چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

کرونا در ایران: ورود و خروج از ۸۱ شهر قرمز و نارنجی ممنوع شد؛ پیشروی موج چهارم کرونا

موج چهارم کرونا در ايران به سرعت در حال گسترش است و بر تعداد شهرهای نارنجی و قرمز اضافه می شود. برای ورود پلاک های غیر بومی به شهرهای نارنجی جریمه ۵۰۰ هزارتومانی و شهرهای قرمز جریمه یک میلیون تومانی در نظر گرفته شده است
وزارت بهداشت با تأکید بر پیشروی موج چهارم کرونا در کشور، اعلام کرد که شمار شهرهای در وضعیت قرمز و نارنجی به ۸۱ شهر افزایش یافته

علی ربیعی سخنگوی دولت ایران، روز سه شنبه ١۰ فروردین، با اشاره به اینکه در روزهای آتی، محموله هایی از واکسن کرونای روسی، چینی و کوواکس وارد کشور خواهد شد، اعلام کرد که «تا کنون حداقل خرید بیش از ۲۱ میلیون دوز واکسن قطعی شده است ولی برنامه تحویل این واکسن ها با توافقات قبلی و وعده تولیدکنندگان و تامین کنندگان منطبق نیست». این در حالیست که وزارت بهداشت با تأکید بر پیشروی موج چهارم کرونا در کشور، اعلام کرد که شمار شهرهای در وضعیت قرمز و نارنجی به ۸۱ شهر افزایش یافته و سفر از مبدأ و به مقصد این شهرها ممنوع است و مشمول جریمه خواهد شد.

به گزارش ار اف ای، علی ربیعی سخنگوی دولت، روز سه شنبه، درباره آخرین وضعیت خرید واکسن خارجی تاکید کرد: «ایران برای خرید حدود ۴۲ میلیون دوز واکسن وارداتی از مسیر خرید مستقیم و واردات از سبد کوواکس از ماه‌ها قبل اقدام کرده و تا امروز حداقل خرید بیش از ۲۱ میلیون دوز واکسن قطعی شده است، البته برنامه تحویل این واکسن ها لزوما با توافقات قبلی و وعده تولیدکنندگان و تامین کنندگان منطبق نیست».

وی ادامه داد: «چنانکه پیش بینی تحویل حدود ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار دوز واکسن تا پایان سال ۹۹ عملاً محقق نشده است، البته این تاخیر معضل جهانی است و تقریبا هیچ کجای جهان تحویل واکسن کرونا دقیقا با برنامه زمانبندی شده قبلی پیش نرفته است و این امر حتی به برخی اختلافات بین دولت‌ها نیز دامن زده است».

او با بیان اینکه در روزهای آتی نیز مجدداً محموله های واکسن از روسیه، چین و کوواکس وارد کشور خواهد شد، گفت: «این روند با تولید مشترک واکسن و تولید واکسن های داخلی در اواخر بهار به صورت تصاعدی ادامه خواهد یافت. در این خصوص علاوه بر کشور کوبا با دو کشور تولید کننده نیز مذاکراتی صورت گرفته است».

وی دربارۀ آخرین وضعیت دسترسی کشور به منابع بلوکه شده خارجی برای تهیه واکسن، گفت: «نه تنها غیر از شعار، تغییر واقعی در سیاست های آمریکا در جلوگیری از دسترسی آزادانه مردم ایران به واکسن کرونا ندیدیم، بلکه اخیراً مطلع شدیم که یکی از شرکت های سازنده واکسن به دلیل آنکه برخی از مواد اولیه از آمریکا تأمین می شود، متعهد شده که واکسن ها را در اختیار ما قرار ندهد. مایلیم موضع آمریکا در این خصوص را بدانیم و به طور عملی هم آنان این اطمینان را به کشورها و شرکت های سازنده بدهند که تحریم، نباید به هیچ نحوی مانع از فروش واکسن به ایران شود».

