سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

گزارشی از راهپیمایی روز جهانی کارگر در وین اتریش

روز جمعه اول ماه مه ۲۰۲۰ ، برغم شرایط شیوع کرونا و مقررات فاصله گذاری اجتماعی از سوی دولت اتریش، تظاهراتی به مناسبت روز جهانی کارگر در شهر وین برگزار شد. این تظاهرات ساعت ۱۱ صبح از Stadtoper شروع و شرکت کنندگان به طرف Rathaus راهپیمایی کردند. تظاهرکنندگان علاوه بر رعایت فاصله با یکدیگر حق پخش اعلامیه نداشتند، اما می توانستند بنر و پرچم های خود را حمل کنند. همچنین اجازه برگزاری میز کتاب به سنت سال های گذشته ، نیز داده نشد. برغم این محدودیت ها در این تظاهرات ، صدها تن از نیروهای مبارز و فعالین سیاسی سازمان های چپ اتریشی و ترکیه ای و … شرکت داشتند.

با توجه به سابقه تاریخی برگزاری مراسم روز جهانی کارگر در اتریش، سرمایه داران و دولت در تلاش بودند تا با دستاویز شیوع ویروس کرونا ، از برگزاری این روز جلوگیری کنند اما با تلاش “پلاتفرم اتحاد انقلابی اول ماه مه” در وین متشکل از:

AABF (Föderation der Alevitischen Gemeinden in Österreich/Wien), ADHF (Föderation für Demokratie)

که شعارشان “روز جهانی مبارزات کارگری را در خیابان ها جشن بگیریم” بود عملا نتوانستند جلوی این حرکت را بگیرند.  برعکس، مقاومت این پلاتفرم باعث شد این روز با توجه به شیوع کرونا ، در حد امکان با موفقیت برگزار شود. امری که بار دیگر حقیقت این شعار مبارزین کمونیست را که “مبارزه در خیابان ها شکل می گیرد” را به وضوح نشان داد. این چنین نمونه هایی از مقاومت، امید و عشق به مبارزه برای دست یابی به جامعه ای عاری از ستم را در درون هر انسان آزادیخواهی به وجود می آورد و همچنین به همه مردم جهان نشان می دهد تا برای دفاع از کرامت انسانی، برای حقوق و آزادی های خود بجنگند و تسلیم قوانین ساخته سرمایه داران نشوند، چرا که این ها جز سود و افزایش سرمایه خود، فکر دیگری در سر ندارند و در این راه حتی از به بردگی کشیدن انسان ها و نابودی جان شان روی گردان نیستند.  آن چه که سرمایه داری برای مردم به خصوص زحمتکشان جهان در بر دارد، سودآوری روز افزون برای خود و دولت های وابسته اش و در مقابل ، تشدید روزافزون فقر و بدبختی برای کارگران است.

زنده باد همبستگی ، وحدت و مبارزه برای رهایی!

دراین چنین روز باشکوهی ، طبق گفته برگزارکننده این برنامه یعنی “پلاتفرم اتحاد انقلابی اول ماه مه” حدود ۸۰۰ نفر، از نیروهای احزاب و سازمان های انقلابی و کمونیست که شامل فعالین تُرک، کُرد، اتریشی، آمریکای لاتین، ایرانی و فیلیپینی بودند، در مقابل ساختمان اپرای وین ، روز جهانی کارگر را با هم جشن گرفتند و بار دیگر با شعارهای کوبنده خود علیه سیستم سرمایه داری و نقش شوم و کشنده آن، صدای  کارگران و زحمتکشان را به گوش جهانیان رساندند.  این یک پیروزی برای تمامی انسان های مبارز و کمونیست بود که روز کارگر را، در این شرایط بحران سرمایه داری که با شیوع کرونا تشدید گردیده، به نام “روز مقاومت” جشن بگیرند و بار دیگر با این حرکت خود تودهنی بزرگی به سرمایه داری جهانی بزنند.

در این روز علاوه بر پخش سرودهای انقلابی، سخنرانی هایی در رابطه با شرایط بحران سرمایه داری و این که این سیستم به نام کرونا و به بهانه وجود بحران اقتصادی ، سعی دارد بار دیگر به دستاوردهای مبارزاتی کارگران و زحمتکشان حمله کند و با تنزل حقوق کارگران و زحمتکشان و افزایش مالیات ها و یا بیکار کردن بسیاری از مردم، فرصت دوباره ای برای تنفس و زنده ماندن خود از طریق تشدید استثمار کارگران بیابد، صورت گرفت.

همچنین بسیاری از شرکت کنندگان در این مراسم با خواندن پیام های همبستگی و مبارزاتی خود و همچنین خواندن سرود دسته جمعی، از رفقای گروپ یوروم پشتیبانی کردند و سیاست رژیم دیکتاتوری حزب عدالت و توسعه ترکیه را محکوم کردند و خواستار پایان دادن به تمامی ممنوعیت های هنری این گروه انقلابی و آزادی زندانیان سیاسی شدند.

شرکت کنندگان در این مراسم که از ساعت ۱۱ صبح در مقابل ساختمان اپرای وین شروع شده بود، بعد از ساعتی با جمع شدن تمامی احزاب و سازمان های سیاسی، با رژه باشکوهی به طرف ساختمان شهرداری به حرکت درآمدند و در آن جا سرانجام گردهمایی روز جهانی کارگر با پخش موزیک و چند سخنرانی دیگر در ساعت ۱۴ به پایان رسید.  در طول راهپیمایی شعارهایی برعلیه کاپیتالیسم، فاشیسم و دولت های دست نشانده شان سرداده شدند.  همچنین مردمی که درخیابان ها بودند با گرفتن عکس و فیلم و تشویق راهپیمایان، همبستگی خود را با آنان نشان می دادند.

لازم به ذکر است که اولا قبل از شروع این تظاهرات در مقابل شهرداری شهر ، یک میتینگ افشاگرانه از سوی چند سازمان چپ اتریشی برگزار شد که از ساعت ۹ صبح تا ده و نیم ادامه داشت و سپس بیشتر شرکت کنندگان برای شرکت در تظاهرات روز جهانی کارگر به سمت  Stadtoper حرکت کردند. ثانیا در این روز طبق اخبار موجد در سطح شهر، تجمع دیگری هم به مناسبت روز جهانی کارگر در گوشه ای از شهر وین در منطقه “پراتر” برگزار شد.

فعالین چریکهای فدایی خلق ایران در وین – اتریش

سوم ماه مه ۲۰۲۰

https://akhbar-rooz.com/?p=28548 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x