سايت سياسی - خبری چپ - تريبون آزاد

کتاب جنبش معلمان، آرشیوی نقادانه از ۱۳۹۹-۱۳۰۰ – فرنگیس بختیاری

 

پیشکشِ  معلمان و فعالان کارگری، یادواره صمد بهرنگی

http://naghd.info/teachers-1300-1399.pdf

این کتاب در راستای پاسخی محدود به‌ضرورت ایجاد «خازن‌هایی برای حفظ و ذخیره و استفاده‌ی بجا» از تجربه‌ی‌ِ زیسته‌ی سازمان‌یابی و ظرفیت‌‌های ضدسرمایه‌‌دارانه‌ی جنبش‌ کارگری در حوزه تعلیم و تربیت تدوین و به مناسبت اول ماه مه ۲۰۲۱ در روز معلم منتشر شده است.

انسان محصول پراتیک‌های اجتماعی و تاریخی معین است. بخش مهمی از هژمونی نظام سلطه، در ثبت و تفسیر و انتقال واژگونه این پراتیک‌ها در تمامی امکانات رسانه‌ای و تاریخ‌نویسی است. قدرت حاکم، مدام آرشیو (کاغذی یا مجازی) خود رامی‌سازد. وقایع و مناسبات مشخصی را حذف یا اضافه می‌کند و با تنظیم، تفسیر وارونه و ثبت آنها، حافظه‌ی جمعی را ایدئولوژیک می‌کند. ایدیولوژیک کردن حافظه جمعی، نادیده‌ترین و موثرترین روش سرکوبِ مستمر و پنهان است. این سرکوب فقط شامل گفتمان رسمی یا تاریخ‌نویسان حقوق‌بگیر دولت نیست. نویسندگان چپِ رفرمیسم، ملی گراها و سوسیال دموکرات‌ها، چنان آرشیو جنبش کارگری را محاصره کرده‌اند که نگارنده در ارجاع به منابع عمدتاً و ناگزیر یا به آنها رجوع کرده است یا به منابع رسمی. چنین وضعیتی شوک‌انگیز است. در مقابل این سرکوب مدام، آرام و پنهان ایدئولوژیک، مسئولیت چپ رادیکال، پالایش مدام حافظه‌ی جمعی، تاریخی جنبش کارگری ایران به صورت ثبت و نقد پراتیک‌های اجتماعی و تاریخی دیروز و امروز در قالب آرشیو جنبش کارگری است.

در راستای این مسئولیت، در انتهای سلسله مقالات فرآیند سازمانیابی معلمان در سایت «نقد» اعلام شده بود، کتابی آرشیووار از جنبش معلمان تدوین شده است. این مهم با تحقیق و جستجو در دنیای مجازی و رجوع به آرشیو صدساله روزنامه‌های قدیمی نظام سلطه!، کار فشرده ای در یک‌سال گذشته بود که به شوق پاس داشت معلمان فعال در جنبش و یادواره صمد بهرنگی دنبال و به سرانجام رسید. اینک این کتاب با ده فصل و در ۷۲۵ صفحه به شرح ذیل، تقدیم نسل جوان در جنبش کارگری می گردد تا نقد منفی و نقد مثبت تجربه زیسته تشکل‌گرایی معلمان، چراغ راهشان برای نهادینه‌کردن تصمیم و اراده آگاهانه‌اشان باشد. علاقه‌مندان می توانند در بخش فهرست با تگ روی سرفصل هر موضوع وارد آن دوره شده و وقایع، تصاویر و مستندات آن دوره از جنبش معلمان را مطالعه یا رویت نمایند.

فصل اول: ۱۳۶۰-۱۳۰۰

این فصل شامل دوره زمانی ۱۳۰۰ الی ۱۳۳۲، ۱۳۳۹ الی ۱۳۴۱، زندگینامه صمد بهرنگی و دروه مهم و نادیده سازمانیابی مستقل معلمان در ۱۳۵۷ الی ۱۳۶۰ است.

