پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

گزارشی از اعتراضات ومطالبات کارگری طی ۲ روز گذشته

تداوم اعتراض کارگران و کارمندان راه آهن مشهد

روز دوشنبه ۲۶ اسفند ماه، جمعی از کارگران و کارمندان راه آهن مشهد در اعتراض به نبود امکانات پیشگیری از کرونا برای چندمین بار دست به تجمع زدند.

معترضان می گویند،با توجه به شیوع ویروس کرونا ناوگان اتوبوس رانی و قطار شهری تعطیل شده اند ولی همچنان از شهرهای دور و نزدیک ورود و خروج قطار مشاهده می شود. آنها می گویند به دلیل سودجویی برخی شرکتهای ریلی آنها مجبورند بدون در اختیار داشتن هیچگونه امکانات پیشگیری به کار خود ادامه دهند. معترضان افزودند در این  وضیعت که تنها چند روز تا عید باقی مانده شرکت کویر واگن اعلام کرده چون قطار ها متوقف شده اند، از عیدی وحقوق اسفند ماه خبری نیست.

تجمع کارگران شهرداری منطقه هشت اهواز

روز دوشنبه ۲۶ اسفندماه، حدود ۴۰ تن از کارگران فضای سبز شهرداری منطقه هشت اهواز در اعتراض به عدم پرداخت مطالبات مزدیشان، در مقابل ساختمان استانداری خوزستان دست به تجمع زدند.

روز دوشنبه ۲۶ اسفندماه ۱۳۹۸، حدود ۴۰ تن از کارگران فضای سبز شهرداری منطقه هشت اهواز در مقابل ساختمان استانداری خوزستان دست به تجمع اعتراضی زدند.

یکی از کارگران حاضر در تجمع در این خصوص گفت: “ما از پیمانکار شهرداری منطقه هشت، چهار ماه حقوق و مبلغ عیدی را طلبکاریم. با توجه به شرایط سخت اقتصادی و نزدیک بودن سال جدید از مسئولان شهرداری درخواست کردیم که معوقات ما را پرداخت کنند اما تاکنون فقط به ما وعده داده شده است”.

وی افزود: “حقوق ما کارگران فضای سبز شهرداری منطقه هشت اهواز همیشه با تاخیر پرداخت می شود، اما انتظار داریم در شرایط فعلی چاره‌ای اساسی برای ما اندیشیده شود زیرا در آستانه سال جدید خانواده‌هایمان نیازهایی دارند که باید تامین کنیم”.

تجمع کارگران شاغل در شهرداری سقز

روز یکشنبه ۲۵ اسفندماه، جمعی از کارکنان واحد تنظیف شهرداری سقز، در اعتراض به عدم دریافت معوقات مزدی خود، در محوطه محل کارشان اقدام به برگزاری تجمع اعتراضی کردند.

روز یکشنبه ۲۵ اسفندماه ۱۳۹۸، جمعی از کارکنان واحد تنظیف شهرداری سقز دست به تجمع اعتراضی زدند.

بر اساس این گزارش، این تجمع که در محوطه محل کار این کارگران برگزار شد، به دلیل تاخیر در پرداخت حقوق و مزایای کارگران صورت گرفته است.

اعتراض کارگران شرکت حفاری شمال به افزایش کار بجای توقف موقت؟

افزایش کار بجای توقف موقت خشم کارگران شرکت حفاری شمال را براننگییخت وبا اعتراضاتی در دکل ها همراه شد.

شرکت حفاری شمال طی اطلاعیه ای اعلام کرد که تمامی کارگران شاغل بر روی دکل های حفاری حق برگشت به خانه را ندارند و میبایستی یک ماه و شاید بیشتر بر روی دکل ها بمانند و کار این شرکت را پیش ببرند.

این تصمیم شرکت حفاری شمال خشم کارگرانی را که بعد از ۱۴روز کار سخت و مداوم به امید بازگشت به خانه و گذراندن سال نو در کنار خانواده هایشان را داشتند برانگیخت وبا اعتراضاتی در دکل ها همراه شد.

