پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

پیروزی آلمان و سوئد بر حریفان؛ شکست پرتغال و توقف اسپانیا

نازک بین: علم موفق است یا دعا و فتوا! می آیند و می نشینند و کلی جلسه و سمینار برگزار می کنند، روی تابلو و گرافیک های الکترونیکی تجزیه و تحلیل و نمایش سمعی و بصری انجام می دهند که ورزش علمی است و فن و تکنیک آن هم ناشی از همین داده های علمی است. تا اینجا گذشته از محتوی و کیفیت چنین جلساتی، کاری است خوب و پسندیده اما از اینجا  به بعد علم از تصاویر حذف می شود و صداها هم دچار خفه گی می شوند تا عظمت -فتوا- و از مشتقات آن، یعنی جادو و جمبل، اتکاء به ابوالفضل عباس و یا زهرا- جای این همه سمینار و فرآورده علمی را بگیرد!

به گزارش ایسنا، آئین اختتامیه جلس دوازدهمین همایش بین‌المللی علوم ورزشی با مشارکت اساتید برجسته داخلی و خارجی به ‌صورت مجازی و غیرحضوری پایان یافت. این رویداد با حضور علی شریف نژاد «رئیس پژوهشگاه و رئیس همایش» و برخی از مدیران همایش، اعضای هیأت علمی و کارمندان  پژوهشگاه و مشارکت آنلاین و غیرحضوری جمعی از دانشجویان، اساتید و پژوهشگران برگزار شد. در این مراسم، پس از ارائه توضیحات و گزارش کوتاهی توسط هریک از دبیران، مسئولین و مدیران برگزارکننده همایش، پیامی از طرف اولگ ماتیتسین «وزیر ورزش کشور روسیه و رئیس فدراسیون جهانی ورزش‌های دانشگاهی» برای حاضران ارائه شد. در پایان نیز، ۲۰ سخنران برتر در هریک از پنل‌های همایش و هفت پوستر برتر در گرایش‌های مختلف، معرفی شدند. در این همایش از ۷۵۱ مقاله ارسالی، ۵۸۰ مقاله مورد پذیرش قرار گرفتند که از این تعداد، ۱۱۰ مقاله به صورت سخنرانی و باقی موارد در قالب پوستر، ارائه شدند و ۲۹ استاد برجسته بین‌المللی نیز به‌ عنوان سخنران کلیدی و یا مدرس کارگاه، مشارکت داشتند. همچنین در حاشیه این همایش، هشت کارگاه آموزشی و هشت نشست تخصصی نیز برگزار شد.

دلنوشته ای از ته دل

خولیو ولاسکو سرمربی پیشین تیم ملی والیبال ایران در سوگ مرگ برادرش چنین نوشت: لوییس برادر کوچکتر من بود. از من پنج سال و از برادر بزرگترمان رائول ۶ سال کوچکتر بود. لوییس در روز شنبه ۷ نوامبر ۲۰۲۰ و ساعت ۴:۱۰ صبح به علت کرونا درگذشت. او در ۲۳ دسامبر ۶۴ ساله می‌شد. متاسفانه او خیلی  بیمار بود و دیابت خیلی حادی داشت که کنار آن به بیماری‌های دیگری هم مبتلا بود. لوییس به پریتونیت (بیماری ‌ای در روده) دچار بود و باید خیلی سریع جراحی می شد و همه می‌دانستیم که این روند برایش بسیار سخت است . لوییس به ما گفته بود که «از مرگ نمی‌ترسم، ولی نمی‌خواهم درد بکشم.» او بدون درد و رنج از پیش ما رفت. برادری که در گذشته سختی و رنج زیادی متحمل شده بود. او  سال ۱۹۷۷ توسط گروه‌های عملیاتی غیر رسمی ارتش (Grupos de Tareas) در دوران دیکتاتوری نظامی آرژانتین ربوده و مدتها  شکنجه شد.

