جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

پیکر نوید افکاری «شبانه» و «تحت تدابیر امنیتی» به خاک سپرده شد

منابع نزدیک به خانواده نوید افکاری از خاکسپاری «شبانه» او خبر دادند که کمتر از یک روز پس از اعدام وی «تحت تدابیر امنیتی» انجام گرفت. نويد افکار روز شنبه در زندان عادل آباد شيراز اعدام شد. اتحاديه ی اروپا، آمريکا و بسياری از مقامات و سازمان های بين المللی اين اعدام را محکوم کرده اند
نوید افکاری قهرمان کشتی بود

منابع نزدیک به خانواده نوید افکاری از خاکسپاری «شبانه» او خبر دادند که کمتر از یک روز پس از اعدام وی «تحت تدابیر امنیتی» انجام گرفت.

مهدی محمودیان، فعال مدنی که تلاش‌هایی را برای نجات نوید افکاری انجام داده بود، شامگاه شنبه ۲۲ شهریور در توییتر نوشت که پیکر نوید افکاری «در روستای سنگر از توابع همایجان شهرستان سپیدان استان فارس تحت تدابیر امنیتی و شبانه به خاک سپرده شد».

حکم اعدام نوید افکاری، کشتی‌گیر ایرانی، صبح روز شنبه به رغم درخواست‌های بین‌المللی برای توقف حکم، و اعتراضات بسیار در داخل و خارج کشور شد.

حسن یونسی، وکیل خانواده افکاری، گفت این حکم در حالی اجرا شده که قرار بوده «جمعی از خیرین» شهر شیراز برای «جلب رضایت خانواده مقتول» به دیدار این خانواده بروند.

مقام‌های دادگستری استان فارس نیز با تایید این خبر گفته‌اند که این حکم با توجه به «اصرار خانواده مقتول» بر قصاص اجرا شده است.

نوید افکاری نایب قهرمان نوجوانان ایران که در پی اعتراضات مرداد ۹۷ بازداشت شد، به اتهام قتل یک مامور امنیتی به دو بار اعدام، شش سال و نیم حبس و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شده بود.

وحید و حبیب برادران او نیز هر یک به ۵۴ و ۲۷ سال زندان با شلاق محکوم شده‌اند.

برادران افکاری در روزهای گذشته با انتشار چند فایل صوتی گفته بودند که اعترافاتی که در طول دوران بازداشت برای اقرار به مشارکت در قتل یک مامور امنیتی از آنها گرفته شده، زیر فشار مداوم شکنجه بوده است.

مادر این سه برادر نیز در یک پیام ویدئویی خود تاکید کرد که پسرانش شکنجه شده‌اند تا علیه همدیگر شهادت بدهند و یکی از آنها تحت فشار فیزیکی و روحی در زندان دست به خودکشی زده است.

حسن یونسی، وکیل نوید افکاری، پیش از این گفته بود ویدئوی دوربین مداربسته که دادگاه بر اساس آن می‌گوید نوید افکاری قتل را انجام داده، «مربوط به یک ساعت قبل از زمان قتل است».

در فایل صوتی نوید افکاری نیز که به تازگی از زندان بیرون آمده، وی خواستار پخش این فیلم از سوی دادگاه شده بود. آقای افکاری در این فایل صوتی به صراحت می‌گوید که تحت «شکنجه»، مجبور به اقرار به قتل کارمند حراست آبفا شیراز شده و درخواست کمک کرده بود.

صدور حکم اعدام آقای افکاری با بازتاب گسترده‌ای در سطح بین‌المللی مواجه شد و دونالد ترامپ، رئیس‌ جمهور آمریکا، در توییتی از مقام‌های حکومت ایران خواست که او را اعدام نکنند.

علاوه بر این، بسیاری از چهره‌های ورزشی مطرح کشتی خواستار توقف این حکم شده بودند.

فدارسیون جهانی فوتبال، فیفا نیز روز ۲۰ شهریور خواستار توقف اجرای حکم اعدام او شده بود.

واکنش های بین المللی به اعدام نوید افکاری

کمیته بین المللی المپیک روز شنبه در بیانیه ای اعدام نوید افکاری، ورزشکار ایرانی را «بسیار غم انگیز» دانست و اعلام کرد که از این خبر «تکان خورده» است.

