شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

گزارشی از وضعیت پرونده فعالان مدنی و صنفی بازداشت شده در مشهد

پرونده فعالین مدنی و صنفی که در مقابل محل برگزاری دادگاه تجدید نظر کمال جعفری یزدی، استاد دانشگاه در مشهد بازداشت شده بودند، از دادگاه عمومی بخش سرخرود به شعبه ۹۰۳ دادگاه عمومی و انقلاب مشهد ارجاع و اتهامات آنان طی ابلاغیه ای “اخلال در نظم و آسایش عمومی” از طریق تجمع در آن محل و “فعالیت تبلیغی به نفع گروه های مخالف نظام” عنوان شده است. از میان بازداشت شدگان ۳ تن با تودیع قرار وثیقه آزاد و ۱۱ تن دیگر کماکان در بازداشت به سر می برند.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، بر اساس دادنامه صادره توسط شعبه سوم دادگاه عمومی بخش سرخرود، پرونده ۱۴ تن از فعالان مدنی و صنفی بازداشت شده در مشهد به شعبه ۹۰۳ دادگاه عمومی و انقلاب این شهر ارجاع شد.

بر اساس این دادنامه که در تاریخ ۱۰ مهرماه صادر شده است، ۱۴ متهم این پرونده “عبدالرسول مرتضوی فرزند محمدتقی، محمدحسین سپهری فرزند ابراهیم، هاشم رجایی فرزند عبدالله، غلامحسین بروجردی فرزند حسن آقا، محمد نوری زاد فرزند علی اصغر، رضا جنگی فرزند غلامحسین، جواد لعل محمدی فرزند علی، مرتضی قاسمی فرزند احمدعلی، پوران ناظمی معزآبادی فرزند محمد، هوریه فرج زاده طارانی فرزند بهمن، زهرا سلیمانیان فرزند رجبعلی، سیدهاشم خواستار فرزند محمد، غلامعلی حسین پور گنابادی فرزند غلامرضا و فاطمه سپهری فرزند ابراهیم” هستند.

در این دادنامه اتهامات مطروحه علیه این شهروندان “اخلال در نظم و آسایش عمومی” از طریق تجمع در آن محل و “فعالیت تبلیغی به نفع گروه های مخالف نظام” عنوان شده است.

لازم به ذکر است از میان بازداشت شدگان، حوریه فرج زاده در تاریخ ۵ مهرماه و پیش از آن نیز غلامحسن بروجردی و پوران ناظمی با تودیع قرار وثیقه آزاد شده بودند.

صبح روز یکشنبه ۲۰ مردادماه ۹۸ در جریان برگزاری دادگاه تجدید نظر کمال جعفری یزدی تعدادی از فعالین صنفی و مدنی که در مقابل دادگاه حاضر شده بودند توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند. آقایان بازداشت شده در بند ۶-۱ و زنان در بند نسوان زندان وکیل آباد مشهد نگهداری شده و سه روز پس از بازداشت به اداره اطلاعات مشهد منتقل شده بودند.

گفتنی است خبرگزاری فارس از رسانه های نزدیک به نهادهای امنیتی نیز با تایید خبر بازداشت این شهروندان طی گزارشی نوشته بود که تعدادی از فعالان سیاسی «که از شهرها و نقاط مختلف کشور» به مشهد سفر کرده بودند بازداشت شده‌اند.

این خبرگزاری بازداشت شدگان را به «ایجاد ناامنی» و «ارتباط داشتن با گروه‌های برانداز» متهم کرده است؛ با این حال جزئیات دیگری در مورد هویت و فعالیت آنان گزارش نکرده بود.

کمال جعفری یزدی، استاد دانشگاه ساکن مشهد اواخر فروردین ماه سال جاری توسط شعبه ۴ دادگاه انقلاب این شهر به ۱۳ سال حبس محکوم شده بود. این حکم در تاریخ ۲۸ مردادماه عینا به تائید دادگاه تجدید نظر رسیده و آقای جعفری یزدی در تاریخ ۸ شهریورماه جهت تحمل دوران محکومیت خود بازداشت شد. در انتهای حکم صادره توسط دادگاه تجدید نظر مصاحبات متهم و تجمع دوستان وی در مقابل دادگاه دلیل بر عدم در نظر گرفتن تخفیف در حکم صادره عنوان شده است.

https://akhbar-rooz.com/?p=6915 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x