جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

پمپئو: تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران از ۳۰ شهریور بازمی‌گردند

مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا اعلام کرد که تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران از نیمه شب ۲۰ سپتامبر (۳۰ شهریور) باز می‌گردند. وی همچنین گفت اگر هر یک از اعضای شورای امنیت قطعنامه‌ای را برای ادامه تعلیق تحریم‌های ایران پیشنهاد دهد، آمریکا آن را وتو خواهد کرد

مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا اعلام کرد که تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران از نیمه شب ۲۰ سپتامبر (۳۰ شهریور) باز می‌گردند.

وی روز پنجشنبه ۲۷ اوت (۶ شهریور) با انتشار این مطلب در توییتر همچنین گفت اگر هر یک از اعضای شورای امنیت قطعنامه‌ای را برای ادامه تعلیق تحریم‌های ایران پیشنهاد دهد، آمریکا آن را وتو خواهد کرد.

وزیر خارجه ایالات متحده که در آخرین ماه‌های وزارتش را می گذراند در صفحه توییتر خود نوشت: «اگر هر یک از اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل قطعنامه‌ای را برای ادامه تخفیف تحریم‌ها ارائه دهد ایالات متحده آنرا وتو خواهدکرد. اگر هم هیچ قطعنامه‌ای ارائه نشود تحریم‌ها علیه ایران باز هم در ۲۰ سپتامبر باز خواهد گشت. این نحوه عملکرد قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل است.»

وزیر خارجه آمریکا در توییت دیگری پنج شنبه نوشت: «هفته گذشته، ایالات متحده آمریکا روند ۳۰ روزه را ایجاد کرد تا تقریباً همه تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران بازیابی شود. پس از آنکه شورای امنیت نتوانسته مأموریت خود برای حفظ صلح و امنیت بین المللی را به انجام برساند، این تحریم‌ها از نیمه شب به وقت گرینویچ در تاریخ ۲۰ سپتامبر به زودی بازمی‌گردد.»

ادعای پمپئو در خصوص بازگشت قطعی تحریم‌های ایران در پایان ماه شهریور در حالی مطرح شده که شورای امنیت سازمان ملل همانند واکنش منفی به قطعنامه پیشنهادی تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران با آن مخالفت کرده است.

رئیس شورای امنیت روز سه شنبه اعلام کرد مخالفت اقدام دولت آمریکا برای فعال کردن مکانیسم ماشه و بازگردان همه‌ تحریم‌های سازمان ملل متحد علیه ایران است. دیان دیجانی، سفیر اندونزی که کشورش ریاست دوره‌ای شورای امنیت سازمان ملل متحد را برعهده دارد، تاکید کرد که شورا به واسطه مخالفت سیزده عضو خود در موقعیتی قرار ندارد که بتواند بیش از آنچه ایالات متحده می‌خواهد در این مسیر گام بردارد.

جدا از روسیه و چین که به شدت مخالف اقدام آمریکا هستند، دیگر کشورهای عضو از جمله فرانسه،‌ ایالات متحده را عضو توافقنامه هسته‌ای نمی‌دانند و بر مخالفت سیزده عضو شورای امنیت با بازگردان تحریم‌های ایران تاکید کرده‌اند. دولت آمریکا اما اعلام کرده برغم مخالفت سیزده عضو شورای امنیت به تلاش خود برای بازگرداندن تحریم‌های ایران ادامه می‌دهد و در صورت صدور قطعنامه‌ای از سوی دیگر اعضا برای رسیدن به هدف خود بر اساس رویه دهه ۱۹۴۰ ا ز «وتوی مضاعف» استفاده خواهد کرد.

ساز و کار پیش‌بینی شده در قطعنامه ۲۲۳۱ که سال ۲۰۱۵ همزمان با توافیق هسته‌ای وین و در حمایت از این توافق به تصویب رسید به طرف‌های امضا کننده برجام امکان می‌دهد تا در صورت عمل نکردن ایران به تعهداتش موضوع اختلافات را به سازمان ملل متحد ارجاع دهند و کلیه تحریم‌ها را بر ضد این کشور بازگردانند.

ایالات متحده که سال ۲۰۱۸ به صورت یکجانبه از برجام خارج شد با استناد به بند‌هایی از قطعنامه ۲۲۳۱ خود را یکی از دولت‌های مشارکت کننده در توافق هسته‌ای می‌داند و معتقد است که بر این اساس از حق کافی برای فعال کردن ساز و کار ماشه برخوردار است.

کلیه اعضای شورای امنیت به جز جمهوری دومینیکن پیش از این نیز با پیشنهاد ایالات متحده آمریکا برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران مخالفت کرده بودند.

مایک پمپئو،‌ وزیر امور خارجه آمریکا پنجشنبه گذشته با حضور در سازمان ملل متحد تاکید کرد که کشورش از حق قانونی برای بازگردان تحریم‌های ایران برخوردار است حتی اگر دونالد ترامپ،‌ رئیس جمهوری ایالات متحده به صورت یکجانبه کشورش را از توافقنامه هسته‌ای سال ۲۰۱۵ میان ایران و قدرت‌های جهانی خارج کرده باشد. توافقنامه وین در شورای امنیت سازمان ملل متحد نیز به تصویب رسیده است.

https://akhbar-rooz.com/?p=44598 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x