خبر ورزشی در ادامه این گزارش اضافه کرده: او را از هر لحاظ تحقیر کردند در حالیکه فقط ۲۰ سال سن داشت. در زندگی‌اش با نهادهای حقوق بشر همکاری داشت و در واقع همان چیزی بود که باعث شد با هیجان و انگیزه زیادی به زندگی ادامه دهد. در دادگاه‌های زیادی به عنوان شاهد حضور داشت مخصوصا دادگاه معروف فون ورنیچ (کریستیان فون ورنیچ در ۷ مورد قتل، ۳۱ مورد شکنجه و ۴۲ مورد آدم ربایی با پلیس همکاری کرده بود. این جنایات را در سال های ۸۳-۱۹۷۶ که نظامیان بر آرژانتین حکومت می کردند، مرتکب شده بود.

وقتی او را آزاد کردند، اول به پرو رفت، چون آنجا اقوام و آشنایانی داشتیم. پدر ما یک دانشجوی پرویی بود که برای تحصیل به لاپلاتا آمده بود. البته لوییس به سختی او را می‌شناخت چون زمانی که یک ساله بود، پدر در شهر لیما درگذشت. پدر ما سال‌ها قبل از مادرمان جدا شده بود ولی در آن زمان هیچ اطلاعی از این موضوع نداشتیم. به رغم سختی‌های زیاد دو سال بعد او به مادرید رفت و سعی کرد تا تحصیلاتش را در رشته پزشکی ادامه دهد. لوئیس شخصیت محکمی داشت، موسیقی را خیلی دوست داشت و گیتار هم می‌زد، هر سه نفر ما به یک مدرسه می‌رفتیم و باید بگویم تنها چیزی که در آن مشترک نبودیم والیبال بود. در واقع من و رائول علاقه زیادی به والیبال داشتیم و بازی می‌کردیم اما لوییس هیچ استعدادی در آن نداشت. در عوض او تنها کسی بود که من می‌توانستم درباره موسیقی، ادبیات، تاریخ، فلسفه، آرژانتین، خانواده، سینما و… عمیق حرف بزنم. جای خالی‌اش برایم پر شدنی نیست، نه به عنوان یک برادر، بلکه به عنوان یک دوست. چند روز پیش آخرین رمانی که نوشته بود را برایم ایمیل کرد. هنوز نتوانسته ام بازش کنم و بخوانم. حس عجیبی دارم. می‌خواهم از همه کسانی که در اسپانیا و آرژانتین کنارش بودند تشکر کنم. دوستان او از دانشگاه و همرزمانش در لاپلاتا. همسرش ماریسا و دو فرزندش که به رغم جدایی باز هم تا آخرین روزها به او کمک کرد. برادرم رائول که او را به خانه خود برد و تا لحظات آخر از او مراقبت کرد. دلم برای لوِئیس تنگ می‌شود، همه دلشان برای او تنگ خواهد شد اما یاد او جاودانه است. لازم بود تا این را بنویسم و به اشتراک بگذارم. من فیسبوک ندارم و در واقع هیچ فعالیتی در شبکه‌های اجتماعی ندارم و به همین خاطر از یک دوست تقاضا کردم تا آن را منتشر کند. همه شما را در آغوش می‌کشم.
خولیو، برادر لوییس

کسب درآمد ۲۰۰ میلیونی بارسا از هالیوود

علی آقا محمدی-به نقل از موندو دپورتیوو و کادنا سر، بارسلونا به دنبال کسب یک منبع درآمد اضافی است. در همین جهت، هیئت مدیره سابق باشگاه جلساتی را با مدیران اجرایی هالیوود، به خصوص کمپانی والت دیزنی برگزار می کرد نا هم یک منبع مالی اضافی داشته باشد ،هم به تقویت برند بارسلونا در جهان بیانجامد. باشگاه امیدوار است که از این طریق ۲۰۰ میلیون یورو درآمد داشته باشد، ۱۰۰ میلیون یورو ثابت و بقیه آن با توجه به پیشرفت پروژه ممکن می شود. بدین صورت، بارسلونا اولین باشگاه بزرگ در اروپا خواهد بود که برای پیشرفت تجاری با هالیوود همکاری خواهد کرد تا بتواند بخشی از ضررهای ناشی از کرونا را جبران کند. 

یک ستاره از کره در لیک جزیره

در لیگ برتر انگلیس یا همان لیگ جزیره ، بازیکن ممتاز شدن در ماه و سال به این سادگی ها نیست. اما هئونگ مین سون ستاره اهل کره‌جنوبی تیم تاتنهام با درخشش در ماه اکتبر جایزه بهترین بازیکن لیگ برتر را به خودش اختصاص داد. سایت رسمی لیگ برتر انگلیس اعلام کرد جایزه بهترین بازیکن ماه اکتبر این لیگ به هئونگ مین سون ستاره اهل کره‌جنوبی تاتنهام رسیده است.