قابل یادآوری است که قبل از این کارگران شرکت حفاری شمال برای جلوگیری ازشیوع ویروس کرونا خواهان توقف موقت کارشده بوده اند.

تجمع اعتراضی کارگران حمل زباله شهرداری دزفول نسبت به شرایط کاری وسطح پاینن حقوق و۴ ماه تاخیردر پرداخت

روز یکشنبه ۲۵ اسفند، کارگران حمل زباله شهرداری دزفول برای اعتراض به شرایط کاری وسطح پایین حقوق و۴ ماه تاخیردر پرداختش دست به تجمع مقابل شهرداری زدند.

این تصویر دارای صفت خالی alt است؛ نام پروندهٔ آن d952baa4d3178b165ebef.png است

یکی از کارگران حاضر درتجمع با اشاره به مشکلات بیمه‌ای، ساعات زیاد کاری، به خبرنگار رسانه ای گفت: همیشه حتی روزهای تعطیل سر کار هستیم، ۱۰ ساعت کار می‌کنیم ولی حقوق پنج ساعت کار را دریافت می‌کنیم.

وی با بیان عدم پرداخت ۴ ماه حقوق، افزود: با توجه به وضعیت وخیم بهداشتی کار و با وجود شیوع بیماری کرونا، این روزها کارگران حمل زباله درحال کار و تلاش هستند، لذا انتظار ما پرداخت به موقع حداقل حقوق در نظر گرفته شده برای ما است.

ابتلای ۱۴ کارگر متروی تهران به کرونا

۱۴ کارگر متروی تهران به کرونا مبتلا شدند.

روز دوشنبه ۲۵ اسفند،مدیرعامل شرکت بهره برداری متروی تهران و حومه ازابتلای۱۴ نفر از کارکنان مترو به کرونا خبرداد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چقدر احتمال دارد مترو تهران هم همچون دیگر شهرها تعطیل شود، تصریح کرد: ما فعلا در حال فعالیت هستیم و تا زمانی که ادارات، بانک‌ها و مراکز خدمات‌رسانی باز هستند، به کار خود ادامه خواهیم داد چراکه اگر ما فعالیت خود را محدود کنیم، این افراد چگونه در محل کار خود حاضر شوند و ممکن است با تعطیلی مترو، به ناوگان اتوبوسرانی فشار بیاید و یا اینکه منجر به افزایش ماشین‌های شخصی شود.

تجمع اعتراضی کارگران قند اهواز

کارگران کارخانه قند و تصفیه شکر اهواز در اعتراض به عدم پرداخت دستمزدهای معوقه خود برای دومین بار دست به تجمع زدند.

این کارگران با برپایی این تجمع خواستار دریافت ۴ ماه دستمزد معوق به همراه عیدی و پاداش پایان سال خود شدند. آن‌ها می‌گویند: «علاوه بر عدم پرداخت دستمزدها کارفرما هیچ‌گونه امکانات پیشگیری از کرونا را در اختیار کارگران قرار نداده و کارگران بدون هیچ امکانات بهداشتی مشغول به کارند.»

تجمع اعتراضی کارگران کارخانه فولاد دامغان

جمعی از کارگران کارخانه فولاد دامغان به دنبال شیوع ویروس کرونا و ابتلاء هشت تن از کارگران به این ویروس روز پنجشنبه ۲۲ اسفند ماه، دست به اعتراض زدند.

آن‌ها می‌گویند علیرغم ابتلاء این کارگران به کرونا، کارفرما حاضر به تعطیلی کارخانه نیست و به کارگران گفته‌است: «هرکس اعتراض دارد تسویه‌حساب کند و برای همیشه به خانه‌اش برود.» این کارگران می‌گویند، به دلیل ترس از بیکاری مجبورند بدون ماسک و دستکش کار کنند.

