چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

گران ترین سریال سینمای خانگی؛ چرا «قورباغه» توقیف شد؟

مدت‌ها بود که مخاطبان سریال‌های خارج از تلویزیون منتظر سریال «قورباغه» به کارگردانی «هومن سیدی» بودند که پس از کش‌وقوس‌های فراوان و بعد از چندبار تعویق وعده داده شده بود از روز ۲۴ آذر از طریق سامانه نماوا توزیع خواهد شد. تاریخی که بالاخره فرا رسید، اما خبری از «قورباغه» نشد تا در تمام ساعات گذشته فضای رسانه‌ای- هنری کشور تحت‌الشعاع خبر توقیف «قورباغه» قرار گرفته باشد. سریالی که به کارگردانی هومن سیدی، تهیه‌کنندگی علی اسد‌زاده و سرمایه‌گذاری نماوا تولید شده است.

دلیل توقیف

«قورباغه» در دو سالی که در حال تولید بود، با حواشی مختلفی سروکار داشته، اما این حاشیه آخر اگر آن‌گونه که تحلیلگران بدبین می‌گویند «یک کار تبلیغاتی و برای پررنگ‌تر کردن حضورش در فضای رسانه‌ای کشور» نباشد، می‌تواند تیر خلاصی باشد بر سریالی که امیدهای زیادی بهش بسته شده بود و به استناد تیزرهایش زحمت زیادی برای تولیدش کشیده شده بود.

اما درباره اینکه چرا کار «قورباغه» به توقیف کشید، گمانه‌زنی‌های زیادی در بیست و چهار ساعت گذشته به انجام رسیده. عده‌ای از بیخ‌وبن منکر توقیف هستند و عقیده دارند اعلام و انتشار این خبر تنها و تنها برای تشنه‌تر کردن مخاطبان بوده و هفته آینده شاهد پخش این سریال خواهیم بود، اما عده‌ای دیگر (فارغ از اینکه هفته آینده سریال از توقیف درخواهد آمد یا نه) توقیف قسمت اول «قورباغه» را به دلیل مسایل مالی و مرتبط با مسایلی می‌دانند که در چند جلسه از دادگاه محمد امامی مطرح شد و حالا مقام قضائی برای روشن شدن موضوع دستور توقیف این سریال را داده است.

گروه دیگری هم در این بین هستند که عقیده دارند توقیف این سریال در ادامه درگیری‌های رخ‌داده بین سامانه‌های نماوا و فیلیمو و حاصل تلاش سامانه رقیب برای رو کردن برگی برنده مقابل تک‌خال رقیب بوده است!

توقیف از نگاه تهیه‌کننده

زمانی که در ساعات آغازین ۲۴ آذر خبری از توزیع قسمت اول «قورباغه» نشد، خود نماوا اولین جایی بود که خبر توقیف قسمت اول این سریال را اعلام کرد. این سامانه پخش در اطلاعیه‌ای رسمی اعلام کرد که سریال قورباغه به دستور مقام قضائی متوقف شده است.

نماوا در خبری تحت عنوان «پخش سریال قورباغه فعلا متوقف شد!» به این موضوع پرداخت: «با وجود اینکه ۲۴ آذر از سمت سازمان سینمایی به عنوان روز انتشار اولین قسمت سریال قورباغه به بینندگان وعده داده شده بود، پخش این سریال علی‌رغم صدور پروانه نمایش از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، اخذ مجوز از سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر (ساترا)، دریافت تأیید از موسسه ناجی هنر، فعلا به دستور قضائی (به منظور پایش و نظارت ) متوقف شده است». خبری که می‌توانست تأییدکننده شنیده‌هایی باشد که حکایت از این می‌کردند که پرونده‌ای قضائی برای بررسی ارتباط سرمایه‌گذار سریال «قورباغه» با محمد امامی در دادگاه تشکیل شده است.

نماوا در ادامه ضمن اشاره به اینکه این شرکت «به منظور تامین نظرات مراجع قانونی کشور تاکنون تمام تلاش خود را به کار گرفته و مصرانه به دنبال تعیین وضعیت پخش سریال قورباغه است» به مخاطبانش وعده داد که «زمان دقیق پخش سریال اعلام خواهد شد.»

نبرد از زاویه‌ای دیگر

در ادامه اما اخبار تکمیلی‌تر از راه رسیدند. خبرگزاری فارس که رابطه نزدیکی با قوه قضائیه دارد، نوشت که «بازداشت محمد امامی برای پرونده فساد اقتصادی‌اش در بانک سرمایه و صندوق ذخیره فرهنگیان منجر به توقیف این سریال شده است.» این خبرگزاری در ادامه ادعا کرده بود شرکت تصویر گستر پاسارگاد که امامی در آن سرمایه‌گذاری می‌کرد- یا به‌نوعی رئیس هیات‌مدیره‌اش بود- با مدیرعاملی علی اسد‌زاده همچنان به فعالیتش ادامه می‌دهد و سریال قورباغه هم با سرمایه همین شرکت تولید شده است.

ما را ببینید!

اما آنچه نگاه کاربران فضای مجازی را به سمت احتمال نقش سامانه رقیب در توقیف این سریال برد، پست عجیبی بود که یک سایت بلیت‌فروشی وابسته به فیلیمو همزمان با اعلام توقیف سریال «قورباغه» منتشر کرد و محتواهای اختصاصی سامانه فیلیمو را معرفی کرد.

این پست شگفت‌انگیز که در ساعت پایانی ۲۴ آذر منتشر شد، بعد از قطعیت خبر توقیف «قورباغه» هومن سیدی دست به معرفی و تبلیغ پنج سریال اختصاصی فیلیمو زده بود که اغلب‌شان هم توسط کارگردانان صاحبنام ساخته شده‌اند.

«جیران» به کارگردانی حسن فتحی، «خوب، بد، جلف: رادیواکتیو» به کارگردانی پیمان قاسم‌خانی، «ملکه گدایان» ساخته حسین سهیلی‌زاده، «قبله عالم» به کارگردانی حامد محمدی و «میدان سرخ» ساخته ابراهیم ابراهیمیان پنج سریال سامانه فیلیمو هستند که به طور اختصاصی از این سامانه پخش خواهند شد. خبری که باعث شد بسیاری به فیلیمو طعنه بزنند که از توقیف این سریال برای رقابت استفاده کرده است.

امیر فرج پور – شهروند

تیزر قسمت اول سریال قورباغه

https://www.youtube.com/watch?v=me8Gs9sQ2R8

از سریال قورباغه چه می دانیم؟ – نیما تی وی

https://akhbar-rooz.com/?p=97676 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x