پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

کرونا، پشت دروازه های ایران – در مقابل این مهمان ناخوانده چه باید کرد؟

تازه‌ترین آمار تلفات ناشی از شیوع کرونا ویروس در چین به ۱۷۰ نفر رسید و یک مورد تأیید شده درفلات تبت بیانگر آن است که این ویروس به کل مناطق چین سرایت کرده است. همچنین دیروز مقامات بهداشتی چین اعلام کردند که از ۲۹ ژانویه تاکنون ۷ هزار و ۷۱۱ مورد مبتلا به ویروس کرونا در این کشور تأیید شده است
ویروس کرونا

تازه‌ترین آمار تلفات ناشی از شیوع کرونا ویروس در چین به ۱۷۰ نفر رسید و یک مورد تأیید شده درفلات تبت بیانگر آن است که این ویروس به کل مناطق چین سرایت کرده است.  همچنین دیروز مقامات بهداشتی چین اعلام کردند که از ۲۹ ژانویه تاکنون ۷ هزار و ۷۱۱ مورد مبتلا به ویروس کرونا در این کشور تأیید شده است.  البته این عفونت ویروسی ۱۵ کشور دیگر را هم در گیر کرده است.

توقف پروازهای رفت و برگشت از چین

روزنامه ایران نوشت: عصر دیروز جلسه بررسی راهکارهای پیشگیری از ورود ویروس کرونا به کشور و مقابله با این ویروس به ریاست اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهور و با حضور وزرای بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، اطلاعات، کشور، امور خارجه، راه وشهرسازی و نمایندگان سایر دستگاه‌های ذیربط برگزار شد. جهانگیری بعد از این جلسه تاکید کرد همه استانداران و فرمانداران باید در آماده باش کامل باشند.
سعید نمکی وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی بعد از این جلسه گفت:  تا این لحظه موردی از ابتلا به ویروس کرونا جدید گزارش نشده است. در جلسه دیروز  قرار شد پروازهای رفت و برگشت ایران به چین به طور موقت متوقف شود. وی افزود: همچنین قرار شد پروازهای ویژه‌ای برای هم‌وطنان ما در چین در نظر گرفته شود که این افراد به کشور بر گردند و نظارت ویژه‌ای بر این افراد داشته باشیم.
حدود ۷۰ نفر از دانشجویان ایرانی که در ووهان چین گرفتار هستند و بر اساس گزارش دولت چین، این افراد آلودگی ندارند قرار شده است به ایران بر گردند. البته این موارد به همکاری دولت چین بستگی دارد. این افراد ۲ هفته در قرنطینه و تحت مراقبت و نظارت خواهند بود. علی ربیعی سخنگوی دولت گفته است: طبق تصمیم اتخاذ شده به تمام استانداری‌ها اعلام شد که نیروهای متخصص و ازمایشگاه‌های وزارت بهداشت در تمام مرزهایی که امکان ورود و خروج از آنها وجود دارد مستقر شوند.

آخرین آمار ازجان باختگان مبتلا به ویروس کرونا

یافته‌های منتشر شده در مجله پزشکی نیوانگلند درباره شیوع کرونا ویروس جدید نشان می‌دهد، میانگین سن افراد آلوده ۵۹ سال بوده است، ۸۹ درصد افراد مبتلا دست‌کم در ۵ روز نخست بیماری بستری نشدند. همچنین ۵۶ درصد موارد مبتلا شده مردان بودند و ۵۵ درصد موارد تشخیص داده شده تا قبل از اول ژانویه با بازار غذاهای دریایی مرتبط بودند. این داده‌ها بر اساس ۴۲۵ مورد نخست تأیید شده ابتلا به کرونا ویروس جدید در شهر ووهان هستند. طبق گفته دکتر رئیسی، همه مبتلایان به کرونا ویروس بیماری زمینه‌ای داشته‌اند و جالب آنکه همه افراد درگیر بالای ۱۰ سال سن داشتند و مراجعه دیرهنگام، علت اصلی مرگ و میر گزارش شده است.

