جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

ژاپن هواپیما و کشتی جنگی به خلیج فارس می فرستند

سخنگوی ارشد دولت ژاپن، روز جمعه ۲۷ دسامبر اعلام کرد که این کشور برای محافظت از کشتی‌های ژاپنی در خاورمیانه یک فروند کشتی جنگی و هواپیماهای گشت را به خلیج فارس اعزام خواهد کرد. این مقام ژاپنی دلیل این اقدام را بی‌ثباتی اوضاع منطقه توصیف کرد
‫ژاپن کشتی جنگی به خلیج فارس می فرستد‬‎

سخنگوی ارشد دولت ژاپن، روز جمعه ۲۷ دسامبر اعلام کرد که این کشور برای محافظت از کشتی‌های ژاپنی در خاورمیانه یک فروند کشتی جنگی و هواپیماهای گشت را به خلیج فارس اعزام خواهد کرد. این مقام ژاپنی دلیل این اقدام را بی‌ثباتی اوضاع منطقه که نزدیک به ۹۰ درصد واردات نفت خام این کشور را تامین می‌کند توصیف کرد.

بر اساس طرحی که توسط کابینه دولت شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن به تصویب رسیده، قرار است این ناوشکن مجهز به هلی‌کوپتر و دو فروند هواپیمای گشت از نوع پ-۳ سی P-3C به‌منظور جمع آوری اطلاعات برای اطمینان از عبور ایمن کشتی‌های ژاپنی در منطقه اعزام شوند.

به گزارش رویترز، در صورت بروز هرگونه وضعیت اضطراری و با دستور ویژه‌ از سوی وزیر دفاع ژاپن، نظامیان این کشور اجازه خواهند داشت تا برای محافظت از کشتی‌های در معرض خطر از اسلحه استفاده کنند.

یوشیهیده سوگا، دبیر دولت ژاپن در یک نشست خبری گفت:«صلح و ثبات در خاورمیانه برای صلح و کامیابی جامعه بین‌الملل از جمله ژاپن بسیار مهم است.»

وی همچنین افزود: «اینکه مطمئن باشیم کشتی‌های مرتبط با ژاپن می‌توانند بدون اینکه خطری متوجه آن‌ها باشند در خاورمیانه که منبع اصلی انرژی در جهان به‌شمار می‌رود، رفت و آمد کنند بسیار مهم است.»

تاکاشی تسوکیوکا، رییس اتحادیه نفت ژاپن در بیانیه‌ای گفت: «وضعیت خاورمیانه غیرقابل پیش‌بینی است…ما معتقدیم که تصمیم اتخاذ شده در این‌باره برای تامین امنیت عبور و مروز کشتی‌ها در منطقه مفید خواهد بود.»

ژاپن به‌عنوان یکی از متحدان آمریکا، روابط دوستانه خود با ایران را حفظ کرده است. این کشور تصمیم گرفته است به‌جای پیوستن به ائتلاف دریایی آمریکا برای تامین امنیت کشتیرانی در خلیج فارس، خود به‌طور جداگانه اقدام کند.

شینزو آبه هفته گذشته در دیدار با حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، این کشور را در جریان برنامه توکیو برای اعزام نیروهای دریایی به خلیج فارس مطلع کرده بود.

طبق گزارش رویترز محدوده تحت پوشش نیروی دریایی ژاپن شامل آب‌های خلیج عمان، شمال دریای عرب و خلج عدن می‌شود اما تنگه هرمز را در بر نمی‌گیرد.

یک مقام وزارت دفاع ژاپن نیز گفته است این کشور قصد دارد از ماه آینده عملیات هواپیماهای گشت را آغاز کند اما ناوشکن این کشور از ماه فوریه فعالیت خود را در این منطقه شروع می‌کند.

این تصمیم یکساله است و تا ۲۶ دسامبر ۲۰۲۰ ادامه پیدا می‌کند. ژاپن برای گسترش فعالیت‌های نظامی در خاورمیانه نیازمند تصویب طرح دیگری در کابینه است.

از سوی دیگر فرانسه به‌دنبال جایگزین امنیتی اروپا در تنگه هرمز به‌جای ائتلاف دریایی تحت رهبری آمریکا در آن منطقه است و این ماموریت از ماه دیگر آغاز می‌شود.

https://akhbar-rooz.com/?p=16353 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x