چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

کوبا؛ پیشرو در گسترش واکسیناسیون در آمریکای لاتین

کوبا؛ پیشرو در گسترش واکسیناسیون در آمریکای لاتین   

در میان اخبار منتشرشده از عوارض ناشناخته ی برخی واکسن ها و تردید عده ای نسبت به تزریق این و یا آن واکسن مورد تائید سازمان بهداشت جهانی، با توجه به سابقه درخشان هاوانا در تولید واکسن‌های گوناگون، واکسن کرونای پیشرفته کوبایی در میان مردم آمریکای لاتین و دیگر مناطق جهان جای خود را باز می‌کند.

به گزارش خبرگزاری  فرانسه، «ویسنته ورث» مدیرکل موسسه واکسن فینلای کوبا با اعلام آمادگی هاوانا برای تولید ۱۰۰ میلیون دُز واکسن علیه کووید ۱۹ و ادامه روند تولید این محصول در مراحل بعدی، توضیح داد: با توجه به اینکه تقاضاهای زیادی برای واکسن سوبرانا۲ از سوی کشورهای مختلف داشته ایم، برای پوشش بازار تقاضا ظرفیت های تولیدی خود را مجدداً سازماندهی می کنیم.

خبرگزاری فرانسه در گزارشی نوشت: محققان مجرّب کوبایی بر فرآیند توسعه واکسیناسیون در آمریکای لاتین با اولین واکسن تولیدی این کشور متمرکز شده‌اند؛  این کشور با اتکا به سابقه درخشان پزشکی خود اولین نامزد آمریکای لاتین است که واکسن خود را به مرحله کارآزمایی های بالینی رسانده است.این در حالی است که روند واکسیناسیون در برخی کشورها به دلیل کمبود، کندی روند تولید، عدم استقبال و نارسایی در توزیع عملا متوقف شده است. واکسن کوبایی به ویژه با پیشینه روشن دانش پزشکی در این کشور، با برانگیختن اعتماد عمومی می تواند خبر نویدبخشی برای داوطلبان واکسن مطمئن و موثر کرونا باشد.

«ویسنته ورث» مدیرکل موسسه واکسن فینلای کوبا ضمن برشمردن پیشرفت های برنامه تولید واکسن کوبایی تاکید کرد: کوبا در برنامه راهبردی تجاری واکسن خود بر عواملی چون انسانیت و سلامت جهانی نظر دارد.  هدف اول ما نه اهداف مالی و تجاری بلکه فراهم آوردن سلامتی بیشتر مردم است.

کوبا؛ کشوری با بیش از ۳۰ سال سابقه تولید واکسن

«خوزه مویا» نماینده سازمان جهانی بهداشت در کوبا با ابراز خوش‌بینی نسبت به روند پیشبرد واکسن سوبرانا ۲ تصریح کرد: کوبا اولین نامزد آمریکای لاتین است که واکسن خود را به مرحله کارآزمایی‌های بالینی رسانده است. این کشور با بیش از ۳۰ سال سابقه در تولید واکسن های داخلی، حدود ۸۰درصد واکسن های موردنیاز برای طرح ملی ایمنی‌سازی کشور را بر پایه تولیدات دارویی داخلی تامین کرده است.  

این کشور آمریکای لاتین با اتکا به سابقه تاریخی طب پیشرفته خود در تولید واکسن های گوناگون (از جمله واکسن هپاتیت بی، مننژیت سرطان ریه و تومورهای جامد) و با اعتماد بر دانش و توانمندی پزشکان برجسته این کشور، بر تولید واکسن داخلی تاکید دارد و در حال حاضر پس از طی مراحل اولیه و فاز دوم کارآزمایی های انسانی، با تولید صدها میلیون دُز واکسن سوبرانا ۲، برای گسترش واکسیناسیون در سطح منطقه آمریکای لاتین و جهان تلاش می کند.

این واکسن که در همکاری مشترک میان موسسه فینلای کوبا و موسسه انستیتو پاستور ایران در حال گذراندن مراحل آزمایش های انسانی است،  پیشرفته ترین واکسن از میان ۴ گزینه منتخب هاوانا برای مقابله با کرونا شناخته شده است.

به گفته ویسنته ورث به همین منظور پس از طی مرحله دوم آزمایش های انسانی در کوبا، هاوانا آماده تولید ۱۰۰ میلیون دُز واکسن علیه کووید ۱۹ می شود.

وی افزود: اگر همه چیز به خوبی پیش رود، امسال موفق به واکسیناسیون کل جمعیت داوطلب واکسن در کوبا خواهیم شد.  

استقبال آمریکای لاتین و سایر کشورها از واکسن کوبایی

به نوشته تارنمای شبکه تله سور آمریکای لاتین، هاوانا در مسیر تولید واکسن، محصول خود را با ایران و ونزوئلا به اشتراک خواهد گذاشت.

در همین راستا «رولاندو سگورا» خبرنگار بین المللی تله سور در صفحه توئیتر خود نوشت: مرکز تحقیق و توسعه بیوسن (Biosen) کوبا، تولید انبوه واکسن سوبرانا ۲ را به منظور واکسیناسیون گسترده در دستور کار قرار داده و آماده است آن را با کشورهایی مانند ونزوئلا، ایران، هند، ویتنام و دیگر کشورهایی که ابراز تمایل کرده اند به اشتراک بگذارد.

«نیکلاس مادورو» رئیس جمهوری ونزوئلا با اشاره به مراحل پیشرفت واکسن «سوبرانا» کوبا، پیشنهاد امضای توافق برای دستیابی به واکسن این جزیره آمریکای لاتین را مطرح کرده و گفت پس از آن فاز کارآزمایی های بالینی را در ونزوئلا آغاز خواهند کرد.

