جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

چین میزبان چهارمین دور گفتگوهای بین‌الافغانی صلح خواهد بود

قرار است تا پایان ماه جاری میلادی، گفتگوهای بین‌الافغانی به هدف پایان جنگ در افغانستان و دستیابی به صلح، با میزبانی چین ازسر گرفته شود. در این نشست از طالبان و حکومت افغانستان دعوت شده است.

این نشست قرار است میان چهره‌های سیاسی افغانستان و نمایندگان طالبان در شهر “بیجینگ” چین برگزار شود.
کبیر حقمل، سخنگوی شورای امنیت ملی افغانستان می‌گوید که موضوع برگزاری این نشست با حکومت افغانستان درمیان گذاشته شده است، اما تأکید می‌کند که هنوز حکومت افغانستان تصمیمی در این مورد نگرفته و گفتگوها در این مورد جریان دارد.
سخنگوی شورای امنیت ملی افغانستان می‌گوید هر زمانی که تصمیمی در این مورد گرفته شود، با مردم افغانستان شریک ساخته خواهد شد.

در همین حال “سهیل شاهین” سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر، در مورد نشست احتمالی چین می‌گوید که از این گروه دعوت شده تا هیئتی به رهبری ملا برادر آخند، معاون گروه طالبان به این نشست بفرستند.
سهیل شاهین تأکید می‌کند که این نشست، ادامه نشست‌های پیشین مسکو و روسیه است و می‌گوید که اعضای آن همگی از با نظر شخصی‌شان اشتراک خواهند کرد و برای حل معضل افغانستان، نظر شخصی‌شان را درمیان خواهند گذاشت.

درصورت برگزاری نشست بیجینگ، این نشست چهارمین نشست بین‌الافغانی خواهد بود که به هدف پایان جنگ افغانستان برگزار می‌شود.
در سه دور پیش، دو طرف به نتیجه ملموسی نرسیدند و این‌بار با توقف گفتگوهای صلح توسط آمریکا، انتظار می‌رود تا این نشست زمینه‌ساز ازسرگیری گفتگوهای اصلی صلح باشد.

چین درحالی آمادگی برگزاری این نشست را می‌گیرد که زلمی خلیلزاد، نماینده ویژه آمریکا برای صلح افغانستان، دور تازه سفرش را آغاز کرده و با شماری از نمایندگان ویژه متحدین آمریکا چون اتحادیه اروپا دیدن کرده است.

دور قبلی گفتگوهای صلح که ۹ بار نمایندگان طالبان و آمریکا را رو در رو نشاند، با یک تویت دونالد ترامپ متوقف شد. ترامپ دلیل توقف گفتگوهای صلح را کشته شدن یک سرباز آمریکایی در افغانستان و ادامه خشونت‌ها از سوی طالبان دانست.

https://akhbar-rooz.com/?p=9154 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x