پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

پنالتی‌ها و تئوری‌های توطئه؛ فرش قرمز ۳ نامزد برای مسی

نازک بین: به گزارش  گاتزتا دلو اسپورت، صندوق سرمایه گذاری عمومی عربستان به دنبال خرید ۳۰ درصد از سهام اینتر است. گروه سونینگ، مالک حدود ۶۹ درصد از اینتر برای فروش ۳۰ درصد از سهام باشگاه خواهان ۳۰۰ میلیون یورو است.گروه سونینگ اخیرا ۲۳ درصد از سهام خود در چین را با مبلغ ۱.۹ میلیارد یورو به دو شرکت دولتی فروخت که این کار از فوریت آنها جهت ارزیابی پیشنهاد ها برای اینتر کاسته است. آنها نمی خواهند مالکیت اینتر را به طور کامل از دست بدهند و برای حفظ اکثریت سهام باشگاه مصمم هستند.صندوق 400 میلیارد دلاری سعودی نیز که توسط محمد بن سلمان اداره می شود، برای حضور در اینتر دو رقیب جدی به نام های بی سی پارتنرز و فورترس را در مقابل خود می بیند. با این حال بن سلمان نیز برای ورود به اینتر جدی به نظر می رسد زیرا شهر میلان را در طرح متنوع سازی اقتصاد عربستان استراتژیک و راهبردی درنظر گرفته است. 

مهمترین انتخابات در سال‌های اخیر این باشگاه خواهد بود

چهارشنبه شب ویکتور فونت، فریچا و خوان لاپورتا، سه کاندیدای ریاست باشگاه بارسلونا در ورزشگاه  شهر سیویا روی سکوها نشسته بودند و بازی برگشت نیمه نهائی جام حذفی اسپانیا را بین سویا میزبان و بارسلونا میهمان را تما شا می کردند. بخت و اقبال با این سه کاندیدا بود تا ببینند که چگونه تیم بارسا در خانه خود و در بازی رفت که در نیوکمب میزبان بود و دو بر صفر مغلوب میهمان خود شد، موفق شد در بازی برگشت ابتدا در وقت های قانونی با دو گل نتیجه بازی رفت را جبران کند و بازی به دو وقت اضافی کشیده شود. در وقت اول اضافی بارسا با زدن یک گل دیگر هم از بابت ادامه سی دقیقه باقی مانده راحت شد و هم این که پیامی را برای نامزدهای سکو نشین ارسال کرد.میزبان شکست سنگین خانگی در مرحله یک هشتم نهایی لیگ قهرمانان اروپا مقابل پاری‌سن‌ژرمن، یکی از آخرین نتایج ضعیف برای باشگاهی است که تا چندی پیش به خود می‌بالید و رکورد درآمد یک میلیارد یورویی را شکسته بود. در ادامه اگفتگوی گی‌یم بالاگه،کارشناس فوتبال اسپانیا که در بی بی سی منتشر شده است از نظرها می گذرد:

درآمدی که هزینه‌های بسیاری از جمله بیشترین دستمزد در فوتبال جهان در آن پنهان مانده بود.باشگاهی در آستانه ورشکستگی با ورزشگاهی نسبتا متروکه و نیازمند بازسازی که همزمان باید خود را برای دوران پس از لیونل مسی نیز آماده نماید.در دوره‌ای که همه جا صحبت از سوپرلیگ اروپا است و نفوذ خریداران بلیت‌های فصلی در همه جا کاهش می‌یابد، بارسلونا همچنان قصد دارد دست هواداران باقی بماند و رئیس بعدی با رأی آنها انتخاب شود. بدون شک شرکت‌های بزرگی مایل به خرید بخشی از سهام این باشگاه هستند، اما صحبت در مورد فروش سهام این باشگاه خط قرمز مطبوعات کاتالان است.سه نامزد ریاست باشگاه، با وجود شخصیت‌هایی بسیار متفاوت، در بسیاری از موارد، دیدگاه‌های مشابهی دارند.

خوان لاپورتا در انتخابات ۲۰۰۳ پیروز شد. او محبوبیت بسیاری نزد هواداران دارد. او باشگاه را مدرن کرد و موفق به کسب دو قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا و نیز شش جام داخلی شد. او شخصیتی کاریزماتیک و مستقل از محافل بزرگ رسانه‌ای یا سرمایه‌داری است. اما او با وعده جذب بازیکنان نامدار یا مدیران موفق و یا حتی سیاستی خاص به این انتخابات نیامده است، زیرا احساس می‌کند نیازی به این کار ندارد و در حقیقت دو نامزد دیگر هستند که باید خود را به او برسانند.

