پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

گروه اتحاد بازنشستگان: کشته شدن جورج فلوید، فوران خشم طبقاتی، تبعیض وبیعدالتی حاصل از نظام سرمایه داری!

مرگ جورج فلوید؛ فشار برای تغییر ساختارها افزایش می‌یابد | جهان ...

انتشار تصاویری از لحظات مرگ جورج فلوید، ‌مرد سیاهپوست آمریکایی هنگام بازداشت از سوی پلیس در شهر مینیاپولیس جامعه آمریکا را تکان داد. در تصاویر منتشر شده از لحظات مرگ وی که مأمور پلیس زانوی خود را بر روی گردن جورج فلوید، وحشیانه می فشرد، شنیده میشود که فلوید بارها به مامور گفته بود که نمی‌تواند نفس بکشد. اما وحشیگری پلیس آخرین نفس اورا نیز بند آورد. کشته شدن این سیاهپوست توسط یک پلیس نژادپرست در روز های اخیر فقط جرقه ای بود برای شعله ور کردن شورشی الهام بخش که نه تنها کل حاکمیت آمریکا بلکه کل نظام سرمایه داری جهانی را به وحشت انداخته است. این شورش که بیش از ۱۴۰ شهر ایالات متحده را در برگرفته و همبستگی جنبش ضد نژادپرستی را در بسیاری از کشورهای جهان برانگیخته، فقط خشم و اعتراض علیه نژاد پرستی دستگاه پلیس نیست، بلکه شورشی علیه فقر و نابرابری های اقتصادی و اجتماعی و فاشیسم نهادینه شده در نظام سرمایه داری حاکم است. معترضان در خیابان های سراسر کشور بر روی پلاکاردهایشان که حمل می کردند و یا ماسک هایی که به صورت داشتند، جمله پایان زندگی جرج فلوید که گفته بود ” من نمی توانم نفس بکشم” نقش بسته بود.

باتوجه به ترس از گسترش اعتراضات، پلیس و گارد ویژه ضد شورش واردعمل شده که با پرتاب گاز اشک آور و اسپری و شلیک گلوله های لاستیکی بسوی معترضان، خود عامل اصلی تداوم موج خشونت ها علیه مردم بوده اند. در نتیجه حملات نیروهای پلیس و گارد ویژه ضد شورش بسیاری از شهرها به صحنه جنگ مقاومت پرشور تظاهر کنندگان تبدیل شدند. تا کنون چندین نفر از معترضان کشته شده وهزاران نفر نیز بازداشت شده اند. در برخی از شهرها معترضان در واکنش به حملات پلیس خودروهای آنان و بانک ها را به آتش کشیدند. با ادامه اعتراضات قوانین منع رفت و آمد در برخی از شهرها برقرار وهنوز نیز ادامه دارد. توده های خشمگین معترض چند شب متوالی در برابر کاخ سفید نیز تجمع کرده تا به رییس جمهور فاشیست آمریکا وتمام جهان اعلام نمایند که عامل اصلی این کشتارها فقط وفقط جنایات واعمال ضد انسانی وفاشیستی نظام سرمایه داری می باشد.
در ادامه این اعتراضات، دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا اعلام کرد :من برای جلوگیری از اغتشاش، غارت، خرابکاری و…..کادر نظامی ومامور اجرای قانون رااعزام میکنم، واگر لازم باشد نیروهای ارتش را نیز مستقر میکنم.

اما بدون توجه به این تهدیدها اعتراضات همچنان ادامه دارد. همه می دانند که نابرابری ها عمیق تر از آن است که با مجازات این چند پلیس پایان یابد. این اولین بار نیست که چنین جنایتی اتفاق می افتد. ساختار طبقاتی و سیاسی حاکم، موجب میشود تا پلیس، به عنوان ارگان سرکوب همچون سپری در دست قدرت های سیاسی و دولت های سرمایه داری به صحنه عمل کشیده شوند.
تبعیض سیستماتیک علیه افراد سیاهپوست در مشاغلی که به آنها واگذار می شود، ویادر مکان ها و محله هایی که اسکان داده می شوند، در سیستم آموزش و پرورش و در آزار و اذیت هایی که روزانه علیه آنان انجام می گیرد، در نگاهی که ساختار سیاسی و طبقاتی حاکم به آنها دارد نهادینه شده است. بر خلاف باور برخی از ایدئولوگ های طبقه حاکم، نژاد پرستی فقط به عنوان یک ایده در ذهن افراد سفید پوست مطرح نیست که با آموزش و کار فرهنگی بتوان آن را بر طرف کرد، بلکه نژاد پرستی ریشه در ساختار اجتماعی و مناسبات استثمارگرانه حاکم دارد.

بنابر این آزادی و رهائی سیاه پوستان از تبعیض نژادی سیستماتیک در گرو مبارزه متحدانه طبقه کارگر و سایر زحمتکشان و سیاه پوستانی است که زیر ظلم و استثمار و سیاست های نژاد پرستانه قرار دارند. مبارزه متحدانه کارگران سیاه پوست و سفید پوست می تواند ستون فقرات یک جنبش رهایی بخش علیه سرمایه داری باشد و نژاد پرستی را هم از ریشه براندازد.

این اعتراضات فقط در آمریکا رخ نمیدهد، بلکه در تمام کشورها در جریان میباشد، جنبش جلیقه زردها درفرانسه، اعتراضات پیشرفته در شیلی علیه نئولیبرالیسم، مکزیک، درهنگ کنگ علیه سیاست های سرکوبگرانه چین، اعتراضات مردم در عراق، جنبش های اعتراضی در حمایت از اعتراضات آمریکا در آلمان، هلند وچند کشور دیگر، خیزش های اعتراضی ِ آبانماه درایران علیه گرانی، گرسنگی وفقر که همه این اعتراضات بشدت سرکوب شدند ومعترضان را یاکشتند و سربه نیست کردند ویا روانه زندانهای قرون وسطایی کردند. تمام این اعتراضات ریشه مشترکی دارند که از فقر و فلاکت و سرکوب آزادی های سیاسی و نژادی و قومی ناشی می گردد.

در حال حاضر که نئولیبرالیسم با شکست مواجه شده و بحرانها زیادتر وعمیق تر شده است، ماشاهد سر بر آوردن فاشیسم و سرکوب های گسترده هستیم .نظام پوسیده سرمایه داری چون افول ونابودی خودرا در تداوم جنبش های اعتراضی می بیند، راه حل های مشترکی نیز برای سرکوب و مهار این جنبش ها در جهان ارائه می دهد. ولی اینکه موفق خواهد شد یا نه، کاملا به همبستگی واتحاد عمل ِ مبتنی برآگاهی طبقاتی معترضان خواهد داشت تا نفوذ عوامل سرمایه را برای به انحراف کشاندن این اعتراضات خنثی سازد.

گروه اتحاد بازنشستگان
خرداد ماه ۹۹

https://akhbar-rooz.com/?p=34255 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x