پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

کوری ایدئولوژیکی، حماقت سیاسی،عقب ماندگی و دست‌های آلوده به خون مردمان – فرج سرکوهی

به روزگار جوانی آنجلا دیویس از چهره‌های محبوب من بود. می پنداشتم مبارزی است که علیه ستم انسان بر انسان، تبعیض، استبداد، بهره‌کشی از آدمیان و... قد علم کرده‌ است. این روزها نام او را در متنی شرم‌آور می‌بینم که با پوشش «نامه علیه امپریالیزم آمریکا» از جمهوری اسلامی حمایت می کند
فرج سرکوهی

به روزگار جوانی آنجلا دیویس از چهره‌های محبوب من بود. می پنداشتم مبارزی است که علیه ستم انسان بر انسان، تبعیض، استبداد، بهره‌کشی از آدمیان و… قد علم کرده‌ است.

این روزها نام او را در متنی شرم‌آور می‌بینم که با پوشش «نامه علیه امپریالیزم آمریکا»، Letter Against US Imperialism  از جمهوری اسلامی، یعنی از یکی از ضدانسانی‌ترین، کثیف‌ترین و ددمنشانه‌ترین استبدادهای ستمگر تاریخ معاصر جهان حمایت می‌کند.

حمایت حزب توده از استبداد و ستم «خط امام» بیش از هر چیز از ساختار این حزب برمی‌خاست که رهبری آن گوش به فرمان شوروی سابق بود و منافع سرمایه‌داری دولتی شوروی سابق را بر همه چیز ترجیح می داد،

حمایت سازمان اکثریت از «خط ضد امپریالیستی امام» از روان‌شناسی آقای فرخ نگهدار و باند او برمی‌خاست که به امید و شیفته کسب سهمی از قدرت بوده و هستند و نیز البته در بی‌سوادی و باور به خرافه‌های نظری.

لکه ننگی که این‌ها بر تاریخ چپ ایران گذاشتند، به رغم کارنامه درخشان سیاسی و فرهنگی و نظری چپ ایران،  پاک‌ناشدنی است هرچند سیاست‌های آنان نه از بستر چپ، که بر همدستی با کثیف‌ترین شکل‌های «سرمایه‌داری رانتی / نفتی/ نظامی/ دینی / » شکل گرفته‌ بود.

حمایت کنونی برخی از جمهوری ستم اسلامی نیز بر بستر منافع و رانت‌های سیاسی و مالی و رسانه‌ای آنان روشن است.

اما حمایت کسانی چون آنجلا دیویس از جمهوری ستم اسلامی را شاید بتوان با کوری ایدئولوژیکی و حماقت سیاسی و عقب ماندگی نظری و سیاسی تحلیل کرد. شاید.

مبارزه با سلطه امپریالیستی آمریکا یا هر قدرت سلطه‌گر دیگری اگر به معنای مبارزه با استبداد،  بهره‌کشی انسان از انسان، تبعیض، ستمگری و.. ، نباشد چه معنائی دارد و مگر جمهوری ستم اسلامی از ننگین‌ترین نمادهای نظام‌های ضد انسانی نیست و مگر مردم ایران در ۴۰ ساله گذشته با این نظام، که بر بستر ارتجاع سیاسی و فرهنگی و نظری و توسعه طلبی و جنگ افروزی، مدعی مبارزه با آمریکا است اما یکی از پلیدترین شکل‌های ستم سرمایه و استبداد را بر ایران تحمیل کرده است، درگیر نبوده‌ و نیستند؟

در باره آن گروه از مدعیان چپ که در ماسک مبارزه با آمریکا از جمهوری اسلامی و… حمایت می‌کنند یادداشتی تحلیلی خواهم نوشت اما اکنون غم دیدن نام آنجلا دیویس، که از چهره‌های محبوب جوانی من بود، در کنار مشاطه‌گران ستم اسلامی رخصت نمی‌دهد.

لینک یا خود این متن ننگین را هم همرسان نمی‌کنم هر کس خواست پیدا کند و در کامنت ها بگذارد.

https://akhbar-rooz.com/?p=14445 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

26 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
امیر ایرانی
امیر ایرانی
4 سال قبل

مطالعه این نوشتار ما را بر سر یک دو راهی می برد که آقای سرکوهی می خواهد روشنگری کند یا تسویه حساب کند و یا انتقام گیری کند.

محترم خانم
محترم خانم
4 سال قبل
پاسخ به  امیر ایرانی

دقیقا، من‌هیچ وقت فکر نمیکردم با آقای ایرانی همنظر شوم. اما در این نکته کاملا با ایشان موافقم.

امیر ایرانی
امیر ایرانی
4 سال قبل
پاسخ به  محترم خانم

با سپاس از محترم خانم
که
آرام آرام دارد به من نزدیک می شود😁

کیا
کیا
4 سال قبل

موضع گیری چپ را باید به شرایط سیاسی ،جهانی،منطقه ای و کشوری که در آن است ،ربط داد ،بعضی وقت ها بخشی از چپ مجبور به موضع گیری ای در رابطه چپ جهانی قرار میگیرد که که به تناقض شبیه است ،اینرا با مثالی از کشور خودمان که شاید کسی باورش نکند ،سعی به توضیع دارم.
در انتخابات اول مجلس جمهوری اسلامی،حزب توده ایران خط حمایت از نمایندگان حزب جمهوری اسلامی را از مرکزیت حزب صادر کرد.
در مسجد سلیمان در مرحله اول انتخابات توده ای ها به نماینده حزب جمهوری اسلامی رای دادند ولی نماینده سازمان مجاهدین خلق برنده انتخابات شد.
حکومت انتخابات را منحل اعلام کرد و مدعی شد که مجاهدین در انتخابات تقلبی کرده اند.
انتخابات دوباره با نماینده جدید حزب جمهوری اسلامی و نماینده قدیم مجاهدین دوباره برگزار شد.
شاخه حزب توده ایران در مسجد سلیمان جلسه اضطراری تشکیل داد و عنوان کرد در این مرحله خلاف دستور مرکزیت به نماینده سازمان مجاهدین رای می دهیم “مسلما با استدلال و مخالف “.
اینچنین شد و نماینده حزب جمهوری اسلامی”با تقلب” از صندوق رای بیرون آمد!
حال موضع بین اللمللی چپ در رابطه با امپریالیسم و موضع چپ در منطقه که حکومتی بد تر از امپریالیسم به کشتار مردم “ایران” می پردازد را باید در پیچیدگی وسادگی این عمل دید!

