پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

کرونا و کارگران; گزارشاتی از مشکلات زحمتکشان در مواجهه با بحران جاری

کرونا و بیکاری کارگران

شیوع ویروس کرونا مردم , بخصوص اقشار و طبقات زحمتکش و تهیدست میهنمان را با چالش هایی بزرگ در زمینه مطالباتی و معیشتی قرار داده است. با توجه به ماهیت نظام حاکم و بی توجهی , نالایقی و حتی دشمنی آن با طبقات زحمتکش جامعه ,آنها را بیش از پیش با دغدغه نان سفره فرزندانشان مواجه ساخته است. در زیر گزارشاتی در این عرصه را مشاهده میکنید

انجمن صنایع قطعه‌سازی خواستار تعطیلی صنعت خودرو تا ابتدای اردیبهشت شد

این تصویر دارای صفت خالی alt است؛ نام پروندهٔ آن image-4.png است

تعدادی از کارگران، کارکنان و مدیران صنایع قطعه‌سازی به بیماری کووید ۱۹ مبتلا شده و چند تن جان خود را از دست داده‌اند. انجمن همگن صنایع قطعه‌سازی در نامه‌ای به وزیر صنعت، معدن و تجارت از او خواست برای جلوگیری از گسترش کرونا در قطعه‌سازی‌ها خودروسازی‌ها را حداقل تا پایان فروردین تعطیل کند زیرا در غیر اینصورت قطعه‌سازی‌ها ناگزیرند برای تحویل سفارش‌ها کار کنند و «فرصت طلایی به ویروس کرونا جهت انتشار» بدهند.

نامه انجمن صنایع قطعه‌سازی به وزیر صنعت، معدن و تجارت (صمت) به امضای آرش محبی‌نژاد، دبیر این انجمن رسیده و سه‌شنبه ۱۲ فروردین در «عصر ایران» منتشر شده است. در این نامه به وضعیت این صنعت در پی شیوع کرونا اشاره، و بر ضرورت تمدید تعطیلی موقت تولید در زنجیره تامین وسایل خودروسازی‌ها و واحدهای تولید خودرو شده است.

به نوشته‌ی انجمن قطعه‌سازان، شیوع کرونا سبب شده بسیاری از کارخانه‌های قطعه‌سازی نتوانند بر خلاف روال سال‌های قبل تعمیرات دستگاه‌ها را هنگام تعطیلات نوروزی انجام دهند. شیوع ویروس جدید کرونا جان چند تن از کارگران، کارکنان و مدیران این صنعت را گرفته و تعدادی از کارکنان این صنایع که به بیماری کووید ۱۹ دچار شده‌اند قادر به کار نیستند. سایر کارکنان نیز ممکن است پس از بازگشت از تعطیلات نوروزی آلوده به ویروس باشند و سبب آلودگی سایر کارگران در فضای کوچک و به هم فشرده کارگاه‌ها شوند که در این صورت «فاجعه‌ای انسانی رقم خواهد خورد.»

انجمن قطعه‌سازان در ادامه افزوده است در صورتی که کار این صنعت حداقل تا اول اردیبهشت تعطیل نشود، قطعه‌سازان ناگزیرند علی‌رغم مشکلات یاد شده جهت تحویل به موقع سفارشات خودروسازی‌ها و جلوگیری از ورشکستگی، کارکنان خود را به اجبار برای کار فراخوانند که نتیجه آن مشخص است.

انجمن قطعه‌سازان در پایان از وزیر صمت خواسته است به تجربه کشورهایی که برای جلوگیری از گسترش ابتلاء به کرونا صنایع خودروسازی را موقتا تعطیل کرده‌اند توجه کند و به جای «تولید موقت پرخطر» با تنفس دو هفته‌ای تولید در صنعت خودروسازی موافقت نماید..

اعتراض کارگران شرکت مپنا

روز دوشنبه ۱۱ فروردین ماه جمعی از کارگران شرکت مپنا واقع در اتوبان تهران – ساوه به همراه خانواده هایشان در اعتراض به عدم تعطیلی کارخانه و نبود امکانات پیشگیری از کرونا دست به تجمع زدند.

