جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

کودتا علیه فیفا و یوفا؛ تعلیق لیگ قهرمانان و لیگ اروپا

اخبار روز: ۱۲باشگاه بزرگ اروپایی پس از ماه ها مذاکره و به رغم تهدیدات شدیداللحن یوفا و فیفا دست به تاسیس سوپر لیگ اروپا زدند. دیشب این باشگاه ها بطور رسمی این خبر را اعلام کردند. اکنون یوفا و فیفا در وضعیت بغرنجی قرار گرفته اند. یوفا و فیفا کاملا مخالف برگزاری سوپرلیگ اروپا هستند. در جمع ۸ تیم پایانی مرحله نیمه نهایی لیگ قهرمانان اروپا و لیگ اروپا، پنج تیم منچستریونایتد، آرسنال، رئال مادرید، چلسی و منچسترسیتی رسماً حضور خود در سوپرلیگ اروپا را اعلام کرده اند. این باشگاه ها قوانین یوفا را نادیده گرفته اند و عملا از اتحادیه باشگاه های اروپا خارج شده اند. به همین دلیل ادامه رقابت های جام باشگاه های اروپا و لیگ اروپا در فصل ۲۰۲۰/۲۱ فعلاً به حالت تعلیق درمی آید تا یوفا در این مورد تصمیم گیری کند.

در سال ۲۰۱۸ ، اشپیگل آلمان پس از کشف اسناد و مدارک از Football Leakes که رئوس این رقابت ها را در آن ذکر  کرده بود، در مورد  برگزاری یک سوپرلیگ  متفاوت در اروپا گزارش داد. در گزارش افشاگرانه اشپیگل به هدف این طرح اشاره شده بود و اینک پس از گذشت ۳ سال از انتشار این گزارش، این موضوع حقیقت پیدا کرده است.

ایده این بود که بهترین باشگاه های فوتبال اروپا از یوفا جدا شوند و رقابت های خود را در سال ۲۰۲۱ آغاز کنند. آغاز لیگ جدید با حضور ۱۲ تیم شاخص فوتبال اروپا به معنی پایان یافتن عمر لیگ قهرمانان اروپا به شیوه کنونی است. گفته میشود انگلیس مبتکر این طرح بوده و اکنون این کشور که از اتحادیه اروپا خارج شده، در صدد است که یوفا و فیفا را در فوتبال این قاره تضعیف کند.

این طرح ضربه ای شدید بر اقتصاد فوتبال اروپا خواهد زد و مرزبندی و تفکیک فوتبال غنی و فقیر می تواند یکی از نتایج این طرح باشد.

شبکه «بی بی اسپورت» خبر داد اتحادیه فوتبال اروپا به دلیل تاسیس خودسرانه یک لیگ جدید از سوی ۱۲ باشگاه اروپایی، لیگ قهرمانان اروپا و لیگ اروپا را به حالت تعلیق درآورد. یوفا قصد دارد ۱۲ باشگاه قانون شکن را از این مسابقات کنار بگذارد و محروم کند. در نیمه نهایی لیگ قهرمانان اروپا تیم های رئال مادرید، منچستر سیتی، چلسی و  پاریس سن ژرمن حضور دارند.رئال، سیتی و چلسی جزو ۱۲ باشگاه کودتاگر علیه فیفا به شمار می روند که از این رقابت ها حذف می شوند و در صورت اجرایی شدن این حکم یوفا، پاری سن ژرمن به عنوان قهرمان لیگ قهرمانان شناخته می شود. همچنین با انتشار بیانیه دوازده باشگاه موسس سوپرلیگ اروپا، هر کدام از این باشگاه ها نیز در اکانت های شبکه های اجتماعی خود به شکل جداگانه به اعلام این موضوع پرداختند.

 فرمت برگزاری سوپرلیگ

۲۰ باشگاه شرکت کننده که ۱۵ تیم اعضای موسس سوپر لیگ هستند و یک مکانیزم انتخابی برای ۵ تیم دیگر که سالیانه بر اساس دستاوردهایی که در فصل قبل داشته اند به این لیگ راه خواهند یافت بازی های میان هفتگی در حالی که تمام باشگاه های شرکت کننده به رقابت در لیگ های داخلی خود نیز ادامه خواهند داد و حفظ تقویم مسابقات سنتی داخلی که همچنان در قلب بازی های باشگاه حفظ خواهد شد. آغاز سوپرلیگ از ماه آگوست در دو گروه ده تیمی که دو دیدار رفت و برگشت در خانه خود و خانه حریف برگزار خواهند کرد و سه تیم برتر در هر گروه مستقیما به یک چهارم نهایی صعود می کنند. تیم های چهارم و پنجم دو گروه در دو بازی پلی آف رفت و برگشت تکلیف دو جایگاه باقیمانده در یک چهارم نهایی را روشن خواهند کرد. فرمت دو بازی رفت و برگشت حذفی برای رسیدن به فینال در پایان ماه مه استفاده خواهد شد و فینال نیز در قالب یک مسابقه در زمینی بی طرف برگزار می گردد. پس از برگزاری سوپرلیگ اروپایی مردان، کار شکل دهی سوپرلیگ فوتبال زنان نیز شروع خواهد شد تا به پیشرفت و توسعه فوتبال زنان کمک کند.

دلیل مخافت PSG

در کمال تعجب نامی از پاری سن ژرمن، یکی از ثروتمندترین باشگاه های اروپایی، در بین موسسان سوپرلیگ به چشم نمی خورد. گفته می شود که در سطوح بالای این باشگاه این باور وجود دارد که پیوستن به سوپرلیگ، بی احترامی به ارکان فوتبال خواهد بود. PSG همچنین معتقد است که رقابت های اروپایی نباید محدود به ثروتمندترین باشگاه های این قاره باشد و باشگاه های کوچکتری مثل آتالانتا، آژاکس و یا لستر هم باید بتوانند شانس خود را امتحان کنند. یکی از منابع نزدیک به باشگاه پاری سن ژرمن گفته است: “ما به همان سنت های یوفا ادامه خواهیم داد.”

 یورگن کلوپ

دو سال پیش هم یورگن کلوپ مخالف شدید خود با ایده سوپرلیگ مطرح کرده بود و اکنون نیز سرمربی قرمزها با مالکان این باشگاه در این مورد اختلاف نظری عمیق دارد که ممکن است او را به ترک لیورپول و پیوستن به بایرن مونیخی که در پایان فصل بدون سرمربی خواهد بود و در سوپرلیگ نیز شرکت نکرده است، سوق دهد. کلوپ در آن زمان گفته بود: “امیدوارم این سوپرلیگ هرگز اتفاق نیافتد. با شیوه ای که چمپیونزلیگ در حال برگزاری است و حتی با لیگ اروپا، فوتبال یک دستاورد و محصول بزرگ پیدا کرده است.برای من چمپیونزلیگ همان سوپرلیگ است که در آن هر بار مجبور نیستی با همان تیم های قبلی بازی کنی. البته این از نظر اقتصادی مهم است، اما چرا ما سیستمی ایجاد کنیم که لیورپول برای ده سال پیاپی مدام با رئال مادرید رو به رو شود؟ چه کسی می خواهد هر سال این را ببینند؟”

https://akhbar-rooz.com/?p=110597 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x