احتمال ورود ویروس کرونا به ایران چقدر است؟

به گفته معاون بهداشت، ویروس کرونا از راه تنفس انتقال پیدا می‌کند احتمال ورود آن به کشور بسیار زیاد است. به‌هیچ عنوان عملیات غربالگری و شناسایی بیماران کرونا در مرزها مانع صد درصدی برای ورود این بیماری به داخل کشور نیست. مهم‌ترین اقدامی که باید انجام دهیم ارائه آموزش‌های اولیه پیشگیری از این بیماری است. شست‌و‌شوی دست‌ها با آب و صابون، دور انداختن دستمال آلوده به سرفه و عطسه، پرهیز از دست دادن و ضد عفونی کردن اشیا در طول روز ساده‌ترین و در عین حال مهم‌ترین توصیه بهداشتی سازمان بهداشت جهانی است که باید جدی گرفته شود. او در پاسخ به اینکه اگر کرونا وارد ایران شود چقدر مردم را نابود می‌کند؟ عنوان می‌کند: حداکثر ۲ درصد و کم‌تر از آنفلوانزا ویروس کرونا در ایران باعث مرگ و میر می‌شود چرا که سرایت و انتقال آن بیشتر اما کشندگی اش کمتر است.

جلسه اضطراری سازمان بهداشت جهانی برای کرونا

مسئولان سازمان بهداشت جهانی باردیگر برای بررسی اینکه آیا تقابل با ویروس کرونا به‌عنوان یک فوریت بهداشت جهانی اعلام شود، در ژنو جلسه‌ای اضطراری تشکیل دادند.
آن‌طور که معاون بهداشت وزیر بهداشت به «ایران» می‌گوید مقامات سازمان بهداشت جهانی از ۲۵ کشور دنیا خواستند تا در برابر ورود ویروس کرونا به کشورشان به حالت آماده باش کامل در بیایند اما ایران در فهرست این ۲۵ کشور نگران‌کننده دررابطه با احتمال انتشار ویروس کرونا قرار ندارد به این دلیل که وجود کرونا ویروس جدید در هیچ‌یک از کشورهای منطقه جز امارات متحده عربی تأیید نشده است و جواب آزمایش ۶ مورد مشکوک به کرونا ویروس جدید گزارش شده در استان‌های مختلف منفی بود اما این به معنی آن نیست که کرونا ویروس جدید وارد ایران نخواهد شد.
دبیر کل سازمان جهانی بهداشت روز پنجشنبه با اعلام وضعیت اضطراری بین‌المللی، گسترش روز افزون این ویروس در چین را نگران‌کننده عنوان کرد. «تئودور آدهانوم» در یک کنفرانس خبری در ژنو گفت که ویروس کرونا علاوه بر گسترش در شهرهای چین توانسته در بیش از ۱۰۰ مورد در سایر کشورها از جمله ژاپن تا امریکا رخ داده و باعث تحریک ونگرانی دولت‌ها شده است.

