سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

گاندوی دو؛ اعترا ف به توهم اشراف اطلاعاتی و ضعف پروتکل های امنیتی

سامناک آقایی: توهم اشراف اطلاعاتی و اقتدار، خود بزرگ بینی و خودمحوری که از آیت الله خامنه رهبر نظام ولی فقیه به مقامات ریز و درشت امنیتی، نظامی و سیاسی سرایت کرده است، در سال های اخیر با بودجه های سرسام آور و نجومی و با همکاری وزارت ارشاد، سازمان صدا و سیما، دستگاه قضایی و با محوریت اطلاعات سپاه در قالب فیلم و سریال و مستندهای امنیتی تقریبا در تمام شبکه های تلویزیونی داخلی ایران جا باز کرده است.

اما این “توهم اشراف اطلاعاتی” که بر مثلث ذهنیت کلیت سپاه پاسدارن، اطلاعات سپاه و دستگاه قضایی غالب شده، به طور مشخص در چهار سال گذشته حول محور مسایلی مانند برجام و خروج امریکا از برجام و انتخاب مجدد روحانی و خیزش های مردمی و بخصوص آبان ماه ۹۸ باعث صف بندی های سیاسی جدید در نظام شده است که با هر قانون قاعده ای هم که باشد هزینه اش را مردم ایران با سرکوب خونین متقبل می شوند.

هزینه های میلیاردی این نهادهای نظام علاوه بر این که تمام ضعف و اوج شکننده گی ساختار امنیتی و نظامی را نشان می دهد در ادامه مسیر هزینه های جبران ناپذیر جانی و مالی بی سابقه را هم به مردم تحمیل کرده است.

سریال امنیتی سیاسی گاندوی دو با آغاز تعطیلات نوروزی به طور ناگهانی پخش آن روی آنتن شبکه سه جمهوری اسلامی رفت و پس از ۱۳ قسمت به طور ناگهانی و بدون اعلام قبلی پخش آن به پایان رسید و ادامه آن به بعد از انتخابات ریاست جمهوری خردادماه موکول شد! نکته جالب اینکه این سریال با همکاری مستقیم اطلاعات سپاه و بودجه همین سازمان تولید شده و دقیقا روزی که خبر برکناری سعید محمد فرمانده قرارگاه خاتم الانبیا و یکی از نامزدهای احتمالی ریاست جمهوری به طور رسمی از سوی سپاه پاسدارن اعلام شد، پخش آن هم متوقف شد.

آغاز پخش گاندوی دو که با ربودن و انتقال روح الله زم روزنامه نگار مخالف نظام به ایران شروع می شود با موجی از واکنش های منفی در داخل و خارج ایران مواجه شد. در خارج از ایران عمدتا مخالفان نظام این سریال را تهدیدی آشکار علیه چهره های شاخص اپوزیسیون و فعالان شناخته شده رسانه ای و حقوق بشری می دانند و  عده ای هم با سخره گرفتن محتوای داستان و  تکنیک های به تصویر کشیدن این محتوا، آن را توهم  عجیب و غریب نویسنده و کارگردان سریال می دانند که تمام متن و دیالوگ هایش یک سری تراوشات ذهنی براساس تصوراتی خیالی که اطلاعات سپاه و در کل محافظه کاران سنتی از رابطه بین مخالفان و منتقدان نظام با سرویس های اطلاعاتی غربی دارند، می دانند.

اما در این میان برای اینکه محتوای داستان واقعی به نظر برسد و بتواند در حد انتظار مخاظب جذب بکند از پرونده اشخاص حقیقی و حقوقی کاملا آزادانه و با نظارت اطلاعات سپاه استفاده شده است. پرونده هایی سیاسی و عقیدتی که اطلاعات سپاه علیه فعالان حوزه های مختلف تشکیل می دهد و تحویل دستگاه قضای می دهد و پس از رسیدگی دوباره به اطلاعات سپاه باز می گردد!

این بار اما گاندوی ۲  غیر از پرونده ربودن روح الله زم، با بقیه مخالفان و اپوزیسیون خارج از کشور کاری ندارد و با توجه با خروج امریکا از برجام و عواقب وحشتناک آن برای اقتصاد ایران، قلب دولت روحانی و وزارت خارجه را نشانه گرفته است.

عده ای دو تابعیتی هم در دولت و هم در وزارت خارجه نفوذ کرده و حتا پست های حساس در اختیار گرفته اند و از متن و بطن سیاست های دولت روحانی در مذاکرات هسته ای با خبر هستند که مستقیم و غیرمستقیم به سرویس اطلاعاتی بریتانیا وصل هستند. بنا به ادعای گاندوی دو مشاور رسانه ای تیم مذاکره کننده  هسته ای کسی است که حتا شش ماه پس از استخدام در وزارت خارجه پاسپورت ایرانی نداشته اما همیشه یک هفته قبل از آغاز مذاکرات در محل مذاکرات حضور داشته است!

