جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

کارشناسان سازمان ملل و عفو بین الملل خواهان توقف اعدام احمدرضا جلالی شدند

کارشناسان سازمان ملل از ایران می‌خواهند اعدام احمدرضا جلالی را متوقف کند:

ژنو- ۲۵ نوامبر ۲۰۲۰ – کارشناسان سازمان ملل نسبت به گزارشی مبنی بر اینکه محقق ایرانی سوئدی احمدرضا جلالی علی‌رغم این که محاکمه وی به طرز فاحشی ناعادلانه بوده و وی شکنجه شده است برای اجرای اعدام به سلول انفرادی منتقل شده شدیدا ابراز نگرانی کردند.

کارشناسان اظهار کردند ما از گزارش ها مبنی بر اینکه جمهوری اسلامی ایران قرار است به زودی آقای جلالی را اعدام کند وحشت زده‌ایم. بازداشت خودسرانه، شکنجه، صدور حکم اعدام و حالا اعدام قریب الوقوع وی رفتارهایی غیر قابل دفاع است که باید به شدیدترین شکل ممکن توسط جامعه بین‌الملل محکوم شود.

ما از مقامات ایرانی می‌خواهیم با اقدام فوری بیش از آنکه دیر شود این تصمیم را لغو کنند.

آقای جلالی پزشک و محقق است که بنابر اتهامات نادرست جاسوسی در اکتبر ۲۰۱۷ به اعدام محکوم شد. با وجود مدارک معتبری که نشان می‌دهد محکومیت وی بر اساس اعترافات اجباری تحت شکنجه و در دادگاه غیرمنصفانه بوده است محکومیت مجازات وی برقرار مانده است.

کارگروه بازداشت خودسرانه در سال ۲۰۱۷ اعلام کرد که آقای جلالی خودسرانه بازداشت شده و خواهان آزادی فوری وی شد. با وجود احتمال قوی ابتلای آقای جلالی به لوکمیا وی در طول بازداشتش مکررا از درمان پزشکی محروم شده است.

نگرانی شدید نسبت به اینکه آقای جلالی در خطر اعدام قریب الوقوع است در پی آن ایجاد شد که وی در تاریخ ۲۴ نوامبر با همسر خود تماس تلفنی گرفته و گفت که این آخرین خداحافظی وی است. بنا بر گزارش‌ها به همسرش اطلاع داد که به زودی به سلول انفرادی در زندان رجایی شهر کرج منتقل می شود. این به عنوان رویه پیش از اجرای مجازات اعدام شناخته می‌شود.

همچنین وکیل آقای جلالی به دادسرای زندان اوین مراجعه کرده و حکم اجرای اعدام وی را مشاهده کرده است پیش از آن مقام مقامات هیچ اقدامی نکردند تا حکم اجرای اعدام وی را به وکیل و خانواده او اطلاع دهند.

تصمیم دولت و قوه قضاییه ایران برای اعدام آقای جلالی باید محکوم شود این تصمیم از جهات متعدد و به طور خاص در زمینه حق حیات نقض آشکار و جدی تعهداتی است که ایران به موجب قوانین بین‌المللی حقوق بشر دارد.

ما مصرانه از جمهوری اسلامی می‌خواهیم که فورا اعدام را متوقف کند.

جاویدرحمان-گزارشگر ویژه وضعیت حقوق بشر در جمهوری اسلامی ایران

اگنس کالامار-گزارشگر ویژه اعدام های غیرقانونی شتابزده و خودسرانه

۲۵ نوامبر ۲۰۲۰- ژنو”

بیانیه مطبوعاتی سامان عفو بین الملل:

در واکنش به خبر انتقال احمدرضا جلالی ، پزشک و پژوهشگر مدیریت بحران ایرانی-سوئدی، به سلول انفرادی و اینکه مقامات دادستانی به او گفته‌اند حکم اعدامش قرار است به زودی به اجرا گذاشته شود، دیانا الطحاوی، معاون بخش خاورمیانه و شمال آفریقای عفو بین‌الملل گفت: “ما از اینکه مقامات به دفتر اجرای احکام دستور داده‌اند که احمدرضا جلالی را به سلول انفردی منتقل کرده و حکم اعدام او را ظرف یک هفته آینده اجرا کنند وحشت زده‌ایم”.

“هولناک است که با وجود درخواست‌های مکرر کارشناسان حقوق بشر سازمان ملل برای لغو حکم اعدام احمدرضا جلالی و آزادی وی، مقامات ایرانی در عوض تصمیم گرفته‌اند که برای اجرای این بی‌عدالتی برگشت ناپذیر فشار آورند. آنها باید فوراً هرگونه برنامه برای اجرای حکم اعدام احمدرضا جلالی را متوقف کرده و به هجمه‌ی تکان دهنده خود به حق حیات وی پایان دهند”.

“ما از اعضای جامعه جهانی می‌خواهیم پیش از آن که دیر شود وارد عمل شوند و برای نجات جان احمدرضا، از جمله از طریق سفارتخانه های خود در تهران، اقدام کنند”.

“نهادهای بین‌المللی حقوق بشری همواره تاکید کرده‌اند که صدور حکم اعدام پس از فرایندهای قضایی که ضمانت‌های دادرسی عادلانه را نقض کرده‌اند، ناقض حق حیات است. سازمان عفو بین‌الملل در همه موارد و بدون استثنا با مجازات بی‌رحمانه و غیرانسانی اعدام مخالف است”.

عفو بین‌الملل / بیانیه مطبوعاتی / ۲۰۲۰ نوامبر ۲۴ – ۱۳۹۹ آذر ۴″

https://akhbar-rooz.com/?p=94837 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x