اقدامات ایران در فرودگاه خمینی

دکتر رئیسی به شائبه‌هایی که نسبت به روش غربالگری و شناسایی بیماران در پایگاه مراقبت بهداشت مرزی در فرودگاه امام خمینی (ره)انجام می‌شود می‌گوید: ایران در زمینه کنترل بیماری‌های واگیر تجربه‌های به مراتب ارزشمندتری از اروپا دارد و کنترل بیماری‌ها در مراسم اربعین و حج تجربه‌ای است که هیچ یک از کشورهای دنیا ندارند. وی با اشاره به استفاده از دستگاه‌های لیزری تب سنج که توسط کارشناسان بهداشت محیط برای تشخیص مبتلایان به کرونا ویروس در فرودگاه امام به‌کار می‌رود، می‌افزاید این روش غربالگری مطابق با استانداردهای جهانی است اما اینکه در کانادا و امریکا به جای تب‌سنج‌های لیزری ازدوربین‌های حرارتی استفاده می‌کنند به‌دلیل هزینه اثر بخشی‌شان است که کمتر از نیروی انسانی استفاده کنند. به گفته او، با وجود این در مسیر ورودی مسافران چینی در فرودگاه امام دوربین‌های حرارتی نصب شده است اما سؤال این است اگر فرض کنیم فردی از چین آمده که اتفاقاً بیمار است ولی قرص تب بر مصرف کرده آیا «دوربین حرارتی» قابلیت شناسایی این بیمار را دارد؟ پاسخ آن روشن است خیر نمی‌تواند. برای همین کارشناسان بهداشت محیط و مبارزه با بیماری‌های واگیر با حضور پزشک دوره دیده شناسایی چهره به چهره نیز انجام می‌دهند ودر صورتی که فردی آبریزش بینی، بی‌حالی و فقدان تنفس عادی و ضعف داشته باشد جزو موارد مشکوک شناسایی می‌شود.  از همین رو ما دفتر دیده بان سلامت را در فرودگاه امام راه‌اندازی کرده‌ایم که بیماران را اسکرین می‌کنند.

دوره کمون  یا نهفته ویروس کرونا چند روز است؟

به‌گفـــــته معاون بهداشت وزیــر بهداشت، گونه نوول کروناویروس که از خانواده «ویروس کرونا» شناخته شده است دوره نهفته‌اش ۷ روز تخمین زده می‌شد اما اخیراً گفته می‌شود دوره کمون این ویروس ۳ و نیم روز است و همین باعث شده است تا زمانی که علایمی چون تب و تنگی نفس در مبتلایان بروز نکند از آن آگاهی ندارند و ضرورتی برای رفتن به بیمارستان نمی‌بینند.
البته اوضاع، زمانی خطرناک می‌شود که بدانیم شانس انتقال ویروس در دوره کمون بیماری نیز وجود دارد و همین امر نیز موجب شد سازمان بهداشت جهانی شرایط اضطراری اعلام کند.
به‌گفته معاون بهداشت، در ایران بیمارستان یافت آباد برای بستری بیماران مبتلا به کرونا ویروس در نظر گرفته شده است. نمونه‌های آزمایشگاهی افراد مشکوک به عفونت در دو نوبت آزمایش می‌شوند. نمونه‌ها اول به آزمایشگاه مرجع ملی و سپس انستیتو پاستور تهران برای بررسی فرستاده می‌شوند. چنانچه پاسخ تست‌ها مثبت باشد مبتلایان با آمبولانس‌های مخصوص به بیمارستان یافت آباد در تهران منتقل می‌شوند و در بخش‌های مجهز به ایزوله تنفسی که دارای فشار منفی است بستری خواهند شد.