ویکتور فونت، یک تاجر موفق است که از زمان اعلام قصدش برای نامزدی ریاست در سال ۲۰۱۸، بیش از نامزدهای دیگر، ایده‌های خود را مطرح کرده است. او پروژه را به نام‌ها ترجیح می‌دهد. نسبت به لاپورتا کمتر شخصیت محور است و گفته در صورت انتخاب، ژاوی به عنوان مدیر امور فوتبال به او ملحق خواهد شد و همین طور جوردی کرویف. البته هیچ‌یک ادعای او را تأیید نکرده‌اند.

تونی فریکسا به مدت دو سال زیر نظر لاپورتا مدیر بارسلونا بود. او همچنین تحت نظر رقبا و جانشینان لاپورتا، در راس آنها ساندرو راسل و جوزپ ماریا بارتومئو به عضویت هیئت مدیره درآمد. او به نوعی ادامه دهنده کارهایی است که در چند وقت اخیر انجام شده است، اما تلاش دارد تغییرات مثبتی، به ویژه در بخش مالی ایجاد کند.

به باور او، باشگاه از هر فردی بزرگتر است. او هیئت مدیره قبلی را متهم می‌کند که تصمیمات بزرگی مانند فروش بازیکنان اصلی در صورت نیاز را اتخاذ نکرده اند و موجب بروز وضعیت دشوار کنونی هستند. او شخصیتی قدرتمندی است که از پشتوانه مهم رسانه‌ای برخوردار است.من با هر سه نامزدی که می‌توانند آینده یکی از بزرگترین باشگاههای جهان را رقم بزنند، صحبت کردم و از آنها پنج سؤال اصلی پرسیدم:

موضع شما در مورد لیونل مسی ؟

لاپورتا-ما پیشنهادی جذاب از نظر مالی به او خواهیم کرد. می‌دانم که مسی فقط به پول فکر نمی‌کند. او می‌خواهد مطمئن شود بارسلونا می‌تواند به فرصت قهرمانی در مسابقاتی مانند لیگ قهرمانان اروپا را بدهد.این اولویت من است و نهایت تلاشم را خواهم کرد تا فصل بعدی هم بتوانیم این رابطه عاشقانه را ادامه دهیم.

فونت-برای ما رابطه با مسی در کوتاه مدت و میان مدت استراتژیک است و عمیقاً باور داریم نگهداری او برای باشگاه امری کلیدی است.داشتن بهترین بازیکن جهان و تاریخ در تیم یک موهبت است. بنابراین ما همه تلاش خود را برای حفظ او خواهیم کرد. همچنین دنبال راهی هستیم تا این رابطه حتی در زمان بازنشستگی مسی هم تداوم داشته باشد.به گفته مسی، این دو هدف قابل دستیابی است زیرا، با وجود اتفاقاتی که تابستان گذشته رخ داد، او همیشه گفته مایل است در بارسلونا بازنشسته شود. او حتی به ما گفته که برای این اتفاق به یک پروژه ورزشی رقابتی نیاز دارد.او همچنین گفته که مایل است در بلندمدت با باشگاه در ارتباط باشد و قصد دارد با خانواده‌اش در بارسلونا زندگی کند. بنابراین معتقدم که ما همه ملزومات تحقق این امر را در اختیار داریم.

فریکسا-مسی بهترین بازیکن تاریخ فوتبال است و ما افتخار می‌کنیم که تا پایان کار در کنار ما بماند.با این حال، می‌دانیم که قرارداد او در پایان فصل به پایان می‌رسد. بنابراین باید بتوانیم ترکیبی از یک توافق خوب، جو مناسب داخل باشگاه و معامله‌ای را که دارای شرایط اقتصادی پایدار باشد، به او ارائه دهیم.بنابراین قصد داریم با او گفتکو کنیم و شرایطی را به او پیشنهاد دهیم که باعث شود، برای مدت طولانی در این باشگاه بماند. خوشبین هستیم که بتوانیم برای آینده روی او حساب کنیم. معتقدیم او به شرایط باشگاه واقف است، بنابراین امیدواریم دستیابی به توافق دشوار نباشد.

آیا بارسلونا در آستانه ورشکستگی است؟

لاپورتا-بارسلونا مانند اکثر باشگاه‌های اروپایی از نظر اقتصادی دوران سختی را پشت سر می‌گذارد. برنامه ما این است که سخت کار کنیم تا این وضعیت را تغییر دهیم.باید هزینه‌ها را کنترل کنیم، بدهی‌ها را سر و سامان دهیم و منابع درآمدی جدیدی ایجاد کنیم. این روزها در فوتبال فرصت‌های بسیار بزرگی وجود دارند و ما تیمی داریم که می‌تواند جایگاه بارسلونا را همچنان به‌عنوان یکی از بهترین باشگاه‌های فوتبال جهان تضمین نماید.

