جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

کانادا و استرالیا المپیک توکیو را تحریم کردند

نازک بین: مقامات ورزش دو کشور کانادا و استرالیا اعلام کرده‌اند که حاضر نیستند سلامت ورزشکاران خود را در روزهای شیوع بحران کرونا به خطر بیندازند. کمیته‌های ملی المپیک کشورهای کانادا و استرالیا در بیانیه‌هایی جداگانه اعلام کردند که با توجه به خطرات مرتبط با شیوع بیماری کرونا در سراسر دنیا، حاضر نیستند که ورزشکاران حود را به رقابت‌های المپیک ۲۰۲۰ توکیو اعزام کنند.

هر دو کشور جزو موافقان تعویق یک ساله المپیک هستند و خودداری کمیته بین‌المللی المپیک از تصمیم‌گیری در این خصوص آنها را به فکر اتخاذ چنین تصمیمی انداخته است. کمیته‌های ملی المپیک و پارالمپیک کانادا روز یکشنبه، بیانیه‌ای مشترک منتشر کردند که در آن آمده است: اگرچه ما به پیچیدگی‌های مرتبط با تعویق یک تورنمنت را درک می‌کنیم اما نزد ما هیچ چیزی مهمتر از سلامت و امنیت ورزشکاران‌مان و جامعه جهانی نیست. این فقط یک مسئله ورزشی نیست، یک مسئله سلامت عمومی است.

اعضای هیئت اجرایی کمیته ملی المپیک استرالیا نیز روز دوشنبه از طریق تله‌کنفرانس با یکدیگر به بحث و رایزنی درباره عواقب اعزام ورزشکار به المپیک ۲۰۲۰ توکیو پرداختند و در نهایت همه آنها به اتفاق اعلام کردند که مخالفت رفتن نمایندگان‌شان به المپیک هستند. ورزشکاران ما الان باید سلامت خود و خانواده‌های‌شان را در اولویت قرار دهند. باید شرایط به گونه‌ای باشد که آنها پس از ترک مسابقات بتوانند نزد خانواده‌های خود برگردند.

کمیته بین‌المللی المپیک مخالف لغو کلی بازی‌های المپیک ۲۰۲۰ است اما هنوز به تعویق مسابقات هم رضایت نداده است. با این حال به نظر می‌رسد که فشار زیادی از سوی فدراسیون‌ها و کشورهای مختلف روی نهاد حاکم بر ورزش دنیاست تا تعلیق مسابقاتی که قرار است تابستان امسال برگزار شود را اعلام کند. کشورهای دیگری مثل کره جنوبی، ایتالیا، اسپانیا، آلمان و ایران نیز بعید است بتوانند به این زودی ها خود را از مهلکه ویروس کرونا نجات دهند! چنین شرایطی به معنای عدم حضور در المپیک خواهد بود البته در صورت برگزاری در تاریخ مشخص شده.

موتو: لغو المپیک ۲۰۲۰ یکی از گزینه‌های ژاپن است

رئیس کمیته ملی المپیک ژاپن و مدیر اجرایی کمیته برگزاری المپیک ۲۰۲۰ اعلام کردند که لغو این رقابت‌ها به خاطر شیوع ویروس کرونا یکی از گزینه‌ها است. توشیرو موتو در نشست خبری با حضور نمایندگان رسانه‌های گروهی جهان اظهار داشت: لغو کامل المپیک ۲۰۲۰ به خاطر شیوع ویروس کرونا گزینه قطعی کمیته برگزاری این رقابت‌ها نیست اما در میان گزینه‌های احتمالی قرار دارد.

مدیر اجرایی کمیته برگزاری المپیک ۲۰۲۰ افزود: به طور کلی فقط گزینه لغو رقابت‌ها را مورد بررسی قرار ندادیم و اکنون سناریوهای مختلفی را در نظر گرفته‌ایم، البته باید اعلام کنم که هنوز تصمیم نهایی را درباره سرنوشت برگزاری المپیک ۲۰۲۰ توکیو اتخاذ نکرده‌ایم. یوشیرو موری، رئیس کمیته ملی المپیک ژاپن نیز گفت: ما درباره سناریوهای مختلفی برای المپیک توکیو به بحث و تبادل‌ نظر می‌پردازیم. امکان تعویق المپیک نیز وجود دارد.

حمایت رئیس کمیته بین المللی پارالمپیک از به تعویق افتادن بازی‌های توکیو

رییس کمیته بین المللی پارالمپیک گفت: از تصمیم کمیته بین المللی المپیک برای رقابت‌های توکیو حمایت می‌کنیم. اندرو پارسونز، رییس کمیته بین المللی پارالمپیک با صدور پیامی از تصمیم کمیته بین‌المللی المپیک برای تعویق رقابت‌های توکیو حمایت کرد.

