سايت سياسی - خبری چپ - تريبون آزاد

چهارمین حرکت سریالی بازنشستگان- امیر جواهری لنگرودی

چهارمین حرکت سریالی بازنشستگان با شعار: « تامین اجتماعی برپایه ی سبد معیشت، حق همه ی گروه های بازنشستگان است» برای تاریخ هفتم بهمن۹۹ در دست تدارک است، با تمام نیرو صدایشان باشیم!

روزشمار کارگری هفته طی هفته های گذشته تا به امروز تمامی تحرکات بازنشستگان را بازتاب داده است. گروههایی از بازنشستگان مطالبه گر با همه مشکلات جسمی و کبّرسن، در شرایط کرونایی تا به امروز در بیش از بیست شهر به خیابان آمده اند و بر مطالبات خود تاکید کرده اند و با طرح شعارهایی نظیر «فقط کف خیابان / به دست میاد حق مان!» صراحت داده اند که اعتراضات سریالی را همچنان تا رسیدن به مطالبات شان ادامه خواهند داد. درست به همین دلیل است که برابر برخی گزارش ها، برخوردهای امنیتی و تهدیدات و تلاش های عوامل وابسته به این نیروها برای ایجاد تفرقه در میان بازنشستگان بیشتر شده است.

هم سرکوبگران، هم بازنشستگان و هم سایر گروههای هم سرنوشت با بازنشستگان تامین اجتماعی، از ظرفیت هایی که مطالبه گری سریالی و فرصت های همگرایی ایجاد می کند، شناخت کافی دارند.

در شرایطی هستیم که گروههای بزرگی از مردم محروم و زحمتکش را از کارگر و معلم و بازنشسته و پرستار تا دستفروش و بیکار و دانشجو و راننده در کام فقری سیاه گرفتار کرده و دربدر در این شرایط کرونایی در صف های مختلف تامین مایحتاج ضروری زندگی به حال خود رها شده اند. در طول چهار سال سیاست تعرضی دولت ترامپ در قبال ایران، رژیم همه فشارهای مضاعف ناشی از تحریم های شدیدتر آمریکا را به مردم منتقل کرده است. پیام بودجه سال آینده با طرح مجلس در حذف نرخ ارز دولتی برای تامین ارزاق عمومی و کالاهای حیاتی هم چیزی نیست جز، گرانی های گسترده تر اصلی ترین اقلام مصرفی مردم نظیر نان.در مقابل ستاندن جان!                                 این در حالی است که مهم ترین مطالبات آحاد این جمعیت عظیم همچنان نابرآورده مانده و چند و چون تامین معیشت اکنون به شکنجه ای روزمره تبدیل شده است. در این شرایط بدیهی است که تجمع های سریالی «کف خیابان» از این ظرفیت برخوردار است که مورد حمایت و همبستگی همه جانبه قرار گیرد. فراخوانی حرکت های همزمان و هم مکان از سوی گروههای مطالبه گر دیگر که در آخرین حرکت بارنشستگان تهران نمونه ای از آن را شاهد بودیم یکی از شکل های عملی همگرایی مطالباتی است.

درجمعبندی یادداشت پیشین ام باعنوان:« بازنشستگان امروز، کارگران دیروز، در دوران سخت کرونای کُووید ۱۹،همچنان درکارند! »

«… حرکت های اعتراضی سریالی برای بازنشستگان که در واقع نماد شکل های خود سامان یابی شبکه ای در عصر شبکه های اجتماعی هستند از این جهت نیز حائز اهمیت است که نه بدهی های کلان دولت به تامین اجتماعی پرداخت شده، نه تناسبی بین افزایش پیش بینی شده برای حقوق و مستمری سال آینده با تورم شدیدی که در پیش است وجود دارد. فقط حرکت های اعتراضی سریالی گسترده و نیرومندی که مستقلا بر پایه فصل مشترک های مطالباتی گروههای مختلف مطالبه گران شکل گرفته باشد، می تواند جلوی ادامه سقوط فاجعه بار قدرت خرید اکثریت عظیم و دهها میلیونی کارگران و زحمتکشان را بگیرد. بازنشستگان تامین اجتماعی که بخش اصلی آنها را حداقل بگیران تشکیل می دهند اگر بتوانند در خصوص زمان تداوم اعتراضات و مطالبات اصلی و مرکزی خود به توافق برسند و از فرصت های موجود برای مشارکت هر چه وسیع تر بازنشستگان در تجمعات اعتراضی در تهران و شهرستان ها بهره برداری نمایند، می توانند قطار حرکت های نیرومند مطالباتی را بار دیگر به حرکت درآورند». (۱)، آنچه ازچهارمین فراخوان بازنشستگان بر می آید تا دریافت مطالبات شان، این قطار را سر باز ایستادن نیست!

