جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

کرونا در ایران: آمار رسمی جان باختگان از ۲۹ هزار نفر گذشت

وزارت بهداشت ایران، روز سه شنبه ۲۲ مهر، اعلام کرد که ۴١۰۸ بیمار جدید مبتلا به کرونا در کشور شناسایی شده اند و با درگذشت ۲۵۴نفر دیگر در شبانه روز گذشته، آمار رسمی جان باختگان کرونا از مرز ۲۹ هزار نفر گذشته است
 آمار رسمی جان باختگان از ۲۹ هزار نفر گذشت

وزارت بهداشت ایران، روز سه شنبه ۲۲ مهر، اعلام کرد که ۴١۰۸ بیمار جدید مبتلا به کرونا در کشور شناسایی شده اند و با درگذشت ۲۵۴ نفر دیگر در شبانه روز گذشته، آمار رسمی جان باختگان کرونا از مرز ۲۹ هزار نفر گذشته است. این در حالیست که مراجعه به بیمارستان های تهران به طور تصاعدی افزایش یافته و ظرفیت تخت‌های اختصاص داده شده به بیماران کرونایی چه در بخش عادی و چه بخش ویژۀ بیمارستان ها تکمیل شده است.

سیما سادات لاری سخنگوی وزارت بهداشت ایران، روز سه شنبه ۲۲ مهر، اعلام کرد: «بر اساس یافته های قطعی آزمایشگاهی، از ظهر دیروز تا امروز، تعداد ۴۱۰۸ بیمار جدید مبتلا به کووید-۱۹ در کشور شناسایی شده اند که ١۹۴۹ نفر از آنها بستری شده اند و تعداد ۴۵٧۰ نفر از بیماران مبتلا به کووید-۱۹ در وضعیت شدید و بحرانی این بیماری و تحت مراقبت در بخش های آی سی یو قرار دارند و مجموع مبتلایان به این بیماری در ایران، به ۵۰۸ هزار و ۳۸۹ مورد رسیده است».

وی افزود: «متأسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، تعداد ۲۵۴ نفر از بیماران مبتلا به کووید-۱۹ در کشور، جان خود را از دست داده اند و مجموع درگذشتگان بر اثر این بیماری به  ۲۹ هزار و ۷۰ نفر رسیده است».

وی گفت: «۲۶ استان تهران، اصفهان، قم، آذربایجان شرقی، خراسان جنوبی، سمنان، قزوین، لرستان، اردبیل، خوزستان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، گیلان، بوشهر، زنجان، ایلام، خراسان رضوی، مازندران، چهارمحال و بختیاری، البرز، آذربایجان غربی، مرکزی، کرمان، خراسان شمالی، همدان و یزد در وضعیت قرمز قرار دارند و همچنین استان های هرمزگان، کردستان، فارس و گلستان نیز در وضعیت هشدار بیماری قرار دارند».

علیرضا زالی: ٢۰۰ نفر از جامعۀ پزشکی بر اثر ابتلا به کرونا جان باخته اند

علیرضا زالی فرماندۀ ستاد مقابله با کرونا در استان تهران، روز سه شنبه با اشاره به مرگ ۲۰۰ تن از جامعۀ پزشکی در عرصۀ مبارزه با کرونا، گفت: «مهمترین درخواست امروز ما از مردم رعایت پروتکل‌های بهداشتی است تا کادر درمان بتواند فرصتی برای استراحت داشته باشند».

او در مراسم نشست روز جهانی بیهوشی، با اشاره به اقدامات سازمان نظام پزشکی از روزهای آغازین شیوع کرونا در کشور گفت: «بخش اصلی مقابله با کرونا، جامعه پزشکی هستند که با رشادت‌های خود تن بر آتش کرونا زده‌اند و مطالبات و خواسته های مالی و معیشتی آنها باید برآورده شود».