‌متن این پیام به شرح زیر است:
‌من، IPC و همه‌ی اعضای جنبش پارالمپیک کاملا از تصمیم کمیته‌ی بین‌المللی المپیک برای جستجوی سناریوهای مختلف در اجرای رقابت‌های توکیو، از جمله به تعویق اقتادن مسابقات، حمایت می‌کنیم.
زندگی انسان‌ها از هر چیزی مهم‌تر است. در حال حاضر، برای کمک به قطع شیوع این بیماری خطرناک که بر جامعه جهانی تاثیر بدی گذاشته است، در خانه ماندن برای همه و ورزشکاران حیاتی و ضروری است.
در مورد رقابت‌های توکیو، با توجه به شرایط پیش بینی نشده‌ای که اخیرا با آن مواجه شده‌ایم، سلامتی هر یک از شرکت کنندگان اولویت اول است و اجرای این تصمیم صحیح‌ترین کار ممکن است.
‌چهار هفته‌ی آینده، برای تشخیص اینکه آیا سلامت جهانی پیشرفتی می‌کند یا خیر، برای ما زمان کافی فراهم خواهد کرد و به ما تصویر روشن‌تری برای بررسی راهکارهای مختلف از جمله تغییر تاریخ برگزاری مسابقات می‌دهد.
تغییر زمان برگزاری رقابت‌های المپیک و پارالمپیک یک چالش استراتژیک بزرگ است و بنابراین IPC از هر گامی که المپیک در این راستا بردارد، حمایت می‌کند.

المپیک در چه زمانی برگزار می‌شود؟

کمیته بین المللی المپیک در صورت تعویق بازی های توکیو ۲۰۲۰ می تواند در سه تاریخ دیگر این بازی ها را برگزار کند. به نقل از آس، کمیته بین المللی المپیک (IOC)  یکشنبه شب اعلام کرد تا چهار هفته دیگر در رابطه با برگزاری المپیک ۲۰۲۰ توکیو که قرار است بیست و چهارم جولای (۳ مرداد) آغاز شود تصمیم گیری خواهد کرد. در صورت لغو این بازی ها به خاطر فراگیری ویروس کرونا در جهان IOC در سه تاریخ می تواند المپیک را برگزار کند.

۲۰۲۰: در زمان برگزاری رقابت های پارالمپیک یا در اکتبر مانند سال ۱۹۶۴

برنامه B برای IOC  برگزاری بازی های توکیو در سال ۲۰۲۰ است. این سازمان در تلاش است امسال بازی ها را برگزار کند. از آن جایی که مشخص نیست شیوع کووید ۱۹ تا چه زمانی خواهد بود و باید دید آب و هوا روی این فرایند چه مقدار تاثیر خواهد داشت توکیو ۲۰۲۰ در دو تاریخ می تواند در سال جاری میلادی برگزار شود. اولین راه حل تعویق بازی ها تا یک ماه است یعنی زمانی برگزار شوند که قرار بود پارالمپیک آغاز شود. پارالمپیک نیز تا پایان سپتامبر به تعویق خواهد افتاد. بازی های توکیو می توانند بیست و پنجم آگوست تا نهم سپتامبر برگزار شوند. با این حال با تقویم رقابت های ورزشی همچون فوتبال، NBA، تنیس و گلف تداخل پیدا می کند. دومین گزینه برگزاری بازی ها در اکتبر است همان اتفاقی که برای بازی های ۱۹۶۴ اتفاق افتاد و در این ماه انجام شد. این تاریخ هم با شروع لیگ های غیرفوتبالی همزمان می شود. 

۲۰۲۱: با دو جام جهانی مهم روبرو خواهد شد

از سال ۱۸۹۶ بازی های المپیک در سال های زوج و هر چهار سال یک بار برگزار شد. تنها سه دوره به دلیل جنگ این بازی ها لغو شدند که آن هم خللی در این پروسه وارد نکرد. برگزاری المپیک توکیو در سال ۲۰۲۱ برخلاف روال همیشگی خواهد بود و در سال فرد به انجام خواهد رسید. ۲۰۲۱ سال های جام جهانی است. جام جهانی دوومیدانی و شنا در تابستان این سال برگزار خواهند شد. البته اگر IOC در خواست بدهد فدراسیون های بین المللی این دو رشته با تعویق مسابقات مشکلی نخواهند داشت. شنا و دوومیدانی دو رشته ای هستند که بیش از همه در المپیک قابل توجه هستند. برگزاری بازی های توکیو با یک سال تاخیر برای ورزشکاران با تجربه که قرار بود ۲۰۲۰ آخرین المپیک خود را تجربه کنند شرایط را سخت خواهد کرد. همچنین اگر بازی های توکیو در این سال برگزار شود با دوره بعدی یعنی المپیک پاریس تنها سه سال فاصله خواهد داشت و روی این رقابت ها نیز تاثیر خواهد گذاشت.

