چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

گزارشی از بازداشت اکبر جباری نویسنده و پژوهشگر

اکبر جباری، نویسنده و پژوهشگر ساکن تهران روز یکشنبه ۱۵ تیرماه پس از حضور در دفتر نظارت و پیگیری اداره اطلاعات استان تهران توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به زندان اوین منتقل شد. عدم پاسخگویی مسئولین زندان اوین با گذشت چهار روز از بازداشت آقای جباری باعث افزایش نگرانی خانواده وی شده است. روز سه‌شنبه ۱۷ تیرماه نیز مهدی سلیمی، نویسنده، مترجم و پژوهشگر توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به بازداشتگاه وزارت اطلاعات موسوم به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شد. بازداشت این افراد در یک پرونده مشترک توسط وزارت اطلاعات صورت گرفته است.

به گزارش خبرگزاری هرانا، گفته می‌شود آقای جباری پس از بازداشت به زندان اوین منتقل شده و شب اول بازداشت با خانواده خود تماس کوتاهی داشته است. در مراجعه روزهای گذشته خانواده وی به دادسرای اوین به آنها گفته شده با آنها تماس خواهند گرفت. عدم پاسخگویی مناسب مسئولین باعث افزایش نگرانی خانواده وی شده است.

از دلایل بازداشت آقای جباری تا زمان تنظیم این گزارش اطلاعی در دست نیست. با این حال اتهامات مطروحه علیه آقای جباری “فعالیت تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی، توهین به مقدسات اسلام، تشویق مردم به فساد و فحشا و اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور” عنوان شده است.

آقای جباری روز شنبه ۱۴ تیرماه ۹۹ طی احضاریه‌ای به دفتر نظارت و پیگیری اداره اطلاعات استان تهران احضار شد.

اکبر جباری، فرزند تیمور، متولد ۱۳۵۲ در زنجان، نویسنده و پژوهشگر حوزه فلسفه، ادبیات و عرفان و دانش‌آموخته دانشگاه میسور هند است.

کتاب‌های «دربارهٔ شعر: با نگاهی به فردوسی، نظامی، مولوی، حافظ، بیدل، معارف»، «پرسش از وجود با نگاهی به کتاب وجود و زمان مارتین هایدگر»، «فلسفه، تکثیر، جنسیت»، «تأملاتی در مبادی علوم قدیمه»، «تأملاتی پدیدارشناسانه در معنای فرهنگ»، «مبانی درمان وجودی هایدگر»، «حکمت صامت» و «اقبال در آیینه‌ی اشعارش همراه با گزیده‌ی اشعار» ازجمله آثار اکبر جباری است که طی سال‌های اخیر در ایران منتشر شده‌اند.

مهدی سلیمی، نویسنده، مترجم و پژوهشگر ساکن تهران نیز روز سه‌شنبه ۱۷ تیرماه توسط ماموران امنیتی در منزل مادر خود در شهرستان اهر بازداشت شد. در در زمان بازداشت شماری از وسایل شخصی وی ازجمله تلفن همراه، لپ تاپ و دستنوشته‌های او توسط ماموران ضبط شده‌اند. آقای سلیمی شب گذشته طی یک تماس تلفنی با خانواده از انتقال خود به بازداشتگاه وزارت اطلاعات موسوم به بند ۲۰۹ زندان اوین خبر داد.

اتهامات مطروحه علیه آقای سلیمی نیز “اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور، توهین به مقدسات اسلام، تشویق مردم به فساد و فحشا و فعالیت تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی” عنوان شده است.

مهدی سلیمی، متولد ۱۳۶۳ در تبریز دارای مدرک کارشناسی صنایع دستی از دانشگاه یزد و شهروند ساکن تهران است. آقای سلیمی پیشتر مدتی به عنوان سردبیر نشریه اینترنتی زغال و پیش از آن نیز به عنوان سردبیر سایت مایندموتور مشغول به فعالیت بوده است.

کتاب “خشونت نظری” (مجموعه مقالاتی در باب هنر و زیبایی شناسی انتقادی) از آثار آقای سلیمی نخستین‌بار بار در سال ۱۳۹۵ توسط نشر آزاد ایران در سوئد منتشر شد و سپس نسخه‌ی دیجیتالی آن با همکاری سایت “مایندموتور” روی وب قرار داده شد. داستان بلند “سوگ سیاوشان” کتاب دیگر آقای سلیمی است که سال ۹۸ منتشر شده است. مهدی سلیمی همچنین مترجم کتاب‌های «اخته کردن یا گردن زنی» اثر الن سیکسو و کتاب «امر واقع لاکانی» اثر اسلاوی ژیژک است.

بازداشت این افراد در یک پرونده مشترک و توسط وزارت اطلاعات صورت گرفته است.

https://akhbar-rooz.com/?p=39540 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x