امروز بویژه باید درنظر داشت که با وجود تهدیداتِ امنیتیِ سرکوبِ جنبشِ بازنشستگان، به دلایل مختلف، ازجمله سن و سال بازنشستگان، و حضور همزمان زنان و مردان بازنشسته در خیابان، هوشیاری حرکت های اعتراضی و عدم امکان سانسور خبری و رسانه ای، هزینه بالائی برای رژیم تولید خواهد کرد.

همزمان باید تاکید کرد که ظرفیت همگانی شدن شعار « تامین اجتماعی برپایه ی سبد معیشت، حق همه ی گروه های بازنشستگان» که در میان بازنشستگان تامین اجتماعی مطرح شده، بسیار بالاست و می تواند بخش های شاغل اردوی کار را هم با خود همراه سازد. اگر حاکمیت در اثر اعتراض بازنشستگان مجبور شود پرداختی های آنان را افزایش دهد، نمی تواند به شاغلین کمتر از آنها پرداخت کند. و قادر نیست در شرایطی که سرکوب مزدی فنر فشرده ای از نارضایتی انفجاری ایجاد کرده نسبت به شکل گیری زنجیره انتظارات مزدی سایر بخش ها بی توجه بماند.

بعلاوه بازنشسته فقط یک بازنشسته جدا از پایگاه خود نیست. بسیارند بازنشستگانی که کماکان ارتباطاتی به شکل طبیعی با محل کار سابق خود دارند که می تواند در خدمت گسترش مطالبه گری موثر شود و هزینه برخوردهای امنیتی را افزایش دهد.

خواست درمان رایگان هم در شرایط کرونائی خواستی است که می تواند در دراز مدت به عنوان خواست مشترک طبقات پائینی، حاشیه نشینان و بخش هائی که از هرگونه تامین اجتماعی بدور هستند، مطرح شود.

در کنار همه اینها می دانیم که در میان بازنشستگان تامین اجتماعی نیز دغدغه حقوق زنان، لغو اعدام، آزادی زندانیان سیاسی، حقوق کارگران و واکسیناسیون رایگان و عمومی علیه کرونا به شکلی برجسته مطرح است. با این حال در آستانه دور جدید تجمعات اعتراضی بازنشستگان تامین اجتماعی، اعلام حمایت و همبستگی هر چه گسترده تر مطالباتی از سوی سایر بخش های حقوق و مستمری بگیران، مقابله با تفرقه افکنان و خنثی کردن گرایش های سازشکاری که زدو بندهای پشت درهای بسته و توصیه صبر و انتظار به بازنشستگان را بر طلب حق در «کف خیابان» از سوی آنان ترجیح می دهند، همچین ایادی کانون های زرد وابسته و بی عملی که کاری جز دلالی و کاسبی و خودفروشی برای مسئولان به نام بازنشستگان ندارند همچنان حائز اهمیت اساسی است.سوی دیگر ماجرا؛ اینبارچهارمین فراخوان سریالی بازنشستگان درآستانه ورود به چهل و دومین سالگرد انقلاب شکست خورده بهمن در تاریخ هفت بهمن ماه در تهران و جای جای کشوردربرابرما است. ازاینروهرجا فرقه ها در پی خرابکاری برمی آیند، باید با آن مقابله کنیم. برای پیش بردن اعتراضات زنجیره ای و مداوم از هیچ کوششی فروگذار نکنیم. تمرکز و فصل مشترک ها را در بین گروههای مختلف تقویت کنیم. شعارهای آنها را سرلوحه کار برای تقویت همگرائی بین آنها قرار دهیم و با تمام قوا صدایشان باشیم!