حسین قاسمی دبیر کمیتۀ اجتماعی انتظامی ستاد ملی مقابله با کرونا، روز سه شنبه گفت: «پلاک خودروهای شخصی شهر قرمز در صورت ورود به شهرهای آبی و زرد، یک میلیون تومان و در صورت ورود خودروهای شخصی با پلاک شهر نارنجی به شهرهای آبی و زرد، ۵۰۰ هزارتومان جریمه خواهند شد».

او در تشریح روند فرصت ٧۲ ساعته خروج مسافران از شهرهای نارنجی و قرمز گفت: «ورود پلاک های غیر بومی به شهرهای نارنجی جریمه ۵۰۰ هزارتومانی و شهرهای قرمز جریمه یک میلیون تومانی را به همراه دارد. مهلت ۷۲ ساعت پیش بینی شده تا اگر وضعیت شهرهای زرد و آبی محل سفر تبدیل به نارنجی و قرمز شد، خودروها بتوانند خارج شوند که قطعا در صورت پایان این مهلت و ادامه حضور بر اساس رنگ شهری که در آن حضور دارند، جریمه اعمال خواهد شد».

وی ادامه داد: «ورود به شهرهای قرمز و نارنجی ممنوع است. پلاک خودرو این شهرها هم نمی توانند وارد شهرهای زرد و آبی شوند. بر همین اساس با توجه به اینکه تهران نارنجی اعلام شده پلاک این شهر در شهرهای زرد و آبی مشمول جریمه می‌شود».

‌تیمور حسینی جانشین پلیس راهور ناجا نیز گفت: «ورود خودروهای غیر بومی و خروج خودروهای بومی به تهران و کرج ممنوع است و بی‌توجهی نسبت به این محدودیت‌ها شامل جریمه خواهد بود. اعمال قانون و جریمه از فردا آغاز می‌شود چرا که ۷۲ ساعت نیز سپری شده است».

آرش نجیمی سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، روز سه شنبه گفت: «در حال حاضر در شرایطی هستیم که تعداد بیماران کرونایی شناسایی شده در اصفهان نسبت به اسفند، سه برابر و میزان بستری‌ها دو برابر شده است».

وی با اشاره به ابتلای بیش از ۱٠٠٠ نفر به کرونا طی شبانه روز گذشته، ادامه داد: «متاسفانه با ورود به تعطیلات نوروز، با ازدحام برای خرید و آماده شدن مردم برای عید روبرو بودیم و بعد از آن هم سفر‌ها آغاز شد. در اوایل فرودین ماه با یک موج افزایش بسیار شدید ابتلا در برخی از شهرستان‌ها رو به رو شدیم».

نجیمی گفت: تغییر رنگ به سرعت در برخی از شهرستان‌ها از جمله گلپایگان و خوانسار اتفاق افتاد و وضعیت آنها قرمز شد، سپس سه شهرستان ما نارنجی اعلام شد. این احتمال هم وجود دارد که تعداد بیشتری از شهرستان‌های زرد به سمت نارنجی یا حتی قرمز شدن پیش بروند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بیان کرد: با توجه به این روند احتمال می‌رود که تا آخر فروردین، با بیماران بستری بیش از ۱۰۰۰ نفر هم مواجه شویم؛ زیرا هنوز به طور کامل اثرات موج اول مسافرت‌ها را دریافت نکردیم».

مهرزاد لطفی رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز، روز سه شنبه ۱۰ فروردین، گفت: «با افزایش قابل توجه ورودی به بیمارستان‌ها در روزهای اخیر، شاهد تکمیل ظرفیت‌های پیش‌بینی شده، به ویژه در دو بیمارستان بزرگ شیراز هستیم.

وی با اشاره به شناسایی بیش از ۱۰۰۰ مورد مثبت مبتلا به کرونا در بیست و چهار ساعت گذشته در فارس، از بروز احتمال چهارمین موج کرونایی در این استان خبر داد و این آمار را هشداری جدی برای استان فارس دانست و گفت در سطح جامعه، با کاهش توجه عمومی نسبت به رعایت پروتکل‌های بهداشتی مواجه هستیم.