فونت-بله، عملاً در آستانه ورشکستگی هستیم. بدهی‌های زیادی داریم که بخش عمده‌ای از آن‌ها کوتاه‌مدت است. ما در معرض خطر از دست دادن این ویژگی بسیار منحصر به فرد مالکیت باشگاه توسط ۱۵۰ هزار عضو هستیم.اما سخت تلاش خواهیم کرد راه حلی پیدا کنیم تا از واگذاری سهام جلوگیری ‌شود و باشگاه در اختیار اعضا باقی بماند و در عین حال همچنان بتوانیم با تیم‌های بزرگ رقابت کنیم. ما به یک تیم با استعداد و افرادی با سابقه قوی نیاز داریم.

فریکسا-بارسلونا در نقطه حساسی قرار دارد، که بی شباهت به گذشته نیست. زمانی که من در سال ۲۰۱۰ تحت مدیریت ساندرو راسل به عضویت هیئت مدیره درآمدم، با باشگاهی مواجه بودیم که ۴۰۰ میلیون یورو درآمد و ۵۶۰ میلیون یورو بدهی داشت. ما بر آن شرایط غلبه کردیم و اکنون نیز همان کار را خواهیم کرد.ما باید هزینه‌های خود، به ویژه دستمزدها را کاهش دهیم و بتوانیم در مورد بدهی‌ها دوباره مذاکره کنیم.باید با بازیکنان صحبت کنیم. فکر می‌کنم آنها نیز از شرایط باشگاه آگاه هستند. امیدوارم که با هم بتوانیم راه حلی برای خروج از این شرایط پیدا کنیم. ما قطعاً در وضعیت بحرانی هستیم اما در حال ورشکستگی نیستیم.

آیا طرفدار سوپرلیگ اروپا هستید؟

لاپورتا-برای پاسخ صحیح به این سؤال، به اطلاعات بیشتری نیاز داریم. مطمئن هستم سوپرلیگ اروپا بدون بارسلونا، جذاب نخواهد بود. اگر رئیس بعدی شوم، آماده شنیدن پیشنهاد مناسبی در این رابطه خواهم بود.

فونت-در حال حاضر اطلاعی از جزئیات ندارم، بنابراین نمی‌توانم دقیقاً به شما پاسخ دهم. اما از نظر مفهومی، ما به لزوم تقویت مدل فعلی لیگ قهرمانان اعتقاد داریم، اما بدون از بین بردن لیگ کشورها.

فریکسا-این مسأله‌ الان فقط یک ایده است. در این مرحله ابتدایی و نامشخص، ما مخالف آن هستیم، زیرا به اطلاعات بیشتری نیاز داریم. معتقدیم که در هر کاری، باید روی اجماع فدراسیون‌های داخلی، بقیه باشگاه‌ها و به طور کلی دنیای فوتبال حساب کنیم.

برنامه ورزشی شما چیست؟

لاپورتا-همین وضعیت را در سال ۲۰۰۳ تجربه کردیم. می‌باختیم، بدهی زیادی داشتیم و مجبور بودیم هزینه‌های زیادی را پرداخت کنیم و درآمد ما کمتر از مخارج بود. شرایط امروز بسیار مشابه آن زمان است و فرمول من برای بیرون آمدن از آن بسیار ساده است. باید هزینه‌ها را کنترل کنیم، بدهی ها را سر و سامان دهیم و برای تولید منابع جدید درآمد، کار کنیم.همچنین به دنبال یافتن راه‌های جدیدی برای استفاده از قدرت بارسلونا به عنوان یک برند تجاری، روش جدیدی برای پیگیری قراردادهای اسپانسری، تغییر کانال‌های دیجیتال باشگاه و توجه بیشتر به دنیای ورزش‌های الکترونیکی خواهیم بود.

فونت-باید به ریشه‌های خودمان برگردیم. در خصوص ساختار ورزشی، باید افرادی داشته باشیم که سبک بازی ما و آنچه باید حفظ و تقویت ما می‌شود را بشناسند. به همین دلیل است که ژاوی را برای مدیریت انتخاب کرده‌ایم تا تیم مدیریتی داشته باشیم که به خوبی مکمل یکدیگر باشند.این بسیار فراتر از آن است که صرفاً فکر کنیم با مربی جدید همه چیز حل خواهد شد. آنچه مهم است، ایجاد یک ساختار ورزشی با افرادی است که به آکادمی و فوتبال پایه اعتقاد دارند. زیرا نه تنها از نظر اقتصادی سودآور است، بلکه این جوانان با استعداد که از پایه در آکادمی ما بوده‌اند، سال‌ها با ما خواهند بود. آن‌ها سبک بازی ما را می‌دانند و می‌توانند قدرت رقابتی ما را افزایش دهند. آن‌ها همچنین دارای تعهد و نگرشی هستند که گاهی به اندازه استعداد مهم است.

