پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

کامیار ذوقی به جرم شرکت در اعتراضات آبان به پنج سال زندان محکوم شد

کامیار ذوقی دانشجوی رشته انسان‌شناسی دانشگاه تهران و از بازداشت‌شدگان اعتراضات آبان ۱۳۹۸، توسط دادگاه انقلاب تهران به چهار سال حبس تعلیقی و یک سال حبس تعزیری محکوم شد.

سایت هرانا با اعلام این خبر نوشت کامیار ذوقی بر اساس رای بدوی شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب، به اتهام «اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت کشور» در مجموع به پنج سال زندان محکوم شده است.

این دانشجوی دانشگاه تهران در روز دوشنبه ۲۷ آبان ماه ۱۳۹۸ در جریان اعتراضات سراسری آبان ماه بازداشت و در تاریخ ۱۶ آذرماه ۹۸ به قید وثیقه موقتا از زندان اوین آزاد شد.

صدور احکام سنگین برای فعالین مدنی و شرکت کنندگان در اعتراضات آبان در شرایطی صورت می‌گیرد که دستگاه‌ قضایی جمهوری با تبلیغات گسترده از عفو محکومان امنیتی به دلیل رافت اسلامی خبر داده است.

روز پنج‌شنبه ۲۲ آبان ماه نیز یک دانشجوی دیگر دانشگاه تهران به نام «مرجان اسحاقی» از صدور حکم پنج سال زندان برای او به دلیل شرکت در اعتراضات آبان ۱۳۹۸ خبر داد.

صدور این احکام سنگین برای فعالین دانشجویی در سالگرد آغاز اعتراضات آبان ماه سال ۱۳۹۸ صورت گرفته است.

در جریان این اعتراضات که با حضور کم سابقه مردم در خیابان‌ها علیه حکومت جمهوری اسلامی همراه بود شمار زیادی از معترضان کشته و چند هزار نفر نیز بازداشت و روانه زندان شدند.

خبرگزاری رویترز تعداد کشته شدگان اعتراضات آبان را ۱۵۰۰ نفر اعلام کرد. سازمان عفو بین‌الملل تاکنون اسامی ۳۰۴ نفر از قربانیان را منتشر و تاکید کرده است که تعداد جان‌باختگان بیشتر از این برآورد است.

ابعاد کشتار آبان سال ۱۳۹۸ در تاریخ معاصر ایران بی‌سابقه گزارش شده است.

در همین رابطه، سه سازمان «با هم علیه اعدام»، «عدالت برای ایران» و «حقوق بشر ایران» اعلام کرده‌اند که در بهمن‌ماه سال آینده «دادگاه بین المللی مردمی آبان» ‌را در لاهه هلند برای رسیدگی به سرکوب اعتراض‌های مردم در آبان ۹۸ برگزار می‌‌کنند.

https://akhbar-rooz.com/?p=93409 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x