پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

کردها ترکیه را به استفاده از سلاح فسفری متهم کردند

خانم الهام احمد، رئیس کمیته اجرایی “شورای دموکراتیک سوریه” (شاخه سیاسی ائتلاف نیروهای دموکراتیک سوریه) در سخنرانی خود در کنگره آمریکا اعلام کرد ترکیه در عملیات جنگی خود در شمال سوریه از گاز شیمیایی فسفری استفاده کرده است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از خبرگزاری Rudaw، الهام احمد خاطرنشان ساخت ترکیه از این گاز علیه افراد غیر نظامی استفاده کرده است.

استفاده از مهمات فسفری علیه افراد غیرنظامی طبق پروتکل ضمیمه کنوانسیون ژنو درباره دفاع از قربانیان جنگ ممنوع است.

رئیس کمیته اجرایی “شورای دموکراتیک سوریه” همچنین اعلام کرد در نتیجه عملیات ترکیه،  ۳۰۰ هزار نفر بی خانمان شده و ۲۵۰ نفر که بیشترشان کودک بودند؛ کشته و ۳۰۰ نفر دیگر مفقودالاثر گردیده اند.

وی افزود در نتیجه این عملیات، تعدادی از اعضای داعش از جمله شش تبعه فرانسه و دو بلژیکی از زندان ها فرار کرده اند.

پیشتر آمریکا ترکیه را قانع کرده بود که عملیات خود در شمال سوریه علیه کردها را برای ۱۲۰ ساعت متوقف کند تا نیروهای کرد به میزان ۳۰ کیلومتر از مرز سوریه و ترکیه عقب نشینی کنند و قبل از آن نیروهای خود را نیز از سوریه خارج کرده بود و به دنبال آن تحریم های آمریکا علیه ترکیه لغو شد.

رئیس جمهور ترکیه دیروز (چهارشنبه) اعلام کرد ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه در دیدار با وی در شهر سوچی روسیه این اطمینان را به وی داده که شبه نظامیان یگان‌های مدافع خلق کردها اجازه نخواهند داشت تا در لباس ارتش دولتی سوریه در مرز سوریه باقی بمانند.

در این نشست که روز سه شنبه برگزار شد، آنکارا و مسکو موافقت کردند نیروهای یگان‌های مدافع خلق و تسلیحاتشان باید از مناطق هم مرز ترکیه و سوریه که شامل توافق مشابه قبلی با آمریکا نمی‌شود، خارج شوند.

https://akhbar-rooz.com/?p=9175 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x