مصدومیت و کشته شدن ۹ کارگر بر اثر انفجار در کارخانه سیمان خاش

این تصویر دارای صفت خالی alt است؛ نام پروندهٔ آن %D9%85%D8%AC%D8%B1%D9%88%D8%AD%DB%8C%D8%AA-%D9%88-%DA%A9%D8%B4%D8%AA%D9%87-%D8%B4%D8%AF%D9%86-9-%DA%A9%D8%A7%D8%B1%DA%AF%D8%B1-%D8%A8%D8%B1-%D8%A7%D8%AB%D8%B1-%D8%A7%D9%86%D9%81%D8%AC%D8%A7%D8%B1-%D8%AF%D8%B1-%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D8%AE%D8%A7%D9%86%D9%87-%D8%B3%DB%8C%D9%85%D8%A7%D9%86-%D8%AE%D8%A7%D8%B4-2-1-300x200.jpg است

ساعت ۱۱ و ۳۰ دقیقه ظهر روز دوشنبه ۲۶ اسفندماه، بر اثر نشت مواد مذاب مورد استفاده در کارخانه سیمان خاش انفجار مهیبی رخ داد.

به گزارش منتشره،بر اثر انفجار در دستگاه کلینکر کارخانه سیمان خاش هشت کارگر مجروح و یک نفر جان باخت. ۴ نفر از مجروحان در محل درمان شدند و ۴مصدوم دیگر با ۷۰ درصد سوختگی به بیمارستان خمینی خاش منتقل شدند.

تجمع کارگران معدن گل‌گهر

این تصویر دارای صفت خالی alt است؛ نام پروندهٔ آن %D8%AA%D8%AC%D9%85%D8%B9-%DA%A9%D8%A7%D8%B1%DA%AF%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D9%85%D8%B9%D8%AF%D9%86-%DA%AF%D9%84%E2%80%8C%DA%AF%D9%88%D9%87%D8%B1-3.jpg است

کارگران معدن گل‌گهر کرمان صبح روز دوشنبه ۲۶ اسفند ماه در اعتراض به تعطیل نشدن معدن و قرنطینه نشدن کارگران بدلیل شیوع ویروس کرونا، در مقابل فرمانداری تجمع کردند.

به گفته این کارگران، کارفرمایان در این شرکت‌ فقط مدیران و کارمندان رده بالای شرکت‌ها را از آمدن سرکار معاف کرده‌اند.لازم به ذکراست که؛ نزدیک به ۳۵۰۰ کارگر معدن مربوط به صنایع آهن و فولاد؛ روز یکشنبه ۲۵ اسفند ماه در اعتراض به تعطیل نشدن شرکت‌های فولاد و معدن در سیرجان واقع در استان کرمان، بعلت شیوع بیماری کرونا، اعتصاب کرده بودند.

تجمع کارگران شرکت حفاری شمال

این تصویر دارای صفت خالی alt است؛ نام پروندهٔ آن %D8%AA%D8%AC%D9%85%D8%B9-%DA%A9%D8%A7%D8%B1%DA%AF%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D8%B4%D8%B1%DA%A9%D8%AA-%D8%AD%D9%81%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D8%B4%D9%85%D8%A7%D9%84-1.jpg است

شماری از کارگران شرکت حفاری شمال در اعتراض به افزایش ساعت کاری خود همزمان با شیوع سریع کرونا در محل کار خود دست به تجمع زدند.

معترضان می گویند، شرکت حفاری شمال طی اطلاعیه ای اعلام کرده است  که تمامی کارگران شاغل بر روی دکل های حفاری حق برگشت به خانه را ندارند و میبایستی یک ماه و شاید بیشتر بر روی دکل ها بمانند و کار این شرکت را پیش ببرند. قابل یادآوری است که قبل از این کارگران شرکت حفاری شمال برای جلوگیری ازشیوع ویروس کرونا خواهان توقف موقت کارشده بوده اند.