امیر ایرانی
امیر ایرانی
4 سال قبل
پاسخ به  کیا

آقای کیا هموطن گرامی
آنچه که به ذهن می آید:
در آن شهر (مسجدسلیمان) که در آن زمان شهر جالبی بود
در انتخابات دوره اول، تمام گروه های سیاسی نماینده تشکیلات خودشان را داشتند؛
حزب توده هم نماینده خودش به نام دکتر زراسوند(پزشک) را داشت و این فرد با توجه به وابستگی به طایفه زراسفند(یکی از طوایف بختیاری) توانست رای نسبتن خوبی را کسب کند (نسبت به بقیه تشکلات چپ البته بجز چریک های فدایی).
در آن دوره، انتخابات به دور دوم کشیده شد
و جالب بود در دور اول
سه تشکل عمده توانستند درصد بالایی را به خودشان اختصاص دهند آن سه تشکل بودند:
اسلامی های حکومتی ،
سلامی هایی بنام مجاهدین خلق
و چریک های فدایی خلق
که با اختلافی نماینده ی مجاهدین
و نماینده اسلامی های حکومتی به دور دوم می روند
که در دور دوم ائتلافی که شکل می گیرد نماینده مجاهدین براحتی رای ها را بخودش اختصاص می دهد و بعنوان نماینده معرفی می شود که با تلاش چماقداری که در شهر داشت شکل می گرفت انتخابات انجام شده منحل می شود
و کاربه میان دوره ای می کشد که برای دوسال باقی مانده از عمر مجلس اول یک آخوندی را در یک رقابت بی رقیب با رای ساختگی ۲۴ هزار می فرستند مجلس.
اما حکایت آن دو نماینده رقیب:
نماینده مجاهدین ظاهرن چندان مجاهد نبود فردی بود با پیشنه مبارزات کارگری و گرایش اسلامی که در گزینش های مجاهدین قرار گرفت وشد نماینده مجاهدین و در آن دوره نگرش حزبی نزد مردم اهمیت داشت این فرد توانست رای بیاورد بگونه ای فرد نماینده و مجاهدین به سود رساندند و…
نماینده اسلامیست های حکومتی- که این اسلامیست ها کم کم شکل چماقداری را یافتند-
یک آخوند گمنامی بود که بعدن چندان از او خبری نشد؛
چنانچه که گفته شد باید لباس های آخوندیش را در آورده باشند آن هم بخاطر موضوعات خاص(خودش لباس هایش را برای دیگران در می آورد یا لباس های دیگران را در می آورد)
بگذریم
انتخابات آن دوره در آن شهر،نسبت به زمان خودش، پرونده مطالعاتی خوبی می تواند باشد. که بعد از آن و وقایع بعدی در آن شهر باعث شد
برخوردهای خاصی از طرف حاکمیت که رنگ و بوی انتقام گیری داشت انجام گیرد؛ که بسیاری از چهره های پلید اندیش قوه قضائیه از جمله پور محمدی و چنانچه گفته شده همین رئیسی و دیگرانی اینچنینی برای دوره کار آموزی آدم کشی با شکل قوانین اسلامی و قضائی اسلامی به آن شهر بفرستند و…

کیا
کیا
4 سال قبل
پاسخ به  امیر ایرانی

تشکر از توضیح نسبتا خوبتان

اسماعیل
اسماعیل
4 سال قبل

یک تفاوت کوچک بین سرکوهی و آنجلا دیویس هست. یکی از آنها به ارزش‌های جوانی خود خیانت کرده و دیگری هنوز به جوانی خود وفادار است.

آرمین کهندژ
آرمین کهندژ
4 سال قبل

رفیق حسین؛ چپی که پس از چهل سال خیانت آشکار ملاها، هنوز دوزاری اش نیافتاده!!

رفیق جان…توئی که رنج ترجمۀ این بیانیه را بر خود هموار کرده ای، متوجه نشدی که امضاء کننده های بیانیه آب به لولهنگ ملاها بسته اند… حال، فقط دو سوآل:

* آیا طبق همین بیانیه واقعاً در این چهل سال گذشته حکومت اسلامی در مقابل آمریکا و اسرائیل ایستاده یا اینکه با ژستهای ضد امپریالیستی، در واقع خدمات ارزنده ای به تأمین منافع آنها در منطقه کرده است؟

* آیا طبق این بیانیه، ایرانیهائی که نسبت به کشتار مردم بی دفاع از سوی مزدوران حکومت اسلامی معترض اند، بطور آکبند عوامل امپریالیسم آمریکا هستند؟

در شگفتم که پس از آن همه کجرویهای حزب توده طی ملی شدن نفت و سقوط اخلاقی رهبران حزب…در چهل سال پیش، چپ توده ای مدار هنوز هم درش بر همان پاشنۀ سالهای ۳۰ می چرخد.

حسین
حسین
4 سال قبل
پاسخ به  آرمین کهندژ

جناب آرمین
اولا در این بیانیه گفته نشده حکومت اسلامی در مقابل امپریالیسم آمریکا و اسراییل ایستاده، بیانیه هم و غمش اینه که آمریکا و اسراییل حق ندارند با مداخله نظامی و تحریم رژیم چنج کنند.
دوما در بیانیه گفته شده بخش وابسته به نئولیبرالیسم جنبش اعتراضی مردم را به نفع خودش مصادره می کند.
سوما منع و مخالفت با اعمال و سیاستهای آمریکا در مداخله نظامی و علیه تحریم بودن به نفع حکومت اسلامی عمل کردن نیست بلکه محکومیت دخالتهای امپریالیستی در کشورها و کشور مان ایران است.
چهارما بیانیه اساسا مصرف مخصوص آن علیه دخالتگریهای آمریکاست و نه تایید یا رد حکومت استبدادی و سرکوبگر و نوک تیز بیانیه حمله به سیاستهای امپریالیستی آمریکا در جهان است.
پنجما من هم با جمعبندی بیانیه در مواردی از جمله روش رفرم را خواست مردم در تقابل با رژیم می داند موافق نیستم هر چند این اشتباه برآمده از روش مردم در انتخاب خاتمی از سال ۱۳۷۶ و به دنبال آن حرکتهای اصلاح طلبی برای سالیان دراز می تواند علل اشتباه تدوینگران بیانیه باشد اما چون موضوع اصلی بیانیه علیه مداخله نظامی و تحریمهاست نمی تواند مورد تایید انسانهای آذادیخواه ضد مداخلات امپریالیستی نباشد.

