جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

کرونا در آلمان؛ وخامت وضعیت پناهجویان

ادامه وضعیت بحرانی در آلمان به دلیل شیوع ویروس کرونا، یافتن مکانی برای اسکان و منبع درآمدی برای گذران زندگی را برای پناهجویان و مهاجران دشوارتر کرده ‌است.

به گزارش سه شنبه ایرنا، همه گیری کرونا علاوه بر تحت تاثیر قرار دادن زندگی شهروندان عادی، آثار مخربی نیز بر وضعیت اقشار آسیب پذیر جامعه آلمان به ویژه مهاجران داشته است به طوری که بسیاری از آنها علاوه بر مواجهه شدیدتر با خطر بیماری کووید-۱۹، با چالش جدی تری برای یافتن محلی برای سکونت و شغلی برای امرار معاش خود و خانواده شان مواجه هستند.

این در حالی است که اوضاع در اردوگاه های اقامت پناهجویان نیز اسف بار است. پیش از این شبکه دویچه وله از وخامت اوضاع اقامتگاه‌های پناهجویان در این کشور خبر داد و اعلام کرد که ساکنان اقامتگاه‌های پناهجویی در بحران کرونا به شدت آسیب‌پذیرند.

این در حالی است که در وضعیت هشدار شیوع کرونا در سراسر آلمان، اردوگاه‌های پناهجویان نیز در معرض این بیماری قرار گرفته و تا کنون شماری از آنها قرنطینه شده‌اند. سازمان‌های حقوق بشری و حامی حقوق پناهجویان بارها انتقاد کرده اند که وضعیت این اقامتگاه‌ها مناسب حال پناهجویان نیست و ساکنان این مراکز حریم خصوصی ندارند. خصوصاً خطر شیوع ویروس کرونا در میان این مهاجران که در مراکز متراکم زندگی می‌کنند بیشتر است.

در همین حال دشواری های جذب نیروی خارجی در بازار کار آلمان موجب شده که مهاجران و پناهجویان جویای کار نتوانند در این شرایط بحرانی کار مناسبی یافته و یا شغل خود را حفظ کنند. در این رابطه «دانیل ترتسنباخ» عضو هیات مدیریت اداره کار آلمان به خبرگزاری د. پ. آ. گفته است که پناهنجویان کمتر آموزش دیده در زمان های بحران، آسان تر کار شان را از دست می‌دهند. در این کشور به خصوص فقدان مدرک آموزشی و آشنایی کمتر با زبان اغلب باعث از دست دادن کار می شود.

دولت آلمان طی دهه اخیر کوشیده است با اجرای برنامه هم پیوندی (Integration) زمینه های جذب مهاجران و پناهجویان به جامعه این کشور را فراهم کند. با این حال همه گیری کرونا این روند را نیز مختل کرده است. در این رابطه «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان روز دوشنبه در نشست هم‌پیوندی در برلین تاکید کرد که همه گیری کرونا نباید توجه به مراقبت از دیگران را تحت تاثیر قرار دهد.

صدراعظم آلمان تصریح کرد که در شرایط کنونی و با توجه به شیوع کرونا، برای مهاجران سخت‌تر شده که بتوانند جای خود را در این کشور پیدا کنند. به گفته وی دسترسی به آموزش و بازار کار برای مهاجران سخت تر شده و به خصوص از نظر اقتصادی شغل‌هایی بیشتر صدمه دیده‌اند که در آنها اغلب مهاجران مشغول هستند.  

نشست هم‌پیوندی برای بررسی وضعیت کنونی مهاجران در حالی با حضور جمعیت‌های مذهبی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی در برلین برگزار شد که موج جدید همه گیری کرونا نگرانی هایی را در خصوص امکان اجرای این طرح به شیوه پیشین در بین مقامات و مجریان آن ایجاد کرده است.  

روز گذشته «آنگلا مرکل» در پیام هفتگی خود با اشاره به افزایش شمار مبتلایان به بیماری کووید-۱۹ در آلمان از شهروندان درخواست فوری کرد که تماس‌های خارج از خانواده را کم کنند و از میزان سفر و رفت و آمدهای خود به شکل جدی بکاهند.

مرکل با بیان این که آلمان در «فاز بسیار جدی بیماری کروناست»، تاکید کرد که شیوع ویروس کرونا سریع‌تر از ۶ ماه پیش یعنی در ماه‌های مارس و آوریل(فروردین و اردیبهشت)  است. او گفت که به همین دلیل حالا هر روز تعیین کننده است.

صدراعظم آلمان همچنین هشدار داد: «در این شرایط دیگر کافی نیست که فاصله را رعایت کنید و ماسک بزنید. اکنون باید فراتر برویم. علم به وضوح به ما می گوید شیوع ویروس مستقیماً به تعداد تماس‌ها و برخوردهایی که هر یک از ما داریم بستگی دارد.»

به گزارش انستیتو روبرت کخ (RKI) شمار مبتلایان ثبت شده از روز گذشته تا امروز در آلمان هفت هزار و ۸۳۰ نفر بوده که بالاترین رقم در روزهای اخیر است. طبق آخرین آمارهای رسمی تا کنون ۳۶۴ هزار و ۳۰۳ نفر در این کشور به ویروس کرونا آلوده شده اند که از این میان ۹ هزار و ۸۶۰ نفر جان باخته و ۲۹۰ هزار نفر بهبود یافته اند.

https://akhbar-rooz.com/?p=51387 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x