جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

گزارشگران بدون مرز: طرح قانون جدید در مجلس، گامی دیگر در جهت سانسور رسانه‌های داخلی است

طرح قانون جدید که در حال بررسی در مجلس شورای اسلامی است، همزمان رسانه‌ها و خبرنگاران امریکایی و انگلیسی را هدف قرار داده است. بنا بر این قانون ورود این خبرنگاران این رسانه‌ها به ایران ممنوع و رسانه‌های داخلی مجاز به انتشار خبرهای این رسانه‌ها نخواهند بود. گزارش‌گران بدون مرز (RSF) این اقدام تازه برای سانسور بیشتر در ایران را محکوم می‌کند و خواهان پس گرفتن این طرح قانون است.

اطلاعات درباره این طرح که با امضای ۴۱ نماینده مجلس به تاریخ ۲۹ فروردین  به مجلس ارائه شده بود ، ده روز بعد در رسانه‌ها منتشر شده است. در این طرح به صراحت گفته شده است : « با توجه به اینکه رسانه‌های خارجی به ویژه رسانه‌های آمریکایی و انگلیسی علیه منافع ملی ایران اقدامات متعددی را انجام می‌دهند و عاملان اصلی رسانه‌های مذکور یعنی خبرنگاران در اقدامات علیه نظام جمهوری اسلامی ایران و اعمال تحریم‌های ظالمانه آمریکا و کشورهای اروپایی دارند، لذا برای مقابله با تحریم‌ها و جلو گیری از تشدید آنها ضروری است عاملان مؤثر در اقدامات ضد ایرانی، از فعالیت در ایران ممنوع شوند ورود آنها ممنوع گردد.»

بنا بر این قانون  سرپیچی از این قانون «جزای نقدی بیش از یکصد و هشتاد میلیون  ریال تا سیصد و شصت میلیون ریال و انفصال دائم از خدمات دولتی و عمومی » در بر دارد.

رضا معینی مسوول دفتر ایران و افغانستان گزارش‌گران بدون مرز در این باره می‌گوید :« این طرح نه تنها بنا بر قاون‌های اساسی جمهوری اسلامی وجاهت ندارد که طرحی مضحک است. درجهانی که ما همه در آن زندگی می‌کنیم این رسانه‌ها را نمی توان حذف کرد. و جمهوری اسلامی ایران هر چه می‌خواهد بگوید اما در همین جهان می زید. سوی دیگر این تهدید رسانه‌ها فارسی زبان در خارج از کشور را نشانه می‌گیرد که سرچشمه‌های اصلی اطلاع‌رسانی آزاد و مستقل برای ایرانیان هستند. ما خواهان بازپس گرفتن این طرح برای قانون هستیم که به سیاست‌های آزادی ستیزانه جمهوری اسلامی ایران افزوده می‌شود.»

این طرح برای قانون چند هفته مانده به انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ ارائه شده است، که پوشش آن از سوی رسانه‌های جهانی خوشایند رژیم نیست. آن‌چه تا امروز از این رویداد روشن شده این است که انتخابات نمایشی است برای انتصاب رییس دولت آینده بدست ولی فقیه جمهوری اسلامی ایران. به هر روی این طرح نیز افزودن اقدامی دیگر برای پابرجایی سانسور در همه عرصه‌های اطلاع رسانی است.

همین امروز نیز خبرنگاران رسانه‌های خارجی در ایران از لحظه ورود به کشور در نظرداشت و مراقبت مسوولان جمهوری اسلامی هستند. آنها برای ماندن در ایران با نوعی سانسور در گزارش‌دهی رودرو هستند تا از خطوط رسمی ترسیم شده‌ی حکومتی فراتر نروند.

این طرح روزنامه‌نگاران و بخش‌های فارسی زبان رسانه‌های جهانی را نیز تهدید می کند. یادآور شویم که سال‌هاست روزنامه‌نگاران ایرانی در خارج از کشور و خانواده‌های آنها  در ایران  قربانی آزارگری، بازداشت و محکوم شدن به حبس‌های سنگین می‌شوند.

جمهوری اسلامی ایراندررده‌بندی جهانی آزادی مطبوعات ۲۰۲۱ گزارش‌گران بدون مرز از میان ١٨٠ کشور جهان در رده ۱۷۴ قرار دارد.

https://akhbar-rooz.com/?p=113128 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x