وی افزود: «کادر درمان در حال جنگ نابرابر با ویروس کرونا هستند و تا کنون حدود ۲۰۰ نفر از جامعه پزشکی بر اثر ابتلا به کرونا جان باخته اند که گروه قابل توجهی از آنها از گروه بیهوشی بودند زیرا متخصصان بیهوشی در شرایط پر التهاب در آی سی یو با بیماران شدید  کرونایی در ارتباط هستند و شغل آنها یکی از پر ریسک ترین مشاغل گروه پزشکی است».

ورود بدون ماسک به مترو ممنوع شد

سردار حسین رحیمی فرماندۀ نیروی انتظامی تهران بزرگ، از تشدید نظارت‌ها بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی و استفاده از ماسک در سطح پایتخت خبر داد.

او در حاشیۀ جلسه‌ ای  که با حضور معاون وزیر بهداشت و رییس ستاد مقابله با کرونا در استان تهران برگزار شد، گفت: «به دنبال مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا مبنی بر ضرورت استفاده از توان تمام سازمان ها و دستگاه ها برای رعایت پروتکل های بهداشتی و به خصوص زدن ماسک، در سطح شهر از ظرفیت پلیس های پیشگیری و کلانتری ها و پلیس راهنمایی و رانندگی بهره خواهیم گرفت».

رییس پلیس پایتخت با اشاره به اینکه از امروز به کسانی که از ماسک استفاده نمی کنند و ضوابط و پروتکل های بهداشتی را رعایت نمی کنند تذکر داده خواهد شد، گفت: «پلیس اماکن در سطح اصناف و بازار، پاساژها و مال های بزرگ حضور پیدا خواهد کرد و در چند روز ابتدایی طرح،  تذکر شفاهی داده خواهد شد و بعد از آن برخورد سلبی و جریمه افرادی که ضوابط و پروتکل ها را رعایت نمی کنند، اعمال خواهد شد.

وی افزود: هیچ فردی بدون استفاده از ماسک نمی تواند به مترو وارد شود و همه کسانی که از مترو می خواهند استفاده کنند باید از ماسک استفاده کنند».

ابتلای ۲۲۰ نفر از پرسنل بیمارستان مدرس تهران به کرونا؛ تکمیل ظرفیت تخت های بیمارستان

دکتر حسین بدخشان مدیر بیمارستان مدرس تهران، با اشاره به تکمیل تخت های اختصاص داده شده به بیماران کرونایی در بخش‌ مراقبت‌های ویژه و بخش‌های عادی، گفت: «یکی دیگر از نگرانی‌های ما افزایش نرخ ابتلا در بین کادر درمان و پرسنل بیمارستانی است و از اوایل مهرماه و آغاز پیک سوم کرونا، آمار مراجعه و بستری بیماران کرونایی در بیمارستان به صورت ناگهانی افزایش یافته است».

وی افزود: «همانطور که از آمار مشخص است، تهران از نظر آمار ابتلا وضعیت خوبی ندارد، حداقل طی ۲۰ روز گذشته شدت مراجعات به اورژانس بیمارستان به صورت تصاعدی افزایش یافته است».

او با بیان اینکه تمامی تخت‌های اختصاص داده شده به بیماران کرونایی چه در بخش عادی و چه بخش ویژه تکمیل شده است، ‌اظهار کرد: «حتی تعدادی تخت اضافی در کنار تخت‌های معمولی در نظر گرفته بودیم که آنها نیز پر شده و به غیر از آن مراجعات سرپایی نیز به گونه‌ای است که همواره بین  ۲۵ تا ۳۰ بیمار در اورژانس در انتظار جایگزین شدن با بیماران ترخیصی هستند.»