اعتصاب کارگران کارخانه شیشه قزوین در اعتراض به عدم بکارگیری اقدامات لازم برای مقابله با شیوع ویروس کرونا

کارگران کارخانه شیشه قزوین واقع در کیلومتر ۲۵ جاده تاکستان به ابهر، مقابل روستای فارسجین اعتراضشان را نسبت به عدم بکارگیری اقدامات لازم برای مقابله با شیوع ویروس کرونا ، رسانه ای کردند.

این کارگران به خبرنگاریک رسانه محلی گفتند: متأسفانه از زمان شیوع ویروس کرونا به جای تعطیلی موقت شرکت و سایر تمهیداتی که باید توسط مدیران اتخاذ شود همچنان شرکت فعال بوده، ایاب و ذهاب کارگران توسط اتوبوس انجام شده و یک ساعت طی مسیر از قزوین تا فارسجین و بالعکس تبدیل به تهدیدی جدی برایشان گشته است.

معوقات مزدی کارگران: برگزاری سه تجمع کارگری در تبریز، بروجرد و گچساران

جمعی از کارگران شرکت آب و خاک پارس پروژه تبریز مرند در اعتراض به پرداخت نشدن حقوق خود دست به اعتصاب زدند. این کارگران با یک تجمع اعتراضی در محل احداث پروژه، خواستار رسیدگی هرچه سریع تر مسئولان نسبت به پرداخت حقوق معوقه ۶ ماه خود شدند.

جمعی از نیروهای شرکتی بیمارستان چمران در شهرستان بروجرد از تعویق چندین ماهه حقوق خود خبر دادند. نیروهای شرکتی در تاسیسات بیمارستان چمران در بروجرد که همگی دارای مدرک لیسانس هستند، ۶ ماه است که حق و حقوق خود را دریافت نکرده‌اند. به گفته آنها مدت ۵ سال است که عیدی و سنوات و پاداش هم به آنها داده نشده است.

چند روز است که ارگران پیمانی شبکه بهداشت و درمان گچساران کدر اعتراض به عدم پرداخت ماه‌ها حقوق در اعتصاب هستند و مقابل ساختمان شبکه بهداشت در شهرستان گچساران تجمع می‌کنند. رئیس شبکه بهداشت و درمان گچساران نیز درباره تجمع اعتراضی نیروهای خدماتی شبکه بهداشت این شهر به دلیل عدم پرداخت مطالباتشان گفت: «متاسفانه این کارگران خدماتی در این شرایط بحرانی تجمعاتی را برگزار کردند، این درحالی است که چندین ماه حقوق و مطالبات شان عقب افتاده است که با رایزنی هایی که انجام شده، دو ماه حقوق به آنها پرداخت خواهد شد.»

به گفته سهراب صیدی این کارگران تا مهرماه حقوق و مطالبات خود را دریافت کرده‌اند: «تاکید ویژه دارم که اگر این نیروهای خدماتی که ۱۷نفر هستند مشغول به کار نشوند بدون شک غیبت خواهند خورد. شبکه بهداشت و درمان با شرکت طرف قرارداد طرف است نه با نیروی انسانی. شرکت موظف است که حقوق و مطالبات کارگران را طبق قرارداد پرداخت کند.»

مدیر شبکه بهداشت و درمان گچساران تصریح کرد: «باید توجه داشت که شرکت متولی امر با دانشگاه علوم پزشکی استان قرارداد منعقد کرده است. هر چند به عنوان یک مسئول اقدام کارگران را محترم شمرده‌ایم در حالی که طرف حساب کارگران خدماتی شرکت است و باید ادعای آنها علیه شرکت طرف قرارداد باشد و نه شبکه بهداشت و درمان این شهرستان.»

صیدی در ادامه گفت: «اینکه نیروهای خدماتی با پلاکارد و پارچه نویسی در جلوی شبکه بهداشت اقدام به تجمعات اعتراض آمیز می کنند برحسب ناآگاهی صورت گرفته است و باید مطالباتشان را از شرکت طرف قرارداد با دانشگاه علوم پزشکی مطالبه کنند.»