فریکسا-بارسلونا هشت دوره از دوازده دوره گذشته لالیگا را برده است، بنابراین ما هنوز در سطح بالایی بازی می‌کنیم. آنچه از دست داده‌ایم، سبک ماست. آرزوی ما این است که دوباره به تیمی تبدیل شویم که با سبک خود فوتبال اروپا را زیر سلطه بگیرد. سبکی که نه تنها در تیم اول بلکه در تیم‌های جوانان نیز از آن استفاده شود.برنامه ورزشی ما با لوئیس کارراس، بازیکن سابق بارسا در زمان مربیگری یوهان کرویف و هم تیمی پپ گواردیولا و تیتو ویلانووا همراه خواهد بود. او به سبک فوتبالی که ما را متفاوت می‌کند و همه ما را با آن می‌شناسند، کاملاً اعتقاد دارد. باید روی بازیکنان جوانی که در تیم‌های پایه رشد می‌کنند، حساب کنیم. همچنین در بازار بازیکنان، با در نظر گرفتن شرایط اقتصادی فعلی، آنهایی را جذب کنیم که درآمد پایدار اقتصادی برای ما به همراه می‌آورند.

فروش سهام بارسلونا

لاپورتا-انگیزه اصلی من برای ریاست، حفظ بارسلونا به عنوان باشگاهی است که به اعضا تعلق دارد.اعضا مالکان این باشگاه هستند و این مدلی است که دوست داریم آن را حفظ کنیم. ما باید بر اهمیت کنترل کامل باشگاه توسط هواداران بارسلونا تأکید کنیم و به جای اینکه به دنبال اصلاحات کوتاه مدت مانند فروش سهام باشیم، به دنبال راه‌حل‌های بلندمدت باشیم.می‌دانم که بار دیگر می‌توانیم بارسلونا را به عنوان مرجعی برای باشگاه‌های دیگر تبدیل کنیم. انگیزه اصلی ما بازگرداندن لبخند به چهره اعضای باشگاه است.

فونت-طرح ما برای بارسلونا، فروش ۴۹ درصد از دارایی‌ها است که بتوانیم در ازای آن بودجه مورد نیاز را جذب کنیم.آوردن شرکای استراتژیک برای کمک به توسعه بخش‌های مختلف کسب و کار و جذب میلیون‌ها هوادار در سراسر جهان، می‌تواند سرمایه زیادی را وارد این باشگاه کند. این راه‌حلی منطقی است که ما طی دو سال گذشته روی ایده‌های مشابه آن کار کرده‌ایم.

فریکسا-به هیچ وجه. ما کاملاً مخالف هر اقدامی هستیم که ما را تبدیل به یک شرکت محدود کند. ایده جذب سرمایه گذار به داخل ساختار مدیریتی باشگاه بسیار خطرناک است. البته که مطمئناً باید سود بیشتر و درآمدهای تجاری داشته باشیم، اما نه با جذب سرمایه گذارانی که بتوانند روزی قدرت مدیریتی را در باشگاه بدست آورند و مدل مالکیت ما را به خطر بیندازند.

ناامیدی شیاطین سرخ از قهرمانی

تیم فوتبال منچستریونایتد در ادامه عملکرد پرفراز و شیب خود در هفته‌های اخیر، برابر کریستال‌پالاس به تساوی بدون گل رضایت داد تا دیگر امیدی برای قهرمانی نداشته باشد. چهارشنبه شب از هفته بیست و نهم لیگ برتر باشگاه‌های انگلیس، کریستال‌پالاس میزبان تیم رده دومی منچستریونایتد بود که این بازی با تساوی بدون گل همراه شد.شاگردان «اوله گانر سولسشر» که در این هفته‌ها امتیازات زیادی را از دست دادند با قبول تساوی در این دیدار ۵۱ امتیازی شدند. هم اکنون منچسترسیتی با ۶۵ امتیاز و مقتدرانه در صدر جدول قرار داشته و خود را مهیای کسب عنوان قهرمانی می‌کنند.کریستال‌پالاس هم ۳۴ امتیازی شد و در رتبه سیزدهم جدول قرار گرفت.پیش از این، شفیلدیونایتد با یک گل از سد استون‌ویلا عبور کرد و برنلی با لسترسیتی هم به تساوی یک بر یک رضایت دادند.در دیگر دیدار شفیلد یونایتد با یک گل از سد عبور کرد.تک گل این بازی را مک گلدریک دردقیقه ۳۰ به ثمر رساند.شفیلد قعرنشین با این برد ۱۴ امتیازی شد.استون ویلا هم با ۳۹ امتیاز در رده نهم قرار دارد.