او با اشاره به اینکه تا به امروز قریب به ۲۲۰ نفر از کادر درمان و نیروهای پشتیبانی این بیمارستان درگیر کرونا شده‌اند، عنوان کرد: «متاسفانه طی این مدت چند نفر از همکاران بیمارستان نیز جان خود را از دست دادند و علاوه بر مشکلات روحی این مسئله، همواره حدود ۳۰ نفر از نیروها و کادر درمان بیمارستان به دلیل ابتلا در مرخصی استعلاجی به سر می‌برند، که این مسئله در کنار کمبود نیرو و حجم بالای کار، چالش بزرگی برای بیمارستان ایجاد کرده است.

مدیر بیمارستان مدرس با اشاره به وضعیت قرمز و بحرانی تهران از نظر آمار ابتلا و مرگ و میر کرونا، گفت: «حتی در ابتدای شیوع کرونا در اسفند ماه نیز با این حجم از ابتلا و مراجعه به بیمارستان مواجه نبودیم؛ در حال حاضر دو بخش مراقبت های ویژه و همچنین ۸۰ تخت بخش معمولی توسط بیماران کرونایی اشغال شده است و طی دو هفته گذشته، دائماً تخت ها پر بوده و در حال جابجایی با بیماران جدید است».

۴۰۰ نفر از پرسنل بیمارستان سینا در تهران به کرونا مبتلا شده ند؛ تمام تخت های بیمارستان توسط بیماران کرونایی اشغال شده اند

محمد طالب‌پور رئیس بیمارستان سینا در تهران، با اشاره به وضعیت بیماران کرونایی گفت: «تقریبا ۱۴۰ تخت را از حدود ۴ هفته‌ پیش به طور کامل در اختیار بیماران کرونایی قرار داده ایم و همیشه هم پر بوده است. متاسفانه چون مدت‌هاست در پیک هستیم، تخت‌های ما همیشه پر بوده یعنی در واقع حدود یک ماه است که همه‌ی تخت‌های ما کاملاً اشغال است».

او در مورد ابتلای پرسنل بیمارستان به کرونا افزود: «از بین حدود ۱۲۰۰ نفر پرسنل بیمارستان، تا الان نزدیک ۴۰۰ نفر در طول این مدت به ویروس کرونا مبتلا شدند و وقتی پرسنل بیمار می‌شوند، باید ۲ هفته مرخصی بگیرند و بعد از مرخصی هم تا حدود ۲ الی ۳ هفته کارایی لازم برای کار کردن را ندارند، یعنی با این که در بیمارستان حضور پیدا می‌کنند، اصلاً همان آدم قبل از کرونا نیستند».

وی افزود: «ما ۱۲۰۰ پرسنل داریم، ولی به طور متوسط در بخش‌های کرونایی ۳۰۰ الی ۳۵۰ نفر درگیر هستند، این بیماری حداقل تا یک سال و نیم دیگر با ما خواهد بود و اگر همینطور ادامه پیدا کند، اپیدمی سرعت بیشتری خواهد گرفت، طبق پیش‌بینی که از سوی مسئولان وزارتخانه صورت گرفته، اگر وضعیت تا یک سال و نیم دیگر به همین شکل ادامه پیدا کند، روزانه ۶۰۰ الی ۷۰۰ فوتی خواهیم داشت و در مجموع حدود ۳۰۰ هزار مورد مرگ و میر به علت کرونا خواهیم داشت و به عبارتی به ازای هر ۳۰۰ نفر یک نفر در معرض خطر مرگ کرونا در جامعه است که این عدد بسیار بالاست و اگر مردم همت متعالی نداشته باشند و سیستم‌های بهداشتی نیز تقویت نشود، ما شاهد مرگ‌و میر وسیع خواهیم بود».

وضعیت کرونا در استان مرکزی بحرانی است

سید محمد جمالیان رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی اراک، روز سه شنبه از ثبت ۱۸ فوتی و شناسایی ۴۲۶ مورد مبتلا به کرونا ویروس طی ۲۴ ساعت گذشته در استان خبر داد.