۲۰۲۲: اغلب ورزشکاران از شرکت در این رقابت ها باز می مانند

با برگزاری جام جهانی فوتبال در نوامبر ۲۰۲۰ به میزبانی قطر، رویداد مهم (جام جهانی) دیگری در تابستان نخواهد بود. به همین خاطر المپیک توکیو می تواند بدون مشکل در این تاریخ آغاز شود. این تاریخ خوشایند ورزشکاران و کمیته المپیک نخواهد بود چون فاصله اش با بازی های ریو (آخرین دوره المپیک) به شش سال می رسد. اغلب ورزشکاران نمی توانند دو سال دیگر تمرکز کنند تا بتوانند در بازی های توکیو شرکت کنند. این فاصله زیاد بین دو المپیک تنها در زمان جنگ های جهانی رخ داد (هشت سال فاصله در جنگ جهانی اول و ۱۲ سال فاصله در جنگ‌جهانی دوم). یکی از مزایای برگزاری المپیک توکیو در سال ۲۰۲۲ بازگشت همه چیز به روال عادی است و موجب خواهد شد یک سال بیشتر زمان برای آماده سازی وجود داشته باشد. با این حال ابهام زیادی در برنامه ها خواهد داشت به خصوص در رابطه با المپیک ۲۰۲۴ پاریس که دو سال بعد از آن برگزار خواهد شد. 

آبه: امیدوارم IOC زودتر تکلیف‌مان را مشخص کند؛ احتمال تعویق المپیک وجود دارد

به نقل از رویترز، شینزو آبه نخست وزیر ژاپن ابراز امیدواری کرد که کمیته بین‌المللی المپیک (IOC) هرچه زودتر درباره برگزاری یا عدم برگزاری المپیک ۲۰۲۰ تصمیم‌گیری کند.

به نظر می‌رسد که موضع IOC برای برگزاری به موقع المپیک ۲۰۲۰ زیر فشار فدارسیون‌ها و کشورهای مختلف تغییر کرده و این سازمان اکنون تغییر زمان برگزاری مهمترین رویداد ورزشی جهان را در دستور کار قرار داده است، هر چند نهاد حاکم بر ورزش جهان ۴ هفته مهلت خواسته تا درباره این موضوع تصمیم‌گیری کند.شینزو آبه در این خصوص گفت: هر چه زودتر تصمیم‌گیری درباره اینکه تعویق بازی‌های المپیک صورت بگیرد بهتر است، اگرچه تصمیم نهایی با کمیته بین‌المللی المپیک است.

آبه همچنین امروز (دوشنبه) برای اولین بار گفت که اگر به خاطر شیوع بیماری کرونا شرایط برای برگزاری کامل المپیک ۲۰۲۰ وجود نداشته باشد، ممکن است این بازی‌های به زمان دیگری موکول شوند.

آبه با تأکید بر اینکه لغو المپیک ۲۰۲۰ جزو گزینه‌ها نیست و اشاره به دیگر گزینه IOC‌ برای برگزاری محدود‌ مسابقات در پارلمان ژاپن اظهار داشت: اگر شرایط سخت شوند، ممکن است برای ما چاره‌ای جز به تعویق انداختن مسابقات وجود نداشته باشد.

آبه همچنین اعلام کرد که دیدگاه‌های خود را به یوشیرو موری، رئیس برگزار کننده بازی‌های المپیک ۲۰۲۰ توکیو انتقال داده و او نیز موضوع را با توماس باخ، رئیس IOC‌ در میان گذاشته است.

طبق تخمین‌های صورت گرفته بر اساس سرعت فعلی انتشار ویروس کرونا در ژاپن، تا روز هشتم آوری (۱۶ روز دیگر) انتظار می‌رود که شمار مبتلایان به کرونا در این کشور به ۵۳۰ نفر افزایش پیدا کند. تا روز گذشته، شمار مبتلایان به کرونا در ژاپن ۱۳۰ نفر بود و ۴ نفر هم جان خود را از دست داده‌اند.

آبه اعلام کرد که از تمام مسافرانی که از آمریکا به این ژاپن وارد شوند، از جمله شهروندان ژاپنی که قصد بازگشت به کشور خودشان را دارند، خواسته شد ۱۴ روز به قرنطینه بروند. در ژاپن دولت تقریباً از هر سه نفر یک نفر را ملزم به ماندن در خانه کرده تا روند انتشار ویروس کرونا را مهار کند.

https://akhbar-rooz.com/?p=23883 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x