چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

چهل میلیون توریست و هزاران شغل پَر! صعود استقلال به نیمه نهائی

نازک بین: موضوع کرونا و عدم برگزاری مهمترین رویداد سال یعنی بازیهای المپیک تابستانی ۲۰۲۰ توکیو در بسته های خبری رسانه ها و خبرگزاریها است. به دنبال شیوع کرونا و بعد از مذاکرات مختلف، در نهایت توماس باخ رئیس کمیته بین‌المللی المپیک (IOC) در تماسی تلفنی با شینزو آبه نخست‌وزیر ژاپن برای تعویق یکساله بازی‌ها به توافق رسیدند. تعویق المپیک شاید در نگاه نخست کاری ساده به نظر برسد اما این موضوع برای کشوری که با غول‌های اقتصادی همکاری داشته تا بتواند این بازی‌ها را برگزار کند، راحت و ساده نبوده است. تعویق المپیک توکیو ضرر بسیار زیادی را به ژاپن، IOC و همینطور کشورهای شرکت‌کننده زد؛ به طوری که برخی کارشناسان اقتصادی ژاپن اعلام کرده بودند لغو بازی‌ها هزینه کمتری نسبت به تعویق المپیک دارد.

میلیاردها دلار هزینه با یک ویروس بر باد رفت

ژاپن برای المپیک توکیو بیش از ۱۲ میلیارد دلار هزینه کرده بود که تعویق بازی‌ها هزینه‌های اضافی را در خصوص نگهداری ورزشگاه‌ها به میزبان متحمل خواهد کرد. از طرفی با توجه به فروش آپارتمان‌های دهکده ورزشکاران، نگهداری آنها برای سال آینده بار اضافه‌ای برای میزبان المپیک خواهد بود.

تعویق المپیک توکیو باعث شد تا بازار و مجتمع های فروش اقلام المپیک تعطیل شوند. تولیدکنندگان محصولات بازی‌های توکیو امیدوار بودند با فروش ۵۵۰۰ محصول دارای مجوز بتوانند ۱۰۰ میلیون دلار درآمد کسب کنند در حالی که شیوع ویروس کرونا فروشگاه‌های ژاپن را خالی از مشتری کرد. فروش بلیت بازی‌ها، همکاری با اسپانسرها از جمله تویوتا، بریجستون و پاناسونیک، نگهداری اماکن ورزشی، کاهش توریست و … همه از زیان‌هایی است که ژاپنی‌ها در طول این یکسال با آن روبه‌رو خواهند بود.

کرونا چقدر به IOC و توکیو ضرر زد؟

تعویق المپیک باعث شد تا در خصوص هزینه‌های اضافی بازی‌ها چالشی اساسی بین ژاپن و IOC ایجاد شود. IOC پیش از این اعلام کرده برای کمیته بین‌المللی المپیک کاملا مشخص است که تعویق بازی‌ها صدها میلیون دلار هزینه اضافی خواهد داشت. بعد از بررسی‌های مختلف این مبلغ در حال حاضر ۸۰۰ میلیون دلارعنوان شد. 

پیش از این Kyodo news گزارش کرده بود شینزو آبه موافقت کرده ژاپن هزینه‌های اضافی را پرداخت کند که حدود ۳ میلیارد دلار است؛ در حالی که دولت ژاپن اعلام کرد چنین توافقی صورت نگرفته. به گفته محققان دانشگاه کانسای ژاپن هزینه به تعویق افتادن بازیهای المپیک به دلیل کرونا می تواند ۵ میلیارد پوند باشد. توکیو تصمیم گرفت برای کاهش هزینه‌ها “ساده‌سازی” را در دستور کار قرار دهد که برگزاری المپیک بدون تماشاگر، حضور کم تعداد نمایندگان کشورها، حضور تعداد کم ورزشکاران در مراسم افتتاحیه و اختتامیه و .. از جمله پیشنهادات مطرح شده است که هیچ کدام مورد تایید قرار نگرفت.

