چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳

چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳

کرونا و وضعیت زندگی مردم در آمریکا – رضا فانی یزدی

شیوع ویروس COVID-19 برای مردم امریکا تا اواسط مارس ۲۰۲۰ بیشتر فقط خبری بود از آنچه در چین اتفاق افتاده و یا در دیگر کشورهایی مثل ایران که بی توجهی مسوولین به اقدامات پیشگیرانه باعث افزایش مرگ مردم شده بود. در این دوران مقامات آمریکایی صحبتی در رابطه با خطری که زندگی مردم در آمریکا را تهدید می کرد نمی کردند
رضا فانی یزدی

شیوع ویروس COVID-19 برای مردم امریکا تا اواسط مارس ۲۰۲۰ بیشتر فقط خبری بود از آنچه در چین اتفاق افتاده و یا در دیگر کشورهایی مثل ایران که بی توجهی مسوولین به اقدامات پیشگیرانه باعث افزایش مرگ مردم شده بود. در این دوران مقامات آمریکایی صحبتی در رابطه با خطری که زندگی مردم در آمریکا را تهدید می کرد نمی کردند و انگار نه انگار که خطر مرگ مردم و ویرانی اقتصاد کشور پشت دروازه ها در کمین نشسته بود. مردم آنچه را می شنیدند که رسانه ها به خورد آنها می دادند و آنچه را که ترامپ به گونه ای شیادانه در صحبت های خود گاه مطرح می کرد.

مردم خبر نداشتند اما می توان به یقین گفت که ترامپ و کاخ سفید از همان ابتدا در دسامبر ۲۰۱۹ و ژانویه ۲۰۲۰ در جریان شیوع احتمالی ویروس COVID-19   بوده اند. در گزارشی که مشاور تجارت او پیتر ناوارو  Peter Navarro  در اواخر ماه ژانویه ۲۰۲۰ به او داده به روشنی به خطر این اپیدمی و پیامدهای احتمالی آن اشاره کرده است.

در این گزارش آمده که بی توجهی به این اپیدمی خطر احتمال مرگ میلیونها نفر و خسارت های اقتصادی هزاران میلیارد دلار را به دنبال خواهد داشت. پرسش اینجاست که چرا ترامپ و اطرافیان اش در این زمینه بی توجهی نموده و یا به عمد اقدامی انجام ندادند. از شواهد چنین برمی آید که حداقل عده ای از مسوولین با توجه به خطر احتمالی سقوط ارزش سهام اقدام به فروش میلیونها دلار از سهام خود کرده و بیشتر از آن که نگران جان مردم باشند به فکر مال و منال خود بوده اند.  یکی از این سناتورها که خود و خانواده اش اقدام به فروش سهام خود در این مدت کردند سنارتور جمهوریخواه  ریچارد بار Richard Burr رئیس کمیته قدرتمند اطلاعات سنای آمریکا بود که به اطلاعات طبقه بندی شده و حساس دولت فدرال نیزدسترسی داشت. او و اعضای خانواده اش با توجه به اطلاعاتی که در اختیار داشتند در ۱۳ فوریه و قبل از سقوط بازار سهام اقدام به فروش میلیونها دلار از سهام خود می کنند. و این در حالی است که او خود به عنوان رئیس کمیته اطلاعات سنای امریکا دو هفته بعد در تاریخ ۲۷ فوریه اپیدمی کرونا را شبیه اپیدمی آنفلونزای اسپانیایی در ۱۹۱۸ می نامد که بیش از ۶۵۰ هزار آمریکای در آنزمان جان خود را از دست دادند.

https://www.theguardian.com/us-news/2020/mar/20/republican-senators-sold-stocks-before-markets-plunged-on-coronavirus-fears-reports

https://www.businessinsider.com/richard-burr-brother-in-law-gerald-fauth-dumped-stocks-2020-5

