دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲

دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲

کارزار مردمی در حمایت از محیط‌بان‌ها؛ مجلس به محیط‌بان‌ها اجازه شلیک پیشگیرانه دهد

محیط‌بان

کارزار مردمی برای اصلاح قوانین حمایت از محیط بان‌ها که از صبح دیروز و پس از کشته شدن دو محیط بان زنجانی با تیر خلاص شکارچیان غیرمجاز منطقه فیله خاصه زنجان آغاز شد، از مجلس، و سازمان حفاظت محیط زیست خواسته است اصلاح قانون به کارگیری سلاح برای محیط بان‌ها را در دستور کار قرار دهند.

به گزارش همشهری آنلاین، صبح امروز سرهنگ جمشید محبت‌خانی فرمانده یگان حفاظت محیط زیست کشور با حضور در یک برنامه تلویزیونی با اعلام این که محیط‌بان‌ها نیازمند شلیک پیشگیرانه به شکارچیان غیرمجاز در مناطق حفاظت شده هستند اعلام کرد: این موضوع مطالبه جدی محیط بانی کشور و سازمان حفاظت محیط زیست کشور است.

کارزار مردمی اصلاح و اجرای قوانین حمایت از محیط بان‌ها و جنگل بانان نیز که تا لحظه تنظیم این خبر به امضای بیش از ۸ هزار تن از شهروندان رسیده است، از رییس مجلس، رییس کمیسیون محیط زیست مجلس و رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور خواسته است با اصلاح قانون بکارگیری سلاح توسط محیط بان‌ها و جنگلبانان، نواقص قانونی برطرف شود و اقدام محسوس در اجرای عملی لایحه حمایت از محیط‌بانان و جنگل‌بانان صورت بگیرد.

این کارزار افزوده است: از زمان ارائه طرح و تصویب لایحه حمایت از محیط‌بانان و جنگل‌بانان در مجلس شورای اسلامی، کمتر از دو سال می‌گذرد و در ماده یک این لایحه تأکید شده که مأموران یگان حفاظت دستگاه‌های اجرایی از جمله محیط‌زیست و منابع طبیعی، در خصوص نحوه بکارگیری سلاح، مشمول پوشش قانون بکارگیری سلاح توسط نیروهای مسلح در موارد ضروری مصوب ۱۳۷۳/۱۰/۱۸ می‌شوند، لیکن بنابر استثناهایی صرفاً بندهای ۱، ۲ و ۳ ماده ۳ قانون مذکور، جهت مأموران یگان حفاظت محیط زیست و جنگل‌بانی به تأیید رسید.

براساس اعلام این کارزار، اگرچه در سال‌های اخیر تلاش‌هایی به منظور اجرای قوانین و لوایح یاد شده صورت پذیرفته اما آزادی عمل شکارچیان و جولان آن‌ها در عرصه‌های طبیعی و حفاظت شده، موارد مکرر از برخورد میان محیط‌بان و شکارچی را رقم زده است که در نبود حمایت‌های قانونی از محیط‌بانان، فاجعه‌های تلخی در پی داشته است.

به اعلام این کارزار، تاکنون بیش از ۱۴۰ محیط‌بان کشور کشته شده اند که قریب به سی درصد از این موارد، قتل به واسطه شلیک تیر جنگی بوده است؛ این در حالی است که محیط‌بانان به خاطر خلاءهای قانونی نتوانسته‌اند از سلاح خود به‌درستی استفاده کنند که در جدیدترین مورد در فروردین ماه ۱۴۰۰، شکارچیان غیرمجاز در فصل زادآوری حیوانات، در منطقه حفاظت‌شده «فیله خاصه» دو تن از محیط‌بانان به نام‌های مهدی مجلل و میکاییل هاشمی را با استفاده از گلوله سلاح جنگی، به قتل رساندند. از دیگر سو محیط‌بانانی که در مواجهه با شکارچیان با رعایت ضوابط اقدام به شلیک یا بکارگیری اسلحه نموده‌اند، بعضاً با محکومیت‌هایی از قبیل قصاص روبرو شده‌اند.

این کارزار از مجلس و سازمان حفاظت محیط زیست خواسته است، با توجه به موارد ذکرشده در خصوص پیگیری رفع نواقص قانونی و اجرای عملی لایحه حمایت از محیط‌بانان و جنگل‌بانان اقدامی محسوس صورت پذیرد تا دیگر بار شاهد بروز اتفاقات تلخ در کشور نباشیم.

https://akhbar-rooz.com/?p=109732 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x