حسین
حسین
4 سال قبل

جناب سرکوهی هیچ چپی در کنار حکومت سرکوبگر اسلامی نیست اگر هست یک نمونه ارائه دهید
اینکه جمعی از فعالین چپ آمریکایی علیه سیاستهای زورگویانه و اعمال مداخله جویانه امپریالیسم آمریکا برای تحمیل سیاستهای نئولیبرالی از طریق جنگ و تحریم علیه بسیاری از کشورها ایستاده اند و آنرا محکوم می کنند دقیقا در راستای خواست میلیونها ایرانی و اکثریت قریب باتفاق احزاب سیاسی مخالف مداخله سیاسی نظامی آمریکا و اسراییل در مورد کشورمان ایران است. اینکه امضائ کنندگان بیانیه تشخیصشان این است که معضل ایران از طریق رفرم به سرانجام مطلوب می رسد نظر آنهاست و می توانیم قبول نداشته باشیم. اما اینکه این موضوع را علم کنیم و به سازمانهای سیاسی مثل حزب توده و سازمان فداییان اکثریت بخاطر دفاع آنها از رژیم نو پای بر آمده از انقلاب مردم قرار دهیم و خط و خطوط امروزین این سازمانها که دهه ها بعد از سرکوب حکومت اسلامی در مخالفت با انهاست و طوری وانمود کردن که این احزاب هنوز از رژیم اسلامی دفاع می نمایند کاملا نادرست و دور از انصاف سیاسی است. سایت این احزاب را در انتها می گذارم خود خوانندگان قضاوت کنند. من نمیدانم جناب سرکوهی از کدام احزاب چپ در دفاع از رژیم صحبت می کنند . آیا این فقط ترفندی در بد نامی احزاب چپ و سوسیالیست از سوی ایشان نیست؟
/https://www.kar-online.com
https://www.tudehpartyiran.org

peerooz
peerooz
4 سال قبل

قبل از ظهور کامنت ها, کامنتی نوشته بودم که پس از شانه بالا انداختن بدور انداختم. مضمون کامنت این بود که هنوز افراد معدودی در وب سایت خود افکارشان را با علاقمندان در میان میگذارند و به آن خرسندند. آنها که به این قانع نیستند هر روز و شب دست بدامن مارک زاکربرگ میزنند که افکارشان را با خلق همیشه حاضر در میان بگذارند و با هر کلیک, صنار سه شاهی به ثروت میلیاردی او اضافه و با ظلم و جور مبارزه کنند.

نه تنها این بلکه مدتی دنبال نخود سیاه Letter Against US Imperialism گردیدم و جز مطالب کهنه مربوط به آنجلا دیویس چیزی نیافتم و از خیر آن گذشتم تا آنکه بیانه توسط جناب حسین ترجمه و منتشر شد. خب در چنین اوضاعی چه میتوان کرد جز آنکه به پناه ایرج میرزا رفت که “با این علما هنوز مردم از رونق ملک ناامیدند”. نیست؟ با این علما هنوز امید به رونق مملکت داریم؟ بعد از پنجاه شصت سال؟

peerooz
peerooz
4 سال قبل
پاسخ به  peerooz

وصف حال,
در سردر کاروانسرایی تصویر زنی به گچ کشیدند
ارباب عمایم این خبر را از مخبر صادقی شنیدند
گفتند که وا شریعتا، خلق روی زن بی نقاب دیدند
آسیمه سر از درون مسجد تا سردر آن سرا دویدند
ایمان و امان به سرعت برق می‌رفت که مومنین رسیدند
این آب آورد و آن یکی خاک یک پیچه ز گل بر او بریدند
ناموس به باد رفته‌ای را با یک دو سه مشت گل خریدند
چون شرع نبی از این خطر جست رفتند و به خانه آرمیدند
غفلت شده بود و خلق وحشی چون شیر درنده می‌جهیدند
بی پیچه زن گشاده رو را پاچین عفاف می‌دریدند
لبهای قشنگ خوشگلش را مانند نبات می‌مکیدند
بالجمله تمام مردم شهر در بحر گناه می‌تپیدند
درهای بهشت بسته می‌شد مردم همه می‌جهنمیدند
می گشت قیامت آشکارا یکباره به صور می‌دمیدند
طیر از وکرات و وحش از جحر انجم ز سپهرمی رمیدند
این است که پیش خالق و خلق طلاب علوم رو سفیدند
با این علما هنوز مردم از رونق ملک ناامیدند

peerooz
peerooz
4 سال قبل
پاسخ به  peerooz

به گفته یکی از کامنت گذاران جز “سفسطه” فیس بوکی ” بهر دل خامی چند” چه نامی بر این نوشته میشود گذارد که بیانیه را اقلا ۲۵-۲۰ استاد اغلب باز نشسته دانشگاه های آمریکا امضاء کرده اند و این شرح حال یکی از آنها در ویکیپدیای فارسی ست. آیا میشود انتظار داشت اگر عقیده دیگران را محترم نمی شماریم اقلا آنرا “شرم‌آور” نخوانیم, کاری که چهل سال است با یکدیگر کرده ایم, اگر همدیگر را نکشته باشیم.

آنجلا دیویس, ویکیپدیای فارسی,
https://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%A2%D9%86%D8%AC%D9%84%D8%A7_%D8%AF%DB%8C%D9%88%DB%8C%D8%B3

peerooz
peerooz
4 سال قبل
پاسخ به  peerooz

عذر خواهی,
صحیح این شعر “چین ابرویی اگر در کار سایل کرده اند” میباشد. اشتباه حافظه.

mostafa
mostafa
4 سال قبل

با سلام به آقای سرکوهی . چپی که بعد از چهل سال هنوز در کنار حکومت فاسد آدم خوار اسلامی قرار میگیرد و علت اصلی فقر در ایران را نه استثمار و غارت مردم بوسیله عنصر داخلی بلکه تحریم آمریکای جهانخوار! میداند را باید با اصحاب غار کهف مقایسه کرد. سیاست این نوع چپ!؟ را در جهان امروز میتوان دید و قضاوت کرد. در همین اطلا عیه هم اطراف میکنند که کشتار مردم علتش تحریم امریکا است ؟؟! به قول خمینی ضد امپریالیست !! خدواند همه ما را آدم کند. فرق حکومت سرمایه داری اسلامی با نظام سر مایه داری کلاسیک را کارگران شلاق خورده و شکنجه شده هفت تپه , هپکو , فولاد و… به خوبی میدانند.

