سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

پیام های تشکل های کارگری و مردمی بمناسبت آغاز سال نو

تصاویری زیبا و دل انگیز از طبیعت بهاری | جلوه های زیبای طبیعت در بهار

اتحادیه آزاد کارگران ایران , شورای بازنشستگان ایران, کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری و گروه اتحاد بازنشستگان بیانیه و پیام های جداگانه ای به مناسبت فرا رسیدن سال نو منتشر کردند که در زیر متن کامل آنها را می خوانید:

شورای بازنشستگان ایران : بیانیه بمناسبت آغاز سال نو

نوروز همواره فرصتی برای نشاط و شادی مردمی بوده که پس از یک سال زحمت و تلاش در سنتی اجتماعی به استقبال بهار رفته و همراه با تحول و نوشدگی طبیعت ، روابط ، دیدارها و همدلی های جمعی را به اشتراک گذاشته اند.
اما سال ۱۳۹۹ خورشیدی را بعنوان یکی از تلخ ترین ایام تاریخ معاصر ایران بدتر از سالهای قبل با انبوهی از حوادث تلخ زندگی و با احساسی مملو از خشم و دستان خالی و سفره های کوچک و کوچکتر سپری کردیم.

در سالهای اخیر، چهره زندگی مردم در میان درد و رنج تلاش معاش در همه عرصه های کسب معیشت برای بقاء، در کارگاه ها و کارخانه ها و با بیحقوقی و بی ثباتی نیروی کار و سخت کوشی کم حاصل در مزارع تحت سلطه مافیای واسطه ها و زیر شعله های زرد و بی رمق دست فروشی افراد بی ثبات کار ، زباله گردی ، کارتن خوابی، تن فروشی، آوارگی و بی مسکنی، در فضای پرمخاطره و آلوده کرونائی، با چشم انداز سلب شدن بدیهی ترین امکانات ضروری از زندگی مردم، بر متن مناسباتی سراسر تبعیض آمیز ، سایه افکنده ست.

در فضای تحمیلی و نفسگیر کرونا و سرکوب، دستگیری و زندان مردم گرسنه و عصیان زده و عزادار شدن بسیاری از خانواده ها ی فقر زده، راههای منتهی به برگزاری جشنها و پایکوبی و سرور و شادی کارگران و مزدبگیران، بر مبنای همدلی ، نشاط عمومی و انسانیت مسدود شده است.

اما همه ی ما می دانیم که مردم این پهنه ی مصیبت زده علیرغم تحمیل زخم های عمیق بر پیکره خود، با نفرت و انزجارعمومی از سودجویان در حلقه ی قدرت ، هیچگاه تلاش و مبارزه خود را در نفی و عدم پذیرش شرایط موجود متوقف نکرده و با برپایی تجمعات ، اعتصابات و جنبش‌های گوناگون اعتراضی، اعم از کارگری، معلمان، بازنشستگان ، دانشجویان و سایر جنبش‌های مطالباتی ، بطور ممتد و منسجم، به مقابله با شرایط ظالمانه و تبعیض آمیز رفته اند.

با گذر از چنین اوضاع اسفناک و غیرقابل تحملی و با اعلام حمایت و همدردی با خانواده های جان‌باختگان،زندانیان سیاسی و اجتماعی، عید امسال را بر شانه های زخمی و سفره خالی خود برگزار کرده که چراغ زرین امید و رهائی را بر ورودیهای فردایی بهتر آویخته ایم.

به همین مناسبت فرارسیدن عید نوروز را به همه‌ی مردمی که آغاز فصل بهار را نویدبخش زندگی و تحول و نوشدگی میدانند، علیرغم تلخکامی های فراوان موجود ، شادباش میگوئیم؛ باشد که مطالبه گری و دادخواهی ما تا دستیابی به رفاه و شادی عمومی در سال آتی پرشورتر از قبل تداوم یابد.