گرچه رسما در ۲۹ ژانویه ۲۰۲۰ گروه  اقدام کاخ سفید برای مقابله و مدیریت تشکیل می شود اما تا تاریخ ۲۶ فوریه یعنی یک ماه بعد که ترامپ رسما اقدام به معرفی  White House Coronavirus Task Force می کند خبری از کرونا و مقابله با آن نیست و ترامپ از آن بیشتر به عنوان حقه ای تبلیغاتی از طرف دمکرات ها برای تضعیف خودش نام می برد و مدعی بود که این ویروس همچون دیگر انواع آنفلونزا بوده و به زودی و به گونه ای معجزه آسا محو خواهد شد. تنها تصمیمی که گروه اقدام در این مدت می گیرد متوقف کردن بخشی از پروازها از ووهان چین به آمریکا برای غیر آمریکایی ها بود. البته باید توجه داشت که تمام پروازهای دیگر و همه مرزهای زمینی، هوایی و دریایی امریکا هنوز کاملا باز بود و هیچ شکلی از قرنطینه هنوز مطرح نشده بود.

پس از چند هفته بی توجهی عمدی از طرف ترامپ و دولت او که در آینده دلایل آن بیشتر روشن خواهد شد و پس از اینکه خطر مرگ میلیونها انسان بطور جدی مطرح شد، بالاخره این گروه  اقدام کاخ سفید رسما با ریاست معاون او مایک پنس آغاز به کار کرد و به گزارش های روزانه در این مورد پرداخت.

ترامپ در مصاحبه های روزانه خود در ابتدا منکر خطر شیوع این بیماری بود و با مقایسه درصد تلفات احتمالی این ویروس با تعداد تلفات در تصادفات اتومبیل در جاده ها  و یا تعداد مرگ و میر بر اثر آنفلوانزای فصلی که هر ساله چند هزار نفر را می کشد تلاش می کرد که اوضاع را عادی جلوه دهد و مدعی بود که این ویروس که او آن را ویروس خارجی می نامید یکباره و به طور معجزه آسایی در یکی  دو ماه آینده محو خواهد شد. اما افزایش تعداد مبتلایان و تلفات روزانه و پیش بینی دانشمندان که احتمال مرگ چند صد هزار نفر را می دادند بالاخره پس از حدود ۲ ماه  او را مجبور به پذیرش توصیه های متخصصین کرد و او به محدود کردن فعالیت های اقتصادی و بستن مراکز تجمع مردم تن داد. و این زمانی بود که در امریکا بیش از ۱۲۶۱ نفر جان خود را از دست داده بودند.

پس از بسته شدن فروشگاه ها و مراکز تولیدی و با سقوط تاریخی ارزش سهام و بیکار شدن میلیون ها نفر در فاصله چند هفته که در تاریخ امریکا در چند دهه گذشته کم سابقه بود ترامپ با کمک کنگره یک بسته پیشنهادی کمک را در تاریخ ۲۵ مارس ۲۰۲۰ به تصویب رساند که درزیر به آن نگاه می کنیم. 

در نمودار زیر می بینید که چگونه بسته کمک ۲ تریلیون دلاری در رابطه با بحران حاصل از کرونا بین بخش های مختلف در آمریکا تقسیم شد و سهم هر یک چقدر بوده است . کافیست مقایسه کنید که به همه مردم واجد شرایط در امریکا مبلغی معادل ۵۶۰ میلیارد دلار اختصاص داده شد در حالیکه به کمتر از ۱۰۰ شرکت بزرگ مبلغی معادل ۵۰۰ میلیارد پرداخت شد و مبلغی معادل ۳۷۷ میلیارد دلار برای شرکت های کوچک در نظر گرفته شد. برای اطلاع بیشتر از جزییات این کمک ها به لینک زیر مراجعه کنید.