کیا
کیا
4 سال قبل
پاسخ به  mostafa

بخشی از چپ اشتباهی کرد و پشت خمینی مشروط افتاد ولی اکنون که کسی از این حاکمیت دفاعی نمی کند ،خود را لطفا به روز کنید!

حسین
حسین
4 سال قبل
پاسخ به  mostafa

جناب مصطفی
اینکه حاکمیت سرمایه اسلامی نقش اصلی را بنمایندگی از سرمایه جهانی در استثمار توده ها بازی می کند جای هیچ شک و شبهه ایی نیست. اما شما با سرسری و بی اهمیت انگاشتن تحریمهای آمریکا از دلار ۳۵۰۰ تومانی به تا ۱۹۰۰۰ تومان و امروز به سطح ۱۳۰۰۰ تومان و تحریمهای نفتی و کالایی … نمی دانم تاثیرات این تحریمهای کمر شکن اقتصادی برای شما هیچ است و تاثیر در حرکت اعتراضی مردم نداشته و ندارد و اخیرا برداشتن سوبسید بنزین در به گردن گذاشتن خواست صندوق بین المللی پول ربطی به اعتراضات مردمی نداشته!؟ نمی دانم خود گولزنی می فرمایید یا اینکه مخاطب خود را نادان فرض کرده اید. امیدوارم هیچکداماز این دو باشد و فقط به موضوع به شکل سرسری آن پرداخته اید و از این منظر آیا آمریکا هیچ نقشی در اعتراضات مردم نداشته؟!؟ درسته مردم از استبداد مذهبی استثمار فشار اقتصادی دائما در رنج بودن اما تاثیر تحریمها در اعتراضات نقش صد در صدی داشته است. شما سرمایه داری کلاسیک رو در نوشته تون بهتر جلوه می دهید آیا هجوم وحشیانه پلیس شیلی، مصر،… فرانسه با باطوم گاز اشگ اور به جان مردم را بهتر می بینید بنظر من سگ زرد برادر شغال سرمایه داری همه جا با سرکوب به حاکمیت غیر انسانی خود ادامه می دهد. و در ایران هم همینطور.

mostafa
mostafa
4 سال قبل
پاسخ به  حسین

بله من نظام سرمایه داری کلاسیک را پیشرفته تر از حکومت اسلامی وحشی میدانم . در سرمایداری کلاسیک طبقه کارگر طی سالها مبارزه امکاناتی را بدست آورده که سرمایداری را مجبور به ان امکانات نموده.ولی شما این تفاوت را نمیخواهید ببینید. در فرانسه جلیقه زرد ها پاریس را به آتش میکشند ولی یک نفر هم کشته نمیشود. در ایران ۱۰۰ ها کشته , هزاران اسیر مجروح , این است تفاوت دو نظام .در کامنت شما نگرانی از ا عترا ضات مردم کاملن مشهود است ؟؟!! اتفاقن حکومت اسلامی هم نگران است ! آدرس بانک جهانی, برای مردم فرودست ایران یعنی کاری به کار رژیم نداشته باشند و مثل شما و چپهای بی درد اطلا عیه بنویسند تا بانک جهانی و ترامپ مشکل فرودستان کلیه فروش را حل کنند. همنطور که در اوایل انقلاب بخشی از چپ ضد امپریالیست تنور گروه های سرکوب حکومت اسلامی را با ضد امپریالیست خوندن آنها گرم میکردند و دشمن اصلی را گروه بازرگان و جبه ملی میدانستند که دیدیم به کجا کشیده شد ند! حالا هم بعد از ۴۰ سال همان مشی را در قالبی دیگر دنبال میکنید. لطفن بیلان مبارزه عملی نه نامه نگاری ! این چپهای خیلی عمیق را بنویسید تا ما هم آگاه شویم !