منبع:

(۱)-امیرجواهری لنگرودی ، یادداشت کارگری هفته، بازنشستگان امروز، کارگران دیروز،دردوران سخت کرونای کُووید ۱۹،همچنان درکارند!

http://karegari.com/maghalat/2020/12/27/Yaddashat%20Kargari%2027%20December%202020.pdf

روزشمارکارگری هفته شماره ۴۲ را از سایت روزشمار کارگری ،لینک زیر می توانید دنبال کنید !

http://karegari.com/maghalat/2021/01/21/Roozshomar%20kargari%2042%20AmiR.pdf

https://akhbar-rooz.com/?p=101632 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

1 دیدگاه
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
محمد
محمد
3 سال قبل

این روزها مصادف است با اعلام مواضع گروهی با عنوان بازنشستگان پایتخت وسراسر ایران که در مدت کوتاهی ایجاد و حتی از ارم ونام یکی از کانال های بازنشستگی را نیز جعل کرده اند و این گروه در ابتدا با وارد کردن اسامی کسانی از گروه های دیگری درگروه خود و حتی انتصاب آنها به مدیر گروه تلاش داشتند از ظرفیت های موجود به سود حود بهره برداری کنند در اولیه حرکن “کف حیابان ” با اولین انشقاق زودرس مواجه شدند و با مخالفت گروهی که سحنگویی آنها را اسماعیل گرامی به عهده داشت روبرو و موضوع نقد رسمی این سخنگو قرار گرفتند . در تهاجم افشاگرانه ی سنگین اتحاد سراسر بازنشستگان ایران (گروه دیگری از بازنشستکان )به خاطر جعل آرم این گروه پس از مقاومت هایی ناچار به تغییراتی در آن آرم ودر واقع پذیرش خطای خود از سوءاستفاده از اعتبارآن گروه گردیدند . این بازنشستگان پایتحت و سراسر ایران چه ویژگی هایی دارد ؟
۱- شعار اینان شباهت های زیادی در مضمون با شعار دانشجویان عدالتخواه داردکه محوریت آن تاسی به ولایت فقیه است
۲- سعی دارند ضمن برخورد به ظاهر دموکراتیک (دقیقا همان شیوه ی عدالتخواهان ) شعار های خود را به دیگران دیکته کنند
۲- از هیچ گونه تهدید دیگرانی که به آنها انتقاد می کنند ابایی ندارند و با توسل به تهدید قانونی میخواهند مخالفین خود را ساکت کنند .
اشکال آقای جواهری و بسیاری از فعالان حارج از کشور در این است که به دلیل دور بودن از محیط تصور می کنند این تظاهرات سریالی را واقعا بازنشستگان خود اداره می کنند . این درست است که تعدادی از این بازنشستگان از روی استیصال حاضر شده اند در این شرایط کرونایی به خیابان بیایند اما خطاست که این سریالی بودن را تنها به مطالبه گران واقعی نسبت داد . دیگر اینکه آقای جواهری با تحلیلی می کوشد بار یک حزب سیاسی را به دوش این بازنشستگان آوار
کند و از آنها چنین انتظاری را دامن می زند که :در میان بازنشستگان تامین اجتماعی نیز دغدغه حقوق زنان، لغو اعدام، آزادی زندانیان سیاسی، حقوق کارگران و واکسیناسیون رایگان و عمومی علیه کرونا به شکلی برجسته مطرح است” و گویا خود نیز در میانه میدان قرار دارد اعلام می کند:برای پیش بردن اعتراضات زنجیره ای و مداوم از هیچ کوششی فروگذار نکنیم. تمرکز و فصل مشترک ها را در بین گروههای مختلف تقویت کنیم. شعارهای آنها را سرلوحه کار برای تقویت همگرائی بین آنها قرار دهیم و با تمام قوا صدایشان باشیم!
آقای جواهری ممکن است که با حسن نیت توصیه های مبارزاتی را به بازنشستگان دارد اما شناخت ماهیت جریانات یک شبه و گرایش به کف خیابانی کردن اعتراض بدون برآورد درستی از واقعیت گروه های متولی این رویداد های اعتراضی که بخشی واقعی و بخشی مبالغه آمیز است می تواند بازنشستگان را در موقعیت سوء استفاده نیروهایی قرار دهد که هیچ شناسنامه روشنی برای ادعای برادری خود با بازنشستگان ندارند . به ویژه که از این رفتار های اعتراضی تاکنون هیچ اتفاق نظری برای وحدت بین فعالان گروه های بازنشستگی برای اهداف معینی در راه کسب مطالبات بازنشستگان به عمل نیامده است . آقای جواهری عزیزمواظب باشید آواز دهل شنیدن از دور شما را بیهوده خوش نیاید !پیروزباشید

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


1
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x