به گفته یکی از معترضان، مدیر عامل مپنا با ادامه کار در نیروگاه پرند جهت راه اندازی فاز‌های جدید جان کارگران را به خطر می اندازد. وی افزود در این اوضاع نابسامان جهان و به خصوص ایران و تعطیلی تقریبی اکثر دستگاه‌های اجرایی وکارخانه‌ها مدیرعامل مپنا با تهدید به اخراج کارگران میخواهد جهت سوددهی بیشتر بدون تامین هیچگونه وسائل پیشگیری از کرونا کارگران را به سر کار بکشاند

تداوم تجمع اعتراض پرستاران آذربایجان غربی

روز دوشنبه ۱۱ فروردین ماه برای بار دیگر، پرستاران آذربایجان غربی در اعتراض به عدم پرداخت چندین ماه حق کارانه و اضافه کاری و همچنین تبلیغات دروغین ریاست دانشگاه علوم پزشکی استان اعتراض کردند.

یکی ازاین پرستاران معترض در این رابطه می گوید، مسئولین دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی و ریاست دانشگاه با شانتاژ خبری در صدد اغفال مردم و پوشاندن ضعف های مدیریتی هستند و به جای پاسخگویی و تلاش برای پرداخت معوقات کارکنان با آمار و ارقام واهی بازی می کنند.وی افزود در استان آذربایجان غربی حدود ۷ هزار نفر از کارکنان جزو گروه های پرستاری می باشند که با توجه به تاخیر یکساله در پرداخت کارانه ها در مجموع دانشگاه علوم پزشکی ارومیه از پرداخت حدود ۶۷۲ میلیارد ریال به مجموعه پرستاری خودداری می ورزد.

بحران کرونا در کشور منجر به توقف بسیاری از پروژه‌های ساختمانی و بیکاری هزاران کارگر شده است

این در حالی است که به گفته یکی از اعضای هیأت مدیره کانون سراسری انجمن‌های صنفی کارگران، بسته‌های کمکمعیشتی دولت تاکنون شامل اکثر این بخش از کارگران نشده است. به گزارش خبرگزاری کار ایران (ایلنا)، مهدیخجسته روز شنبه ۹ فروردین‌ با اشاره به اینکه دولت تاکنون در زمینه حمایت از کارگرانساختمانی برای مقابله با بحرانکرونا اقدامی نکرده، گفت از آنجا که دولت پرداخت کمک معیشتی را به سه میلیون نفر محدود کرده، کمتر کارگر ساختمانی، کمک وعده داده شده را دریافت کرده است. او گفت: «اگر حمایت‌ها شامل حال کارگران ساختمانی نشوند و باز هم نام آنها را قلم بگیرند، خسارت‌‌های فراوانی بر دوش دولت می‌ماند.

دولت باید ده‌ها برابر ارقام فعلی را در حوزه‌ سلامت صرف کند؛ در حالی که می‌توانست با پرداخت حمایت‌های اجتماعی مناسب، از خروج کارگران ساختمانی از خانه‌هایشان برای درآوردنِ یک لقمه نان جلوگیری کند.» بنا بر گزارش‌ها، بسیاری از کارگران ساختمانی در روزهای پس از اعلام گرانی بنزین از دریافت بسته حمایت معیشتی دولت محروم ماندند. به‌ نظر می‌رسد تعطیل شدن پروژه‌های ساختمانی در پی شیوع کرونا و نیز عدم حمایت‌های دولت، فشار مالی مضاعفی را به هزاران کارگران ساختمانی تحمیل کرده است. مهدی خجسته اما در ادامه گفته‌های خود با اشاره به قطع شدن یارانه‌های نقدی کارگران ساختمانی در ماه‌های اخیر گفت: «کارگران ساختمانی پیاده نظام صنعت ساختمان محسوب می‌شوند؛ پیاده نظامی که از حداقل‌ها هم محروم است.» به ‌دنبال بالا گرفتن بحران کرونا در ایران و تعطیلی بسیاری از کسب و کارها، دولت روز ۲۴ اسفند ماه وعده پرداخت ۲۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومان کمک نقدی به کارگران فصلی را داد. برآوردها اما نشان می‌دهد هزاران کارگر فصلی از جمله کارگران ساختمانی همچنان از دریافت این کمک‌ها محروم مانده‌اند. ‎

تداوم اعتراضات کارگران کارخانه تراورس اندیمشک

کارگران کارخانه تراورس اندیمشک ایران روز شنبه۹ فروردین ماه برای چندمین بار طی روزهای اخیر، نسبت به کمبود امکانات بهداشتی و تعطیل نشدن کار خود اعتراض کردند.

