پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

کانون فرهنگی – سیاسی خلق ترکمن: آیا مماشات با تروریسم شیعی خاتمه یافته است؟

سپاه پاسداران در نوزدهم فروردینماه در کلیت خود توسط آمریکا با این استدلال که سپاه “ابزار اصلی حکومت ایران در راستای هدایت و اجرای کارزار بین المللی تروریسم” است، در “فهرست سازمانهای تروریستی خارجی” ان قرار گرفت. اما، وزارت خارجه امریکا مشخص نساخته بود که سپاه پاسداران را در کدام کاتگوری یا درجه بندی قرار داده است. زیرا در فهرست تروریستی سازمانهای تروریستی امریکا ۶۷ گروه تروریستی قرار گرفته اند که خود به سه کاتگوری تقسیم میگردند که در درجه بندی اول گروههایی چون القاعده، داعش و الشباب قرار دارند که امریکا خود را مجاز به نابودی فیزیکی انها در هر کجای جهان بدون نیاز به هیچ مجوزی از کنگره میداند. هدف قرار گرفتن ” قاسم سلیمانی” در بغداد توسط نیروهای امریکایی بعنوان مرد شماره دو رژیم اسلامی و فرمانده اصلی سپاه و شناخته شده ترین چهره تروریستی ان در منطقه و جهان خود نشان از قرار گرفتن سپاه و بویژه سپاه قدس در رأس فهرست تروریستی امریکا دارد که امکان هدف قرار گرفتن تمامی سران و فرماندهان این نیروی سرکوبگر و تروریستی در خارج از ایران را محتمل میسازد.

بویژه که “سپاه پاسداران انقلاب اسلامی” و نه ایران، از نظر مجامع حقوق بین المللی یک نیروی غیر قانونی و بخشی از یک ارتش رسمی کشور بشمار نمیرود و از اینرو بعنوان یک نهاد از هیچگونه حقوق در مجامع بین المللی برخوردار نیست. زیرا، تمامی نیروهای مسلح کشورها، در سازمان ملل متحد با تمامی نشانها و نوع یونیفرمها و با سلسله مراتب سازمان خود به ثبت میرسند و مطابق کنوانسیون وین مشمول حقوق و وظایفی در زمان جنگ میگردند. اما، جمهوری اسلامی تا به امروز از ثبت سپاه پاسداران خود، بعنوان یک نیروی مسلح رسمی و قانونی کشوری در نهاد حقوق بین المللی خودداری ورزیده تا دست ان در تجاوز به حریم دیگر دولتها برای صدور انقلاب اسلامی باز بوده و جوابگوی هیچگونه تعهد و معاهده ای بین المللی نباشند. تنها تمایز سپاه با گروههایی چون القاعده و داعش فقط در تعلق ان به حکومتی است که انهم خود را نه یک “دولت-ملت” بلکه دولت-امتی تعریف میکند که در هر نقطه از جهان مسلمانان و بویژه شیعیان و جود داشته باشند انجا را قلمرو اسلام دانسته و حق دخالت مستقیم در امور داخلی انها توسط سپاه قدس و تغییر حکومتهای انها را برای خود مجاز میداند. بنابراین این بی حقوقی سپاه پاسداران در مجامع بین المللی از یکسو و از سوی دیگر عدم پایبندی حکومت ان به تعریفی از “دولت-ملت” و وظایف مربوط به ان در روابط بین المللی، مسأله ایست که دست امریکا را در به چالش کشیدن تحرکات تروریستی سپاه در منطقه از لحاظ حقوقی باز میگذارد!

از سویی دیگر، کشتن همزمان معاون اول فرمانده حشدالشعبی بعنوان فعالترین گروه تروریستی وابسته به سپاه قدس بهمراه قاسم سلیمانی و شناسایی حزب الله لبنان بعنوان یک گروه تروریستی توسط اروپا چند هفته قبل از ان نیز حکایت از پایان سیاست مماشات با گروههای نیابتی رژیم اسلامی و به معنای دقیقتر با تروریسم شیعی دارد. تروریسم شیعی به سرکردگی ج.اسلامی ایران علیرغم چهار دهه گروگانگیریها و بمب گذاریها، کشتار سربازان امریکایی در بیروت  و عراق و افغانستان، ترور و مداخلات خونین ان در کشورهای غربی منطقه، قاچاق اسلحه و مواد مخدر و پول شوییها در خارج از مرزهای ایران نه تنها توسط تمامی روسای جمهور گذشته امریکا تحمل شده است بلکه در موانعی نیز مانند افغانستان علیه طالبان و عراق و سوریه علیه داعش، با ان همکاری  شده است! اینده ای نه چندان دور نشان خواهد داد که غرب و بویژه امریکا تا چه اندازه در اجرا و پیگیری سیاست نوین خود علیه تروریسم شیعه راسخ و مصمم هستند!

کانون فرهنگی-سیاسی خلق تورکمن

۱۲٫۰۱٫۲۰۲۰  

https://akhbar-rooz.com/?p=17716 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x