رئیس جمهوری ونزوئلا که ریاست اتحادیه کشورهای مقاومت آمریکای لاتین (آلبا) نیز را برعهده دارد، چندی پیش ضمن فراخوانی دولت های آلبا برای پیشبرد روش های درمانی واحد، پیشنهاد امضای توافق برای دستیابی به واکسن کوبایی کرونا و آغاز مرحله کارآزمایی های بالینی در ونزوئلا را مطرح کرد.

وی که پیشتر در هجدهمین دوره اجلاس آلبا درباره موضوع واکسیناسیون کرونا پیشنهاد داده بود کوبا و ونزوئلا مسئولیت هماهنگی برنامه واکسیناسیون را برعهده گیرند، از پیشرفت اقدامات برای ایجاد بانک واکسن خبر داد.

کوبا دارای صنعت بیوتکنولوژی و دارویی قدرتمند و شناخته شده ای است که در حال حاضر از جمله داروهای مهم تولیدی آن می توان به ۸ واکسن علیه بیماری هایی مانند مننژیت، سرطان ریه و تومورهای جامد اشاره کرد.

مقامات کوبایی اظهار داشتند که امیدوارند قبل از پایان نیمه اول سال ۲۰۲۱ “بخش مهمی” از جمعیت کوبا را علیه کووید -۱۹ واکسینه کنند.

واکسن مذکور که پس از طی موفقیت آمیز مراحل ۱و۲ بسیار ایمن و بدون عوارض نمایان شده و کارایی بسیار چشمگیری از خود نشان داده، وارد مرحله ۲b کارآزمایی های بالینی در کوبا شده که در آن واکسن سوبرانا ۲، از این هفته کار خود را با آزمایش بر روی ۹۰۰ داوطلب کوبایی آغاز کرد.

کوبا به عنوان یکی از کمترین کشورهای آسیب دیده از کرونا در منطقه آمریکای لاتین، با ثبت حدود ۲۰ هزار نفر مبتلا به ویروس کرونا و ۱۸۸ مورد مرگ و میرناشی ازآن، به دنبال آن است که از واکسن تولیدی خود بهره برداری کند.

این کشور یکی از معدود کشورهایی است که صنعت تولید واکسن آن بسیار پیشرفته است و در سالهای قبل نیز تنها کشوری بوده که فناوری تولید واکسن را به ایران انتقال داده است.

سابقه همکاری ایران و کوبا به ساخت واکسن هپاتیت بی در انستیتو پاستور ایران برمی گردد که تکنولوژی آن از کوبا به ایران منتقل شده و با آمدن این واکسن، نه تنها ایران قادر شد این واکسن را بسازد بلکه قریب به اتفاق مردم ایران از گذشته تاکنون با این واکسن در مقابل هپاتیت بی واکسینه شده اند.

https://akhbar-rooz.com/?p=101892 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

4 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
نسیم
نسیم
3 سال قبل

متن خبر را نادرست ترجمه کرده اند، خبرگزاری فرانسه از پیشرفته ترین واکسن کوبا حرف می زند نه از واکسن پیشرفته کوبا. تبلیغات استالینیستی به روش همیشگی.
آیا هیج مرکز علمی معتبر بجز بنیاد مسکن امام چنین واکسنی را تایید کرده است؟ کوبا برای تست دنبال مورد میگردد و جمهوری اسلامی دنبال تبلیغات.
کوبا به دلار احتیاج دارد، از سرکوب و کشتار های سفارشی شوروی در آنگولا یا عامل تبلیغاتی شدن جمهوری اسلامی.

غلام سفیدکوهی
غلام سفیدکوهی
3 سال قبل

ضدِ کرونا بودن بهانه است!

نباید به بهانهء همکاریِ ضدِ کرونا ای ازشکستِ اخلاقیِ کاسترو ایسم هم دفاع کنیم. کاسترو ایسم بی شرمانه مشغول همکاری با کثیقترین رژیم آدمخوارِ و قاتل آزادی در جهان (خمینی ایسم )است برای جذب ُدلار/یورو/نفت ارزان ُ است.

چگونه میشود که عاقبت آرزوی سیاسی شیخ فضل اله نوری ایسم و کیانوری ایسم و خمینی ایسم و کاسترو ایسم سر از یک جبهه ء متحد در می آورند؟

چراییِ این پروسه را ریشه یابی کنیم که دیگر با ایجاد تشکلهای سیاسی پُر از خطا موردِ ریشخندِ آینده گان قرار نگیریم و با توجیه گیری و اعتماد بنفسِ افراطی زیرآیی نرویم.

غلام سفیدکوهی

شیوا
شیوا
3 سال قبل

البته انستیتو پاستور ایران هم صد سال سابقه دارد. من معتقدم بر خلاف تبلیغات و فضاسازی های عشاق غرب نتیجه کار این دو کشور خوب و قابل اعتماد تر از همه خواهد بود.

کیا
کیا
3 سال قبل

از هول حلیم وسط دیگ نیفتیم!
عزیزان هنوز این واکسن در مراحل آزمایشی است و تاییدی از مرکز پزشکی جهانی نگرفته است “از متن برداشت میشود”
نکته آزار دهنده کوبا نیست بلکه تبلیغات حکومت ایران روی این واکسن است.
واقعگرایی آنست که هر چه زودتر مردم واکسن تایید شده بدست بیاورند حال از کجا مهم نیست و مهمتر آنست که در دام تبلیغات حکومتی نیفتیم و در بوغشان ندمیم!

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


4
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x