وی افزود: «طبق آخرین نتایج آزمایشگاهی در مورد بیماری کروناویروس، ۴۲۶ مورد جدید ابتلا در ۲۴ ساعت گذشته شناسایی شده که بدین ترتیب تعداد موارد مبتلا به کرونا ویروس از زمان شیوع این ویروس تاکنون به ۱۸۱۹۵ نفر رسیده است».

وی در ادامه گفت: «از ۴۲۶ مورد جدید در استان، ۴۴ نفر در بیمارستان های استان بستری شده اند که تحت مراقبت قرار دارند و خدمات تخصصی درمانی را دریافت می کنند . ۳۸۲ مورد از بیماران جدید که شناسایی شده اند نیز به صورت سرپایی بوده اند که تا زمان منفی شدن جواب آزمایش و درمان نهایی در منزل قرنطینه شده اند».

وی گفت: «متاسفانه در این مدت ۱۸ مورد فوتی در اثر ابتلا به ویروس کرونا در استان مرکزی گزارش شده است که بر این اساس تعداد فوتی ها در اثر ابتلا به این ویروس ۶۳۰ نفر می رسد».

گفتنی است، بر اساس آماری که طی یکماه اخیر در استان اعلام می شود، افزایش تعداد ابتلا و فوت در استان، قابل توجه است و روندی صعودی در این خصوص به چشم می خورد، چنانکه آمار امروز نسبت به آمار اعلامی روز گذشته رشد بیش از ۲ برابری را در شاخص فوت و رشد حدود ۲ برابری را در شاخص ابتلا نشان می دهد . 

به گفته رئیس علوم پزشکی اراک، آمار اعلامی امروز، رکورد آمار دو روز پیش را جابجا کرده و بیشترین آمار فوتی و بستری در هشت ماهه اخیر بوده است. بر این اساس، شرایط کرونا در استان مرکزی فراتر از قرمز است.

آمار جان باختگان کرونا در لرستان به ۶۵۴ نفر رسید

مریم کوشکی دبیر کنترل و مراقبت کرونا در لرستان، روز سه شنبه با اشاره به آخرین وضعیت شیوع ویروس کرونا در لرستان، گفت: «تاکنون ۳۲ هزار و ۳۵۲ نفر در استان لرستان به ویروس کرونا مبتلا شده اند».

وی در خصوص آمار جان باختگان کرونا در استان نیز گفت: «متأسفانه تاکنون ۶۵۴ نفر به دلیل ابتلا به کرونا، جان خود را از دست داده اند».

دبیر کنترل و مراقبت بیماری کرونا در لرستان، افزود: «در حال حاضر ۳۰۵ بیمار کرونایی در بیمارستان‌های استان بستری هستند که از این تعداد، حال ۳۸ نفر وخیم است».

وضعیت قرمز کرونا در البرز

دکتر محمد فتحی سرپرست دانشگاه علوم پزشکی البرز، روز سه شنبه گفت: «متاسفانه در ۲۴ ساعت گذشته، ۱۵ بیمار کووید ۱۹ جان خود را از دست داده‌اند و مجموع جان باختگان این بیماری در استان به ۱۳۳۷ نفر رسیده است.»

وی در خصوص آخرین وضعیت کرونا در البرز گفت: «از دیروز تا امروز ۲۲  مهرماه، ۱۲۹ بیمار با علائم کووید- ۱۹ در مراکز درمانی استان بستری شده‌اند».

وی افزود: «مجموع کل  موارد بستری شامل قطعی، محتمل و مشکوک، از ابتدای شیوع کرونا تا به امروز در استان البرز،  ۱۹ هزار و ۶۹۸ نفر  است».

او با بیان اینکه در حال حاضر  تعداد ۷۳۹ نفر شامل موارد قطعی ، محتمل و مشکوک، در مراکز درمانی بستری هستند، افزود: «از این تعداد، ابتلای  ۳۴۹ نفر به بیماری  کووید ۱۹، تا این تاریخ قطعی شده است»

https://akhbar-rooz.com/?p=50325 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x