 گاندوی دو  اما  هم به لحاظ فنی و تکنیکی و هم از نظر محتوا خسته کننده ست، چندش آور است، محتوای ضعیف و ضد و نقیضی دارد، دروغ گفتنش درباره نحوه ربایش و انتقال روح الله زم به ایران خنده دار است. جمع بندی کلی این سریال از نظر تحلیل گران حرفه ای دشوار است چون آنچه با خود دارد با واقعیات موجود در ایران همخوانی ندارد؛ سریال هدف مشخصی را دنبال نمی کند به عبارتی دیگر تنها بیانگر نوعی از توهمات مشوش از یک فضای امنیتی و سیاسی است.

  از طرفی  دیگر به تصویر کشیدن رابطه مشاوران و همراهان تیم مذاکره کننده هسته ای با سرویس اطلاعاتی انگلیس، صدای ظریف که هیچ حتا صدای روحانی را هم درآورد! حال با توجه به نزدیکی انتخابات ۱۴۰۰ کشمکش های سیاسی بین جناحی های  نظام را دو چندان کرده به طوری که درا غلب خبرگزاری ها و رسانه های وابسته به اصولگرایان و محافظه کاران تجزیه و تحلیل سیاسی و اقتصادی زیادی به چشم می خورد که حاکی از جنگ سپاهی ها با هم در انتخابات پیش رو است.

 روحانی با اشاره به بحران کرونا و وضعیت معیشتی مردم خطاب به سازندگان گاندو می گوید: از واقعیت زندگی مردم چرا فیلم نمی سازید؟ ظریف می گوید: داستان گاندو ار ریشه و اساس دروغ است و در مقابل مخالفان دولت نبز در دفاع از گاندو با صدور بیانیه های پی در پی با سخره گرفتن ادعای های روحانی و ظریف از آنها می خواهند که به بحران مرغ و پیک چهارم کرونا برسند و با توجه به مذاکرات وین به لغو تحریم ها دل خوش نکنند! در واقع می گویند آنچه شما انجام داده اید و در سر دارید با سیاست های کلی نظام یعنی آیت الله خامنه ای، سپاه پاسداران همخوانی ندارد که البته در مواردی درست به نظر می رسد.

اما سوال این است که مردم ایران کجای این جنگ و دعواها قرار دارند؟ اساسا چنین مقوله ای برای مردم چه پیامی دارد؟

اطلاعات سپاه از همان ابتدای ساخت سریال در دفاع از محتوای سریال تکلیف مردم را روشن می کند: ما همه چیز شما حتا خصوصی ترین امورات زندگی شما را تحت کنترل داریم. ما تمام اتفاقات سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و امنیتی را رصد می کنیم و اختیارات تام داریم برای سرکوب، بازداشت، ربودن و غارت کردن به هرقیمتی برای حفظ نظام.

در چنین شرایطی طبیعتا هیچ جایگاه حقوقی برای مردم تعریف نشده است. در واقع مردم از ساده ترین و ابتداتی ترین حقوق شهروندی خود محرومند بدون اینکه دولت بتواند کاری به نفع مردم از پیش ببرد!

اما باز هم این کل ماجرا نیست. اگر چه گاندو می خواهد اقتدار نظام و اشراف اطلاعاتی نهادهای امنیتی و اطلاعاتی و  قضایی را به مردم نشان  بدهد اما در واقع گاندو بزرگترین اعتراف به شکست اقتدار نظام و اشراف اطلاعاتی است. گاندو آنقدر ضعیف و آماتور به تصویر کشیده شده که به راحتی می توان متوجه این نکته شد که ساختار امنیتی نظام با تمام سازو کارها و پروتکل هایش چقدر نفوذپزیر و آسیب پذیر است. کشته شدن پدر بمب هسته در روز روشن در یکی از خیابان های تهران و نفوذ عناصر وابسته به سرویس های امنیتی غربی در سازمان ها و نهادی حساس، انجام عملیات های ایذایی و روانی در متن رسانه های داخلی و ساختار اقتصاد ملی نمونه های برجسته ای هستند که اوج ناتوانی و ضعف کلیت نظام امنیتی و سپاهی جمهوری اسلامی را نشان می دهد که اتفاقا گاندو به آن پرداخته و  قرار براین این است که پس انتخابات ۱۴۰۰ و احتمالا به دنبال ریس جمهور شدن یک چهره سپاهی بیشتر به آن بپردازد.

https://akhbar-rooz.com/?p=109691 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x