 سون در این ماه ۲ گل به منچستریونایتد زد، سپس یک گل و یک پاس‌گل مقابل وستهام برای خودش ثبت کرد و مقابل برنلی هم دروازه حریف را باز کرد. او نخستین بازیکن تاتنهام از آگوست ۲۰۱۸ و بعد از لوکاس مورا است که جایزه بهترین بازیکن ماه را به خودش اختصاص داده.

 دستمزد واقعی پرسنل‌تان را بدهید!

خبر-نیلوفر رهگذر: این روزها اگرچه تیم‌های بزرگ فوتبال با شیوع کرونا با مشکلات مالی زیادی مواجه شده‌اند و برای همین در حال کم کردن قراردادهای ستاره‌های خود هستند ولی باید عوامل جانبی این تیم‌ها را هم مورد بررسی قرار داد. طبق گزارشی که روزنامه انگلیسی «گاردین» منتشر کرده، یکی از این عوامل، نظافتچیان و تدارکاتچی‌ها در باشگاه‌های منچسترسیتی و منچستریونایتد هستند که برای امرار معاش با چالش روبه‌رو ‌شده‌اند. بنا به هشدار بانک‌های غذا در شهر منچستر، نظافتچیان و تدارکاتچی‌ها در باشگاه‌های فوتبال لیگ برتر این شهر برای امرار معاش با چالش روبه‌رو شده‌اند. این موضوع باعث شده تا بانک‌های غذا در منچستر با ارسال نامه‌هایی به مدیران اجرایی دو باشگاه منچستر سیتی و منچستریونایتد از آنها بخواهند دستمزد واقعی پرسنل خود یعنی ۹.۳۰ پوند در ساعت را پرداخت کنند. این مبلغ که توسط پژوهشکده مستقل Resolution Foundation محاسبه شده بیشتر از دستمزد قانونی در سطح ملی کشور یعنی ۸.۷۲ پوند در هر ساعت می‌باشد که هفته بعد تغییر خواهد کرد. نامه ارسالی آنان مبنی بر خاتمه فقر غذایی کودکان به ایجاد کمپینی تحت رهبری مارکوس رشفورد مهاجم منچستریونایتد منجر شده و صحبت‌های این بازیکن در خصوص استفاده کودکان از تغذیه رایگان مدارس در سنین رشد، توجه زیادی را به خود جلب کرده است. بانک غذا یا بانک غذایی سازمانی خیریه و غیردولتی است که به کسانی که در تهیه مایحتاج خوراکی خود مشکل دارند، از طریق اهدای غذا کمک می‌کند. این نوع از بانک‌ها در سراسر دنیا با هدف جلوگیری از ‌هدر رفتن غذاهای آماده و بسته‌بندی و توزیع غذا میان نیازمندان در راستای مبارزه با گرسنگی تأسیس‌ شده‌اند. 

درخواست از وزیر
در همین رابطه، شرکای چندین خیریه مهم، اتحادیه‌ها، پزشکان و دندانپزشکان نامه‌ای برای گیوین ویلیامسون وزیر آموزش‌ و پرورش انگلیس ارسال و از او خواسته‌اند با تصویب طرح رشفورد، در راستای ممانعت از گرسنگی کودکان در تعطیلات کریسمس اقدام کند. در این بین، رشفورد نیز در توئیت خود به ملاقاتش با بوریس جانسون اشاره داشته و گفته: «گفت‌وگوی فوق‌العاده‌ای با نخست‌وزیر انجام یافت و اکنون زمان همکاری است.» با این وجود باشگاه رشفورد و همسایه نزدیک آن (‌منچسترسیتی) از سوی بنیاد Living Wage Foundation به رسمیت شناخته نشده‌اند. بنا به اظهارات مت استالارد، رئیس بانک غذای مرکزی شهر منچستر، بسیاری از افرادی که از خدمات استفاده کرده‌اند، شاغل بوده ولی دستمزد آنها پاسخگوی امرار معاش آنها نبوده است. 