پرویز مرزبان
پرویز مرزبان
4 سال قبل
پاسخ به  حسین

برای دوستان عزیز مصطفی ، کیا و حسین
نگارنده قبل از اینکه مبارزات مردم ایران برای استقلال ، آزادی و عدالت اجتماعی در بحران سال ۵۷ بجای اینکه از حکومت پادشاهی مطلقه به نحو «آبرو مندی» به پادشاهی مشروطه ( پارلمانی ) یا جمهوری پارلمانی (عرفی ) فرا روید . در باره ی امپریالیسم و ایالات متحده و عملکرد آن ها در ایران و جهان شنیده و خوانده بودم .
با دخالت بیشرمانه ی سرمایه داری جهانی و در راس آن ایلات متحده در بحران سال ۵۷ ایران که تمام مبارزات تاریخی مردم ایران را فدای منافع سیستم جهانی سرمایه داری در دوران جنگ سرد نمود و ارتش شاهنشاهی را وادار به اعلام بیطرفی ( بخوان تقویت مطلق خمینی ) نمود . با چشم خود دیدم که سرمایه داری جهانی برای منافع خود دست به هر توطئه ای میزند.
در سال ۱۳۳۲ حکومت مشروطه سلطنتی را به حکومت فردی شاه تحویل داد که در سال ۵۷ اثری از مشروطه باقی نماند.
در سال ۵۷ نیز تیر خلاص را بر ته مانده ی مشروطه شلیک کرد تا خمینی و مشروعه «عروج» کند .
با این پیش زمینه ، عزم نگارنده در تفکر ضد امپریالیستی ـ ضد آمریکائی وقتی قوام یافت که فهمیدم حزب جمهوریخواه آمریکا به رهبری رونالد ریگان بعداز اشغال سفارت آمریکا سال ۱۹۷۹ / ۱۳۵۸ شمسی در تهران بسیار فرصت طلبانه با حکومت جنایتکار اسلامی ایران برای شکست رئیس جمهور وقت آمریکا جیمی کارتر در انتخابات ریاست جمهوری ۱۹۸۰آمریکا وارد معامله شد.
خوب توجه کنید ، جیمی کارتر ، سالیوان ، هایزر در تمام ایام قبل از انقلاب با سفارت خود در تهران در حال هموار کردن ورود خمینی به ایران بودند.
دکترین جیمی کارتر در انتخابات سال ۱۹۷۶: یکی قرار داد صلح کمپ دیوید بین مصر و اسرائیل بود که در سال ۱۹۷۸ منعقد شد و انور سادات و بگین جائزه نوبل صلح را در یافت کردند و دیگری توجه و پای بندی کشور های دوست آمریکا شمول ایران به منشور جهانی حقوق بشر بود.
اما حزب جمهوریخواه و رونالد ریگان: برای رسیدن به قدرت بدون توجه به تشنجی که بین حکومت اسلامی ایران و ایالات متحده بر سر گروگانگیری بوجود آمده بود.
بدون توجه به تحریم هائی که ایالات متحده برای حکومت اسلامی ایران وصع کرده بود.
بدون توجه قوانین تنبیهی ایلات متحده علیه ایران تصویب کرد .
ریگان با وقاحت تمام علیه قوانین موجود ایالات متحده عمل نمود با خمینی معامله کرد و ۴۴۴ روز گروگان ها را در ایران نگاه داشت تا جیمی کارتر در انتخابات ریاست جمهوری ۱۹۸۰ شکست بخورد. گروگانها در روز تحلیف ریگان وارد آمریکا شدند. هنوز معلوم نیست کدام منطق بر خمینی و حواریون او حاکم بود که چنان رذیلانه برخلاف تمام توافق نامه های بین المللی خسارات جبران ناپذیر اقتصادی ، سیاسی و دیپلوماتیک بر کشور وارد کرد و نظر عمومی مردم آمریکا را نسبت به مردم ایران تغییر داد تا کارتر شکست بخورد؟
آری هر جور که ارزیابی کنیم در آن معامله کثیف رونالد ریگان «برنده» بود که بعدا در سال ۱۳۶۴ مک فارلین را برای مذاکره و معامله به ایران فرستاد که بعد ها فاش شد و رسوائی« ایران گیت» تاریخی گردید.
با روی کار آمدن ریگان چرخش بزرگی در سراسر جهان همراه با مارگارت تاچر و هلموت کهل صورت گرفت که علاوه بر فروپاشی «سوسیالیسم واقعا موجود» رشد تصاعدی جنگ و نظامیگری ، واپسگرائی مذهبی و تروریسم در سراسر خاورمیانه و جهان گردید . رونالد ریگان راه را برای بوش پدر و پسر باز کرد تا جهان را به این روز در آورند. در این بحران های عظیم
استاندارد زندگی و شرائط ریست محیطی در سراسر جهان تغییر و افت گمی و کیفی کرده است از این زاویه ست که بشر دوستان و آزادیخواهان و عدالت جویان و فعالان زیست محیطی امپریالیسم جهانی و نئولیرالیسم را به چالش می کشند.
بدیهی است که مبارزه علیه امپریالیسم جهانی و نئولیبرالیسم در کشور های مختلف جهان شمول ایران وظایف معینی پیش روی روشنفکران ، پژوهشگران ، فعالان سیاسی ، مدنی ، سندیگائی ، زیست محیطی ، دانشجویان ، زنان و…….. می گذارد .
تردیدی نیست که چه ما بخواهیم و چه نخواهیم مردم ایران اولویت مبارزاتی خود را بطور طبیعی علیه حکومت دینی جنایتکار به اشکال مختلف ادامه داده و میدهند.
البته هستند نیروهائی ایرانی و دیگر ملیت ها که نگاهشان نسبت به جهان ، امپریالیسم ، آمریکا ، ترامپ و….. طور دیگر است و کار هم ندارند که نامبردگان فوق چه بلاهائی بر مردم جهان آورده اند. ولی حکومت کشتار اسلامی ایران آنقدر بلا بر ما آورده است که منصفانه بلاهائی که بر سر خانواده های هزاران اعدامی و شکنجه شده صورت گرفته قابل توصیف نیست و
جز کنار رفتن حکومت اسلامی راه حلی وجود ندارد. و بهمین دلیل این موضوع مبرم ترین مسئله آنها ست.
ولی نگارنده ، آقای سرکوهی و شما دوستان که کامنت نوشتید حق نداریم سرنوشت مردم ایران را غیر مسئولانه از دخالت های تاریخی امپریالیسم و آمریگا جدا نمائیم . هیچ کس نمی داند سر انجام سیاست های پرزیدنت ترامپ به کجا خیم خواهد شد .
بهمین دلیل نگارنده اصلا موضع آقای سرکوهی را درک نمی کند که به چه دلیلی روشنفکران کشور های دیگر شمول آمریکا باید اعتراضات خود نسبت به امپریالیسیم را آن طور که آقای سرکوهی میخواهد تنظیم کنند؟
ایشان در نهایت ناباوری در صفحه فیس بوک خود دوستانش را به اشغال سفارت ها و کنسولگری های حکومت اسلامی ایران تشویق کرد. در حالیکه فاجعه ۱۳ آبان ۱۳۵۸ توسط حکومت خمینی باید درس عبرتی برای همه باشد ( اگر چه حکومت ضد قانون آنها را دستگیر نکرد بلکه فاجعه ای دیگر آفرید ) چه فرقی ست بین جرمی که حزب الهی های «دانشجوی پیرو خط امام » در تهران بخاطر اشغال سفارت آمریکا مرتکب شدند (ولی حکومت ضد قانون آنها را محاکمه نکرد! ) با جرمی که تبعیدی ایرانی به خاطر اشغال سفارت ایران در کشورهای مختلف مرتکب شود؟ ( فکر نکنم کشور های دیگر مثل ایران اشغال کنند ی سفارت را دستگیر نکند؟) البته کسی به «رهنمود» آقای سرکوهی توجه نکرد.
غرض از این نکته ها پرهیز از تند روی در قضاوت در مورد دیگران ست که متاسفانه بارها از جانب آقای سرکوهی دیده شده
و کتاب داس و یاس ایشان مملو از عصبیت و بدبینی های افراطی نسب به قربانیان دو حکومت دیکتاتوری در ایران بوده اند
و بعضی دیگر وجود ندارند که از خود دفاع کنند فقط از زنده یاد بیژن جرنی نام می برم که معلوم نیست چرا سرکوهی
بعنوان ترجیع بند از او یاد می کند.
پیروز باشیم

احمد میرزا
احمد میرزا
4 سال قبل

تا مرد سخن نگفته باشد….
متن بالا مودبانه می گوید آقای فرج سرکوهی در گزارش و تفسیر ماوقع «سفسطه» کرده است. این عیب اوست و هنرش ؟ بهره جویی از «ژورنالیسم» برای تثبیت آن سفسطه

کیا
کیا
4 سال قبل
پاسخ به  احمد میرزا

منطورتان روشن نیست
کدام متن!؟
متن آقای حسین و یا نوشتار !

