پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

کارگران در فقر؛ میلیونرهای ایرانی رکود جهانی زدند!

در بحبوبه ی اعتصاب های کارگری در ايران که با هدف جلوگيری از گرسنگی صورت می گيرد، موسسه ی مطالعاتی کپ جمنای گزارشی منتشر کرده است که نشان می دهد، تعداد ميليونرهای ايرانی در سال 2020 ميلادی رکورد زده و به 250 هزار نفر و نرخ رشد ثروت آن ها به بيش از 24.3 درصد رسيده است

امروز در ایران همه داستان اعتصاب کارگران پروژه ای نفت را شنیده اند. خبر این اعتصاب به گوش بسیاری از جهانیان هم رسیده است. کارگران پروژه ای در ایران مثل کل طبقه ی کارگر ایران برای گرسنه نماندن و علیه فقر می جنگند. حقوق هایشان با حداقل استانداردهای زندگی در ایران میلیون ها تومان تفاوت دارد.

در بحبوبه ی این اعتصاب و ده ها اعتصاب کارگری دیگر که با هدف های مشابهی امروز در سرتاسر ایران در جریان است، موسسه ی مطالعاتی کپ جمنای گزارشی منتشر کرده است که نشان می دهد، تعداد میلیونرهای ایرانی در سال ۲۰۲۰ میلادی – دوران همه گیری گرونا که بسیاری را به خاک سیاه نشانده است – رکورد زده و به ۲۵۰ هزار نفر و نرخ رشد ثروت آن ها به بیش از ۲۴.۳ درصد رسیده و ثروتمندان ایرانی در سال گذشته رکورد جهش ثروت در سرتاسر جهان را شکسته اند.

به بخش هایی از این گزارش توجه کنید:

تعداد میلیونرهای ایرانی در سال ۲۰۲۰ به ۲۵۰ هزار نفر و نرخ رشد مجموع ثروت این افراد نیز در این سال به بیش از ۲۴.۳ درصد رسید.

موسسه مطالعاتی کَپ‌جِمِنای (Capgemini) با انتشار گزارش جهانی ثروت در سال ۲۰۲۱ اعلام کرد که جمعیت میلیونرهای جهان در سال گذشته میلادی ۶.۳ درصد و مجموع ثروت آنها نیز ۷.۶ درصد افزایش یافته ولی این رشد در ایران به ترتیب ۲۱.۶ و ۲۴.۳ درصد بوده و به همین دلیل این کشور با جهش سه پله‌ای در رده‌بندی جهانی به رتبه چهاردهم صعود کرده است.

در شرایطی که ایران رکورددار نرخ رشد جمعیت افراد دارای ثروت خالص بیش از ۱ میلیون دلار در سال ۲۰۲۰ بوده، در مقابل برزیل با سقوط سه پله‌ای به جایگاه بیست و دوم جهان بازگشت و از این نظر شاهد بیشترین افت در میان کشور‌های جهان بوده است.

موسسه مطالعاتی کَپ‌جِمِنای، رشد ثروتمندان در ایران را متاثر از عواملی همچون رشد ۶۲۵ درصدی ارزش مبادلات بورس اوراق بهادار تهران در فاصله مارس تا ژوئیه سال گذشته میلادی، رکورد شکنی شاخص کل این بورس در ماه اوت سال گذشته و تصمیم دولت ایران مبنی بر تزریق ۱ درصد منابع صندوق توسعه ملی کشور در بازار سهام دانسته‌ است.

البته نشریه فوربس نیز ورود ایرانی‌ها به بازار معاملات و استخراج رمز‌ارزها را از دلایل دیگر رشد جمعیت ثروتمندان دانسته است ولی برخی کارشناسان معتقدند که جهش قیمت مسکن به ویژه در مناطق شمالی تهران یکی از دلایل اصلی افزایش شمار میلیونرهای ایرانی بوده است.

بدین ترتیب، ایران از بزرگترین رقیب خود، عربستان سعودی که با حضور ۲۱۰ هزار میلیونر در رده هفدهم جهان قرار دارد، پیشی گرفته است. در میان کشورهای خاورمیانه پس از عربستان سعودی، کویت دارای بیشترین تعداد میلیونرهاست و در جایگاه هجدهم جهان قرار دارد.

در میان ۱۷ کشوری که در گزارش این موسسه مطالعاتی به عنوان مامن ثروتمندان جهان معرفی شده، نام هشت کشور اروپایی به چشم می‌خورد که به جز بریتانیا سایر کشورهای اروپایی حاضر در این فهرست در سال ۲۰۲۰ با رشد تعداد افراد دارای ثروت بیش از ۱ میلیون دلار مواجه بوده‌اند.

در میان کشورهای اروپایی، آلمان و فرانسه بیشترین تعداد میلیونرها را در خود جای داده‌اند. این دو کشور از این نظر در میان کشورهای جهان نیز به ترتیب رتبه‌های سوم و پنجم را در اختیار دارند.

گزارش موسسه مطالعاتی کَپ‌جِمِنای همچنین نشان می‌دهد که آمریکا همچنان بزرگ‌ترین سکونتگاه میلیونرهای جهان است و حداقل ۶ میلیون و ۷۵۷ هزار ثروتمند در این کشور زندگی می‌کنند که تعداد آنها در مقایسه با سال ۲۰۱۹ حدود ۱۱.۳ درصد رشد کرده است.

بنابراین پس پنج سال پیشتازی ثروتمندان آسیایی، آمریکای شمالی بار دیگر رهبری رشد ثروت در جهان را در اختیار گرفته‌اند و بر همین اساس، تعداد میلیونرها در آمریکای شمالی در سال ۲۰۲۰ حدود ۱۰.۷ درصد و مجموع ثروت آنها نیز ۱۱.۹ درصد رشد کرده است.

https://akhbar-rooz.com/?p=118078 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x