جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

گامبی ترکی – دکتر ارشاد خان؛ برگردان: هاتف رحمانی

گامبی ترکی

تنها قطعیت در جنگ عدم قطعیت ذاتی آن است ،چیزی که رجب طیب اردوغان رئیس جمهر ترکیه می تواند به زودی با آن رو به رو شود. برای تایید آن تنها باید به فرصت های زیر و رو شده ی امریکا در عراق ، افغانستان و حتی سوریه برگشت.

دخالت ترکیه در شمال غربی سوریه آن چنان که هدف آن تعریف شده است، ایجاد منطقه ای جدا بین کردهای ترکیه و کردهای سوریه را مد نظر دارد. آقای اردوغان امیدوار است، آن  منطقه را با حدود بیش از سه میلیون پناهنده سوری در ترکیه پر کند، که بسیاری از این ها در برزخ اردوهای مرزی هستند. پناهنده ها عرب هستند ، اما کرد ها عرب نیستند.

کردها به زبانی متفاوت از عربی بلکه شبیه فارسی صحبت می کنند. پس از جنگ جهانی، وقتی که فاتحان سرزمین های عربی امپراطوری عثمانی را به چنگ آوردند، سوریه تحت کنترل فرانسه، عراق تحت کنترل بریتانیا در آمد، و مناطق کردنشین، بی آن که سرزمین های مرزی ایران فراموش شود به بخش هایی در ترکیه ، سوریه و عراق تقسیم شد – یک تقسیم وحشیانه با یک چاقوی جراحی قطع کننده جامعه ها، دوستان و خانواده ها. درباره آخری، من، با تجربه زندگی در طی جدایی خونین هند به دو کشور، و اکنون سه کشوری که به بهای  جان یک میلیون نفر انجام شد تجربیاتی دارم.  

این که آقای اردوغان پناهندگان عرب سوری را چگونه به زندگی در یک محل تحت محاصره، احاطه شده از سوی کردهای دشمن، برخی پاکسازی شده  قومی از برخی محل های خیلی کوچک، متقاعد خواهد کرد، پرسش بازی باقی می ماند. آیا ارتش ترکیه این منطقه را برای ابد اشغال خواهد کرد؟ چون ،می توانیم آن چه را که کردها در صورتی که نیروهای ترکیه محل را ترک کنند انجام خواهند داد تصور کنیم.

جنبه دیگری هم از ستیزه مدرن وجود دارد که  دیگر پیروزی یک چنین پیشنهاد مطلوبی را غیرممکن ساخته است – مبارزان چریک. مبارز چریک با سلاح سبک و استاد جنگ نامتقارن وضعیت را بی ثبات می کند.   

سلاح های مدرن گروه های کوچکی از مردان را به سرنگونی هلی کوپتر ها،  فلج کردن تانک ها، کارگذاشتن تله های انفجاری، قرار دادن اتوموبیل های بمب گذاری شده در شهر ها و به طور کلی مختل کردن هر کارکرد منظم کشور، از کار انداختن نیروهای عظیم با هزینه های گزاف با شانس اندکی برای ثبات درازمدت قادر می سازد. اگر امریکا به تکرار، در تلاش های خود برای سر خم کردن کشورها در برابر اراده ی خود شکست خورده است، باید تعجب کرد اگراردوغان به این طریق فکر کرده باشد.

تجاوز اسرائیل به لبنان در سال ۱۹۸۲ مثال دیگری در این مورد است. قصابی رسوای صبرا و شتیلا برای ابد با نام شبه نظامیان فالانژ مترادف است که از سوی نیروهای اسرائیلی تجهیز شده بودند. فراموش کردن  یک هدف عمده و مهم اسرائیل ساده است: دست یابی به آب های رودخانه لیتانی که به طور ضمنی اشغال مناطق جنوب لبنان تا مرز اسرائیل است.