کاهش توریست‌ها و افزایش محدودیت‌های مسافرتی

کاهش توریست نیز یکی از مشکلاتی است که ژاپنی‌ها با آن روبه‌رو هستند. اقتصاددانان ژاپنی در مصاحبه‌های مختلف از عدم حضور مسافران خارجی در ژاپن و تاثیر آن بر اقتصاد این کشور ابراز نگرانی کرده‌اند. این کارشناسان براین باور هستند واکسن ویروس کرونا یک تا ۳ سال زمان نیاز دارد تا ساخته و مورد استفاده قرار بگیرد به همین دلیل همین مدت زمان لازم است تا اقتصاد بهبود یابد. 

ژاپنی‌ها پیش‌بینی می‌کردند در زمان المپیک ۴۰ میلیون توریست به این کشور سفر کنند اما با بحران کرونا، ژاپن مجبور شد مرزهای خود را به روی بیش از ۱۰۰ کشور جهان ببندد. از طرفی این کشور در نظر داشت برای پیشرفت مناطق مختلف ژاپن، کمپ‌های تمرینی برای کشورهای شرکت‌کننده فراهم کند اما کووید ۱۹ تمام برنامه‌های سامورایی‌ها را بهم ریخت.

با توجه به برگزاری المپیک توکیو، صدها هزار شغل در ژاپن ایجاد شد، ساخت و سازها در هتل‌ها و رستوران‌ها رونق گرفت اما بحران کرونا باعث شد تا سکوتی مرگ‌بار در این کشور حکم‌فرما شود. حالا با توجه به افزایش شمار مبتلایان به کووید ۱۹ هنوز مشخص نیست بازی‌های المپیک در تاریخ جدید اعلام شده برگزار خواهد شد یا خیر، هر چند برنامه جدید بازی‌های المپیک توکیو مشخص شده است.

عکس یادگاری پرسپولیسی ها با فرزندان

پرسپولیسی ها جمعه شب جام قهرمانی لیگ نوزدهم را بالای سر بردند و جشن قهرمانی گرفتند. سرخپوشان یک روز پس از جشن قهرمانی با حضور در استادیوم اختصاصی خود به همراه فرزندان‌شان در کنار چهار جام قهرمانی عکس یادگاری گرفتند. در این بین پسر و دختر علیرضا بیرانوند که به آنتورپ بلژیک پیوسته هم حضور داشتند.

عکس یادگاری پرسپولیسی‌ها به همراه فرزندان‌شان در کنار چهار جام قهرمانی

نکوهش رئیس ایرانی فدراسیون فوتبال بلژیک

رئیس ایرانی فدراسیون فوتبال بلژیک و مالک باشگاه شارلوا بعد از برد شب گذشته این تیم مقابل کلاب بروژ خبرساز شد. هفته نخست از رقابت های ژوپیر لیگ بلژیک شب گذشته آغاز شد که در یکی از این مسابقات تیم فوتبال شارلوا موفق شد با یک گل کلاب بروژ را شکست بدهد. بعد از این برد تصویری از مهدی بیات مالک ایرانی تیم شارلوا و پزشک این تیم منتشر شد که ماسک خود را در جشن شادی بازیکنان خود به درستی بر صورت نزده اند. همین مسئله انتقاد گسترده رسانه های بلژیکی را در پی داشته است. سایت «Voetbal Nieuws» ضمن انعکاس این خبر از مخاطبانش سئوال کرده است که آیا باید بیات که خودش رئیس فدراسیون بلژیک هم هست، بابت عدم رعایت پروتکل های بهداشتی توبیخ شود یا خیر. تا صبح امروز یکشنبه ۸۸ درصد از شرکت کنندگان در این نظرسنجی به توبیخ بیات رای داده اند. سایت «nieuwsblad» هم این مسئله را بازتاب داده و از رئیس فدراسیون فوتبال بلژیک به خاطر این اقدامش تعجب کرده است. .تیم فوتبال شارلوا سه بازیکن ایرانی یعنی کاوه رضایی، علی قلی زاده و یونس دلفی را در اختیار دارد. البته کاوه رضایی از تیم کلاب بروژ به صورت قرضی به شارلوا پیوسته است و طبق قوانین فوتبال بلژیک حق بازی مقابل تیم اصلی خود را نداشت.

