جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

جمهوری اسلامی به غرق کردن ده ها شهروند افغانستانی متهم شد

عليرغم تکذيب جمهوری اسلامی، اعتراض ها نسبت به جنايتی که گفته می شود از سوی مرزبانان جمهوری اسلامی صورت گرفته و منجر به کشته شدن گروهی از شهروندان اين کشور شده است، بالا گرفته است. بنابر اين گزارش ها ماموران مرزبانی حکومت ايران پُس از بازداشت پنجاه و هفت تن از مردم اين کشور، تعدادی از آن ها را مجبور کرده اند که خود را در رودخانه بياندازند

علیرغم تکذیب جمهوری اسلامی، اعتراض ها نسبت به جنایتی که گفته می شود از سوی مرزبانان جمهوری اسلامی صورت گرفته و منجر به کشته شدن گروهی از شهروندان این کشور شده است، بالا گرفته است. بنابر این گزارش ها ماموران مرزبانی حکومت ایران پُس از بازداشت پنجاه و هفت تن از مردم این کشور، تعدادی از آن ها را مجبور کرده اند که خود را در رودخانه بیاندازند. گزارش ها در مورد تعداد کشته های این جنایت متفاوت است.

روزنامه ی طلوع نیوز به نقل از شاهدان نوشته است: تنها جسد هفت تن از ۲۷ تن از شهروندان افغان را از آب پیدا کرده‌اند و از سرنوشت بقیه ی آن ها خبری نیست.

به نوشته ی این روزنامه، مسؤولان شفاخانه حوزوی هرات می‌گویند که تاکنون جسدهای پنج قربانی این رویداد به این شفاخانه منتقل شده اند.

بستگان این قربانیان مدعی هستند که پلیس ایران در منطقه موسوم به ذوالفقار این افراد را بازداشت و حتی به آن ها شلیک کرده است.

یکی از این افراد به این روزنامه گفته است: »ما را برد اردوگاه، ساعت یک از آنجا کشید به مینی بوس سوار کرد برد به دریا. جایی که خانه بود ما را نگذاشت پایین شویم، به جایی برد که هیچ کس نبود، ما را پایین کرد و انداخت به دریا.«

غلام یحی از نزدیکان یکی از کسانی که گفته می شود در این حادثه جان خود را از دست داده است نیز می گوید: «برادر من سه روز است که به ایران رفته بود، حالی خبر شدیم که دریا آنها را غرق کرده. ایرانی‌ها اون ها را غرق کرده. یکی پسر عمه من بود یکی برادر من.«

 به گفته گواهان رویداد از میان ۵۷ تنی که به دریا انداخته شده اند، ۲۳تن تا کنون ناپدید استند. بنابر گزارش این روزنامه «محمد عارف جلالی سرطبیب شفاخانه حوزه ای هرات گفته است: به اساس گزارش پولیس و مردم آن ناحیه آمار تلفات بلند است، شاید بیشتر از ده نفر باشد. پولیس در آن ناجیه حضور دارد تا اجساد بیشتری که غرق شده اند را پیدا کند.»

وزارت خارجه افغانستان: خواستار تحقیقات همه جانبه شد

به دنبال انتشار این گزارش ها، افغانستان از ایران خواسته است تا درباره اتهام شکنجه و غرق کردن ده‌ها مهاجر افغانستانی در مرز دو کشور تحقیق کند.

وزارت امور خارجه افغانستان با انتشار این خبر اعلام کرد: «سرپرست وزارت امور خارجه با دریافت گزارشهای مطبوعات مبنی بر کشته شدن مسافرین افغان در امتداد سرحد با کشور ایران، ضمن ابراز مراتب اندوه و تاثر خویش در زمینه، خواستار تحقیقات همه جانبه گردید.» حنیف اتمر، سرپرست وزارت امور خارجه ، «هیئتی را تحت رهبری معین سیاسی وزارت خارجه توظیف نموده است تا این حادثه را به شکل همه جانبه تحقیق و بررسی نماید، تا در پرتو حقایق موجود تصامیم لازم اتخاذ گردد.»

واکنش جمهوری اسلامی به این جنایت تا به حال تنها از سرکنسولگری ایران در هرات صورت گرفته که این گزارش‌ها را به شدت رد کرده است.

این کنسولگری با اشاره به اینکه گزارش‌های نقل‌شده از «خبرگزاری کهندژ» را پیگیری کرده است نوشت: منابع مختلف، «از جمله مسئولین هنگ مرزی تایباد» این موضوع را تکذیب کرده و گفتند «هیچ‌گونه دستگیری اتباع افغانستانی در منطقه یادشده صورت نپذیرفته است».

https://akhbar-rooz.com/?p=28048 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x