به گفته ی کارگران معترض، با وجود اینکه اکثر شغل ها بصورت تعطیل و نیمه تعطیل در آمده است اما همچنان کارگران خط و کارخانجات تراورس مشغول به کار هستند این در حالی است که مسئولین میتوانستند کارخانه را از اسفندماه تا زمان عادی شدن شرایط تعطیل و کارگران نیز از بیمه ی بیکاری استفاده کنند .

معوقات مزدی کارگران شهرداری بروجرد

دبیر اجرایی خانه کارگر بروجرد از عدم پرداخت ۷ ماه دستمزد بیش از هزار و پانصد تن از کارگران شاغل در شهرداری این شهرستان، خبر داد.

بیش از هزار و ۵۰۰ کارگر شاغل در شهرداری بروجرد، هفت ماه معوقات مزدی خود را دریافت نکرده‌اند.

محمد گودرزی، دبیر اجرایی خانه کارگر بروجرد، با اعلام این خبر گفت: “این کارگران قراردادی در سه منطقه شهرداری بروجرد، با نظارت شهرداری مرکز در نقاط مختلف شهر در مشاغل خدماتی مشغول به کار هستند”.

گودرزی با اشاره به اینکه منابع تامین مالی دستمزد کارگران شهرداری که اغلب قراردادی هستند، درآمدهای شهرداری است، افزود: “به این دلیل که قدرت خرید مردم پایین آمده، شهرداری‌ها نیز ضعیف شده‌اند. یکی از درآمدهای شهرداری از راه پروانه و جواز ساختمان است که به دلیل رکود در حوزه مسکن ساخت و ساز کم شده است”.

اعتراض کارگران  معدن زغال سنگ پروده طبس وخانواده هایشان نسبت به آغار کار

معدن زغال سنگ پروده طبس از ۵ فروردین کارش را آغاز کرد که باعث اعتراضات کارگران خانواده هایشان نسبت به خطر افتادن جانشان با شیوع ویروس کرونا همراه شده است.

کارگران  معدن زغال سنگ پروده طبس وخانواده هایشان محیط کار بسته، سالن غذاخوری، عمق زمین و نزدیک بودن کارگران در هنگام کار را بعنوان عواملی منفی در مقابله با ویروس کرونا می دانند.

اعتراض کارگران شرکت فرآورده های دیرگداز ایران نسبت به خطرابتلا به کرونا با ادامه کار

روز یکشنبه ۱۰ فروردین ماه، در پی شیوع ویروس همه گیر کرونا کارگران شرکت دیرگداز گناباد نسبت به تعطیل نشدن کار خود و در خطر بودن جانشان دست به اعتراض زدند.

کارگران شرکت فرآورده های دیرگداز ایران واقع در شهرک صنعتی گناباد در استان خراسان رضوی و تولید کننده انواع فرآورده های نسوز قلیایی باانتشار نامه ای در شبکه های اجتماعی اعتراضشان را نسبت به خطرابتلا به کرونا با ادامه کاراعلام کردند.

بخشهایی از این نامه بقرارزیراست:

با توجه به اینکه جلوگیری از شیوع بیماری کرونا بستگی به رعایت تمامی نکات بهداشتی از سوی تمامی افراد و ارگان ها دارد ودرهمین رابطه  مسئولان کشورطرحی را مبنی بر تعطیلی تمامی صنوف و کارخانجات غیر ضروری سطح شهرها و … به تصویب رساندند  و تخلف از آن جرم محسوب میشود.