آنچه از همه جالب تر بود اینکه برای کمپانی های بزرگ و حتی کمپانی های کوچک هیچ شرطی (در آمد و یا سود سالهای گذشته ) برای دریافت کمک وجود نداشت اما برای مردم عادی شرط دریافت کمک این بود که در آمد یک فرد زیر ۷۵ هزار دلار و درآمد کل خانواده زیر ۱۵۰ هزار دلار در سال باشد. این کمک بر اساس درآمدی بود که در برگه مالیاتی سال ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ افراد منعکس شده بود. برای یک نفر ۱۲۰۰ دلار و برای خانواده ۲۴۰۰ دلار و برای هر بچه زیر ۱۸ سال نیز ۵۰۰ دلار در نظر گرفته شد. کمک دولتی برای این افراد به صورت چک بانکی و یا بطور مستقیم به حساب های بانکی آنها واریز می شد.

https://www.npr.org/2020/03/26/821457551/whats-inside-the-senate-s-2-trillion-coronavirus-aid-package

البته باید توجه داشت که میلیونها نفر در امریکا هستند که برگه مالیاتی سالانه را پر نمی کنند و بنابراین آنها باید به اشکال دیگری درخواست می کردند. بسیاری از این افراد اصلا نمی دانند که چگونه درخواست کنند و به همین دلیل هنوز به بسیاری از آنها هیچ کمکی داده نشده است. البته اداره مالیات به آنها فرصت داده که تا ماه اکتبر می توانند برای استفاده از این کمک نام نویسی کنند و احتمالا تا آخر سال ۲۰۲۰ کمک را دریافت کنند.

گروه دوم خانواده هایی هستند که بیشتر از مبلغ ۷۵ هزار برای یک فرد و یا ۱۵۰ هزار برای خانواده در دو سال ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ حقوق گرفته اند. این گروه از مردم چنانکه اخیرا  کار خود را از دست داده باشند به آنها از این بسته کمکی هیچ پولی تعلق نمی گیرد، مگر اینکه مشمول بیمه بیکاری شده باشند.

گروه دیگر جمعیت چند میلیونی کارگران مهاجر غیر قانونی است که رسما هیچ کمکی به آنها تعلق نمی گیرد و در عین حال از ترس دستگیری و اخراج و پس فرستادن آنها به کشورهایی که از آنجا مهاجرت کرده اند حتی جرات تقاضای کمک را هم نمی کنند.

سواستفاده از بسته مالی

با نگاهی به بسته کمک های مالی می بینیم که بخش اصلی آن به کمپانی های بزرگ و کوچک پرداخت شده است. جالب اینکه کمپانی ها ظرف چند روز پس از تصویب آن بسته، بیشتر این کمک ها را دریافت کردند. دریافت پول توسط کمپانی ها چنان به سادگی صورت می گرفت که ر مواردی کمپانی هایی که واجد شرایط نبودند، پس از دریافت پول از ترس افتضاح عمومی پول ها را برگرداندند. این در حالی بود که بسیاری از مردم عادی که کار خود را از دست داده بودند بدون دریافت هیچ کمکی از دولت هنوز در انتظار چک خود نشسته بودند. پرداخت این کمک ها به مردم به دلیل اینکه ترامپ می خواست که امضای او در پای چک ها باشد برای چند هفته به تعویق افتاد و هفته ها طول کشید تا اولین چک ها بدست مردم رسید. اما هنوز هم پس از گذشت چند ماه میلیونها نفر در انتظار دریافت چک چشم به در دوخته اند.

اما هنوز خبر می رسد که چگونه برخی کمپانی های بزرگ که صاحبان آنها از حامیان انتخاباتی ترامپ بوده و به او کمک مالی کرده بودند از این بسته مبالغ هنگفتی را دریافت کرده اند. یکی از آنها صاحب یک شرکت هواپیمایی برای سفرهای خصوصی است که بیشترین مقدار از این کمک را در گروه شرکت های هواپیمایی دریافت کرده است. این مبلغ ۲۷ میلیون دلار بوده است. 

https://www.cnbc.com/2020/05/14/private-jet-company-owned-by-trump-donor-gets-27-million-bailout.html?view=story

