابل قبول نیست. بنابراین پلیس بلافاصله برای رفع این اشغال غیرقانونیِ فضای عمومی اقدام کرد… از همه افرادی که به خوابگاه نیاز دارند دعوت می‌شود که در طول روز به مراکز مربوطه مراجعه کنند؛ یعنی جایی که به مهاجران راهنمایی‌های لازم درباره راهکارهای اقامت متناسب با شرایطشان داده می‌شود.»

بیش از ۳۰۰۰ نفر عمدتا مردان افغان از هفته گذشته پس از برچیدن اردوگاه غیررسمی سنت دنیس، در مراکز پذیرش پناهجویان یا سالن‌های بدنسازی استان ‌ایل-دو-فرانس به مرکزیت پاریس اسکان داده شده‌اند. با این وجود حدود ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ نفر دیگر همچنان در پاریس و حومه آن سرگردانند.

پلیس در قبال اردوگاه‌های غیرقانونی مهاجران سیاست «تحمل صفر» را به اجرا گذاشته است. این سیاست که از ابتدای سال جاری میلادی از سوی دیدیه لالمنت، رئیس پلیس پاریس اعمال شده، باعث شده که بسیاری از مهاجران از رفتن به منطقه سنت دنیس خودداری کنند اما در حومه پاریس سرگردان شوند. این خشونتها باعث شده بسیاری از مهاجران نیز پاریس را به مقصد کاله در شمال فرانسه ترک کنند.

https://akhbar-rooz.com/?p=94556 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x