ولی شرکت دیرگداز گناباد همچنان با تمام ظرفیت کار میکند و کارگران زیادی از نقاط مختلف شهرستان در این بحبحه بیماری واگیردار در آنجا از سر اجبار مشغول کار هستند و با جان خود و خانواده و اطرافیان بازی میکنند.

مسئولین این شرکت هم بدون توجه به این هشدارها به کار خود ادامه میدهند.

اعتراض به بازی کردن مدیر عامل مپنا با جان کارگران با ادامه کار در نیروگاه پرند جهت راه اندازی فاز‌های جدید

خانواده یکی از کارگران نیروگاه پرند واقع در کیلومتر اتوبان تهران – ساوه:

در این اوضاع وانفسای جهان وکشورمان وتعطیلی تقریبی اکثر دستگاه‌های اجرایی وکارخانه‌ها آقای علی آبادی مدیرعامل مپنا(شرکت مدیریت پروژه‌های نیروگاهی ایران) چه اصراری بر کشاندن فرزندان ما به نیروگاه جهت راه اندازی فاز‌های جدید دارند. ایشان به چه قیمتی و بهایی می‌خواهند به مزایا ورتبه‌های بالاتر برسند.

ایا به فکر ما وفرزندان ما نیستند که اگر خدای نکرده فقط وفقط یک نفر دچار این ویروس لعنتی بشه چند نفر را درگیر می‌کند. ایشان به چه قیمتی و بهایی می‌خواهند به مزایا ورتبه‌های بالاتر برسن که حتی در ایام تعطیلات هم دست از لجبازی برنمی دارد خودش که توی خونه اش لم داده.

ما نگران فرزندان خود هستیم به گوش مقام‌های بالاتر توانیر و وزارت نیرو و … برسانید وگرنه نفرین دایمی ما پشت سر ایشان هست.

ثبت نام ۴هزار ۴۰۰ کارگر دراستان اردبیل برای دریافت بیمه بیکاری ناشی از کرونا

تا روز دوشنبه ۱۱ فروردین،۴ هزار و ۴۰۰ کارگر در اردبیل برای دریافت بیمه بیکاری ناشی از کرونا در سامانه ثبت نام کرده اند.

مدیرکل اداره کاراستان اردبیل با اشاره به ثبت نام ۴هزار ۴۰۰ کارگر در استان برای دریافت بیمه بیکاری ناشی از کرونا ،افزودشهرستان های اردبیل، گرمی و پارس آباد به ترتیب بیشترین سهم  از تعداد ثبت نام کننده گان را به خود اختصاص داده اند.

وی با تاکید بر اینکه جهت برقراری مقرری بیمه بیکاری هیچ نیازی به مراجعه حضوری کارگران در ادارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و همچنین سازمان تأمین اجتماعی نیست، خاطرنشان کرد: سامانه الکترونیکی ثبت درخواست متقاضیان بیمه بیکاری بدون نیاز به مراجعه حضوری به ادارات کارو کاریابی های غیر دولتی و همچنین حذف مراحل حضور و غیاب مقرری بگیران بیمه بیکاری تا پایان اردیبهشت ماه طراحی شده است و کارگرانی که شغل خود را از اسفند سال قبل از دست داده اند برای دریافت مقرری تا ۲۰ فروردین فرصت دارند نسبت به ثبت نام در سامانه اقدام کنند.

وی گفت: پس از اخذ درخواست متقاضیان واجد شرایط بیمه بیکاری از طریق سامانه،  نسبت به بررسی غیرحضوری کلیه شرایط قانونی لازم، اقدام و بدون نیاز به روال معمول و طرح موضوع در کمیته های مربوطه، در صورت احراز شرایط قانونی برای دریافت مقرری بیمه بیکاری بابت ماه های اسفند ۹۸ و فروردین و اردیبهشت ۹۹ نسبت به ارسال لیست مشمولین به شعب تامین اجتماعی مربوطه جهت برقراری مقرری بیمه بیکاری اقدام خواهد شد.