اعتراض کارگران کوره‌های آجرپزی حومه تهران به شیوع کرونا

جمعی کارگران کوره های آجرپزی حومه تهران با برپایی تجمعی به دلیل شیوع کرونا خواستار تعطیلی محل کار خود شدند.

کارگران این واحدها از شهرها و روستاهای مختلف هستند و روزانه با چندین راننده از شهرها و استان‌های دیگر به این کوره‌پز خانه‌ها می‌آیند و می‌روند که ممکن است ناقل ویروس باشند.

به‌ غیر از این کارگران اما ده‌ها کودک کار نیز در این کوره‌های آجرپزی مشغول فعالیت هستند. به گفته فعالان حقوق کودک، در اطراف کوره‌پز خانه‌ها، چندین گود تخلیه زباله وجود دارد که روزانه صدها کودک زباله‌گرد در آنجا مشغول گشتن در زباله‌ها هستند.

انجمن حمایت از حقوق کودکان روز ۲۰ اسفند ماه در نامه‌ای به وزیر بهداشت از مسئولان و نهادهای ذی‌ربط خواست تا با ایجاد شرایط مناسب برای کودکان کار به منظور جلوگیری از شیوع کرونا میان آنان، محیطی را خارج از گودهای تخلیه زباله و مراکز بازیافت برای استقرار آنها در نظر بگیرند.

در این نامه با اشاره به سرعت شیوع کروناویروس در کشور آمده است: «شیوع سریع کرونا سلامت افراد جامعه را با خطر جدی مواجه کرده است. کودکان زباله‌گرد، با توجه به شرایط زیستی و بهداشتی که در ادامه می‌آید ازجمله افرادی هستند که به شدت در معرض ابتلا به این بیماری‌اند یا می‌توانند به‌عنوان ناقل شناخته شوند.»

این انجمن در نامه خود می‌نویسد: «کودکان یادشده که عمدتا دور از خانواده و بدون سرپرست هستند و در همان مراکز بازیافت و تفکیک زباله میان حجم انبوهی از زباله‌های آلوده زندگی می‌کنند، حداقل دسترسی به مواد بهداشتی را نیز ندارند. هرچند شهرداری تهران طی بخشنامه‌ای، زباله‌گردی در سطح تهران را توسط پیمان‌کاران بازیافت ممنوع اعلام کرده است، اما گزارش‌ها و شواهد عینی نشان می‌دهد همچنان این کودکان در شهر به جست‌وجوی زباله مشغول‌اند. این امر نه تنها به‌دلیل فقر و نیاز مادی است، بلکه ناشی از عدم‌اطلاع آن‌ها از این شرایط و چگونگی پیشگیری از بیماری است.»

انجمن در ادامه نامه به شرایط نابسامان کودکان کار اشاره کرده و می‌نویسد: «برای درک عمق فاجعه کافی‌ است ۲۴ ساعت زندگی یک کودک زباله‌گرد را مرور کنیم؛ زندگی در میان زباله‌ها، ایمنی پایین بدن به دلیل تغذیه‌ نامناسب و مشکلات تنفسی و ریوی به دلیل نوع کار، ساعات طولانی کار و تماس مستقیم با زباله‌هایی که این روزها در کنار تمامی آلودگی‌های همیشگی، آلوده به ویروس کرونا نیز هستند و در نهایت حضور بین شهروندان؛ و کودکی در برابر دیدگان ماست که به شدت در معرض آلوده شدن به این ویروس و انتقال آن به شهروندان و دیگر زباله‌گردهاست.»