احمد میرزا
احمد میرزا
4 سال قبل
پاسخ به  احمد میرزا

به کیا. اشاره به ترجمه بیانیه بود که محتوا و مضمونش درنوشتارفرج سرکوهی غایب بود

Hossein
Hossein
4 سال قبل

بر آن شدم برای روشن شدن مطلب عین خود بیانیه را ترجمه کنم که خواننده گان خود بخوانند و قضاوت کنند که آیا آنطوریکه آقای سرکوهی تحت تاثیر این بیانیه آنچنان مدهوش و از خود بی خود شده و بیانیه را سندی ننگین خوانده تا چه اندازه به حقیقت نزدیک است.

سامیدون یکی از امضاکنندگان و سازمان دهنده گان بیانیه ضد امپریالیستی زیر در مورد ایران و تحریم ها است. برای افزودن نام خود ، لطفا از این لینک استفاده کنید:
https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSem4u1F0YoYW4y_o_i_DbiA2t_ikj6KL5jCQnGM4hHk6FM2Pw/viewform?vc=0&c=0&w=1
این بیانیه ، که توسط بسیاری از افراد ذکر شده در پایین امضا شده است ، پایان دادن به تحریم های ایالات متحده علیه ایران را خواهان و به دنبال جلوگیری از جنگ است. در حالی که ما با مردم ایران که در طی هفته های اخیر علیه سرکوب داخلی و نئولیبرالیسم قیام کرده اند ، در همبستگی هستیم ، به عنوان افرادی از ایالات متحده آمریکا ، مقصر را عملکرد امپریالیسم ایالات متحده می دانیم.
ما به عنوان فعالان ضد امپریالیست ، اکادمیسین(اساتید دانشگاهی) ، هنرمندان و وکلا مستقر در ایالات متحده ما در همبستگی برای پایان دادن به امپریالیسم ، فرقه گرایی و نئولیبرالیسم، با مردمان آمریکای لاتین ، آفریقا و آسیا ایستاده ایم و اعتراضات اخیر را در ایران در این زمینه گسترده تر بین المللی، از مقاومت، قلمداد می کنیم.
چرخش جهانی به راست منجر به لیبرالی سازی روزافزون اقتصاد بین المللی و بدتر شدن سرکوب سیاسی در کشورها در سراسر جهان شده است. از بولیوی ، شیلی ، کلمبیا و هائیتی گرفته تا گینه ، لبنان ، عراق و ایران ، مردم زندگی خود را در خط مقدم قرار داده اند تا با شر دوقلوی سرمایه انحصاری و سلطه امپراتوری آمریکا مقابله کنند که به اشکال مختلفی از جمله دولت های کودتا ، جنگ تحمیلی و تحریم رژیم ها ظاهر می شوند.
پرزیدنت ترامپ به عنوان بخشی از پروژه امپریالیستی فعلی ایالات متحده آمریکا ، شدیدترین شکل تحریم را در تاریخ جهانی به ایران تحمیل کرده است و به دنبال خفه کردن اقتصاد جمهوری اسلامی و محو وجود آن است. اما این مردم ایران است که رنج می برند. آنها دیگر دسترسی مناسب به تجهیزات پزشکی ، تجهیزات صنعتی و لوازم اصلی مواد غذایی ندارند. کیفیت هوا از همه زمانها بدتر است و در نتیجه سطح بالایی از بیماری به وجود آمده است تورم از هر زمان دیگری بدتر شده است
در سال ۲۰۱۸ ، صندوق بین المللی پول (IMF) طرحی برای تجدید ساختار و رفع کمبودهای اقتصادی ایجاد شده توسط رژیم تحت تحریم ها تهیه کرد. صندوق بین المللی پول در این طرح “جمع آوری درآمد مالیاتی ، حذف معافیت ها ، کاهش یارانه های سوخت و اصلاح سیستم بازنشستگی” را در کنار “استراتژی مدیریت بدهی میان مدت” توصیف کرده است. صندوق بین المللی پول ادعا می کند که این سیاست ها باید “با وجود وضعیت چالش برانگیز داخلی” و محیط ژئوپلیتیکی که کشور با آن روبروست دنبال شود.، با هدف کلی حمایت از ایران به عنوان”سیستمی در حال انتقال به یک چارچوب سیاست پولی مبتنی بر بازار است.
همین چند هفته پیش ، جمهوری اسلامی به یکی از شدیدترین پیشنهادات در طرح صندوق بین المللی پول تسلیم شد و از افزایش بیش از ۱۰۰ درصدی هزینه سوخت در ۶۰ لیتر اول خریداری شده و افزایش ۳۰۰ درصدی در هر چیزی بالاتر از ۶۰ لیتر خبر داد. این کاهش یارانه ها اعتراضات گسترده ای را در سرتاسر کشور به همراه داشته است زیرا ایرانیان تشخیص می دهند که این امر منجر به کاهش چشمگیر و ناگهانی سطح زندگی آنها خواهد شد.
در حقیقت ، رژیم تحریم های امپریالیستی ایالات متحده ، فضایی را برای مؤسسات اقتصادی نئولیبرال مانند صندوق بین المللی پول برای تسهیل ویرانی اقتصاد ایران باز کرده است.
این پروژه بدون جاسوسان(همدستان) و تشویق کنندگان بومی ایران ممکن نمی بود ، که به عنوان عمال امپریالیسم ایالات متحده خدمت می کنند. این عمال بدون توجه به هزینه ، تغییر رژیم را دنبال می کنند ، حتی اگر ایران اخیراً پس از کابوس جنگ ایران و عراق تثبیت شده باشد. اگر ایران حاکمیت خود را از دست بدهد و به جنگ داخلی مانند همسایگان نزدیک عراق و افغانستان یا جنگ پروکسی مانند سوریه و لیبی فرو رود ، ارزش این کار را دارد ، زیرا این عمال می خواهند از جنگ ، بازسازی و بهره برداری از منابع ملت و استثمارشان سود ببرند.
چنین عمالی از سوی جاسوسان(همدستان) بومی ایرانی ، به اصطلاح روشنفکرانی که به طرز فرصت طلبانه اعتراضات را تحت پوشش حمایت از حقوق بشر و دموکراسی لیبرال ، مصادره می کنند مورد حمایت قرار می گیرند ، در حالی که در حقیقت آنچه در پی آن هستند ، بازگشت به حکومت نوکلونیایی در قالب رژیم مورد حمایت آمریکا است. نه چندان متفاوت از رژیم سلطنتی مخلوع ، یا رژیمی به رهبری شورای ملی ایران ، یک سازمان یا گروه حاشیه ایی تحت حمایت ایالات متحده ، مجاهدین خلق ،که همچنین توسط سازمان سیا برای اجرای خواسته های ایالات متحده آموزش دیده است.
ما بر این باوریم که اگر جمهوری اسلامی تحت فشار تحریم های آمریکا برافتد یا در نتیجه تجاوز اسرائیل و آمریکایی برافتد ، ملت ایران نه تنها متحمل خسارات فاجعه آمیز خواهد شد ، بلکه هر نوع حکومتی که در پی خواهد داشت بسیار خشن تر و مخرب تر خواهد بود. با توجه به همه فشارهای خارجی بر ایران.
مردم ایران در برابر خشونت های اقتصادی ، سیاسی و نظامی گرایانه ای که توسط قدرتمداران بین المللی و داخلی تحمیل شده اند ، مقاومت می کنند. اکثریت مردم ایران به دنبال تغییر رژیم نیستند زیرا آنها قبلاً از طریق دو رویداد مهم تجربه کرده اند که زندگی آنها را چه اندازه بی ثبات کرده است – انقلاب ایران در سال ۱۹۷۹ و جنگ ایران و عراق که از سال ۱۹۸۰ تا ۱۹۸۸ ادامه داشته است. نسل سالمند بخاطر دارد جنایت و وحشتی که به دنبال سرنگونی نخست وزیر مصدق در زمان کودتای ۱۹۵۳ تحت حمایت آمریکا و انگلیس بوجود آمده بود.
ایرانیان به دنبال ثبات اقتصادی و سیاسی هستند و مهمتر از همه آنها به دنبال حفظ عزت ملی و فردی خود هستند. ما در کنار آنها برای اصلاح داخلی هستیم و ما به عنوان مردم ایالات متحده ، خواستار پایان یافتن رژیم تحریم ها و مداخلات ایالات متحده و اسرائیل در زندگی مردم ایران هستیم.
Hamid Dabashi
Hagop Kevorkian Professor of Iranian Studies and Comparative Literature
Columbia University