ثبت نام ۷ هزار و ۷۵۲ کارگردر استان تهران برای دریافت بیمه بیکاری ناشی از کرونا

مدیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان تهران از ثبت نام ۷ هزار و ۷۵۲ کارگردر استان تهران تا روز دوشنبه ۱۱ فروردین برای دریافت بیمه بیکاری ناشی از کرونا خبرداد.

ثبت نام ۱۴۸۷ کارگر در استان یزد برای دریافت بیمه بیکاری ناشی از کرونا

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی یزد از ثبت‌نام ۱۴۸۷ نفر برای دریافت بیمه بیکاری ناشی از بیماری کرونا در استان خبر داد.

وی دوشنبه شب(۱۱ فروردین)افزود:  از این تعداد ۸۹۵ نفر دلیل بیکاری را حوادث غیر مترقبه (کرونا) انتخاب کردند و  592 نفر به طور غیرمستقیم به دلیل  تاثیر این ویروس بر کسب و کارشان از کار بیکار شده‌اند.

ثبت نام ۹۹۰ کارگر دراستان ایلام برای دریافت بیمه بیکاری ناشی از کرونا

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان ایلام گفت: تعداد ثبت نام کارگران ایلامی از ۲۵ اسفند(تاریخ راه اندازی سامانه ثبت نام بیمه بیکاری به علت شیوع بیماری کرونا) تا روزدوشنبه ۱۱ فروردین به مرز ۹۹۰ نفر رسیده است

به علت شرایط بازار مسکن از آبان‌ماه بیکار بوده‌ایم/ چطور در خانه بمانیم؟

عضو هیئت مدیره کانون انجمن‌های صنفی کارگران واستادکاران ساختمانی کشور گفت: ما کارگران و استادکاران از اواخر آبان سال ۹۸ بدلیل شرایط فصلی بیکار شده و اکنون که کار ساختمانی شروع شده بلای کرونا مانع این امر شده و با شعار درخانه بمانیم، چکار کنیم؟

به گزارش خبرنگار ایلنا، علی قیاسی (عضو هیئت مدیره کانون انجمن‌های صنفی کارگران و استادکاران ساختمانی کشور) درباره تاثیر کرونا بر زندگی کارگران ساختمانی اظهار داشت: ما کارگران و استادکاران ساختمانی به عنوان کارگران فصلی در سال ۵ الی ۶ ماه می‌توانیم کار کنیم. اما در بقیه ماه‌های سال یا باید بیکار شویم یا باید به شغل‌های دیگر مانند دستفروشی، مسافرکشی و … روی آوریم.

وی افزود: حدود ۸ سال است که شرایط ساخت و ساز در کشور و به صورتی بوده که هیچ کارگر یا استادکار در ۵ ماه به صورت کامل امکان کار کردن نداشته، اما با این شرایط همچنان که همه آگاه هستید در اواخر سال با شیوع ویروس کرونا مواجه شدیم؛ حالا ما کارگران و استادکاران از اواخر آبان سال ۹۸ به دلیل شرایط فصلی بیکار شده و اکنون که کار ساختمانی شروع شده بلای کرونا مانع این امر شده و با شعار درخانه بمانیم، چکار کنیم؟

قیاسی خاطرنشان کرد: آیا باید بعد از ۴ ماه بیکاری، دوباره در خانه بمانیم تا ویروس کرونا از بین برود؟ یا باید همراه با کرونا سرکار برویم تا بین گرسنگی خود و خانواده یا کرونا، یکی سرنوشتِ ما را تعیین کنند؟

ابتلای ۹۶ نفر از کارکنان ناوگان حمل و نقل عمومی پایتخت به کووید ۱۹ وجان باختن ۶ راننده تاکسی واتوبوس

۹۶ نفر از کارکنان ناوگان حمل و نقل عمومی پایتخت به کووید ۱۹ مبتلا و۴ راننده تاکسی و ۲ راننده اتوبوسرانی ( یک راننده سامانه خط ۲ و یک راننده خط ۴) جانشان را ازدست دادند.