دردسر جدید برای رئیس ایرانی فدراسیون فوتبال بلژیک/عکس

جام حذفی فوتبال صعود استقلال به نیمه نهایی

پس از مشخص شدن ۴ تیم حاضر در مرحله نیمه نهایی جام حذفی، نوبت بررسی احتمالات قرعه کشی نیمه نهایی است و خیلی ها منتظر تماشای یک دربی اضافی هستنددو تیم استقلال و سپاهان در مرحله یک چهارم نهایی جام حذفی به مصاف هم رفتند که این دیدار با پیروزی استقلال به پایان رسید. قرعه کشی مرحله نیمه نهایی فردا (سه شنبه ۲۱ مرداد ) به صورت آنلاین برگزار می شود.

 
تیم های حاضر در مرحله یک نیمه نهایی جام حذفی
استقلال تهران
پرسپولیس تهران
تراکتور تبریز
نفت مسجد سلیمان

تیم‌های فوتبال استقلال و سپاهان در چارچوب مرحله یک چهارم نهایی جام حذفی در ورزشگاه آزادی به مصاف هم رفتند که آبی پوشان با نتیجه ۲ بر صفر به برتری دست یافتند و راهی مرحله نیمه نهایی شدند.وریا غفوری (۵+۴۵ – پنالتی) و علی کریمی (۶۱) زننده گل‌های استقلال در این بازی بودند. شکست سپاهان که در این دیدار هم بد بازی کرد و هم این که گل نخست را روی جای گیری اشتباه داور از نقطه پنالتی دریافت کرد موجب شد تا امیر قلعه نوعی در نامه ای از سمت مربیگری زرد پوشان اصفهانی استعفا کند. وی در بخشی از این نامه آورده است:

بازی با استقلال برای من آخرین آزمون در قامت مربیگری سپاهان بود که دوست داشتم سربلند از آن بیرون بیایم اما مقدر نبود.خاطرات تلخ و شیرین زیادی از حضور ۳ سال اخیر در اصفهان دارم و فکر می‌کنم دیگر کافی است. از کسانی که طعنه، تهمت و ناسزا نثار من و شاگردانم کردند می‌گذرم و امیدوارم روزی دروغ‌ها در مورد هزینه‌ها، کیفیت و رفتار ما برملا شوند.من و کادر فنی در این سه سال، چه در سپاهان و چه ذوب‌آهن سعی کردیم با تمام انگیزه کار کنیم تا به موفقیت برسیم. شاید تعریف بعضی‌ها از موفقیت چیز دیگری باشد اما دیگر حوصله و زمانی برای ادامه سوتفاهم وجود ندارد.

قلعه نویی در دوران کاری مربیگری باشگاهی هرگز از سرمربیگری تیمی اخراج نشده و این استعفای پیشدستانه نیز در جهت همین رکورد استثنایی برای اوست که در همین سپاهان دوبار قهرمان ایران شده اما این بار بخت با او یار نبود.

ترکیب استقلال: سیدحسین حسینی، روزبه چشمی، محمد دانشگر، سیاوش یزدانی، وریا غفوری (۲+۹۰ – امیرحسین خدامرادی)، عارف غلامی، علی کریمی، مسعود ریگی، هرویه میلیچ (۷۳ –  میلاد زکی‌پور)، آرش رضاوند (۸۸ – سینا خادم‌پور) و مهدی قائدی (۲+۹۰ – محمد بلبلی).