نمونه های دیگری از شرکت هایی که موفق به دریافت میلیونها دلار شده اند شرکت هایی هستند که روسای آنها حقوق سالانه ای بیش از ۱۰ میلیون دلار دریافت کرده اند و احتمالا مبلغ هنگفتی از این بسته سخاوتمندانه باز به جیب آنها سرازیر خواهد شد. بطور نمونه شرکت وریتون Veritone در کالیفرنیا است که مدیرعامل آن در سال گذشته ۱۸.۷ میلیون دلار حقوق گرفته و برادر ایشان نیز مبلغی برابر ۱۳.۹ میلیون دلار دریافتی داشته است. این شرکت ۶.۵ میلیون دلار دریافت کرده است. شرکت دیگری به نام Aquestive  در نیوجرسی که یک شرکت دارویی است موفق به دریافت ۴.۸ میلیون دلار شده است که رئیس آن شرکت در سال  ۲۰۱۹ مبلغ ۲.۹ میلیون دریافت کرده است.

یکی دیگر از شرکت ها Ashford است که در بخش هتل داری مشغول است. این شرکت تقاضای ۱۲۶ میلیون دلار کرده بود که ۷۶ میلیون دلار دریافت کرده است. اینها فقط چند مورد نمونه است و احتمالا در آینده اطلاعات بیشتر در این زمینه روشن خواهد شد که چگونه این پولها در اختیار صاحبان شرکت ها قرار گرفت و تحت عنوان کمک اقتصادی به منظور باز نگه داشتن مراکز کار و تولید،  به کام صاحبان آنها رفت و کارگران آن شرکت ها به خیل بیکاران افزوده شدند و هیچ بهره ای نصیب آنها نشد.

https://www.seattletimes.com/business/public-companies-received-1-billion-in-stimulus-funds-meant-for-small-businesses/

برای شرکت ها و بنگاهه ای اقتصادی، اپیدمی کرونا و بسته های کمک دولتی باز فرصتی شد برای سودجویی و سواستفاده بیشتر و دستبرد به ثروت ملی و برای مردم نتیجه اش بیکاری و ورشکستگی بیشتر بوده است.

ترامپ و دولت او در این دوره نشان دادند که کمترین توجهی به زندگی و سلامت مردم ندارند و از هر فرصتی برای سودجویی و استفاده سیاسی برای انتخابات آینده ریاست جمهوری بهره می برند. اصرار او برای باز کردن بازار و برگرداندن مردم به خیابان ها و محیط کار به همین منظور بوده است. او برای انتخاب دوباره خود با تزریق تریلیون ها دلار به سیستم مالی کشور سعی در بالا نگه داشتن بازار سهام دارد.  بی توجهی او و تاخیر دستگاه دولتی در بستن کشور موجب مرگ چند ده هزار نفر شد که اگر از همان ابتدا مقررات قرنطینه و فاصله گذاری رعایت می شد امروز ما رقم مرگ و میر ۱۱۹ هزار نفر در آمریکا را نداشتیم. در نمودار زیر گزارش روزانه از تعداد قربانیان  COVID-19 در امریکا را مشاهده می کنید.

توجه داشته باشد که در چین که مرکز شیوع ویروس کرونا در جهان بود به دلیل مدیریت متفاوت میزان قربانیان ماه هاست که تغییر چندانی نداشته و همچنان زیر ۵۰۰۰  نفر باقی مانده است.

متاسفانه بی توجهی به زندگی انسانها در سیاست ترامپ تا به امروز بیش از ۱۱۹ هزار نفر از مردم را قربانی کرده و اصرار او به باز کردن بازار و عادی جلوه دادن اوضاع زندگی برای مردم خطر افزایش هرچه بیشتر تعداد مبتلایان را در هفته ها و ماههای آینده بوجود آورده است. برخی پیش بینی های مراکز علمی از قربانی شدن ۱۰۰ هزار نفر دیگر طی چند ماه آینده خبر می دهند.