روز دوشنبه ۱۱ فروردین،محمد علیخانی رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل عمومی شورای شهر تهران به خبرنگار رسانه ای گفت: بر اساس آمار بدست‌ آمده تا این لحظه در بخش ناوگان تاکسیرانی شهر تهران تعداد ۳۵ راننده مشکوک و یا مبتلا به کرونا ویروس بودند که از این تعداد ۴ راننده جان خود را از دست دادند که به تفکیک می‌توان گفت یکی از جانباختگان راننده تاکسی فرودگاه خمینی، یکی دیگر از آن‌ها راننده تاکسی فرودگاه مهرآباد و دو تن دیگر از جان باختگان از رانندگان تاکسی خطوط داخل شهری بودند.

وی افزود: در بخش اتوبوسرانی تا ساعت ۱۲تاریخ نهم فروردین ماه، ۱۱ تن از رانندگان، ۲تن از پرسنل فنی و ۱۸ تن از کارکنان بخش اداری-مالی و پشتیبانی به ویروس کرونا مبتلا شدند که از این تعداد هم دو تن از رانندگان جان خود را از دست دادند. (یکی از جانباختگان راننده سامانه خط ۲ و دیگری راننده خط۴)

وی ادامه داد: در بخش مترو تا تاریخ هشتم فروردین ماه تعداد ۳۰ نفر از پرسنل مترو (پرسنل، پلیس مترو و پیمانکار) کرونا مثبت تشخیص داده شدند که به تفکیک خطوط، ۹نفر از مبتلایان در خط ۱ ، ۶ نفر از خط ۲ ، ۶نفر از خط ۳،۱ نفر از خط ۴، ۵ نفر خط ۷و در کالج نیز ۲ نفررا شامل می شود.

او افزود: از تعداد ۳۰ مبتلا خطوط مترو تعداد ۲۶ نفر آن‌ها از پرسنل ،۳نفر پلیس مترو و یک نفر دیگر از پیمانکاران بود.

تداوم اخراج کارگران و محرومیت از حقوق بیکاری ناشی از شیوع کرونا

در حالی که تیتر رسانه‌های جریان مسلط را جملات تاکیدی هیئت دولت از عدم اخراج کارگران، تخصیص بسته‌های حمایتی کرونا و بیمه بیکاری پُر کرده است، اما واقعیت امر حاکی از بیرون راندگی نیروهای کار و عدم پرداخت ماه‌ها معوقات مزدی آن‌هاست.
به گزارش سرخط طی هفته‌ی جاری، ۱۱ تن از نیروی کار مجتمع پارس جم از کار اخراج شدند. کارگران کنتورسازی قزوین نیز با اشاره به تعطیلی کارخانه اعلام کردند که کارفرما از مجموع ۱۴۰ کارگر، ۱۰۰ نفر را برای دریافت بیمه بیکاری به تامین اجتماعی معرفی کرده است و قصد آنان ادامه‌ی کار با ۴۰ نیروی کار باقی مانده خواهد بود.
کارگران کنتورسازی قزوین با ۲ سال معوقات مزدی و حق بیمه راهی سازمان تامین اجتماعی شدند که در این میان با اعلام «عدم تایید دریافت بیمه بیکاری از سوی فرمانداری» نیز روبه‌رو شدند.

حالا شیوه‌نامه اجرایی دستورالعمل مشترک معاونت روابط کار و سازمان تامین اجتماعی که با شماره ۲۴۸۴۷۳ در تاریخ ۹۸/۱۲/۲۷ ابلاغ شده بود، از سوی معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تشریح شده است. این شیوه‌نامه، برای تحت پوشش قرار دادن کارگران مشمول قانون کار و تامین اجتماعی که قانون بیمه بیکاری نیز شامل حالشان می‌شود و در حال حاضر به دلیل شیوع ویروس کرونا به‌طور موقت، بیکار غیرارادی شناخته شده‌اند، تدوین شده است. طبق این شیوه‌نامه آنچه که «بیکاران غیرارادی مشمول قانون کار» می‌نامند، می‌بایست بیمه شده‌ی تامین اجتماعی و مشمول قانون بیمه بیکاری باشند تا بتوانند از مزایای بیمه بیکاری بهره‌مند شوند.

