پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

طرح نمایندگان مجلس برای تامین اختناق در فضای مجازی

۴۰ تن از نمایندگان مجلس طرح «ساماندهی پیام‌رسان‌های اجتماعی» را به هیئت رئیسه‌ی مجلس تحویل داده انذ که بر مبنای آن پیام‌رسان‌های «تولید داخلی» جایگزین پیام‌رسان‌های اجتماعی خارجی می شود. در اين طرح برای کسانی که بدون مجوز اقدام به ارائه ی پيام رسان اجتماعی کنند تا 80 ميليون ريال جريمه و شش ماه زندان پيش بينی شده است

کانون نویسندگان ایران به طرح نمایندگان مجلس که آن را «تامین اختتاق در فضای مجازی» خوانده، اعتراض کرده است.

در گزارش کانون آمده است: روز دوشنبه ۳ شهریور ۴۰ تن از نمایندگان مجلس شورای اسلامی طرح «ساماندهی پیام‌رسان‌های اجتماعی» را به هیئت رئیسه‌ی مجلس تحویل دادند که بر مبنای آن پیام‌رسان‌های «تولید داخلی» جایگزین پیام‌رسان‌های اجتماعی خارجی شود.

در این طرح برای کسانی که بدون مجوز اقدام به ارائه‌ی پیام‌رسان اجتماعی می‌کنند یا به تکثیر و توزیع وی‌پی‌ان و فیلترشکن می‌پردازند مجازات نقدی بیست تا هشتاد میلیون ریال و حبس شش ماه تا دو سال تعیین شده است.

در این طرح یک نهاد با نام «هیئت سازماندهی» متشکل از رییس مرکز فضای مجازی، نماینده وزارتخانه‌های ارتباطات، ارشاد، اطلاعات، دادستانی کل کشور، کمیسیون فرهنگی ، صدا وسیما ، اطلاعات سپاه، سازمان تبلیغات، نیروی انتظامی و سازمان پدافند غیر عامل پیش‌بینی شده که وظیفه‌ی آن دادن مجوز به پیام‌رسان‌ها، پایش، نظارت بر عملکرد آنها و رسیدگی به شکایات است.

پیش از این نیز فضای مجازی در ایران با محدودیت و فشار مواجه بوده است و کاربران مورد تهدید و سرکوب بوده‌اند. در گزارشی که سازمان گزارشگران بدون مرز در اسفند سال گذشته به مناسبت «روز جهانی مبارزه با سانسور سایبری» منتشر کرد نام شورای عالی فضای مجازی در ایران جزو ۲۰ نهادی بود که بدترین کارنامه را در سرکوب کاربران و فضای مجازی دارند.

https://akhbar-rooz.com/?p=44606 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x