جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

کرونا؛ آمار رسمی: ۴۷ مبتلا و ۱۲ فوتی – نماینده قم: ۵۰ نفر در قم از بین رفته اند

کرونا همچنان رو به گسترش است. معضلات سیاسی و اجتماعی، نظیر پوشاندن حقیقت، عدم آمادگی مراکز درمانی، نبود امکانات کافی بهداشتی، گسترش این ویروس خطرناک را چند برابر بیشتر ترسناک کرده است

ویروس کرونا در ایران همچنان رو به گسترش است و قربانیان بیشتری می گیرد. معضلات سیاسی و اجتماعی، نظیر پوشاندن حقیقت و حاکمیت سانسور بر جریان خبری و اطلاع رسانی در ایران، عدم آمادگی مراکز درمانی، نبود امکانات کافی بهداشتی، گسترش این ویروس خطرناک را چند برابر بیشتر ترسناک کرده است. مردم می دانند که حکومت حقیقت را به آن ها نمی گوید و این خود بر دامنه ی شایعات و اخبار تاییدنشده می افزاید.

اظهارات نماینده ی قم در مجلس بر سردرگمی ها افزوده است. احمد امیرآبادی فراهانی، نماینده قم در مجلس اسلامی بامداد دوشنبه در حاشیۀ جسله علنی مجلس شورای اسلامی مدعی شد: «روزانه ۱۰ نفر در قم از بین می‌روند… تا دیشب حدود ۵۰ نفر به دلیل ابتلا به ویروس کرونا فوت کرده‌اند. وزیر بهداشت در این قضیه مقصر است.»

بنا بر گزارش ایلنا آقای امیرآبادی فراهانی اعلام کرد: «قم از نظر شیوع ویروس کرونا وضعیت خوبی ندارد و به نظرم عملکرد دولت در کنترل این ویروس ناموفق بوده است… در حال حاضر پرستاران لباس مناسب قرنطینه ندارند و با ترس و دلهره به بیماران رسیدگی می‌کنند… مشکلات فراوانی برای پرستاران با وجود آمده و امکانات کمی وجود دارد، همچنین قم با کمبود کیت‌های آزمایشگاهی مواجه است.»

او تاکید کرد: «درست است که باید آرامش را حفظ کنیم، اما نباید ابعاد بحران را به گونه‌ای تحت نظر قرار دهیم که گویی هیچ اتفاقی رخ نداده است… متاسفانه سه هفته است کرونا به قم آمده و این موضوع دیر اعلام شده است.»

اظهارات نماینده ی قم که گفته می شود خود او نیز با حال نامناسبی به بیمارستان انتقال یافته است، بلافاصله از سوی مسئولان وزارت بهداشت تکذیب شد. علیرغم این تکذیبیه ها اما این سوال باقی است که چرا این نماینده باید چنین حرف هایی را در مورد تعداد گسترده ی قربانیان در شهر خود بر زبان بیاورد؟

ایرج حریرچی، معاون وزیر بهداشت ادعای نماینده شهر قم در مورد جان باختن ۵۰ نفر بر اثر کرونا در این شهر را تکذیب کرد و افزود: «اطلاعات در خصوص بیماران و کسانی که آلوده شده‌اند منحصرا در اختیار وزارت بهداشت قرار دارد و نمایندگان مجلس و دیگر افراد به این اطلاعات دسترسی ندارند.»

وی همچنین در ادامه اظهار داشت: «البته ممکن است در این میان سوتفاهم‌هایی پیش آید. چرا که به دلیل شباهت علائم آنفولانزا و کرونا، افراد تصور کنند، کسی که در اثر آنفولانزا فوت کرده است به کرونا مبتلا بوده است.»

شمار مبتلایان به کرونا در ایران به ۴۷ نفر و تعداد جان باختگان به ۱۲ نفر رسید

اسدالله عباسی، سخنگوی هیأت رئیسۀ مجلس شورای اسلامی ایران روز دوشنبه به نقل از وزیر بهداشت اعلام کرد که شمار مبتلایان به بیماری «کووید-۱۹» در ایران به ۴۷ نفر و تعداد جان باختگان به ۱۲ نفر رسیده است.

پیش از این تا پایان روز یکشنبه شمار قربانیان ۸ نفر و مبتلایان به ۴۳ مورد اعلام شده بود.

او با اشاره به سخنان وزیر بهداشت در جریان جلسۀ غیرعلنی مجلس شورای اسلامی اعلام کرد که عامل شیوع کرونا در ایران، افرادی بودند که از مبادی خروجیِ غیرقانونی از پاکستان، افغانستان و چین به ایران آمده‌اند.

تایید اولین موارد ابتلا به کرونا در کویت و بحرین


نه تنها در ایران، بلکه در خاورمیانه ویروس کرونا در حال گسترش است و مبدا گسترش آن نیز مسافرانی هستند که از ایران به کشورهای دیگر سفر می کنند.

دولت کویت و پادشاهی بحرین روز دوشنبه از تایید اولین موارد ابتلا به کرونا در کشورشان خبر دادند. آنها تاکید کردند که این ویروس از ایران به کشورهایشان منتقل شده است.
وزیر بهداشت کویت اعلام کرد آزمایش کرونای سه نفر که از شهر مشهد در ایران به کویت بازگشته‌اند، مثبت بوده است.

کویت پروازهای خود به ایران را به حالت تعلیق درآورده و برنامۀ تخلیه شهروندان خود از ایران را آغاز کرده است. بندرهای این کشور نیز به روی کشتی‌های ایرانی بسته شده است.

وزیر بهداشت بحرین نیز اعلام کرد که یکی از شهروندان این کشور که از ایران برگشته، به این ویروس آلوده شده است. فرد آلوده به بیمارستان منتقل شده و تمام افرادی که با او در تماس بودند نیز برای آزمایش فراخوانده شده‌اند.

وزیر صحت عامه افغانستان از تایید اولین مورد ابتلا به «کووید-۱۹» در این کشور خبر داد

وزیر صحت عامه افغانستان روز دوشنبه از تایید اولین مورد ابتلا به «کووید-۱۹» در این کشور خبر داد.

فیروزالدین فیروز در کابل اعلام کرد که ابتلای یکی از سه نفری که در ولایت هرات مشکوک به آلودگی به ویروس کرونا بوده‌اند، تایید شده است.
او از اعلام وضعیت اضطراری در این ولایت خبر داد.

ارمنستان مرز خود را با ایران بست

در آخرین واکنش‌ها به تحولات ایران، دولت ارمنستان اعلام کرد مرز زمینی خود را ایران «برای مدت دو هفته» خواهد بست.

این خبر در پایان روز یکشنبه از سوی نیکول پاشینیان، نخست‌وزیر این کشور اعلام شد. این تصمیم دولت ارمنستان از سوی تیگران آوینیان، معاون نخست‌وزیر نیز در توییتر اعلام شد.

آقای آوینیان در پیام توییتری خود نوشت: «بنا به تصمیم دولت ارمنستان، به مدت دو هفته مرزهای هوایی و زمینی با ایران برای مسافران بسته خواهد بود.»

نیکول پاشینیان همچنین اعلام کرد که از روز دوشنبه کمیسیونی ویژه برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا در ارمنستان کار خود را آغاز خواهد کرد. قرار است در اولین نشست این کمیسیون در بامداد دوشنبه، دربارۀ اجرای دیگر اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از انتقال ویروس کرونا از ایران به این همسایه شمالی تصمیم‌گیری شود.

https://akhbar-rooz.com/?p=21022 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x