با نگاهی به وضعیت جامعه‌ی آماری کارگران بیمه شدگان تامین اجتماعی و افزایش اخراج‌های ناشی از شیوع ویروس کرونا از نیمه‌ی اول اسفند ۹۸، درخواهیم یافت که حتی به صرف حضور در سازمان تامین اجتماعی نیز، بهره‌مندی از چنین طرحی، منوط به بروکراسی وزارت کار، مفاد تامین اجتماعی و تاییدیه کارفرمایان خواهد بود. وضعیت بی‌ثبات‌کاران و محرومان از همان قراردادهای موقت کاری و بیمه‌های پرداخت نشده نیز، دورنمایی از مرگ تدریجی را در روزهای اپیدمی کرونا و حتی عبور از بحران شیوع ویروس در برابر جمعیت گسترده‌ی نیروهای کاری مطرود قرار داده است.

دست وپنجه نرم کردن کارگران وزحمتکشان با غم نان در بیخ گوش بنگاه اقتصادی – مذهبی قدس رضوی

از زمانى که وجود بیمارى کرونا بطور رسمى در کشور اعلام شد ۴٠ روز میگذرد. با آنکه دولت باید منع عبور و مرور ها را از لحظه اول شیوع کرونا لحاظ میکرد آن را به تاخیر انداخت تا ابتدا هفته ى قبل. اما چیزى که دولت در این طرح “فاصله گذارى اجتماعى” از آن غافل است وضعیت کارگران است. دولت در شرایط ایجاد شده با ابلاغ طرح هایى مانند “معافیت مالیاتى سه ماهه کارفرمایان ” و یا “عدم لزوم پرداخت سهم کارفرمایى حق بیمه هاى کارگران” و “به تعویق انداختن سه ماه بازپرداخت وام هاى کارفرمایى” و “عدم نیاز به تمدید پروانه هاى مشاغل” و… تمام توان و بودجه خود را صرف حمایت از کارفرمایان کرده است. ولى کارگران وزحمتکشان را از یاد برده است و دست کارفرمایان را در تعدیل ها و اخراج هاى به ظاهر موقت به طور کامل باز گذاشته است و کارگران را از بیمه بیکارى دروه کرونا محروم کرده است.

مشهد شهری است زیارتى براى شیعیان و سیاحتى براى عموم مردم. در این شهر بیشتر تجارت ها مربوط میشود به ارائه خدمات به توریست هاى داخلی وکشورهای عربی. هتلداران و مسافرخانه ها راننده هاى تاکسى و تورهاى گردشگرى و مناطق گردشگرى طرقبه و شاندیز.

تمامى این تجارت ها داراى صدها هزار کارگر میباشد. از مغازه هاى دوره حرم گرفته که بصورت٢۴ ساعته با حداقل ٢_٣ نیرو در هر شیفت باز هستند تا ٢۵٠ هتل خصوصى که بنا به گفته رئیس انجمن هتلداران مشهد ؛ بطور میانگین با ١٠٠ کارگر یا بیشمار تور هاى گردشگرى این شهر با هزاران لیدر و یا رستوران هاى طرقبه و شاندیز که تعطیل کرده اند و تمام این ها کارگران که به خیل بیکاران اضافه شده اند آنهم بدون بهره بردن ازبیمه بیکارى و یا بسته هاى معیشتى دولتی.

اعتراض به ناروشنی در کارهای ضروری و غیرضروری وعدم اجرای دورکاری و حضوراجباری کارمندان بر سرکارهای غیر ضروری

یک کارمند:با وجود اینکه ستاد کورونا اعلام کرده که فقط کارمندان در موارد ضروری آن هم حداکثر یک سوم حضور داشته باشند، عملا به علت عدم شفافیت و نظارت بر تعیین مشاغل ضروری و همچنین تفویض مسئله به مدیران در سطوح پایین، مدیران افراد را بدون ضرورت موظف میکنند که در این ایام مقداری حضور پیدا کنند.

مدیران پایه حتی بخشنامه هفته آخر سال  را مسکوت گذاشتند و سلیقه ای عمل میکردند.

