پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

کارزار بین المللی برای آزادی معلم زندانی، اسماعیل عبدی را گسترش دهیم!

اسماعیل عبدی، معلم ریاضی با ۲۵ سال سابقه تدریس و عضو هیئت مدیره کانون صنفی معلمان تهران، نزدیک به شش سال است که به دلیل فعالیت هایش در دفاع از حقوق  اولیه معلمان از جمله حق ایجاد تشکل مستقل، در زندان بسر می برد. طبق حکم تعلیقی مربوط به سال ۸۹ که دستگاه قضایی جمهوری اسلامی ایران برای عبدی صادر کرده او مجددا به ۱۰ سال زندان محکوم  شده است. به این ترتیت اسماعیل عبدی تنها به دلیل فعالیت های اتحادیه ای به ۱۶ سال حبس محکوم شده است.

 اسماعیل عبدی در ۲ تیر ماه ۱۳۹۴ زمانی که قصد داشت به نمایندگی از شورای هماهنگی  کانون های صنفی  معلمان ایران  برای شرکت در اجلاس جهانی آموزش بین الملل ( کنگره  هفتم در کانادا)  ویزا بگیرد،  پاسپورت اش توسط مقامات امنیتی توقیف و به او گفته شد که ممنوع خروج است. چهار روز بعد، در ششم تیر ماه ۱۳۹۴ زمانی که او برای آگاهی از علت ممنوع خروج بودن خود به دادسرای زندان اوین رفته بود، همانجا بازداشت شد؛ در این روز ۸۰ نفر معلم ( به نمایندگی از هر استان دو نفر) در اعتراض به بازداشت غیر قانونی عبدی مقابل زندان اوین تجمع کردند. او را ۴۰ روز در سلول انفرادی حبس کردند و ۱۰ ماه را در بند های ۷ و ۸ زندان اوین گذراند؛ سپس در سیزدهم بهمن ماه ۱۳۹۴ ایشان به اتهام کلیشه ای “تبلیغ علیه نظام و اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی” به شش سال حبس از سوی دادگاه بدوی (قاضی صلواتی شعبه ۱۵)محکوم شد و در دادگاه تجدید نظر( قاضی زرگر شعبه ۳۶) این حکم در آبان ماه ۱۳۹۵ تایید شد. اما این  پایان اذیت و آزار اسماعیل عبدی نبود؛ در حالی که اسماعیل عبدی، حکم شش سال زندان را می گذارند و معلمان و خانواده اش چشم انتظار آزادیش بودند، مقامات قضایی و امنیتی رژیم جمهوری اسلامی پرونده دیگری را علیه او به جریان انداختند و این کنشگر صنفی را یک بار دیگر درهفتم اردیبهشت ۱۳۹۹ به اتهام ساختگی “تبلیغ علیه نظام و اتهامات امنیتی” به ۱۰ سال حبس محکوم کردند. در حال حاضر ایشان بطور غیر قانونی به ندامتگاه مرکزی کرج  تبعید شده و از  تسهیلات قضایی مربوط به زندانیان ازجمله مرخصی، محروم است  و تماس او با خانواده، محدود شده است.

 اسماعیل عبدی در اعتراض به این احکام بی پایه، ناعادلانه و ضد انسانی  و شرایط تحمل ناپذیر زندان های ایران و همچنین  اذیت و آزارهایی که توسط مقامات امنیتی در زندان نسبت به او و دیگر فعالان کارگری و معلمان انجام می گیرد، سه بار دست به اعتصاب غذا زده است. پاسخ مقامات به این اعتراض ها، تشدید اذیت، آزارها و سخت گیری های بیشتر بوده است. دردهم اردیبهشت ۱۳۹۵ در هفته معلم و روز کارگر، عبدی در اعتراض به نقض گسترده حقوق معلمان و کارگران اعتصاب غذا کرد که پس از ۱۶ روز با قید وثیقه  تا  زمان برگزاری دادگاه تجدید نظر آزاد شد. در طول سال هایی که اسماعیل عبدی درزندان بوده، کمپین های مختلفی توسط  تشکل های معلمان در ایران و  تشکل های کارگری و معلمی و نهاد های مدافع  حقوق بشر در سطح بین المللی، از جمله توسط آموزش بین المللل، برای آزادی اسماعیل عبدی بر پا بوده است. ۲۰ هزار نفر ازمعلمان ایران در سال۱۳۹۷ و ۱۰ هزار  نفر دیگر دراردیبهشت سال ۱۴۰۰با امضای یک متن و تحویل  آن به مقامات قضایی ایران خواهان آزادی اسماعیل عبدی شدند.  همچنین طوفان تویتری در هفته معلم امسال برای آزادی اسماعیل هشتگ ترند توییتر شد. این کمیین ها اگر چه تا کنون به آزادی  اسماعیل عبدی منتهی نشده اند، اما خواست آزادی عبدی را در فضای عمومی هر چه بیشتر گسترش داده و دولت جمهوری اسلامی ایران را تحت فشار قرار داده است.

صدور احکام سنگین زندان آنهم به طور مکرر برای اسماعیل عبدی، رعایت نکردن حقوق اولیه او به عنوان یک فعال معلمان و زندانی عقیدتی، و اذیت  و آزارایشان توسط مقامات امنیتی زندان، همگی نشان می دهد که مقامات جمهوری اسلامی در حال انتقام گیری از اسماعیل عبدی هستند. اسماعیل عبدی به یکی از نمادهای مقاومت، تلاش و مبارزه معلمان برای رسیدن به حقوق  اتحادیه ای و انسانی تبدیل شده است.  مقامات حکومتی می کوشند که با اجرای احکام طولانی مدت از عبدی و دیگر فعالین معلمان و کارگری زهر چشم بگیرند. عبدی در پشت دیوارهای زندان، تاوان  تلاش های  پیگیر خود  برای کسب حقوق  پایمال شده معلمان و ایجاد تشکل های مستقل معلمان، تاوان پایداری  و تعهد اش  به آزادی، کرامت انسانی و آموزش رایگان و همگانی را می پردازد.

 در ایران کارزارهایی برای آزادی اسماعیل عبدی، ازجمله توسط تشکل های معلمان و همسر ایشان، منیره عبدی در جریان است. ما از آموزش بین الملل (EI) و همچنین از اتحادیه های کارگری و نهاد های مدافع حقوق انسان می خواهیم که از این کمپین ها حمایت کنند و دولت جمهوری اسلامی ایران را برای آزادی فوری و بدون قید و شرط  اسماعیل عبدی و همه فعالین کارگری و معلمان، تحت فشار گسترده تری قرار دهند.

اتحاد بین المللی در حمایت از کارگران در ایران
۱۷ مه ۲۰۲۱

https://akhbar-rooz.com/?p=113618 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x