تساوی میلان و برد رم

چهارشنبه شب از هفته بیست و پنجم لیگ فوتبال باشگاه‌های ایتالیا، ۶ دیدار همزمان برگزار شد که در مهمترین آن، آث‌میلان در ورزشگاه «سن‌سیرو» مقابل اودینزه به تساوی یک بر یک رسید.در دقیقه ۶۸ ضربه سر «رودریگو بکائو» با واکنش ضعیف «دوناروما» همراه شد تا اودینزده به گل برسد.در ادامه میلانی‌ها تلاش زیادی انجام داده و در دقیقه ۹۷ به پنالتی رسیده تا «فرانک کسیه» گلزنی کرده و تیمش را نجات دهد.میلان رده دومی با این تساوی ۵۳ امتیازی شد و اودینزه هم به امتیاز ۲۹ رسید.در ورزشگاه «آرتیمو فرانکی» شهر فلورانس، فیورنتینا مقابل آ.اس رم متحمل شکست خانگی دو بر یک شد. رم با این پیروزی ۴۷ امتیازی شد تا همچنان از امیدهای کسب سهمیه لیگ قهرمانان اروپا باشد.

معرفی تیمهای نیمه نهائی جام حذفی آلمان

چهارشنبه شب ۲ دیداراز مرحله یک‌چهارم نهایی جام حذفی آلمان برگزار شد و ابتدا تیم دسته دومی «روت‌وایس اسن» که در مراحل قبل با درخشش دانیال داوری دروازه‌بان ایرانی خود به شگفتی‌ساز مسابقات تبدیل شده برابر هولشتاین با حساب سه بر صفر مغلوب شد. با این اوصاف ماجراجویی دانیال داوری و تیمش به پایان رسید.در دیگر بازی، لایپزیگ در دیدار خانگی مقابل وولفسبورگ با گل‌های «یوسف پولسن» و «هوانگ هی چان» به برتری دو بر صفر رسید و جواز صعود را کسب کرد. در این دیدار، «ووت وگورست» مهاجم هلندی وولفسبورگ در دقیقه ۲۶ ضربه پنالتی تیمش را هدر داد.همچنین دیدار تیم‌های رگسنبورگ و وردربرمن لغو و به زمان دیگری موکول شد.پیش از این بورسیادورتموند به‌عنوان نخستین تیم به نیمه نهایی راه یافته بود.

بارسلونا نخستین فینالیست کوپا دل ری

بارسلونا با پیروزی برابر سویا توانست به فینال کوپا دل ری صعود کند. بارسلونا چهارشنبه شب در دیدار برگشت نیمه نهایی کوپا دل ری در نوکمپ برابر سویا قرار گرفت و ۳ بر صفر پیروز شد. عثمان دمبله در دقیقه ۱۲ با یک حرکت زیبا و ضربه تماشایی توانست گل نخست بازی را به ثمر برساند. آبی اناری ها در ادامه تلاش کردند گل دیگری را وارد دروازه سویا کنند تا نتیجه بازی رفت جبران شود (شکست ۲ بر صفر) اما این اتفاق در نیمه اول رخ نداد. سویا در ۴۵ دقیقه دوم شروع بهتری داشت و اجازه موقعیت سازی به بارسلونا نمی داد. آنتوان گریزمان به جای سرجینیو دست وارد زمین شد. در دقیقه ۶۷ ضربه جوردی آلبا به تیرک برخورد کرد. در ادامه داور یک پنالتی به نفع مهمان گرفت اما لوکاس اوکمپوس نتوانست ضربه اش را به گل تبدیل کند تا نتیجه یک بر یک شود و صعود تیمش تقریبا قطعی شود. مارک آندره تراشتگن ضربه این بازیکن را مهار کرد. در دقایق پایانی بازی کاملا در اختیار آبی اناری ها بود و مدام این تیم حمله می کرد. داور در دقیقه ۹۲ فرناندو را اخراج کرد و سویا ۱۰ نفره شد. در لحظات پایانی بارسا بالاخره به هدفش رسید و جرارد پیکه با سانتر گریزمان توانست دروازه مهمان را باز کند تا بازی در وقت های اضافه دنبال شود. تنها پنج دقیقه از این زمان گذشته بود که برایت ویت با پاس آلبا توانست گل سوم آبی اناری ها را به ثمر برساند. در ادامه توپی از خط دروازه ها رد نشد و تیم رونالد کومان به فینال صعود کرد. 