ترکیب سپاهان: پیام نیازمند، محمدرضا مهدی‌زاده، شایان مصلح (۴۶ – محمدرضا حسینی)، محمد طیبی، مهدی ترکمان (۵۶ – سعید آقایی)، مهدی کیانی، امید نورافکن (۷۳ – علی قربانی)، سروش رفیعی (۸۴ – رسول نویدکیا)، رضا میرزایی، محمد محبی و کی‌روش استنلی.

داور: موعود بنیادی‌فر

دو تصویر فوق ،نشان داد که قائدی با زیرکی و فریب قاضی دور از صحنه، موجب تصمیم اشتباه داور شد.

پیکان با برتری برابر صنعت نفت از منطقه سقوط فاصله گرفت

تیم فوتبال پیکان با برتری یک گله برابر میهمانش صنعت نفت آبادان از انتهای جدول فاصله گرفت. به گزارش ایسنا، در ادامه هفته بیست‌وهشتم لیگ برتر فوتبال ایران، تیم فوتبال پیکان میزبان صنعت نفت آبادان بود که این دیدار در نهایت با برتری یک بر صفر شاگردان عبدالله ویسی به پایان رسید.تک گل این دیدار را جلال‌الدین علی‌محمدی در دقیقه ۵١ برای پیکان به ثمر رساند.با این پیروزی پیکان ٢٧ امتیازی شد و توانست خود را از انتهای جدول بالا بکشد. در مقابل صنعت نفت هم با ٣٨ امتیاز در رده هفتم جدول باقی ماند.

سه امتیاز گهربار در خوزستان

گل گهر با پیروزی ارزشمند در زمین نفت مسجد سلیمان، گام بزرگی برای بقا در لیگ برتر برداشت. در ادامه هفته بیست و هشتم لیگ برتر، نفت مسجد سلیمان و گل‌گهر سیرجان به مصاف هم رفتند که این دیدار با نتیجه پرگل ۳ بر ۲ به سود تیم سیرجانی تمام شد تا شاگردان جلالی با این سه امتیاز ارزشمند از منطقه خطر فاصله بگیرند و به بقا در لیگ‌برتر امیدوار شوند.در این دیدار صادق صادقی (۱۵) و حسین ابراهیمی (۲۷) برای نفت و رضا محمودآبادی (۲) و بهنام برزای (۶۵ و ۸۴) برای گل‌گهر گلزنی کردند تا تیم کویرنشین دست پر از خوزستان بازگردد.با این نتیجه، گل‌گهر ۲۹ امتیازی شد و با تفاضل گل کمتر در رده یازدهم جدول رده‌بندی جای گرفت. نفت مسجد سلیمان نیز با ۳۴ امتیاز به رده نهم جدول سقوط کرد و جای خود را به نساجی داد.

شاهین در آستانه وداع با لیگ برتر

دو تیم شاهین و تراکتورسازی به تساوی رضایت دادند تا شاگردان پاشازاده در آستانه سقوط به لیگ دسته باشد. دیدار دو تیم شاهین شهرداری بوشهر و تراکتورسازی تبریز با قضاوت سیدمهدی سید علی در ورزشگاه بوشهر آغاز شد.بازی به دلیل ترمیم تور دروازه با چهار دقیقه تاخیر برگزار شد.در دقیقه ۱۹ سانتر نجفی از روی یک ضربه کاشته به اسماعیل شریفات رسید و او با مظاهری تک به تک شد که شوت شریفات با واکنش زیبای دروازه‌بان تراکتور توپ به کرنر رفت.در دقیقه ۲۲ شریفات از پشت محوطه جریمه به سمت دروازه تراکتورسازی شوت کرد که باز هم مظاهری در تقابل این دو بازیکن موفق بود و توپ را مهار کرد.سرمربی تراکتور به دلیل حمله عصبی در بین دو نیمه دیدار تیمش برابر شاهین شهرداری بوشهر با آمبولانس به بیمارستان منتقل شد.در نیمه دوم بازی و در دقیقه ۶۹ سانتر دژاگه به محوطه جریمه به ساسان انصاری رسید و ضربه سر او در دستان درویشوند دروازبان شاهین جای گرفت.شاهینی‌ها با این تساوی ۲۲ امتیازی شدند و در قعر جدول ماندند. در مقابل تراکتورسازی با کسب یک امتیاز ۴۷ امتیاز شد و در رده سوم باقی ماند.