بیشتر قربانیان در امریکا از طبقات محروم هستند. نژادپرستی و بی عدالتی اجتماعی و اقتصادی در این عرصه نیز خود را نشان می دهد. سیاه پوستان و رنگین پوست ها، بی خانمان ها ، جمیت مهاجران در بازداشتگاه های موقت، مهاجران غیرقانونی ساکن آمریکا، ساکنان خانه های سالمندان و  زندانیان  بیشترین تعداد مبتلایان و قربانیان شیوع این ویروس را تشکیل می دهند.

دانشگاه جان هاپکینز در یک بررسی نشان می دهد که تاکنون از ۱۳۱ منطقه County  عمدتا سیاه پوست نشین در امریکا،  میزان ابتلا   ۱۳۷ در ۱۰۰۰۰۰ نفر و میزان مرگ و میر ۶.۳ در۱۰۰۰۰۰ نفر از جمعیت است. این میزان ابتلا بیش از ۳ برابر بیشتر از مناطقی است که  عمدتا سفید پوست نشین هستند. علاوه بر این،  میزان مرگ و میر در مناطق عمدتا سیاه پوست نشین ۶ برابر بیشتر از مناطق عمدتا سفیدپوست نشین است. https://coronavirus.jhu.edu/

در ایالت لوئیزیانا ، ۷۰ درصد از مرگ و میر مربوط به COVID-19 از میان سیاهپوستان بوده است در حالی که سیاهپوستان فقط ۳۳ درصد از جمعیت را تشکیل می دهند. در میشیگان سیاهپوستان ۱۴ درصد از جمعیت هستند ولی ۴۰ درصد از مرگ و میر را داشته اند. در شیکاگو ۵۶ درصد از مرگ و میرها از سیاهان است در حالیکه آنها ۳۰ درصد جمعیت را تشکیل می دهند. در نیویورک، نرخ مرگ و میر سیاه پوستان دو برابر نرخ مرگ ومیر افراد سفید پوست بوده است.

https://www.medpagetoday.com/infectiousdisease/covid19/86266

بی جهت نیست که دکتر کامارا فیلیس جونز Camara Phyllis Jones ، رئیس سابق انجمن بهداشت عمومی آمریکا  می گوید “از نظر بیولوژیکی هیچ تفاوتی میان نژادها نیست، ما باید تصدیق کنیم که این شرایط زندگی ماست که چه در حال حاضر و چه همیشه همینطور بوده است.”

گزارش بالا که توسط اداره بهداشت نیویورک تهیه شده نشان می دهد که در هر سه موردی که در این نمودار نشان داده شده یعنی افراد غیر بستری شده در بیمارستانها، افراد بستری شده و افرادی که جان خود را از دست دادند، در همه زمینه ها سیاه پوستان بیشترین تعداد را داشته اند. پس از آنها اسپانیایی تبارها و اهالی کشورهای آمریکای لاتین بوده و سفید ها و آسیایی ها کمترین تعداد از مبتلایان و قربانیان را داشته اند.

حتی اگر این داده ها هنوز در مرحله مقدماتی باشد و مطالعه بیشتری در این زمینه لازم باشد، باز براساس همین داده های اولیه می توان با قاطعیت گفت که نژادپرستی و تبعیض در امریکا چگونه به نابرابریهای بهداشتی و درمانی دامن زده است.

در حال حاضر متاسفانه امریکا بیشترین تعداد قربانیان در جهان را دارد و به نظر می رسد که این تعداد در روزها و ماههای آینده نیز با اصرار ترامپ به پایان بخشیدن به محدودیت های کرونایی رو به افزایش باشد و احتمالا تعداد بیشتری از طبقات محروم  قربانی خواهند شد.

 رضا فانی یزدی

۱۶ ژوئن ۲۰۲۰

https://akhbar-rooz.com/?p=36305 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x