 قضیه منچستریونایتد، پنالتی‌ها و تئوری‌های توطئه چیست؟

سال‌ها آنها به‌عنوان باشگاهی شناخته می‌شدند که داوران در محوطه جریمه با آنها مهربان بودند. آنها حالا می‌گویند به‌دلیل نفوذ دیگران برای‌شان پنالتی گرفته نمی‌شود.اول قضیه یورگن کلوپ پیش آمد که ادعا کرد: «در دو سال اخیر برای منچستریونایتد بیشتر از ۵ سال و نیم دوران حضور من در لیورپول پنالتی گرفته‌اند.» البته این حرف او کاملاً درست نبود. در زمانی که کلوپ این حرف را زد، لیورپول در ۱۹۹ بازی در لیگ برتر زیر نظر این مربی آلمانی، از اکتبر ۲۰۱۵، صاحب ۳۰ ضربه پنالتی شده بود. یونایتد از دسامبر ۲۰۱۸ که اوله‌گونار سولشر به این تیم پیوست، در ۷۵ بازی در لیگ ۲۷ پنالتی داشت.

سولشر بلافاصله کلوپ را متهم کرد که نقشه‌ای شریرانه‌تر در سر دارد و هدفش این است که روی داوران تأثیر بگذارد. در جریان تساوی ناامیدکننده یونایتد با وست‌بروم در ماه گذشته، در ابتدا یک پنالتی برای یونایتد گرفته شد اما پس از بازبینی ویدئویی، نظر داور برگشت. هری مگوایر، کاپیتان تیم به این اشاره کرد که صحبت‌های کلوپ تأثیری جدی روی تصمیمات داوران بازی‌های یونایتد گذاشته است. مگوایر در پیامی که آشکارا خطاب به کلوپ بود گفت: «از وقتی افراد سایر تیم‌ها درباره ما حرف زده‌اند، اوضاع اینطور شده است.» همیشه راحت‌تر است که برای بداقبالی‌های‌تان، انگشت اشاره را به سمت فرد دیگری بگیرید اما آیا مگوایر، سولشر و یونایتد حرف درست را می‌زنند؟

پیش از صحبت‌های کلوپ، یونایتد در ۲۵ بازی صاحب ۱۱ پنالتی شده بود. از آن هنگام تاکنون در ۱۶ بازی تنها دو پنالتی برای‌شان گرفته شده است. آیا این تصادفی است؟ احتمالاً بله. تردیدی نیست که در هفته‌های اخیر یونایتد خوش‌شانس نبوده اما سولشر مطمئن است این حرف‌ها روی تصمیماتی که علیه تیمش گرفته شده تأثیرگذار بوده است. در بازی یونایتد و چلسی در این هفته هم یک پنالتی آشکار برای تیم سولشر گرفته نشد. بازی با تساوی بدون گل به پایان رسید و یونایتد دو امتیاز حیاتی را در کورس قهرمانی از دست داد. توپ در محوطه جریمه چلسی به دست کالوم هادسون-اودوی برخورد کرد که با میسون گرین‌وود بر سر توپ می‌جنگید، اما استوارت آت‌ول، داور مسابقه، حاضر به اعلام پنالتی نشد. او البته صحنه را با VAR بررسی کرد و حتی کمک‌داوران ویدئویی هم به او گفتند این صحنه پنالتی است اما آت‌ول تصمیم خود را تغییر نداد و این باعث خشم سولشر شد و بسیاری از بینندگان هم تعجب کردند.حتی مارک کلاتنبرگ در مقاله‌اش در اسپورتس‌میل نوشت برایش حیرت‌انگیز بوده که داور صحنه را پنالتی نگرفته: «دست هادسون-اودوی در وضعیت غیرمعمول قرار داشت و توپ به‌روشنی به دست او برخورد کرد.»

سولشر که عصبانی بود به صحبت‌های پیش از بازی باشگاه چلسی درباره هری مگوایر اشاره کرد. آنها مطلبی منتشر کرده بودند که در آن نوشته شده بود این مدافع در نبردهای اخیر با چلسی از نظر VAR شانس آورده است و «نفوذ باشگاه‌های دیگر» باعث شده تصمیمات مهمی علیه تیم‌شان گرفته شود.

سولشر گفت: «از اینجا هم می‌شد دید که خطای هند اتفاق افتاده است. آن‌وقت آنها علیه ما مطلب می‌نویسند و می‌گویند مدافع ما هند می‌کند. این اتفاق دو امتیاز را از ما گرفت. من نمی‌‌خواهم جنجال ایجاد کنم اما اوضاع اینگونه درست نیست. همه درباره نفوذ باشگاه‌های دیگر حرف می‌زنند و پیش از بازی درباره VAR و هری مطلب در وب‌سایت آنها گذاشته می‌شود. این کار باعث می‌شود داوران تحت تأثیر قرار بگیرند. شما می‌توانید بخوانید که درباره هری مگوایر چه گفته‌اند و چه فشاری روی داوران آورده‌اند تا برای ما پنالتی نگیرند. ما دیدیم یک مربی، که فرانک بود، همه این ماجراها را شروع کرد. حرف‌های زیادی درباره پنالتی‌های ما می‌زنند، در حالی که تردیدی نیست که امروز باید یک پنالتی به سود ما گرفته می‌شد.»