دست خالی کارگران شهرداری مریوان شب عید: پنج ماه است حقوق نگرفتیم

کارگران شهرداری مریوان می‌گویند: شب عید رسید اما مطالبات ما پرداخت نشد.
این کارگران که تعداد آنها بیش از صد نفر است و در بخش‌های مختلف مانند پاکبانی و فضای سبز، در این شرایط دشوار کرونا مشغول به کار هستند، می‌گویند:

«علی‌رغم گسترش ویروس کرونا، ما همچنان مانند قبل سر کار می‌رویم اما هنوز معوقات مزدی ما را نپرداخته‌اند.» این کارگران بیش از ۵ ماه است، دستمزد خود را نگرفته‌اند، اضافه‌کاری وعیدی سال جاری، بخشی از اضافه‌کاری سال قبل و مقداری از معوقات مزدی سال ۹۶ خود را هنوز نگرفته‌اند.

یکی از کارگران پاکبان این شهرداری که در این روزهای سخت، کوچه‌های شهر مریوان را تمیز می‌کند، در ارتباط با وضعیت بهداشتی خود و همکارانش می‌گوید:

«شهرداری چندان به فکر تجهیزات بهداشتی کارگران نیست اما مردم خودشان میان ما ماسک و دستکش رایگان توزیع می‌کنند.»

او با بیان اینکه “شب عید شرمنده خانواده‌هایمان هستیم” ادامه می‌دهد: «ما در شرایطی مشغول به کار هستیم که بیش از اقشار دیگر با آلودگی‌ها تماس داریم؛ از کف کوچه‌ها و خیابان‌ها، ماسک‌ها و دستکش‌های مردم و ظروف پلاستیکی را جمع می‌کنیم اما با این حال، مطالبات مزدی ما را نمی‌پردازند تا لااقل شب عید سفره‌هایمان خالی نباشد.»

کارگران شهرداری مریوان انتظار دارند در روزهای باقیمانده تا قبل از نوروز، معوقات مزدی آنها به همراه عیدی پرداخت شود؛ فقط چهار روز تا پایان سال زمان داریم و آنها توقع دارند در این مدت، معوقات به حسابشان واریز شود. شهرداری مریوان، کمبود نقدینگی و عدم تامین اعتبار کافی را دلیل تاخیر در پرداخت معوقات کارگران می‌داند و وعده داده به زودی مطالبات کارگران پرداخت خواهد شد.

تغییر در ساعات کاری کارگران پتروشیمی شازند

کارفرمای پتروشیمی شازند تغییراتی در شیفت کاری را برای کاهش ارتباط بین کارگران در هر شیفت کاری اعمال کرد.

غلامرضا عسگری، فعال کارگری پتروشیمی شازند اراک، درباره تغییرات شیفت و ساعات کار کارگران شاغل در این پتروشیمی در پی شیوع کرونا گفت:

«مطابق دستورالعمل‌هایی که تاکنون از سوی نهادهای مسئول برای کارگاه‌ها صادر شده، پتروشیمی شازند نیز تغییرات در ساعات کاری و شیفت کارگران اعمال کرده است؛ به گونه‌ای که به‌طور متوسط یک سوم نیروها سر کار باشند.»

او در ادامه افزود: «کارگران به‌طور معمول در این واحد پتروشیمی به صورت شیفتی، عملیاتی عادی کار و ستادی اشتغال داشتند که برای هریک تمهیدات شیفت جداگانه در نظر گرفته شده است.»

به گفته او نیروهای شیفتی که پیش از شیوع کرونا سه روز صبح کار، سه روز عصر کار و سه روز شب‌کار، هر یک ۸ ساعت بوده‌اند. در این حالت کارگران به ازای هر ۲۴ ساعت کار، ۴۸ ساعت استراحت دارند. آنها هر بار که سر کار می‌آیند، ۱۲ ساعت پیوسته کار می‌کنند.

عسگری می‌گوید: «نیروهای ستادی شامل حسابداری، حراست، روابط عمومی و بازرسی انبارها بر اساس نظر رئیس مجتمع یک روز در میان سرکار می‌آیند. دیگر واحدهایی که حضورشان غیرضروری بوده، تعطیل شده است.»

