جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

کمیته مبارزه برای آزادی زندانیان سیاسی: جان زندانیان سیاسی در خطر جدی است!

جمهوری اسلامی با ممانعت عامدانه از مرخصی و آزادی زندانیان سیاسی عملا ً آنها را با خطر جانی ابتلا به ویروس کرونا مواجه کرده است. پس از شیوع ویروس کرونا در زندانها، از ظهر روز یکشنبه ۲۵ اسفند تا کنون اعتصاب و اعتراضات به حق زندانیان سیاسی در زندان‌های اوین و زندان بزرگ تهران آغاز شده و همچنان ادامه دارد.

۱۲۸ تن از زندانیان سیاسی بندهای ۱ و ۲ و ۳ و ۴ سالن چهار قرنطینه زندان اوین سپس زندانیان سیاسی در زندان فشافویه دست به اعتصاب و اعتراض زده‌اند.

محرومیت از ابتدایی‌ترین امکانات بهداشتی و درمانی برای پیشگیری از گسترش ویروس کرونا در زندانها، وضعیت اسفناک غذایی، شدت گرفتن بازداشت‌ها و احضارهای فعالین اجتماعی، بلاتکلیفی چندین ماهه دستگیرشدگان اعتراضات ‌آبان و دیماه و عدم مرخصی زندانیان سیاسی با تودیع قرار مورد اعتراض به حق زندانیان است.

علیرغم ادعای رئیس قوه قضائیه و بخشنامه‌های نمایشی در رابطه با مرخصی زندانیان و شرایط بهداشتی زندانها، این مرخصی‌ها عمدتاً شامل زندانیان با جرائم مالی و زندانیان با احکام کمتر از ۵ سال شده است. مانع‌تراشی‌ و کارشکنی عامدانه در مورد زندانیان سیاسی و پیچیده کردن روند اداری مرخصی زندانیان سیاسی و عقیدتی جان زندانیان سیاسی را بشدت تهدید می‌کند.

نه تنها ممانعت از  آزادی زندانیان سیاسی به صورتی نقشه‌مند و سازمان‌یافته ادامه دارد، بلکه به جای مرخص کردن زندانیان سیاسی با وقاحت و بیشرمی کم نظیری احضارها و اجرای احکام فعالین سیاسی و اجتماعی تشدید شده است.

اخیراً چهار تن از فعالین ندای زنان؛ ناهید شقاقی، مریم محمدی، اسرین درکاله و اکرم نصیریان به اجرای احکام  دادسرای عمومی و انقلاب اسلامی تهران فراخوانده شده‌اند. سهیل عربی از چهره‌های سرشناس زندانیان سیاسی را به جرم افشاگری و تحریک دیگر زندانیان سیاسی به اعتراض و اعتصاب اجباراً از تیپ پنج زندان فشافویه به تیپ سه زندانیان با جرائم عادی منتقل کردند و سیامک مقیمی از بازداشت شدگان آبانماه به اعدام محکوم شده است.

در اقدامی دیگر از فعالین معترض به حجاب احباری به نام فرشته دیدنی را  به تحمل ۳۰ سال حبس محکوم کردند. فاطمه کهن‌زاده که به جرم شرکت در مراسم چهلم بزرگداشت پویا بختیاری دستگیر شده بود به تحمل زندان و حکم شنیع ۵۰ ضربه شلاق محکوم شد. در اقدامی غیرقابل باور، برخی از دستگیر شدگان آبانماه به سه ماه شستن اجساد و یا خدمت اجباری در بسیج و ده‌ها حکم بشدت غیر انسانی و وحشیانه محکوم شدند.

جمهوری اسلامی مسئول مستقیم جان همه زندانیانی است که بدون امکانات درمانی و بهداشتی در زندانها محبوس کرده است. پنهان کردن وضعیت زندانیان سیاسی و ‌آزار و اذیت مداوم خانواده‌‌های نگران و مضطرب ‌آنان سیاست شناخته شده قوه قضائیهٔ گوش بفرمان دستگاه‌‌های امنیتی حکومت اسلامی است.

کمیته مبارزه برای آزادی زندانیان سیاسی در کنار زندانیان سیاسی از اعتراضات آنان تا رسیدن به خواست‌‌هایشان مصرانه دفاع می‌کند. هیچ زندانی در شرایطی که گسترش ویروس کرونا در زندانها قربانی می‌گیرد نباید در حبس باشد.

ما بار دیگر از تمامی مردم آزادیخواه، تشکلها و احزاب سیاسی و اجتماعی، نهادهای بین‌المللی مدافع حقوق زندانیان سیاسی، مصرانه می‌خواهیم که از هر طریق ممکن به رژیم اسلامی جهت آزاد کردن فوری و بدون قید شرط زندانیان سیاسی فشار بیاورند و حکومت اسلامی ایران را نسبت به وضعیت زندانها و بویژه زندانهای سیاسی در سراسر کشور و خاتمه دادن به پرونده سازی برای زندانیان سیاسی تحت فشار بگذارند.

کمیته مبارزه برا ی‌ ‌آزادی زندانیان سیاسی

 ۲۸ اسفند ۱۳۹۸ – ۱۸ مارس ۲۰۲۰

https://akhbar-rooz.com/?p=23405 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x