یونایتد قربانی یک تصمیم جنجالی شد اما حتی سولشر هم پذیرفت تیمش به اندازه کافی فرصت خلق نکرد تا شایسته پیروزی باشد. پس گفتن اینکه این پنالتی دو امتیاز از آنها گرفت، بیش از هر چیزی یک فرضیه است، نه چیز دیگر. کسی چه می‌داند، اگر یونایتد پنالتی را می‌گرفت و آن را گل می‌کرد، احتمالش نبود که چلسی دست به حملات گسترده بزند و گل مساوی را به ثمر برساند؟قابل درک است که یونایتدی‌ها از آن تصمیم خاص مقابل چلسی عصبانی باشند اما پنالتی‌های دیگری که ادعا دارند برای‌شان گرفته نشده، بسیار مبهم‌تر از این بوده‌اند.اما ماجرای یونایتد چندان گریه‌آور نیست. اگر دو پنالتی مقابل چلسی و وست‌بروم گرفته می‌شد، آنها بیشترین تعداد پنالتی در این فصل لیگ برتر را داشتند. یونایتد حالا به‌جای ۱۰ پنالتی، ۸ پنالتی زده است و در رده دوم جدول بیشترین پنالتی‌ها قرار دارد. آنها نباید خیلی ناراحت باشند، حتی اگر این احساس را داشته باشند که همه علیه‌شان هستند.

منبع: دیلی‌میل- جوردن سوارد

 فوتبالیست های آفریقا در کشورهای شان بمانند

بهداد حسین پور-طرفداری-بسیاری از کودکان در آفریقا آرزو دارند که به عنوان بازیکن فوتبال در اروپا فعالیت داشته باشند. با تحقق این رویا “جوهانا اومولو” ملی پوش کنیایی، بنیادی را تأسیس کرد تا به بچه ها در زندگی و بیرون از زمین فوتبال برای بازگشت به خانه کمک کند.در منطقه ای به نام “داندورا” دور از نایروبی پایتخت کنیا، بزرگترین زباله دانی این کشور قرار دارد که جوهانا اومولو در آن بزرگ شده است؛ برخی از دوستان وی برای یافتن کالاهای قابل بازیافت برای فروش مجدد، زباله گردی می کنند. افرادی از آنها برای تأمین غذای خانواده های خود به گروه های تبهکار پیوستند و تعدادی نیز در جنگ کشته شدند. او در این باره می گوید:من تقریباً در نزدیکی محل تخلیه زندگی می کردم. در آنجا بوی تعفن، غیر قابل تحمل است. از کیسه‌های پلاستیکی برای ساخت یک توپ فوتبال استفاده میشد و در کنار آنجا فوتبال بازی می‌کردیم. بسیاری از خانواده ها با کمتر از یک دلار در روز زندگی می کنند؛ بنابراین تنها راه ممکن فوتبال یا جنایت بود. من خوش شانس بودم زیرا فوتبال را انتخاب کردم.این بازیکن ۳۱ ساله می داند که چقدر خوش شانس بوده است. در ۱۷ سالگی، اومولو خانه را برای تأمین خانواده اش ترک کرد تا به اروپا برود. در طول ۱۴ سال زندگی حرفه ای، او در بلژیک، لوکزامبورگ و اکنون ترکیه به میدان رفته است. جوهانا اومولو در ادامه گفت: از میان ۶۰۰۰ کودک که از آفریقا می آیند، می توانم به شما بگویم که شاید چهار یا پنج نفر موفق شوند. 