تاکنون هیچ مورد ابتلا به کرونا نداشته ایم

دکتر رئیسی می‌گوید: تاکنون ۶ مورد مشکوک ابتلاء به ویروس کرونای جدید در استان‌های مختلف از جمله دو مورد در یزد، دو مورد در تبریز، یک مورد در قم و یک مورد در تهران به ما گزارش شده و همه آنها را در آزمایشگاه‌هایی که در نظر گرفته ایم بررسی کرده‌ایم و همه این موارد منفی بوده است. برای مثال دو مورد مشکوک در تبریز مبتلا به آنفلوانزای نوع B بوده‌اند یک مورد در قم نیز مربوط به ورزشکاری بود که از یوان چین برگشته بود که نتیجه تستش منفی بود.
دکتر محمد مهدی گویا رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت که در برنامه خبری صحبت می‌کرد، گفت: از مردم تقاضا می‌کنم که به این نکته توجه کنند زدن ماسک مربوط به پزشکان، پرستاران و کادر بهداشتی و درمانی است که به‌طور مستقیم با مبتلایان به کرونا ویروس جدید سر و کار دارند. ماسک زدن در خیابان تأثیری در پیشگیری از انتقال ویروس ندارد بنابراین بهتر است که سعی کنیم زدن ماسک را برای همه مردم بزرگنمایی نکنیم. هیچ وقت زدن ماسک را برای مردم عادی توصیه نمی‌کنیم و ماسک زدن مربوط به کادر بهداشتی و درمانی است و ماسک‌ها و لباس‌های مخصوصی در اختیار این افراد قرار گرفته است. عباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه ایران می‌گوید که سفارت ایران در چین در حال پیگیری وضعیت ایرانیان ساکن مناطق آلوده در چین است و اولویت، خارج کردن ایرانیان از شهر ووهان است اما «انتقال ایرانیان منوط به موافقت مقامات دولتی چین است.» او صبح پنجشنبه، دهم بهمن به خبرنگاران گفت: «رایزنی با مقامات چینی به‌طور مستمر ادامه دارد و «این موضوع با اولویت بالا از سوی وزارت امور خارجه در حال پیگیری و اقدام است.» او درباره ایرانیانی که در شهر ووهان، مرکز انتشار ویروس جدید کرونا، گرفتار شده‌اند گفت: «سفارت کشورمان از اولین ساعات، ارتباط مستمری با دانشجویان ایرانی برقرار کرده است. اولین هدف، خارج کردن دانشجویان و هموطنان عزیز مقیم از این شهر بوده که راهکارهای مختلف زمینی و سپس هوایی پیگیری شده لیکن عملیاتی شدن آن مستلزم موافقت دولت چین بر اساس مقررات بهداشتی و بین‌المللی برای پیشگیری از انتشار این ویروس در سایر کشورها است که لازم است با رعایت شرایط گفته شده انجام شود.»
سفارت ایران در چین هم در توئیتر خود فرمی را منتشر کرده و از شهروندان ایرانی خواست که با تکمیل این فرم اطلاعات خود را در اختیار سفارت بگذارند.

تخلیه داوطلبانه صدها نفر از اتباع بیگانه از شهر ووهان

تخلیه داوطلبانه صدها نفر از اتباع بیگانه از ووهان در حال انجام است. این کار به افرادی که می‌خواهند از شهر تعطیل شده خارج شوند و به کشورهایشان بازگردند کمک می‌کند. انتظار می‌رود بریتانیا، استرالیا، کره جنوبی، سنگاپور و نیوزیلند به مدت دو هفته همه افراد تخلیه شده از ووهان را قرنطینه کنند تا بر علائم‌شان نظارت داشته و از هر گونه عفونت جلوگیری کنند. استرالیا نیز قصد دارد تا پناهجویان را در جزیره کریسمس در دو هزار کیلومتری سرزمین اصلی در یک بازداشتگاه قرنطینه کند. سنگاپور نیز در حال ساخت یک سوله قرنطینه در جزیره‌ای در شمال شرقی ایالت‌های اصلی است. گفتنی است حدود دو هزار شهروند امریکایی از ووهان خارج شده‌اند و حداقل ۷۲ ساعت در پایگاه نظامی در کالیفرنیا قرنطینه شده‌اند. در ایران نیز آن‌طور که دکتر رئیسی، معاون بهداشت وزارت بهداشت می‌گوید وزیر بهداشت در نامه‌ای از معاون اول ریاست جمهوری درخواست کرده ۷۰ دانشجوی مقیم شهر ووهان را به کشور بازگردانند.
در حال حاضر هماهنگی‌های لازم با سفارت ایران در چین انجام شده و قرار است روز یکشنبه اتباع ایرانی مقیم ووهان به ایران برگردند. به گفته او در ایران نیز یک اقامتگاه برای قرنطینه کردن این افراد در نظر گرفته شده و دانشجویان مقیم شهر ووهان به مدت دو هفته در این اقامتگاه قرنطینه می‌شود.

https://akhbar-rooz.com/?p=19180 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x