نامه به مدیران باشگاه‌ها
سازمان خیریه در نامه خود به «فران سوریانو» در منچسترسیتی و «اد وودوارد» در منچستریونایتد به این نکته اشاره داشته که هر دو باشگاه از محبوبیت بسیاری در شهر منچستر برخوردارند و اقدامات مهم باشگاه‌های شما در دوران پاندمی و خصوصاً اقدامات کمپین فوق‌العاده تحت رهبری مارکوس رشفورد در مبارزه با فقر غذایی کودکان، الهام‌بخش بسیاری از افراد بوده ولی واقعیت این است که بسیاری از پرسنل از جمله نظافتچیان و تدارکاتچی‌های شما به دلیل عدم دریافت دستمزد واقعی برای امرار معاش با چالش روبه‌رو هستند. 

فقط ۵ باشگاه 
براساس گزارش Living Wage Foundation تنها ۵ باشگاه لیگ برتر یعنی اورتون، لیورپول، وستهام، چلسی و کریستال پالاس دستمزد واقعی پرسنل خود را پرداخت می‌کنند. بنا به اظهارات کونور مک‌گوران، یکی از رؤسای سازمان شهروندان برتر منچستر که از امضاکنندگان نامه مذکور نیز هست، کمپین رشفورد شهر آبی‌ها و قرمزها را با هم متحد نموده است. او در ادامه به این نکته اشاره داشته که با توجه به آنکه منچستر سیتی و منچستریونایتد اقدامات ارزشمند بسیاری را در جامعه ما به انجام رسانده‌اند، در این میان این دو باشگاه با یک گام ساده می‌توانند میزان فقر کودکان در شهر ما را کاهش دهند. پرداخت دستمزد، بی‌شک از فقر خانواده‌ها جلوگیری می‌کند و به همین دلیل سازمان شهروندان برتر منچستراز دو باشگاه فوتبال موفق و ثروتمند این شهر خواسته دستمزد واقعی پرسنل را بپردازند. هر دو باشگاه منچستر سیتی و منچستریونایتد در اولین دوره قرنطینه، بدون استفاده از طرح معافیت حمایتی دولت، حقوق پرسنل را به طور کامل پرداخت کرده‌اند. منچستریونایتد نیز به همراه بنیاد مرتبط با آن و از طریق مشارکت با خیریه Fare Share تا نیمه اکتبر به توزیع ۵۰۰۰ وعده غذایی در میان کودکانی پرداخته که مشمول تغذیه رایگان در مدارس بوده‌اند. بنا به اظهارات باشگاه منچستریونایتد، با توجه به ابعاد باشگاه و نیروی کار گوناگون فعال در بخش‌های تخصصی آن، حقوق پرداختی به پرسنل با توجه به صلاحیت و شایستگی آنان متفاوت است. با این وجود کلیه پرسنل دائم و موقتی که به شکل تمام‌وقت یا نیمه‌وقت مشغول کارند، دستمزد مصوب در سطح کشور را دریافت می‌کنند. منچستر سیتی نیز اظهارات مشابهی را در این خصوص ابراز داشته است.

تمدید ۱۰ ساله طولانی ترین همکاری تاریخ فوتبال

باشگاه آیندهوون اعلام کرد قرارداد شرکت فیلیپس با آنها به مدت ۱۰ سال دیگر تمدید شده است. به گزارش “ورزش سه”، شرکت فیلیپس و آیندهوون از زمان تاسیس باشگاه فیلیپس اسپورت  از سال۱۹۱۳ با یکدیگر عجین بوده اند و حالا ۱۰۷ سال از آن می گذرد؛ موضوعی که باعث شده طولانی ترین همکاری تاریخ فوتبال شکل بگیرد. شرکت فیلیپس در زمینه صنایع الکترونیک در فناوری های بهداشتی یک غول بزرگ محسوب می‌شود و حالا باشگاه آیندهوون تایید کرده که قرارداد آنها با این شرکت معروف به مدت ۱۰ سال دیگر یعنی تا ۲۰۳۱ تمدید شده است. همچنین این باشگاه سالیانه ۲.۵ میلیون یورو از فیلیپس دریافت خواهد کرد. در بیانیه باشگاه هلندی در این باره آمده است: “فیلیپس ریشه گذشته، حال و آینده باشگاه ما است.  اکنون بیش از هر زمان دیگر ما می فهمیم که این چقدر خاص است. فیلیپس در حال تبدیل گسترده به یک شرکت فناوری بهداشت است.  تخصص و نوآوری های آنها در زمینه فناوری پزشکی برای جامعه از اهمیت حیاتی برخوردار است. ما همچنین از آنها برای بالا بردن عملکرد و سلامتی بازیکنان، کارکنان و کارمندان خود استفاده می کنیم.  این باعث می شود که همکاری ما حتی بیش از گذشته تاثیرگذار باشد.”