مرزهای ضرورت و همچنین امکان دورکاری به درستی مورد نظارت قرار گیرد. متاسفانه حتی افراد در حد مدیران سازمان، نظارت درستی نمیکنند و تفویض تا مدیران رده پایین جریان دارد.

اخراج ۱۱ تن از کارکنان مجتمع پارس جم

یازده تن از کارکنان مجتمع پارس جم، توسط حراست مدیریت این مجتمع اخراج شدند. گفته می شود که اخراج این افراد پس از اعتراض به عدم پرداخت مزایای کارگری شان صورت گرفته است.

این نیروها که از نیروهای جایگزین حراست مجتمع هستند که پس از اعتراض به عدم پرداخت مزایای کارگری و شکایت به اداره کار، با نامه عدم نیاز پیمانکار مواجه شده‌اند. برخی منابع آگاه، دلیل اخراج این نیروها را صرفا اعتراض به عدم پرداخت مزایای کارگری شان دانسته که حراست مجتمع مسکونی پارس جم در اقدامی تلافی جویانه، اقدام به اخراج این نیروها کرده است.

بر اساس گزارش ها، با وجود وعده‌های متعدد مسئولان، تاکنون پس از گذشت ۱۰ روز هیچ اقدامی برای بازگشت این نیروها به کار انجام نشده است.

بدیهی است اخراج ۱۱ نیروی کار در شرایط کنونی کشور، تبعات بسیار تلخی برای این افراد و خانواده‌هایشان دارد و انتظار می‌رود مدیریت مجتمع مسکونی پارس، شرایط بازگشت به کار این نیروها را فراهم کند.

مجتمع مسکونی پارس جم واقع در استان بوشهر، شهرستان جم، راهبری خدمات رسانی به خانواده‌های کارکنان شرکت‌های پالایش گاز فجر جم، شرکت مجتمع گاز پارس جنوبی (SPGC )، نفت و گاز پارس، منطقه عملیاتی نار و کنگان، منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس، بهداشت و درمان صنعت نفت بوشهر، گمرک، اداره گاز جم و خطوط لوله را بعهده دارد .

گزارشی از اقدامات حمایتی انجمن صنفی کارگران ساختمانی شهرستان بانه از کارگران عضو این انجمن

براساس مصوبه هیت مدیره انجمن صنفی کارگران ساختمانی شهرستان بانه در یک اقدام انسانی در راستای کمک به برخی از کارگران کم درآمد عضو انجمن صبح امروز یک شنبه مورخه ۹۹/۱/۱۰ یک تن مواد خوراکی به ارزش ۱۰ میلیون تومان در قالب بسته های حمایتی به ۱۰۵ خانواده از زیر مجموعه انجمن اهدا شد.

تمامی این هزینه ها از منابع در آمد حق عضویت ها صورت گرفته تا بتواند در این شرایط بحران کرونا گوشه ای از نیازمندیها را تامین کند.

روابط عمومی انجمن کارگران ساختمانی شهرستان بانه

یکشنبه ۱۰ فروردین

اخراج ۴۰ کارگر شرکت توسعه گردشگری ایران شهرستان سرعین

۴۰ کارگر شرکت توسعه گردشگری ایران در شهرستان سرعین(هتل لاله سرعین و آبدرمانی سبلان)از کار اخراج شدند.

جان باختن ۲ کارگر صنعت برق براثر کووید ۱۹

یک کارگر عملیاتی شرکت توزیع برق استان تهران بنام محمد رضا احمدی و یک کارگربازنشسته برق کهریزک بنام احمد داداش قربانی  بدلیل ابتلا به کووید ۱۹جان خود را از دست دادند.

قابل یاد آوری است که پیش از این سه نفر ازکارگران در توزیع برق گیلان و یک نفر در برق تهران و یک نفر در برق منطقه‌ای خوزستان به علت بیماری کرونا جان باخته اند.

جان باختن کارگر بیمارستان پیروز لاهیجان براثر کرونا

نادر حسین‌پور کارگر بخش نگهبانی بیمارستان پیروز لاهیجان براثر ابتلا به کرونا جانش را ازدست داد.

https://akhbar-rooz.com/?p=24654 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x