شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

چین برای توزیع واکسن آینده کرونا در کشورهای فقیر تعهد داد

چین با امضای توافق‌نامه‌ای با سازمان جهانی بهداشت به طرح این سازمان برای توزیع واکسن کرونا پیوست و تعهد داد واکسن‌هایی را که در آینده برای کووید۱۹ می‌سازد در اختیار کشورهای در حال توسعه قرار بدهد.

سازمان جهانی بهداشت بنا دارد تا با طرح دسترسی همگانی به واکسن کووید موسوم به کوواکس (COVAX) از هم اکنون از انباشته شدن واکسن کرونا در کشورهای ثروتمند جلوگیری کند. این نهاد بین‌المللی بیم آن دارد که آزمایشگاه‌های پیشرفته داروسازی در این کشورها از توزیع واکسن کرونایی که در حال تولید آن هستند در میان کشورهای فقیر و در حال توسعه جلوگیری کنند.

توافق‌نامه سازمان جهانی بهداشت با چین به این کشور امکان می‌دهد تا مهم‌ترین نقش را در تلاش‌های جهانی برای توزیع واکسن در کشورهای کمتر توسعه یافته داشته باشد.

هووا چونینگ، وزیر امور خارجه چین درباره توافق روز پنجشنبه ۸ اکتبر (۱۷ مهر) گفت کشورش با پیوستن به طرح کوواکس «افتخار دارد که واکسن کووید۱۹ را به عنوان کالایی عمومی برای تمام جهان تولید کند». او درباره این که چین چه مبلغی را به عنوان کمک به این طرح اختصاص داده، سخنی نگفت.

هدف از طرح سازمان جهانی بهداشت جمع‌آوری ۲ میلیارد دلار برای کمک به توزیع واکسن آینده کرونا در ۹۲ کشور با درآمد اندک یا متوسط است. آمریکا، ابرقدرت رقیب چین، این توافق‌نامه را امضا نکرده است.

چین که نخستین کانون انتشار کرونا در جهان بوده، مدت‌هاست کار برای دستیابی به واکسن کرونا را آغاز کرده و با طرح وعده‌ای بلندپروازانه گفته است که این واکسن را تا پیش از پایان سال جاری میلادی تهیه می‌کند.

در حالی که هنوز آزمایش‌های بالینی واکسن در حال ساخت کرونا در کشورهای رقیب چین نهایی نشده، اما صدها هزار تن از سربازان، نیروهای امدادی و دیگر کارمندان چینی در خارج از کشور تا کنون واکسن کرونا ساخت کشورشان را دریافت کرده‌اند.

چین به دلیل آن که نخستین محل ظهور و شیوع گسترده کرونا در جهان بود، مورد انتقاد و حمله بسیاری از کشورهای جهان است. با این حال این کشور در مهار کرونا در درون مرزهایش موفق بوده است.

https://akhbar-rooz.com/?p=49740 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x