جنوب لبنان عمدتا شیعه نشین است و آن ها در زمان تجاوز اسرائیل گروهی متین بودند که تحت تسلط مسیحیان و سنی ها بودند، حتی فلسطینی های اخراج شده از اسرائیل اما اکنون مسلح و پناه گرفته در لبنان هستند. آن زمانی که به نظر می رسید اسرائیلی ها در حال اقامت در آن جا هستند، شیعه بیدار شد. مدت زیادی برد اما چریک های آن ها خیلی زود آزار سربازان اسرائیل وترسیم خون را آغاز کردند. بازی دیگر ارزش ادامه را نداشت و اسرائیل زخم هایش را لیس می زد، خروج را آغاز کرد ودر نهایت پشت مرز خود قرار گرفت.

پانوشت بسیار بزرگ  باز خیز اعتماد به نفس شیعه، متشکل شده در حزب الله و اکنون قدرت سیاسی است. حزب الله برای تجاوز دیگر اسرائیلی به خوبی ترمیم شد تا چوب خط های قدیمی را تصویه کند و به آن ها درسی بیاموزد. از این رو آماده بودند، و در سال ۲۰۰۶ اسرائیل را دچار حیرت کردند. اکنون آن ها با سربازان اسرائیلی ترسانده می شوند.

برای بازگشت به اکنون، کاملا روشن نیست که گفتگوی تلفنی بین اردوغان و ترامپ چه حاصلی داشت. منابع مختلف تایید می کنند ترامپ در گذشته به اردوغان تشر زده است. پس برای ترامپ غیرممکن نیست که این بار گفته باشد، “ما داریم (سوریه را) ترک می کنیم ، اگر شما داخل شوید، منطقه را پلیسی خواهید کرد. از ما کمک نخواهید.” آیا آن موضوع سوء تعبیر است؟ آن (رفتار) قطعا یادآور چراغ سبز غیرعمدی به صدام حسین برای تجاوز به کویت زمانی است که بوش پدر رئیس جمهور بود.

در حال حاضر اردوغان به سرعت پیش می رود و ترامپ فرمان اجرایی را برای تحمیل تحریم بر مقامات و نهادهای ترکیه امضا کرده است. سه وزارت خانه ترکیه و وزرای دفاع و انرژی شامل تحریم هستند. ترامپ همچنین آتش بس فوری را درخواست کرده است. در جبهه اقتصادی، او تعرفه های فولاد را تا ۵۰ درصد همان طور که قبل از ماه می گذشته جاری بود افزایش داده است.گفتگو های تجاری برسر معامله تجاری ۱۰۰ میلیارد دلاری با ترکیه نیز فورا متوقف شده است. فرمان توقیف، دارایی های تحریم شده ها و نیز محرومیت از ورود به امریکا را نیز شامل می شود.

با این حال، بدبختی در همه جا با فرار هزاران نفراز مناطق مورد تجاوز با حمل هر آن چه می توانند با خود ببرند آغاز می شود. آن ها رو به کجا دارند؟ هر جایی که گلوله های  توپخانه نمی بارند و صدای هواپیما ها به معنی بمباران نیست.

پیش آمد های جنگ و اغلب همراه با پی آمد های حیرت آورآن چنین است.

ارشاد ام خان

استاد سابق ساکن  امریکا است که نوشته های اوچندین دهه در رسانه های مختلف چاپی و اینترنتی درج شده است . کار او در کنگره امریکا نقل و در اسناد کنگره منتشر شده است . 

سرچشمه : کانتر پانچ
The Turkish GambitThe only certainty in war is its intrinsic uncertainty, something Turkish President Recep Tayyip Erdogan could s…

* گامبی به معنی قربانی دادن عمدی به صورت عمده از پیاده ها برای کسب موقعیت بهتر در بازی شطرنج است . 

برگردان: هاتف رحمانی

https://akhbar-rooz.com/?p=8666 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x