اکثریت قریب به اتفاق کسانی که نمی توانند وارد فوتبال حرفه ای شوند همچنان سعی می کنند در اروپا بمانند و از بازگشت به خانه بسیار شرمسارند. دکتر “ارنست آچامپونگ”، یکی از این موارد است؛ او سالها را در اروپا به عنوان دانشجو، محقق و دستیار مربی فعالیت کرد. اکنون دکتر آچامپونگ مدرس گروه بهداشت – تربیت بدنی – تفریح ​​و ورزش (HPERS) در دانشگاه آموزش و پرورش، وینبا در غنا است. وی سال گذشته تحقیقی با عنوان “فوتبالیست های آفریقایی در اروپا: مهاجرت، جامعه، و رفتارهای بازگشت” را منتشر کرد. او به عنوان بخشی از تحقیقات خود، با چندین فوتبالیست آفریقایی از جمله ستاره های سابق “ساموئل اتوئو” و “عابدی پله”، در مورد تجربیات خود در انتقال به اروپا صحبت کرد. آچامپونگ به دویچه وله گفت:بیشتر بازیکنان آفریقایی حتی تحصیلات رسمی ندارند. بیشتر آنها ترک تحصیل کرده اند.یکی از این نمونه ها “نی اودارتی لمپتی” است که در سال ۱۹۹۱ با غنا قهرمان جام جهانی زیر ۱۷ سال شد. او هنگام آمدن به اروپا نه می توانست بخواند و نه بنویسد و این درک او در قراردادش را دشوار می کرد. لمپتی گفت سالها توسط مدیر برنامه اش فریب خورده است. به گفته آچامپونگ، در دهه ۱۹۸۰ میلادی والدین آفریقایی درباره ی ایده ورود پسرانشان به فوتبال حرفه ای بدبین بودند؛ اما این دیدگاه در اوایل دهه ۹۰ تغییر کرد. وی در ادامه توضیح داد:پس از موفقیت تیم های آفریقایی در مسابقات قهرمانی زیر ۱۷ سال جهان (غنا ۱۹۹۱- ۱۹۹۵ و نیجریه ۱۹۹۳) مدیر برنامه های خارجی این قاره پی بردند تا فوتبالیست ها را به بازار فوتبال اروپا منتقل کنند. بیشتر بازیکنان آفریقایی استعداد بالایی دارند اما از نظر تاکتیکی منظم نیستند، بیشتر مشکلات مربوط به عدم مربیگری توسط مربیان واجد شرایط است.

بنیاد جوهانا اومولو

اومولو در سال ۲۰۱۷ بنیادی را تأسیس کرد که به جوانان در داندورا، چشم انداز بهتری برای آینده می دهد. بنیاد جوهانا اومولو از خانواده های فقیر با توزیع لباس فرم و وسایل بهداشتی حمایت می کند. این بنیاد همچنین یک آکادمی فوتبال را برای توسعه بیشتر مهارت های پسران و دختران اداره می کند؛ اما اگر آنها در فوتبال موفق نشوند، تحصیلات رسمی مناسبی را پشت سر می گذارند که این شانس موفقیت آنها را در یک زمینه های دیگر بهبود می بخشد. ملی پوش کنیایی معتقد است در دراز مدت بهتر است بازیکنان نوجوان و جوان آفریقایی در کشورهای خود بمانند و میگوید:وقتی بزرگ شدم، آنها به من می گفتند بچه هایی که فوتبال بازی می کنند در مدرسه چیزی نمی دانند. اما وقتی (به اروپا) آمدم، فهمیدم که این درست نیست. ما به آنها فرصتی می دهیم. اگر ورزش نتیجه نداد، آموزش می تواند کمک کند. من می خواهم این بچه ها موفق شوند. ما در حال تلاش برای ایجاد سازه ای در خانه خود هستیم زیرا در صورت انجام چنین کاری، بسیاری از آنها قادر به تأمین هزینه های زندگی خود خواهند بود.

معافیت مالیاتی ۵ درصد باطل شد

رئال مادرید، بارسا، اوساسونا و بیلبائو باید به زودی مبلغی را به عنوان مالیات پرداخت نشده در ۲۰ سال گذشته به اداره مالیات اسپانیا پرداخت کنند.دیوان عدالت اتحادیه اروپا  حکمی را صادر کرد که کاملا به ضرر ۴ باشگاه اسپانیایی رئال مادرید، بارسلونا، بیلبائو و اوساسوناست.هر ۴ باشگاه جزو باشگاه های حرفه ای با مسئولیت محدود محسوب می شوند که خصوصی نیستند و انتخاب رئیس و بسیاری از تصمیمات در آنها از طریق رای گیری و توسط اعضای رسمی و هواداران اتخاذ می شود.بر همین اساس این ۴ باشگاه در ۲۰ سال اخیر از یک معافیت مالیاتی ۵ درصد بهره مند بودند و در واقع به درآمدهای سالیانه شان ۲۵ درصد مالیات تعلق می گرفت در حالی که باشگاه های دیگر اسپانیایی تا ۳۰ درصد مالیت پرداخت می کردند.کمیسیون اروپا دولت اسپانیا را ملزم کرده بود تا این معافیت را باطل کند اما با شکایت بارسلونا و بیلبائو به دادگاه عالی بروکسل، این حکم لغو شد.دادگاه لوکزامبورگ اما حکم دادگاه قبلی را نقض کرد و حق را به کمیسون اروپا داد. به این ترتیب ۴ باشگاه فوق باید ۵ درصد مالیاتی که در ۲۰ سال اخیر از پرداختش معاف بودند را پرداخت کنند.گفته می شود این رقم بین ۵ تا شش میلیون یورو خواهد بود ولی مبلغ دقیق را اداره مالیات اسپانیا مشخص خواهد کرد.

https://akhbar-rooz.com/?p=105930 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x