لیگ ملتهای اروپا و حذف شدگان و صعود کنندگان

بازی‌های هفته پنجم از مرحله گروهی لیگ ملت‌های اروپا با پیروزی ژرمن‌ها، شکست خانگی پرتغال و توقف اسپانیا ادامه پیدا کرد. در چارچوب دیدارهای هفته پنجم از مرحله گروهی لیگ ملت‌های اروپا، شنبه شب چندین بازی در لیگ‌های مختلف این تورنمنت برگزار شد که در مهمترین آنها از گروه سوم لیگ A تیم ملی پرتغال در دیداری خانگی مقابل تیم ملی فرانسه با نتیجه یک بر صفر شکست خورد. تنها گل این بازی را انگولو کانته هافبک تیم فوتبال چلسی در دقیقه ۵۳ به ثمر رساند.در دیگر بازی این گروه، تیم ملی سوئد در خانه با نتیجه ۲ بر یک میهمانش کرواسی را شکست داد. گل‌های این بازی را دژان کولوسفسکی در دقیقه ۳۶ و مارکوس دانیلسون در دقیقه ۴۵ به ثمر رساندند. تنها گل کروات‌ها را هم مارکوس دانیلسون زد که به اشتباه دروازه خودی را باز کرد.

با این نتایج فرانسه ۱۳ امتیازی شد و در صدر جدول گروه قرار گرفت. پرتغال هم با ۱۰ امتیاز در رده دوم ایستاد. تیم‌های ملی کرواسی و سوئد هم هر دو با سه امتیاز و بر حسب نتایج بازی‌های رودررو به ترتیب در رده‌های سوم و چهارم قرار دارند.

در گروه چهارم از لیگ A، نیز شنبه شب تیم ملی آلمان با نتیجه ۳ بر یک میهمان خود اوکراین را از پیش رو برداشت. در این بازی ابتدا این اوکراینی‌ها بودند که با گلزنی رومن یارمولنکو در دقیقه ۱۲ پیش افتادند، اما ژرمن‌ها با گل دقیقه ۲۳ لروی سانه کار را به تساوی کشاندند و در ادامه هم گل‌های تیمو ورنر در دقایق ۳۳ و ۶۴ باعث پیروزی آنها شد.

در دیگر بازی این گروه تیم ملی اسپانیا در خانه سوئیس در حالی که تا دقیقه ۸۹ با یک گل از میزبان خود عقب بود با گلزنی جرارد مورنو در دقیقه ۸۹ از شکست گریخت. گل سوئیسی‌ها را در این بازی رمو فرولر در دقیقه ۲۶ به ثمر رسانده بود. همچنین سرخیو راموس کاپیتان ماتادورها در دقایق ۵۷ و ۸۰ این بازی دو ضربه پنالتی اسپانیایی‌ها را از دست داد.

در جدول این گروه تیم ملی آلمان با ۹ امتیاز در صدر است، اسپانیا با هشت امتیاز در رده دوم قرار دارد، اوکراین شش امتیازی سوم است و سوئیس هم با سه امتیاز قعرنشین.

پیش از این بازی‌ها نیز در سایر گروه‌ها مسابقاتی برگزار شد که نتایج آنها به شرح زیر است:

گروه یک لیگ C
آذربایجان صفر – مونته‌نگرو صفر
قبرس ۲ – لوکزامبورگ یک

گروه یک لیگ D
مالت ۳ – آندورا یک
لتونی یک – جزایر فارو یک

گروه ۲ لیگ D
سن‌مارینو صفر – جبل‌الطارق صفر

دیدارهای هفته پنجم مرحله گروهی لیگ ملت‌های اروپا امشب ادامه پیدا خواهد کرد.

https://akhbar-rooz.com/?p=93208 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x