Nasrin Rahimieh
Howard Baskerville Professor of Humanities
Professor of Comparative Literature
Director of Humanities Core Program
University of California Irvine

Angela Y. Davis
Distinguished Professor Emerita
History of Consciousness, Humanities Division, Feminist Studies
University of California, Santa Cruz

Roxanne Dunbar-Ortiz
Professor Emerita
Ethnic Studies
California State University, Hayward

Robin D. G. Kelley
Distinguished Professor and Gary B. Nash Endowed Chair
History
University of California, Los Angeles

Rabab Ibrahim Abdulhadi
Professor and Director
Arab and Muslim Ethnicities and Diasporas Studies
San Francisco State University

Moustafa Bayoumi
Professor
Brooklyn College
City University of New York

Sunaina Maira
Professor
Asian American Studies
University of California, Davis

Asad Abukhalil
Professor
Political Science
California State University, Stanislaus

Bill Mullen
Professor
American Studies
Purdue University
Member, Organizing Collective
U.S. Campaign for the Academic and Cultural Boycott of Israel

Alex Lubin
Professor
African American Studies
Penn State University

Joshua Clover
Professor
University of California Davis
University of Copenhagen

Nada Elia
Professor
Arab American Studies
Western Washington University

Elliott Cola
Associate Professor
Arabic and Islamic Studies
Georgetown University

Baki Tezcan
Associate Professor
History
University of California, Davis

Junaid Rana
Associate Professor
Department of Asian American Studies
University of Illinois at Urbana-Champaign

Devra A Weber
Professor Emerita
History
University of California, Riverside

Flagg Miller
Professor
Religious Studies
University of California, Davis

Immanuel Ness
Professor and Interim Department Chair
Political Science
Brooklyn College
City University of New York

Lennox S. Hinds
Professor Emeritus
Program in Criminal Justice
Rutgers University

Marjorie Cohn
Professor Emerita
Thomas Jefferson School of Law

Maryam Kashani
Assistant Professor
Gender & Women’s Studies and Asian American Studies
University of Illinois at Urbana-Champaign
Lead Coordinator, Believers Bail Out

Nick Estes
Assistant Professor
American Studies
University of New Mexico

Josh Stacher
Assistant Professor
Political Science
Kent State University

Suzanne Adely
National Lawyers Guild
International Association of Democratic Lawyers

Max Ajl
Jadaliyya

Kali Akuno

Audrey Bomse
National Lawyers Guild

William Camacaro
Venezuelan Activist
New York City

Joe Catron
Campaign to Free Ahmad Sa’adat

Berna Ellorin
International League of People’s Struggle

Yoshie Furuhashi
Community Organizing Center

Tim Horras
Co-Founder
Philly Socialists

Charlotte Kates
Samidoun

Rania Khalek
Journalist

Lucas Koerner
Venezuela Analysis

Jeanne Mirer
President
International Association of Democratic Lawyers

Corinna Mullin
Adjunct Professor
John Jay College and the New School

Ben Norton
Journalist

Sina Rahmani
Host
The East is a Podcast

Devyn Springer
Walter Rodney Foundation
Journalist, Groundings Podcast

ORGANIZATIONAL SIGNATORIES

National Lawyers Guild
BAYAN – USA
Catalyst Project
Ecumenical Peace Institute/Clergy and Laity Concerned
Haiti Action Committee
International Jewish Anti-Zionist Network (IJAN)
Samidoun Palestinian Prisoner Solidarity Network

INTERNATIONAL SUPPORTERS

Asociación Americana de Juristas (AAJ)

National Union of People’s Lawyers
Philippines

Khaled Barakat
Palestinian Writer

Ray Bush
Leeds University

Liliana Cordova Kaczerginski
International Jewish Anti-Zionist Network

Fatima Demirer
Lawyer, Izmir/Turkey

Osamu Niikura
Professor Emerita
Aoyama Gakuin Japan University
Former Secretary General and Current Board Member
International Association of Democratic Lawyers
Vice President, Japanese Lawyers for International Solidarity Association (JALISA)

