جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

کاهش ۸۳ درصدی قیمت در ۴ ماه؛ نفت ایران ۱۰ دلار شد

روند نزولی بهای جهانی نفت همچنان ادامه دارد، پس ازآن که قیمت هر بشکه نفت پایه برنت به کمتر از ۲۰ دلار رسید، نرخ هر بشکه نفت سنگین ایران نیز در پایان معاملات روز دوشنبه به ۱۰ دلار و ۳۷ سنت کاهش یافت که پایین‌ترین نرخ در ۲۲ سال گذشته محسوب می‌شود
سقوط قیمت نفت

قیمت هر بشکه نفت سنگین ایران (پایه سبد نفتی اوپک) در ۴ ماه نخست سال ۲۰۲۰ با ۸۳.۳ درصد کاهش از حدود ۶۰ دلار به نزدیک ۱۰ دلار رسید.

به گزارش یورو نیوز، روند نزولی بهای جهانی نفت که در پی رکود اقتصادی ناشی از شیوع ویروس کرونا شتاب گرفته، پس از آن که قیمت هر بشکه نفت پایه برنت را به کمتر از ۲۰ دلار رساند، نرخ هر بشکه نفت سنگین ایران را نیز در پایان معاملات روز دوشنبه به ۱۰ دلار و ۳۷ سنت کاهش داد که پایین‌ترین نرخ در ۲۲ سال گذشته محسوب می‌شود.

همزمان در برخی معاملات محدود روز دوشنبه، هر بشکه نفت سنگین ایران برای تحویل در دریای مدیترانه ۷ دلار و ۶۴ سنت قیمت خورد.

این در حالی است که شرکت تحقیقاتی ریستاد انرژی (Rystad Energy) در سال ۲۰۱۶ قیمت تمام شده هر بشکه نفت خام فروخته شده توسط ایران را ۹ دلار و ۸ سنت برآورد کرد. این نرخ شامل سرانه هزینه سرمایه‌گذاری، تولید و حمل و نقل هر بشکه نفت ایران بود.

پدرام سلطانی، عضو شورای عمومی فدراسیون جهانی اتاق‌های بازرگانی، اوایل فوریه گذشته با انتشار توییتی هزینه استخراج هر بشکه نفت ایران را ۱۲ دلار برآورد کرده بود. آقای سلطانی همچنین یاد آور شده بود که در حال حاضر نفت ایران به دلیل اعمال تحریم‌های آمریکا زیر قیمت بازار فروخته می‌شود و انتقال درآمد آن نیز ۱۵ تا ۲۰ درصد هزینه دارد.

سقوط قیمت نفت ایران در شرایطی است که صادرات روزانه این کشور به دلیل اعمال تحریم خرید نفت این کشور توسط آمریکا، طی دو سال گذشته از روزانه ۲.۲ میلیون بشکه به حدود ۳۰۰ هزار بشکه (مطابق اعلام خبرگزاری تسنیم) رسیده است. بر پایه نرخ ۱۰ دلاری بازار، درآمد روزانه فروش نفت ایران به کمتر از ۳ میلیون دلار رسیده که با ادامه شرایط حاکم بر بازار نفت و برقراری تحریم‌های اقتصادی آمریکا علیه ایران، درآمد نفتی این کشور در سال ۱۳۹۹ به زحمت به ۱ میلیارد دلار خواهد رسید؛ رقمی که می‌تواند کمتر از هزینه استخراج نفت و دور زدن تحریم‌های آمریکا باشد.

قیمت هر بشکه نفت سنگین ایران طی سال گذشته خورشیدی یعنی در فاصله ۱۸ مارس سال ۲۰۱۹ تا ۱۷ مارس سال۲۰۲۰ با ۶۳ درصد کاهش قیمت مواجه شده بود و از حدود ۶۰ دلار به ۲۲ دلار و ۱۶ سنت رسیده بود.

https://akhbar-rooz.com/?p=27538 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x