شورای بازنشستگان ایران
نوروز ۱۴۰۰

پیام اتحادیه آزاد کارگران ایران به مناسبت فرارسیدن سال نو

موسم احیای طبیعت فرا رسید و نوید تغییر و نو شدن میدهد. زایش دوباره جوانه و گیاه و تَغَیُر در طبیعت و سربرآوردن شور و شوق و شادیِ بهار در ورای زمستان و تلخی و ناکامی، همواره مژده شکوفایی و سرزندگی به انسان میدهد که زمستانِ زندگی بشری را میشود با امید و تلاش برای تغییر روبرو نمود و جهان دیگری را ممکن ساخت و از ورای این زمستانِ بشری به سوی دنیایی بهتر و بهاری قدم برداشت.

سال گذشته سال تحمیل زمستانی سهمگین به مردم ایران بود. فقر و گرانی و بیکاری، هزاران درد و بی‌خانمانی را به جامعه تحمیل کرد و مضاف بر همه اینها تداوم پاندمی بیماری کرونا سایه مرگ و سیاهی را بر سر آحاد جامعه گسترانید. کمتر خانواده‌ای مانده که بر اثر این بیماری هولناک داغدار نشده باشد. جامعه به خوبی میداند که بیماری کرونا اگرچه ریشه‌ای طبیعی دارد اما تداوم قتل‌عام مردم و روند گسترش این بیماری در روزگاری که بشر به نهایت رشد تکنولوژی و علوم پزشکی دست یافته، دیگر نه تنها طبیعی نیست بلکه خود بخاطر ویروس مهلکی است که بمانند هیولا، قدرت و ثروت جامعه را در دست گرفته و با جان مردم بازی می‌کند. حاکمیت سرمایه‌دارانه، همه چیز را از روزنه انباشت ثروت و سیاست‌ورزی برای بقای مناسبات حاکمیتی خود میبیند و برایش درجه اهمیت جان انسانها هم در همین چارچوب معین میشود.

اما سال اخیر و در تقابل با این همه تعارض و تعرض به جان و معیشت جامعه، شاهد غلیان خونِ اعتراض و تلاش برای سازمان‌دادن اجزای جامعه بودیم. اعتراضات گسترده معیشت‌خواهی و مطالبه‌گریِ کارگران و دیگر مزدبگیران که آرام آرام سایه تهدید بیماری کرونا و سرطانِ حاکمان چپاولگر را نادیده‌ می‌انگارد، هر روزه و هر هفته غریو اعتراض‌اش را رساتر و عمیق‌تر میکند. جامعه دیگر نمیخواهد تن به ذلالت و فقر و بندگی دردهد و درصدد نگون و گسسته کردن مناسبات موجود است. در برابر تحمیل فلاکت و دستمزدهای چندین بار زیر خط فقر، به بازی گرفتن جان مردم و عدم اقدام برای واکسیناسیون عمومی و مطمئن، کشتار جوانان معترض و نادیده‌انگاشتن خواست و مطالبات برحق‌اش بپاخاسته و ندای تحول‌خواهی و گسستن از وضع موجود به سوی جهانی فارغ از استثمار و آزاد و برابر برای تک تک آحاد جامعه، بدون هرگونه قید و بندی که امکان زایش و تازه شدن هر روزه را بدهد سر داده است. جامعه ایران میخواهد تا اداره و سرنوشت خویش را به دست گیرد و شکوفا گردد و در این راه، عبور از تمامی ارکان مناسبات طبقاتی را سرمنشأ قرار داده است.

در این روزهای جشن و سرور که به مناسبت فرارسیدن عید نوروز در پیش است، در کنار خانواده کارگران زندانی، زندانیان سیاسی و جانباختگان خیزشهای مردمی باشیم و سرود سر دهیم که:

به جوش آمدست خون، درون رگ گیاه
بهار خجسته باز، خرامان رسد ز راه

و این بند بندگی، و این بار فقر و جهل
به سرتاسر جهان، به هر صورتی که هست نگون و گسسته باد، نگون و گسسته باد

بهاران خجسته باد، بهاران خجسته باد

اتحادیه آزاد کارگران ایران- ۲۹ اسفندماه ۹۹

کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری :

با همین دیدگان اشک آلود
از همین روزن گشوده به دود
به پرستو به گل به سبزه درود.