گل دقیقه آخر برای حفظ آخرین امیدها

دیدار تیم‌های فوتبال ماشین‌سازی و پارس جنوبی با تساوی یک بر یک به پایان رسید. هفته بیست و هشتم لیگ برتر فوتبال ایران با انجام یک بازی پیگیری شد. در این مسابقه تیم‌های ماشین سازی و پارس جنوبی جم در ورزشگاه بنیان دیزل به مصاف هم رفتند. این بازی در نهایت با تساوی یک بر یک به پایان رسید. گل‌های این مسابقه را شاهین ثاقبی در دقیقه ۴۹ برای ماشین سازی و ایمان باصفا در دقیقه ۹۵ برای پارس جنوبی به ثمر رساندند.در صحنه گل ماشین سازی فرید کریمی با جا گذاشتن مدافع حریف در محوطه جریمه یک پاس عرضی و زمینی ارسال کرد و ثاقبی هم توپ را با یک بغل پای ساده وارد دروازه پارس جنوبی کرد. تیم فوتبال پارس جنوبی که نمی‌خواست با باخت در این مسابقه به سقوط نزدیک‌تر شود سرانجام در دقیقه ۹۵ و از روی ضربه پنالتی بازی را به تساوی کشاند.ماشین سازی با این تساوی ۲۸ امتیازی شد و در رده دوازدهم باقی ماند. پارس جنوبی هم با ۲۶ امتیاز موقتا در رده چهاردهم باقی ماند. رقابت در پایین جدول در هفته‌های پایانی بسیار حساس شده است و تیم‌ها با کوچک‌ترین اشتباهی به سقوط نزدیک‌تر می‌شوند.

بوی قهرمانی به مشام می رسد!

اینتر میلان در دیداری سخت و حساس توانست نماینده شایسته آلمان را حذف کند و به مرحله نیمه نهایی لیگ اروپا برسد. از مرحله یک چهارم نهایی لیگ اروپا، دو تیم اینتر و بایر لورکوزن در ورزشگاه اسپریت آرنا به مصاف هم رفتند. اینتر با دو گل بارلا و لوکاکو در دقایق ۱۵ و ۲۱ توانست ۲-۰ جلو بیفتد اما خیلی زود کای هاورتس در دقیقه ۲۴ یکی از گل ها را جبران کرد. دو تیم حملات زیادی انجام دادند و بازی جذاب دنبال شد اما هیچکدام موفق به زدن گل بیشتر نشدند. 

در دیداری دیگر و در منچستر شیاطین سرخ که میزبان کپنهاکن دانمارک بودند با خوش شانسی از شکست گریختند. نماینده دانمارک چندین موقعیت عالی را برای گلزدن از دست دادند و نمایش خوبی داشتند. بازی در وقتهای قانونی صفر بر صفر تمام شد و  برای تیم صعود کننده ،ادامه به دو وقت اضافی رسید و در دقیقه ۹۵ فرناندز از روی نقطه پنالتی گل نخست را وارد میهمان کرد و منچستری ها یک بر صفر بیش افتادند .در ادامه نیز با وجود موقعیت هائی که هر دو تیم بدست آوردند اما توپی از خط دروازه ها نگذشت و بازی با همان نتیجه یک بر صفر بسود منچستر یونایتد تمتم شد.این مسابقات امروز شاختار دونتسک با بازل سوئیس و ولورهمپتون انگلیس مقابل سویا بازی خواهند کرد.

https://akhbar-rooz.com/?p=42970 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x