پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

پیام تبریک همبستگی جمهوری‌خواهان ایران به مناسب سال نوی یهودیان

ایران زمین از دیرباز و ازهنگام شگل گیری تمدن ایرانی از تکثر و تنوع اقوام، مذاهب، زبان‌ها، گویش‌ها، رسوم و عقاید برخوردار بوده و این رنگین کمان فرهنگی – عقیدتی، خود منجر به شکوفائی و بالندگی در طول تاریخ گردیده است.

در این میان کلیمیان ایران از کهن‌ترین اقشار مردم ایران بوده که قدمتی چند هزار ساله در تاریخ این سرزمین دارند. اگرچه کلیمیان ایران در اوقاتی مورد تبعیض و جفای حکومت و حتی بی‌مهری برخی از ایرانیان قرار گرفته اند اما سابقه زیست یهودیان از زمان امپراطوری هخامنشیان تا شکل گیری انقلاب بهمن ۵٧ گویای همزیستی مسالمت‌آمیز یهودیان در ایران در کنار سایرین بوده است. همین عامل باعث شده تا  یهودیان ایرانی عمدتا به سرزمین خویش عشق ورزیده و در اعتلای فرهنگ، ادبیات، و زبان فارسی نیز کوشا بوده‌اند از جمله می توان به “سلیمان حییم” و زحمات وی در تالیف لغت نامه انگلیسی-فارسی اشاره کرد. شوربختانه نگاه واپسگرایانه و تبعیض‌آمیز موجود در ایدئولوژی و ساختار قدرت جمهوری اسلامی شرایط سختی را برای کلیمیان ایران و مهاجرت ناخواسته برخی از آنها فراهم آورد.

امروز سال نو عبری (روش هشانا ראש השנה) ست که نماد روز داوری و بازنگری در اعمال و اندیشه  نیز است. این مفهوم تاریخی می‌تواند به نقطه‌ی عطفی در فکر و اندیشه‌ی ما نسبت به هموطنانی معتقد به مذاهب مختلف بدل شود.

بدینوسیله همبستگی جمهوری خواهان ایران، سال نو عبری را به همه ی کلیمیان ایران و جهان تبریک گفته و سالی توام با صلح، آرامش و سعادت برای همگی آرزومند است.

 هیئت سیاسی – اجرایی همبستگی جمهوری‌خواهان ایران

٢٨ شهریور ١٣٩٩ مطابق با ۱۸ سپتامبر ۲۰۲۰

https://akhbar-rooz.com/?p=47137 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x