در بیانیه کمیته بین المللی المپیک به نامه های اخیر توماس باخ، رئیس این کمیته به علی خامنه ای، رهبر و حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران و درخواست وی از آنها برای جلوگیری از اجرای حکم اعدام نوید افکاری اشاره شده است.

کمیته بین المللی المپیک همچنین بی نتیجه بودن تلاشهای «پشت پرده» این نهاد و درخواست های دیگر ورزشکاران جهان را «عمیقا ناراحت کننده» توصیف کرده است.

در بیانیه کمیته بین المللی المپیک با خانواده و دوستان نوید افکاری ابراز همدردی شده است.

یک سخنگوی اتحادیه اروپا نیز در واکنش به این خبر گفت، اتحادیه اروپا اعدام نوید افکاری را با شدیدترین وجه محکوم می‌کند.

این سخنگو اضافه کرده است: اتحادیه اروپا به صراحت با استفاده از مجازات اعدام در هر شرایطی مخالف است. اعدام مجازاتی بی رحمانه و غیر انسانی است که اثر بازدارنده ندارد و انکار کرامت و شخصیت انسان است.

سخنگوی اتحادیه اروپا اضافه کرده است، مساله حقوق بشر از موضوعات محوری تعامل با ایران خواهد بود.

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا در واکنش به اعدام نوید افکاری در صفحه توئیتر خود نوشت: «اعدام نوید افکاری از طرف حکومت ایران اقدامی شریرانه و بی رحمانه است.»

او همچنین تاکید کرد که زندگی و مرگ نوید افکاری «فراموش» نخواهد شد.

جو بایدن، نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نیز ضمن «بی رحمانه» خواندن اعدام نوید افکاری خواستار آزادی زندانیان سیاسی در ایران از جمله نسرین ستوده و بازداشت شدگان آمریکایی در ایران شد.

آن لینده، وزیر خارجه سوئد نیز در صفحه توئیتر خود از اجرای حکم اعدام نوید افکاری ابراز انزجار کرد. یپه کوفود، وزیر خارجه دانمارک هم ضمن ابراز انزجار از اعدام نوید افکاری در صفحه توئیتر خود نوشت: «اسناد استفاده از شکنجه علیه زندانیان ایرانی و محرومیت از رسیدگی مناسب [به اتهامات آنها] به خوبی ثبت شده است و باید محکوم شود.»

تمسخر عدالت

دیانا الطحاوی مدیر خاورمیانه و شمال آفریقای سازمان عفو بین‌الملل روز شنبه در بیانیه‌ای گفت: “اعدام مخفیانه امروز صبح نوید افکاری قهرمان کشتی، بدون آنکه خود او، خانواده یا وکیلش پیشتر از این برنامه با خبر شده باشند، آن هم بعد از محاکمه ای غیرعادلانه، تمسخر هولناک عدالت است که باید فورا با اقدام بین المللی مواجه شود.”

“نوید افکاری مرد جوانی با آینده‌‎ای روشن بود. اجرای حکم اعدام او با بی اعتنایی کامل به اصول اولیه عدالت بار دیگر ظالمانه بودن مجازات اعدام را ثابت می‌کند. تعدادی قاضی در دادگاه‌های مختلف با استفاده از ‘اعترافات’ اجباری که زیر شکنجه به دست آمده بود او را محکوم کردند، و مکررا از رسیدگی به شکایات او در مورد شکنجه خودداری کردند.”

عفو بین الملل بخشی از پیام صوتی نوید افکاری را که چند هفته پیش ضبط کرده بود نقل کرده است: “اگر من اعدام شدم بدانید که یک انسان بی گناه درحالی که با تمام توانش تلاش کرد و جنگید تا صدایش را بشوند اعدام شد.”

آقای افکاری گفته بود که فریاد دادخواهی او به جایی نرسیده و “فهمیدم دنبال یک گردن برای طناب شان می‌گردند.”

عفو بین الملل در بیانیه اش جامعه بین المللی از جمله نهادهای حقوق بشر سازمان ملل و اعضای اتحادیه اروپا را ترغیب کرد گام های جدی بردارند.

https://akhbar-rooz.com/?p=46349 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x