فصل دوم : ۱۳۸۵- ۱۳۷۷

فصل سوم: ۱۳۹۲-۱۳۸۶

فصل چهارم: ۱۳۹۶-۱۳۹۳

فصل پنجم: ۱۳۹۶- ۱۳۹۹

فصل ششم: تعلیم و تربیت نقادانه در ایران

فصل هفتم: متن اساسنامه و آئین‌نامه‌ی اجرایی کانون‌ها و شورای هماهنگی تشکل‌های فرهنگیان

فصل هشتم: بیانیه‌ها، اطلاعیه‌ها و فراخون‌های شورای هماهنگی تشکل‌ها از ۱۳۷۹ الی ۱۳۹۹

فصل نهم: بیانیه‌ها، اطلاعیه‌ها و فراخوان‌هایکانون های صنفی از۱۳۷۹ الی ۱۳۹۹

فصل دهم: بیانیه‌ها، اطلاعیه‌ها و فراخوان‌های معلمان رادیکال به صورت فردی و گروهی

پاسداری از حافظه‌ی جمعی ـ تاریخی جنبش کارگری ایران به صورت ثبت و نقد آن، وجه مهمی از فرآیند مبارزه طبقاتی در برابر سرکوب ایدئولوژیک است. در این مسیر و با محدودیت منابع، کاستی، اشتباه یا عدم توجه به برخی وقایع بلاشک وجود دارد و اجتناب‌ناپذیر است. امید داریم معلمان، فعالان کارگری و فعالان چپ در این فرآیند ما را همراهی و کمک کنند و کامنت ها، تصاویر، منابع، اتفاقات مهم نادیده، انتقادات و یا پیشنهادات خود را به سایت نقد ارسال نمایند. اصلاح اشتباهات و ثبت پیشنهادات در پایان هرسال در نسخهِ به روز شده اعمال می‌گردد.

در موارد زیر اطلاعات محدودی به دست آمد. ممنون می‌شویم کسانی که دسترسی به منابع ذیل دارند یک نسخه کپی مجازی جهت آپدیت های بعدی برای نگارنده به ایمیل سایت نقد ارسال دارند.

▫️ تصاویر اعتراضات معلمان کل دهه ۸۰ (بلاخص در بهمن ۱۳۸۰) و نسخ نشریه‌ی کاغذی کانون‌های صنفی به نام «قلم معلم» مربوط به نیم اول دهه هشتاد.

▫️ در نیمه اول دهه ۲۰ برای اولین بار معلمان سراسر کشور در کنفرانسی کشوری در تهران جمع شدند. از مجموع سخنرانی‌های این کنفرانس کتابی در ۱۰۰ صفحه به نام «جریان مشروح نخستین کنفرانس کشوری آموزگاران ایران» به چاپ رسیده است که عنوانش در نقل‌قول‌های متعدد مطرح ولی خود کتاب در دسترس نیست.

▫️ اطلاعات دقیق و کامل در مورد اتحادیه آموزگاران که در دهه ۲۰ تشکیل و مدتی فعالیت داشت. متاسفانه اطلاعات در مورد آن محدود است.

▫️ روزنامه «فرهنگیان» ارکان جامعه فارغ التحصیلان که به صورت هفتگی در نیمه اول دهه ۲۰ منتشر می‌شد.

در پایان نیز، از معلمین عزیزی که در این مدت رفیق راهم بودند، برخی فصول کتاب را مطالعه و با اظهارنظر، ارسال منابع و تذکرات مهم ، نگاهی واقعی‌گرانه از جنبش معلمان به من دادند، بسیار سپاسگزارم. (فرنگیس بختیاری)

👇🏽

لینک کتاب در سایت نقد:

http://naghd.info/teachers-1300-1399.pdf

 آرشیو نقادانه جنش معلمان در یک قرن گذشته که برای اولین بار در ایران تهیه شده است. در اول ماه مه ۲۰۲۱ روزکارگر، به مناسبت روز معلم منتشر شد.

https://akhbar-rooz.com/?p=112164 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x