پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

پیام تسلیت جمعی به مناسبت درگذشت مادر آذر عباسی

“زین خواب چشم هیچکسی را گزیر  نیست – اما درون باغ همواره عطر «باور من» در هوا پُر است. “

با دریغ و افسوس  در روزهای گذشته، مادر آذر عباسی (شعاعی)، مادر دیگری از مادران عدالتخواه را هم از دست دادیم.

 مادر آذر، آذین خاوران، که در خاوران می خواند: «از اینجا تا اوین لاله کاشتم” هم در روزهای گذشته خاموش شد. یاد و نامش گرامی باد! 

مادر آذر  یکی از مادران  خاوران بود که همه آزادگانی که در خاوران خفته اند را فرزندانش می دانست و همرزمانش. او یاور وفادار همه مادران دادخواه بود. مادرهایی که چه خوب در موردشان گفته شد: “در باور ما فراتر از انسانی – مادر تو فقط به قصه ها می مانی ” 

مادر آذر از فعالین چپ و زندانیان سیاسی قبل از انقلاب و همچنین از نخستین‌ مادرانی  بود که به همراه مادر ریاحی  و مادر لطفی عزیز و مادران دیگر در روزهای تیره‌ی سرکوب و سکوت و ترس به دیدار بهترین فرزندان آفتاب و باد که در خاوران خفته بودند رفت و از همانجا  و آن زمان و بخصوص بعد از تابستان خونین درتقویت جنبش دادخواهی،  پا به پای مادران دیگر تلاش کرد و با کوشش های همین مادران است که جنبش دادخواهی امروز به بخش مهمی از مبارزه برای آزادی خواهی و عدالت طلبی در میهن مان تبدیل شده است.  

سایت بیداران در مورد او نوشته است: “مادر آذر در ششم فرودین ۱۳۱۵ بدنیا آمدند در سفر از مشهد به تهران در میانه راه در فیروزکوه به دنیا آمد ولی خانواده‌اش از شهر ساری بودند. و در ۴  اسفند ۱۳۹۹ باز در میانه راه در تبعید و در آلمان درگذشت. اما همسفرانشان تا امروز همه باور دارند که آمدن و رفتن مادر آذر پُر از خیرو خوبی برای دیگران و سفری پُردرس‌ از پایداری بود. هم در زندگی فردی‌اش هم برای جامعه‌ای که به جد می خواست تغییرش دهد. مادر آذر تنها زنی موفق برای تربیت و پرورش فرزندانی مسئول و دلسوز برای جامعه نبود، که زنی مدرن با باورهای رهایی از جهل و ستم بود. زندگی مادر آذر سرآمدی از زندگی و تلاش زنان ایران است. کوشا، فداکار، شجاع و انسان دوست و باورمند به حق خویش بر تن و جانش. “

این روزها بسیاری ازکسانی که دلشان برای آزادی و عدالت می تپد خاطراتی که با او داشتند را مرور می کنند، او را به یاد می آورند، چه در گرد همایی ها بر مزار عزیزانمان در خاوران، چه در گرامیداشت ها و مراسم یاد بود جان باختگان جنبش، چه در تظاهرات برای آزادی زندانیان سیاسی و در یادمانها و یا زمانی را که او به همراه زنده یادان علی اشرف درویشیان و  درویشیان و فریبرز رئیس دانا و یاران دیگر در تحصن و تجمع در مقابل زندان اوین در حمایت و همبستگی با اعتصاب غذای دکتر ناصر زرافشان وکیل خانواده قربانیان قتل های زنجیره ای با آنها همراه بود. 

 از دست دادن مادر آذرغبار غم بر دلهایمان نشانده است و ما  نیز در این  سوگ با خانواده و دوستدارانش همراه هستیم. تسلیت به خانواده های شعاعی و عباسی و بخصوص به فرزندان او  کاوه، آزاده و کیوان و آزیتا شعاعی عزیز. امید که هرگز غمشان مباد! 

تا اشک ما به گونه ی هم می چکد ز مهر»

تا هست در زمانه یکی «جانِ دوستدار»

کی مرگ می تواند

نام مرا بروبد از یاد روزگار؟

بسیار گل که از کف من برده است باد

اما منِ غمین

گلهای «یاد» کس را پرپر نمی کنم

من مرگ هیچ عزیزی را

باور نمی کنم

می ریزد عاقبت

یک روز برگ من

یک روز چشم من هم در خواب می شود یک روز برگ من

یک روز چشم من هم در خواب می شود

زین خواب چشم هیچ کسی را گزیر نیست

اما درون باغ

همواره عطر «باور من» در هوا پُر است.   

امضا ها :

 شهناز دارابیان (درویشیان)، پروانه شمیرانی (جباریان) ، رقیه (فران) دانشگری، زهره تنکابنی ، گلرخ جهانگیری،  مهین خدیوی، بهروز مطلب زاده، مهرزاد وطن آبادی ، مناف عماری ، محمد پور دوایی ، دنا بابا احمدی ، حمید سلطانی ، جمیله روح زنده ، اردشیر زارعی قنواتی ،  شمیلا زمانی (پناهی) ، مهدی پناهی، حسین یوسفیان ، آینده آزاد ، فرود سیاوش پور ،  اسماعیل صفر زاده ، وهاب انصاری، مهرداد بهار آرا ، حسین خرمی ، احمد فرهادی ، رضا کاویانی ، داریوش پارسا، کامران امیری، حمید احمد زاده ، گودرز اقتداری ، شمسی شفیع ، ناهید مذکوری ، اسماعیل خطایی ، رضا فانی یزدی،  کیوان ملکی اسکی ، اسماعیل زرگریان ، حسن جعفری ، سیامک سلطانی، حمید حسینی، بیژن پیرزاده ، ملیحه محمدی ، منوچهر مختاری ، توران همتی ، فرخ نگهدار ، احمد نجاتی، فرهاد روحی ، مسعود شب افروز، ساسان سلیمانی، اکبر دوستدار ، ملیحه ذهتاب ، رزا روزبهان ، بهزاد کریمی، پریسا احمدیان ، عفت ماهباز ، سهیلا گلشاهی – حسن گلشاهی ، مجید عبدالرحیم پور – نقی حمیدیان – فردوس جمشیدی رودباری – مسعود سفری، راحله طارانی ، حوریه فرج زاده طارانی ، آرش مینهاس ، عبدالله نظری، فرخ نعمت پور، رحیم قیومی ، امیر جواهری لنگرودی ، سیامک طاهری ، داود جلیلی، آرش وجدانی، شیلا کلامی ،مرتضی نیکی، سیامک امینی، پروانه کیان ارثی، مجید ملکی ، تونیا ولی اوغلی ، نیرسادات سیدعلی، هاشم موسوی، رحیم قیومی، عبدالله مرادی، گلرخ جهانگیری ، معصومه محمودی، امیر ممبینی، پرویز نویدی ، پروین ملک ، اشرف میرهاشمی. سیروس مددی، اصغر خرسند.

   

https://akhbar-rooz.com/?p=105574 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x