سال گذشته سال پرمشقتی برای کارگران ومردم زحمتکش و محروم بود. سال تورم لجام گسیخته و گرانی روزافزون، سال بیکاری هرچه بیش تر، سال ترک تحصیل دانشجویان و به ویژه دانش آموزان ، سال بیماری و مرگ و میر مردم و کادر درمان، سال از هم‌ پاشیدن هرچه بیش تر خانواده ها وسال استیصال و خودکشی و درماندگی و یاس و حرمان طیف گسترده ای از توده های مردم به جان آمده و تحت ستم . سال گذشته سال کشتار کولبران و سوخت بران، سال سرکوب هرچه بیش تر کارگران وفعالین کارگری، سال افزایش تهدید و احضار و بازداشت و زندان و اعدام بود.
با این همه و علی رغم فشار های همه جانبه بر فعالین و مبارزین و با وجود شیوع گسترده بیماری کرونا، در سال گذشته شاهد اعتراضات و مبارازات گسترده کارگران، معلمان، پرستاران، بازنشستگان، زنان و دانشجویان بوده ایم.
این‌اعتراضات و مبارزات نشان از زنده و پویا بودن جنبش های اعتراضی کارگران و زحمتکشان و مردم‌ محروم و تحت فشار جامعه داشته که در سخت ترین شرایط اجتماعی، همچون جویبارهایی راه خود را از میان سنگ‌ و صخره پیدا می کنند و در صورت پیوستن به هم رود خروشانی را به وجود خواهند اورد.
آغاز فصل بهار و روئیدن دوباره جوانه ها از پس زمستان سرد و سیاه، خود نوید دهنده این واقعیت است که جریان زندگی بسیار قوی تر از مرگ‌ بوده که نه تنها در طبیعت بلکه در جامعه نیز صدق می کند و پیروزی از آن نیروهای بالنده و پیشرو می باشد.
آری آینده، از آن کسانی است که با کار و تولید خود رفاه و آسایش را برای بشریت به ارمغان می آورند و خود شایسته رفاه و آسایش و زندگی انسانی می باشند.

کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری ضمن تبریک سال نو به تمامی کارگران و زحمتکشان آرزو می کند سال جدید سال گام های جدی تر در راه رسیدن به اهداف والا و انسانی آن ها باشد.
۲۹ اسفند ۱۳۹۹
کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری

پیام شادباش نوروزی گروه اتحاد بازنشستگان :

بهار خنده زد
گل شکفت.
چلچله پر زد
آفتاب در آمد.
زمین نفس کشید
صحرا شکوفه باران شد.

نوروز آمد

نسیم خنکی می وزد و با صدای پای بهار؛ بار دیگر چلچله ها و پرستوها بازگشتند. نغمه فرح بخش پرنده ها از دشت ها و سبزه زارها به گوش می رسد. بهار، فصل روئیدن گل و گیاه، سبزی شکوفه ها؛ بار دیگر چهره زیبای خود را به روی ما گشود. زمین نفسی دوباره می کشد و مژده می دهد که اینک زمستان رفت و روزی نو و بهاری دیگر از راه رسید. بهار، فصل دوباره زیستن و دوباره ساختن است!

نوروز نماد زندگی نو؛ جشن شکوفایی طبیعت و شادمانی انسان؛ جشن رقص و روشنایی و لبخند برای واپس‌راندن سیاهی و اندوه و نومیدی است. با آمدن سال تازه و نوروز، بار دیگر پیام های دوستی، عشق و امید به زندگی و آرزوی روزها و سال های بهتر، بر دل و جان می نشیند. فرا رسیدن نوروز و آغاز سال نو بر همه همراهان کانال #تجربه_نوشتن خجسته باد. با آرزوی سلامتی و شادکامی و سالی بهتر برای همگان!

بهاران خجسته باد

https://akhbar-rooz.com/?p=107674 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x