پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

چین از قرارداد ۵ میلیارد دلاری گازی با جمهوری اسلامی کنار کشید

شرکت ملی نفت چین هم قرارداد با ایران برای توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی را ترک کرد. وزیر نفت جمهوری اسلامی گفت که این پروژه به شرکت پتروپارس واگذار شده است
پارس جنوبی. عسلویه
پارس جنوبی. عسلویه

شرکت ملی نفت چین هم قرارداد با ایران برای توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی را ترک کرد. وزیر نفت جمهوری اسلامی گفت که این پروژه به شرکت پتروپارس واگذار شده است.

به گزارش زمانه، رایزنی‌های ایران با شرکت ملی نفت چین نتیجه نداد و بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران یکشنبه ۱۴ مهر به صورت رسمی اعلام کرد: شرکت چینی از پارس جنوبی «کنار گذاشته شد» و شرکت «پتروپارس» به تنهایی این پروژه را اجرایی می‌کند.

توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی پس از توافق هسته‌ای ایران با کشورهای اروپایی و آمریکا، با وجود مخالفت نهادهای نظامی و بخشی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی به شرکت فرانسوی «توتال» واگذار شده بود.

توتال اما مرداد سال گذشته، پس از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای نتوانست موافقت دولت آمریکا برای معافیت از تحریم‌های علیه ایران را جلب کند و به همین دلیل از ایران خارج شد.

وزیر نفت جمهوری اسلامی همان زمان در مجلس شورای اسلامی اعلام کرد؛ شرکت ملی نفت چین جایگزین توتال خواهد شد.

به رغم توافق اولیه برای مشارکت چین در توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی، این شرکت اما در مراحل مختلف از آغاز عملیات اجرایی خودداری کرد.

با این حال مسئولان وزات نفت جمهوری اسلامی تا یک ماه قبل همچنان به تداوم همکاری با شرکت چینی امیدوار بودند تا اینکه رضا دهقان، معاون توسعه و مهندسی شرکت ملی نفت ایران، ۱۰ شهریور از «زمان کشی» شرکت ملی نفت چین ابراز «ناخرسندی»کرد و گفت: تهمیداتی برای اجرای این پروژه تحت هر شرایطی تا پایان سال ۱۳۹۸ اندیشیده شده است.

تمهیدات ویژه وزارت نفت برای اجرای این پروژه هم به گفته زنگنه، واگذاری ۱۰۰ در صد آن به پتروپارس، از شرکت‌های تابع شرکت بازرگانی نفت ایران (نیکو) است.

قرارداد طرح توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی به ارزش ۴ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار حدود دو سال قبل میان وزارت نفت ایران و شرکت‌ فرانسوی توتال، شرکت ملی نفت چین و شرکت ایرانی پتروپارس امضاء شد.

سهم پتروپارس قبل از اینکه دو شرکت خارجی قرارداد را ترک کنند، تنها ۱۹,۹ درصد تعیین شده بود. حال اما به گفته وزیر نفت، تمامی قرارداد به این شرکت واگذار شده است.

به گفته زنگنه، بخش اول این پروژه به منظور تولید ۵۰۰ میلیون فوت مکعب گازتا پایان امسال اجرایی می‌شود و برای برای بخش دوم آن با شرکت‌های داخلی از جمله شرکت مپنا، مذاکره خواهد شد.

یکی دیگر از قراردادهای مشترک ایران که هنوز اجرایی نشده، توسعه میدان گازی «فرزاد B» است. وزیر نفت گفت که در این باره نیز از شرکت هندی خواسته شده «شرایط خود را اعلام کنند».

او بدون بیان جزئیات در باره احتمال کناره‌گیری شرکت هندی از همکاری در توسعه میدان فرزاد، گفت: شرکت هندی «اگر ورود نکردند بعدا گله‌ای نداشته باشند».

زنگنه که پیش از این شرکت‌های نفت و گاز داخلی را «ناتوان» از اجرای پروژه‌های بزرگ خوانده بود، پس از ناکام ماندن رایزنی‌ها با شرکت چینی، گفت: «باید از فرصت تحریم‌ها برای توسعه صنایع داخلی استفاده کنیم».

براساس اعلام نهادهای بین‌المللی ناظر بر بازار نفت و گاز، صادرات نفت ایران پس از اعمال تحریم‌های آمریکا به کمترین میزان در چهل سال گذشته تنزل یافته است.

شرکت اطلاعات انرژی و ردیابی نفتکش‌ها میزان صادرات نفت ایران در ماه اوت ۲۰۱۹ را ۱۶۰ هزار بشکه در روز اعلام کرده است و همین مسئله تامین منابع مالی برای اجرای پروژه‌های توسعه نفت و گاز را سخت‌تر می‌کند.

https://akhbar-rooz.com/?p=6816 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x