Samah Idriss
Writer

Ali Kadri
Economist
London School of Economics

Fabio Marchelli
Italy
International Association of Democratic Lawyers

Boaventura Monjane
Centre for Social Studies
University of Coimbra, Portugal

Jana Yasmin Nakhal
Lebanese Communist Party

Vanessa Ramos
President
Asociación Americana de Juristas (AAJ)

Eskandar Sadeghi-Boroujerdi
Assistant Professor
Comparative Political Theory
Goldsmiths, University of London

Micol Savia
Italy
Secretary General Elect
International Association of Democratic Lawyers

Ajit Singh
Lawyer, Graduate Student

Paris Yeros
Professor
International Economics
Federal University of ABC, Brazil

Hossein
Hossein
4 سال قبل

جناب سرکوهی ضمنا سر تیتر متن بیانیه را قصدا کوتاه کردید چون تیتر متن خودش دست شما را در ترفند ژورنالیستی تون باز می کرد! متن کامل تیتر این است: “بیانیه ضد امپریالیستی در مورد تحریم های ایالات متحده و تهدیدات جنگ علیه ایران”
که شما کوتاهش کردید به این «نامه علیه امپریالیزم آمریکا» لازم به توضیح نیست خودتان تفاوت رو می بینید!؟!
Anti-imperialist statement on U.S. sanctions and war threats against Iran

کیا
کیا
4 سال قبل
پاسخ به  Hossein

جناب حسین
این ترجمه کمکی به تحولات کنونی نمیکند،تحریم مردم ایران از طرف امپریالیسم و همکاری مجاهدین با سازمان سیا امریکا ،جذابیتی ندارد.
مردم ایران ۴۰ سال است که از طرف حکومت اسلامی در تحریم هستند،و همکاری و وابستکی سازمان‌ها و احزاب سیاسی مخالف حکومت ایران ترفند حکومت اسلامی خریدار ندارد.

واقعیت اینست که بین بد “امریکا” و بدترین ” حکومت اسلامی” قرار داریم!

زمان مینائی
زمان مینائی
4 سال قبل
پاسخ به  کیا

کامنت نویس همیشگی اخبار روز «کیا» با توجه به اینکه آقای سرکوهی خودش از گذاشتن لینک «نامه ی شرم آور…» صرف نظر کرد و آنرا به خوانندگان محول نمود . «حسین» کار بسیار درستی نمود که لینک را در اینجا گذاشت که خوانندگان بتوانند متن نامه را بخوانند :
۱٫ تا بدانند امضاء کنندگان چه گفته اند .
۲٫ آنهائیکه مثل من انگلیسی بلد نیستند هم از مضمون نامه با خبر شوند.
درست است که «مردم ایران ۴۰ سال است که از طرف حکومت اسلامی در تحریم هستند،..) ولی همان مردم ۴۰ سال است در مقابل حکومت کشتار ولایت مطلقه فقیه مقاومت کرده و هزینه داده اند و با راهبرد خودشان و راهکارهائی که عملی ست و کارا تر خواهد شد به آزادی خواهند رسید . حالا جنابعالی اینجا نشسته اید و برای «زودتر » رسیدن به «آزادی» در مورد وقایعی که در این ۴۰ سال در سراسر جهان به اسم «دموکراتیزه» کردن به مردم تحمیل شده و میلیونها نفر آوراره شده اند خیلی راحت میگوئی :«و همکاری و وابستکی سازمان‌ها و احزاب سیاسی مخالف حکومت ایران ترفند حکومت اسلامی خریدار ندارد »
ممکن ست بفرمائید این حرف شما چه ربطی به مضمون نامه ی امضا شده توسط آنجلا دیویس و دیگران دارد؟
در ضمن شما که می نویسید>: ” واقعیت اینست که بین بد «آمریکا» و بدترین «حکومت اسلامی » قرار داریم ! ”
اصلا موضوع را لوث کرده اید و دلایلش:
اول ـ در مورد حکومت کشتار اسلامی در ایران هیچکس مثل مردم ایران با پوست و استخوان سبعیت آنرا حس و درک نگرده است. این حق مردم ایرانست که هر طور تشخیص می دهد جنبش رهائی بخش خود را علیه ارتجاع حاکم ادامه دهد.
دوم ـ دخالت همیشگی وشوم آمریکا در ایران و بسیاری کشور های دیگر هیچوقت برای مردم این کشورها نفعی نداشته
و غیر قانونی و نقض قانون حاکمیت ملت ها بوده است . بلائی که بر سر مردم لیبی ، عراق ، سوریه آورده اند به عنوان یک فاکتور منفی مردم ایران را بیش از پیش نسبت به غارتگران جهان بدبین کرده است که متاسفانه حکومت ایران از این احتیاط مردم ایران تا بحال سوء استفاده کرده است.
سوم ـ سر دمداران حکومت کشنار اسلامی ایران با وقاحت به کشور های بزرگ جهان برای معامله و توطئه سفر می کنند
بدون اینکه رهبران این کشور ها به موقعیت مردم ایران توجه کنند . در اینجا تناقض بزرگی وجود دارد که چرا رهبران این کشورها سران حکومت اسلامی را تحت فشار قرار نمی دهند بلکه با تحریم های خود تمام زیر ساخت های اجتماعی ایران را نابود می کنند. چه فرقی دارد که زیر ساخت های لیبی ، عراق و سوریه را با بمباران نابود کرد تا قذافی، صدام و بشار الاسد را برکنار کرد با تحریمهای وسیع کشور ایران برای نابودی تدریجی زیر بنای اقتصادی و اجتماعی ایران تا از عده ای مفتخور و زور گو انتیاز بیشتری گرفت. آری غرب و آمریکا ۴۰ سال است که مردم ایران را اسیر حکومت دینی کرده اند تا منافع خود را تامین کنند و کردند .
شما حداقل نظرات مخالفان صدام و قذافی و بشار الاسد را بخوانید که هیچیک تصوری از سرنوشت شومی که نصیب کشور شان شد نداشتند. هیچکس برای صدام ، قذافی و اسد تیلیغ نمی کند ولی از نابودی کشورشان افسوس می خورند.
این کشورها می توانستند به شکل درستی از شّر صدام ، قذافی و اسد خلاص رها شوند. مسئله این است .
امیدوارم در جواب ننویسید که « سوریه ای شدن ایران» خریدار ندارد!!!!

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


26
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x