شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

کرونا؛ فاجعه ی انسانی، بحران اقتصادی

نمودار آماری منتشره کمیسیون بهداشت ملی و سازمان بهداشت جهانی نشان می دهد که تا پایان روز پنجشنبه به وقت محلی در جهان ۸۲ هزار و ۴۵۱ نفر به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند. بهای نفت و ارزش سهام به دنبال تاثیرات کرونا بر بخش‌های اقتصادی دنیا کاهش یافته است
کرونا؛ فاجعه ی انسانی، بحران اقتصادی
کرونا؛ فاجعه ی انسانی، بحران اقتصادی

نمودار آماری منتشره کمیسیون بهداشت ملی و سازمان بهداشت جهانی نشان می دهد که تا پایان روز پنجشنبه به وقت محلی در جهان ۸۲ هزار و ۴۵۱ نفر به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند.

بر اساس گزارش این کمیسیون ۷۸ هزار و ۴۹۷ نفر از کل این مبتلایان از چین و اکثر آنها نیز در استان هوبی و شهر ووهان مرکز این استان چینی هستند.

شمار قربانیان ویروس به ۲ هزار و ۸۰۹ نفر رسیده است که ۲ هزار و ۷۴۴ نفر آن مربوط به چین است.

در کره جنوبی شمار کرونایی ها به یکهزار و ۷۶۶ نفر و تلفات آن به ۱۳ نفر رسیده و در ژاپن مبتلایان ۸۹۱ نفر هستند و ۸ نفر هم جان باخته اند. البته ۱۸۶ نفر از این افراد در ژاپن هستند و بقیه مسافر کشتی تفریحی بودند که در ژاپن پهلو گرفته بود و اکثرا به کشورهایشان بازگردانده شده اند.

کمیسیون بهداشت ملی چین همچنین اعلام کرد که شمار افرادی که تا الان معالجه شده اند به ۳۲ هزار و ۷۵۶ نفر رسیده است.

ایتالیا و ایران و سنگاپور با ۴۴۷ و ۲۴۵ و ۹۳ ابتلا در رده های بعدی قرار دارند. در سنگاپور مورد فوتی نبوده اما در ایتالیا و ایران ۱۲ و ۲۶ نفر به ترتیب جان باخته اند.

ایران بیشترین شمار قربانیان کرونا را پس از چین دارد.

در هنگ کنگ ۲ فوتی ثبت شده است و ۹۲ نفر مبتلا شده اند. در آمریکا شمار مبتلایان ۶۰، در کویت ۴۳، تایلند ۴۰ و بحرین ۳۳ نفر است.

در رده های بعدی جدول کمیسیون بهداشت چین نام تایوان با ۳۱ مبتلا و یک مرگ، استرالیا ۲۳، مالزی ۲۲ آلمان ۲۱ و فرانسه ۱۸ مبتلا و ۲ مورد مرگ به چشم می خورد.

ویتنام با ۱‌۶ مبتلا، انگلستان ۱۵، امارات ۱۳، کانادا ۱۲، اسپانیا ۱۲، ماکائو ۱۰، عراق ۶ ، سوییس ۴، فیلیپین و کرواسی و یونان و هند و اسراییل هر کدام ۳ مبتلا در این جدول قرار گرفته اند.

کشورهای اتریش، فنلاند، عمان، پاکستان، روسیه و سوئد تنها ۲ مورد ابتلا داشته اند و در کشورهای افغانستان، الجزایر، بلژیک، برزیل، کامبوج، دانمارک، مصر، استونی، گرجستان، لبنان، نپال، مقدونیه شمالی، نروژ، رومانی و سریلانکا فقط ۱ مورد ابتلا به ثبت رسیده است.  

با احتساب نمودار آماری کمیسیون بهداشت ملی چین تاکنون کرونا در ۵۰ کشور و منطقه جهان شماری مبتلا برجا گذاشته است.

«اقتصاد جهانی» در آستانه ی رکود

بهای نفت و ارزش سهام در بازارهای بورس آمریکا و اروپا به دنبال تاثیرات کرونا بر بخش‌های اقتصادی دنیا با کاهش ارزش روبه رو شدند که انتظار می‌رود با ادامه این روند بدترین هفته پس از بحران مالی سال ۲۰۰۸ برای این بازارها رقم خورده و دنیا با یک رکود اقتصادی دیگر مواجه شود.

به گزارش صبح جمعه ایرنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، بازارهای سهام اروپا و آمریکا روز پنجشنبه به وقت محلی برای چندمین روز متوالی کاهش ارزش سهام را تجربه کردند.
بازار سهام DAX آلمان ۳.۲ درصد و شاخص بورس CAC ۴۰ فرانسه هم ۳.۳ درصد کاهش یافت. ارزش سهام FTSE انگلیس نیز ۳.۴۹ درصد سقوط کرد.
در وال استریت آمریکا هم بازار S&P ۵۰۰ با کاهش ۴.۴۲ درصدی مواجه شد که از اوت ۲۰۱۱ تاکنون بی‌سابقه است.
شاخص میانگین صنعتی «داو جونز» آمریکا هم با کاهش ۴.۴۲ درصدی بزرگ‌ترین سقوط یک روزه در تاریخ این شاخص را ثبت کرد.
«کانور کمپبل» تحلیلگر شرکت مالی Spreadex در انگلیس به خبرگزاری فرانسه گفت: ویروس کرونا در بازارها قتل عام بیشتری خواهد کرد. این بدترین هفته‌های بازارها در سالیان اخیر است. جمعه روز حساسی خواهد بود.
«کریس راپکی» اقتصاددان ارشد گروه مالی MUFG در نیویورک نیز به رویترز گفت: در بازارها معتقدند آمریکا در راه یک رکود بوده و معجزه لازم است تا رکود رخ ندهد.
همزمان با سقوط ارزش سهام بهای نفت نیز برای ششمین روز متوالی کاهش یافت که در یک هفته اخیر مجموعا سقوطی ۱۲ درصدی را نشان می‌دهد. این رقم شدیدترین کاهش بهای نفت در بیش از چهار سال اخیر است.
بهای نفت خام برنت با ۹۰ سنت (۱.۷ درصد) کاهش به ۵۰ دلار و ۸۳ سنت در هر بشکه رسید.
قیمت هر بشکه نفت خام «وست تگزاس اینترمدیت» ۷۳ سنت (۱.۶ درصد) کاهش داشت و به ۵۶ دلار و ۳۶ سنت رسید.
«استفن اینس» اقتصاددان ارشد شرکت مالی AxiCorp گفت: بهای نفت در واکنش به اخبار موج دوم شیوع کرونا عمل می‌کند.
به نوشته رویترز، بازار نفت امیدوار است کشورهای گروه موسوم به «اوپک پلاس» (متشکل از اعضای اوپک، روسیه و متحدانش) در سایه شیوع کرونا میزان تولید نفت خود را کاهش دهند تا مانع از سقوط بیشتر بهای آن شوند.
اوپک پلاس قرار است پنجم و ششم مارس (۱۵ و ۱۶ اسفند) در وین پایتخت اتریش جلسه‌ای درباره بررسی میزان تولید نفت تشکیل دهد.
«جیسون گامل» تحلیلگر بانک سرمایه‌گذاری «جفریز» در نیویورک گفت: ما معتقدیم که لازم است این گروه میزان بیشتری از تولید خود را کاهش دهد که دستکم یک میلیون بشکه در روز در سه ماهه دوم سال جاری کاهش پیدا کند.

https://akhbar-rooz.com/?p=21412 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x