وی ادامه داد: «متاسفانه مشاهدات تیم‌های سلامت استان در روزهای اخیر حاکی از آن است که اغلب موارد ابتلا به صورت خوشه‌های خانوادگی بوده و بحرانی جدید را به وجود آورده است. همین امر ضرورت توجه تمام خانواده‌ها به پرهیز از دورهمی و سفر در این ایام را ضروری می‌کند».

او به پایین آمدن سن ابتلا به کرونا نیز اشاره کرد و گفت: «با وجود توصیه‌های پزشکی مبنی بر تهدید کرونا برای تمام سنین؛ موارد ابتلا در این گروه سنی افزایش یافته است».

روند ابتلا به ویروس کرونا در مازندران، این روزها مجددا در حال افزایش است و این امر با افزایش ویروس جهش یافته انگلیسی در کنار روند افزایشی ورود مسافر به این استان، نگرانی‌های فراوانی را ایجاد کرده و هم‌اکنون ۵۶۱ بیمار مبتلا به کرونا در مراکز درمانی زیرنظر دانشگاه‌های علوم پزشکی مازندران و بابل بستری هستند.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی مازندران اظهار کرده که ۱۸ میلیون تردد از ۲۶ اسفند سال گذشته تاکنون در شهرهای مازندران به ثبت رسیده است.

همچنین سید عباس موسوی رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران با بیان اینکه ۹۷ مورد جدید ابتلا به سوش جهش یافته کرونای انگلیسی شناسایی شده اند، گفت که تا کنون ۸ شهرستان مازندران، درگیر کرونای انگلیسی شده اند.

وی با اشاره به اینکه  موارد کرونای انگلیسی علاوه بر شهرهای ساری، قائم‌شهر، نور، آمل، بابلسر و رامسر در شهرهای تنکابن، نوشهر و سوادکوه شمالی نیز به ثبت رسید، افزود: احتمال افزایش تعداد شهرهای درگیر استان با توجه به عدم رعایت دستورالعمل های بهداشتی در بازارهای شب عید، انجام دید و بازدیدها و دورهمی ها در ایام نوروز و همچنین ورود حجم زیادی از مسافران نوروزی به استان، بسیار زیاد است.

سیماسادات لاری سخنگوی وزارت بهداشت ایران، روز سه شنبه گفت: «از دیروز تا امروز ۱۰ فروردین و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۱۰ هزار و ۲۵۰ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ١٠۳۹ نفر از آنها بستری شده اند.»

وی افزود: «مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به یک میلیون و ۸۷۵ هزار و ۲۳۴ نفر رسیده است و متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۹۱ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست داده اند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۶۲ هزار و ۵۶۹ نفر رسیده است».

لاری  ادامه داد: ٣۹۵۳ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید بیماری و در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستان ها تحت مراقبت قرار دارند. به گفته وی تا کنون ۱۲ میلیون و ۷۵۱ هزار و ۳۹۷ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

سخنگوی وزارت بهداشت همچنین گفت: «در حال حاضر ۲۵ شهرستان قرمز و ۵۶ شهرستان نارنجی هستند و بر اساس مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا مسافرت از مبدأ و به مقصد شهرهای با وضعیت قرمز و نارنجی، ممنوع است». وی گفت: همچنین ۲۷۷ شهرستان در وضعیت زرد و ۹۰ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند.

این در حالیست که قبل از تعطیلات نوروزی، ۹ شهرستان قرمز، ۳۱ شهر نارنجی، ۲۹۵ شهر زرد و ۱۱۳ شهرستان آبی بودند. بنا بر اعلام کانال خبری وزارت بهداشت، دید و بازدیدهای عید، مراسم عروسی یا عزا، تجمع در رستوران‌ها، تالارهای پذیرایی و رستوران هتل‌ها، استفاده از وسایل نقلیه عمومی به خصوص اتوبوس و قطار و پایین آمدن سطح مراقبت‌های بهداشتی و استفاده از ماسک، از جدی‌ترین دلایل خیز جدید کرونا است.

https://akhbar-rooz.com/?p=108663 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x