این فعال کارگری پتروشیمی شازند اراک تصریح کرد: «در واحدهای عملیاتی عادی کار شامل واحدهای تعمیرات، بهره‌برداری (ازجمله انبار محصولات) و خدمات فنی یک روز در میان سرکار می‌آیند. آنها در یک روز صبح تا چهار بعد از ظهر کار می‌کنند.» به گفته او؛ عید امسال نیز کارگران همچون روال سال‌های قبل کار می‌کنند، با این تفاوت که تمهیدات عدم تداخل شیفت برای آنها اعمال می‌شود. البته قرار است برای افرادی که مشکلات حاد تنفسی و بیماری پیشینی دارند، تصمیمات لازم اتخاذ شود.

کارگران نمی‌توانند در خانه بمانند چون دستمزد و بیمه بیکاری ندارند

میکائیل صدیقی : دولت باید به وظایف قانونی خود عمل کند؛ به نظر می‌رسد ما کارگران مجبور هستیم هم سر کار برویم و هم با پول ناچیزی که درمی‌آوریم، از جسم و جان خود حفاظت کنیم؛ البته اگر کاری باشد ولی برای از ما بهتران، هم تمهیدات بهداشتی هست و هم تعطیلی!

روز شنبه ۲۴ اسفند، میکائیل صدیقی از فعالان کارگری کردستان در رابطه با توصیه «درخانه بمانید» برای بخش عظیمی از جامعه کارگری کشور، قابل اجرا نیست،به خبرنگار رسانه ای گفت: درخواست دولت و مراکز درمانی کشور از مردم و کارگران جهت عدم حضور در اماکن عمومی در حالی صورت می‌گیرد که بیکاری، فقر، عدم پوشش بیمه بیکاری و نبود خدمات درمانی و پزشکی مناسب، تاثیر فاجعه‌باری بر زندگی کارگران دارد.

وی ادامه می‌دهد: دولت از ما کارگران می‌خواهد که در خانه بمانیم تا بتواند زودتر این بیماری را که شاید پیش از اینها با اتخاذ تدابیر درست، مهارشدنی بود، مهار کند ولی آیا خدماتی از قبیل دستمزد، بیمه بیکاری و وسایل بهداشتی به کارگران واقشار کم درآمد داده‌اند؟! آیا اصلاً تصمیمی در این خصوص گرفته‌اند؟! مگر نمی‌دانند که کارگران تنها با فروش نیروی کار خود، می‌توانند نانی بر سر سفره‌های خود ببرند؟! مگر نمی‌دانند برای یک کارگر یا استادکار ساختمانی، از دست دادن یک روز کاری می‌تواند از لحاظ اقتصادی فاجعه‌بار باشد؟!

وی ادامه می‌دهد: آیا نمی‌دانند که خیلی از کارگران حتی توان خرید یک ماسک و دستکش حفاظتی را هم ندارند؟

به گفته صدیقی، وظیفه دولت در این شرایط، حمایت کامل از کارگران و قشر ضعیف جامعه و دادن بسته‌های حمایت خوراکی، درمانی و نقدی در ازای روزهای تعطیلی کار است.

وی تاکید می‌کند: دولت تنها با حمایت از کارگران و اقشار ضعیف می‌تواند شرایط روحی مناسب برای آنها فراهم کند تا دور از استرس و ناراحتی‌های روحی بتوانند کنار خانواده‌هایشان بمانند.

صدیقی با بیان اینکه «کرونا هم طبقاتی است»، ادامه می‌دهد: دولت باید به وظایف قانونی خود عمل کند؛ به نظر می‌رسد ما کارگران مجبور هستیم هم سر کار برویم و هم با پول ناچیزی که درمی‌آوریم، از جسم و جان خود حفاظت کنیم؛ البته اگر کاری باشد ولی برای از ما بهتران، هم تمهیدات بهداشتی هست و هم تعطیلی!

وی در پایان اضافه می‌کند: وقتی هیچ نهادی به فکر کارگران و خانواده‌های آنها نیست، چطور می‌خواهند از شیوع بیماری کرونا جلوگیری کنند؟!

https://akhbar-rooz.com/?p=23102 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x