جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

کیهان و محمدعلی شاه: «ملک‌المتکلمین» و «صوراسرافیل» جمهوریخواه و مسئله دار بودند

مخالفت کيهان با بازسازی بنای يادبود، به همان سال‌های مشروطه برمی‌گردد جایی که محمدعلی میرزا، از توشیح متمم قانون اساسی خودداری کرد و چهار تن از رهبران مخالف از جمله ملک‌المتکلمین و میرزا جهانگیرخان صوراسرافیل را بابی‌های ملحد و خرابکاران جمهوری‌خواه نامید

این مخالفت‌ها احتمالاً به همان سال‌های مشروطه برمی‌گردد جایی که محمدعلی میرزا، از توشیح متمم قانون اساسی خودداری کرد و چهار تن از رهبران مخالف از جمله ملک‌المتکلمین و میرزا جهانگیرخان صوراسرافیل را بابی‌های ملحد و خرابکاران جمهوری‌خواه نامید

روزنامه ی همدلی با انتشار گزارشی درباره بازسازی مقبره شهدای مشروطه، به طور ضمنی به علت توقف عملیات بازسازی و تداوم تخریب بنای یادبود چهره های انقلاب مشروطه پرداخته است.

همدلی نوشته است: تصاویری از آرامگاه شهدای مشروطه خبرساز شد. تصاویری که مدعی بود این آرامگاه درحال تخریب است و احتمالاً قرار است بخشی از پارکینگ بیمارستان لقمان شود. با رسانه‌ای شدن این خبر یک بار دیگر نام «میرزا نصرالله ملک‌المتکلمین» و «جهانگیرخان صوراسرافیل» بر روی زبان‌ها افتاد.
مبارزان مشروطه‌خواهی که یکی واعظ توانمند بود و دیگری روزنامه‌نگار شهیری که هر دو تا پای جان برای مشروطه گفتند و نوشتند و سرانجام در باغ‌شاه به دستور محمدعلی میرزا به قتل رسیدند و در پایتخت به خاک سپرده شدند. از طرفی گذر سال‌ها سبب شد خاک بر نامشان بنشیند و جز در کتاب‌ها نه کسی سراغی از موسس اولین کتابخانه ملی بگیرد و نه نامی از مدیر روزنامه صوراسرافیل باقی بماند، روزنامه‌ای که علی‌اکبرخان قزوینی ملقب به دهخدا در آن از «چرند و پرند» می‌نوشت. حالا سهم آن‌ها از مشروطه‌خواهی مقبره‌ای رها شده در همسایگی بیمارستان لقمان است که شاید کسی هم از آن خبری نداشته باشد.

زیر زمین آرامگاه

 مظاهر گودرزی خبرنگار همدلی در ادامه نوشت: طی روزهای گذشته خبر تخریب آرامگاه و این‌که قرار است به پارکینگ بیمارستان لقمان تبدیل شود واکنش‌های زیادی را به همراه داشت که اکثر آن‌ها رنگ‌وبوی تکذیب به خود گرفت. «میثم جدیدی» روابط عمومی بیمارستان لقمان دراین‌باره به روزنامه «همدلی» می‌گوید که «چنین خبری صحت ندارد. آرامگاه در اختیار شهرداری است و این‌که قرار است تبدیل به پارکینگ بیمارستان لقمان شود اصلا درست نیست.

این مخالفت‌ها احتمالاً به همان سال‌های مشروطه برمی‌گردد جایی که محمدعلی میرزا، از توشیح متمم قانون اساسی خودداری کرد و چهار تن از رهبران مخالف از جمله ملک‌المتکلمین و میرزا جهانگیرخان صوراسرافیل را بابی‌های ملحد و خرابکاران جمهوری‌خواه نامید(ایران بین دو انقلاب)؛ از همان موقع تا به امروز برخی با اشاره به مذهب این دو مبارز که تردیدهای زیادی در آن وجود دارد، آن‌ها را به گروه مذهبی خاصی نسبت می‌دهند. مثلاً سال گذشته که یک بار دیگر بحث مرمت آرامگاه شهدای مشروطه مطرح شد، در سالگرد پیروزی مشروطه احمد مسجدجامعی، عضو شورای شهر تهران از انتقال مجسمه ملک‌المتکلمین از میدان حسن‌آباد به پارک شهر و در نهایت از گم شدن مجسمه خبر داد.

یک سر ماجرای گم شدن مجسمه ی ملک المتکلمین و جلوگیری از بازسازی یادبود چهره های انقلاب مشروطه به روزنامه کیهان که به نیابت از خامنه ای در چنین مسائلی دخالت می کند، برمی گردد. «حسن خلیل‌آبادی» عضو شورای شهر تهران در این باره به روزنامه همدلی می‌گوید: «البته درباره بازسازی مقبره مخالفت‌هایی هم اعلام شد که بیشتر به ماجراهای زمان مشروطه برمی‌گردد مانند این‌که درخصوص برخی دیدگاه‌های این شهدا حرف و حدیث بوده، مخالفت‌های مطرح شده به‌شکل رسمی نبودند بیشتر انتقادهایی بودند که مثلا روزنامه کیهان به ما داشت می‌گفت که با وجود مسئله‌دار بودن آن‌ها (ملک‌المتکلمین و صوراسرافیل) می‌خواهید مقبره‌شان را درست کنید.»

پس از به توپ بسته شدن مجلس در دوره مشروطه و دستگیری سردمداران آن، میرزا جهانگیرخان صوراسرافیل و ملک‌المتکلمین – دو روزنامه‌نگار مشروطه‌خواه – توسط نیروهای هوادار محمدعلی شاه در باغ شاه به قتل رسیدند و پیکرشان شبانه در همان خندق پشت دیوارهای باغ یعنی در خیابان کمالی، خیابان مخصوص، همسایگی بیمارستان لقمان فعلی دفن شد.

https://akhbar-rooz.com/?p=93283 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x