پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

گزارش‌گران بدون مرز و انجمن صنفی روزنامه‌نگاران آزاد تهران توقیف روزنامه «جهان صنعت» را محکوم کردند

«گزارش‌گران بدون مرز» یک روز پس از توقیف «جهان صنعت»، توقیف این روزنامه و سرکوب رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران را محکوم کرد.

روزنامه جهان صنعت پس از ۱۷ سال انتشار، روز دوشنبه ۲۰ مرداد ۱۳۹۹ توقیف شد.  

این سازمان با انتقاد از این که جهان صنعت به دلیل انتشار یک مصاحبه انتقادی درباره کرونا توقیف شده است، نوشت: «گزارش‌گران بدون مرز توقیف روزنامه جهان ‌صنعت و سرکوب رسانه‌ها و روزنامه‌نگارانی که تلاش در انتشار مستقل اطلاعات را دارند، محکوم می‌کند. پنهان ‌کاری درباره‌ شمار قربانیان ویروسکرونا با سرکوب اطلاع‌رسانی مستقل، افزایش ِخطر مرگ را در پی دارد.»

روزنامه جهان صنعت روز یک‌شنبه ۱۹ مرداد ۱۳۹۹ مصاحبه‌ای با «محمدرضا محبوب‌فر»، عضو ستاد ملی مقابله با کرونا با عنوان «به آمار دولتی اعتماد نیست» منتشر کرد که در آن، محبوب‌فر آمار اعلام شده از سوی مسوولان ایران درباره میزان مرگ و میر ناشی از ابتلا به کرونا را غیرواقعی خوانده بود.  

در بخشی از این مصاحبه که به صورت گزارش تنظیم شده است، محبوب‌فر گفته بود آمار اعلام شده از سوی وزارت بهداشت درباره مبتلایان و مرگ و میر ناشی از کرونا در ایران، یک بیستم آمار واقعی است.  

او در جای دیگری اشاره کرده بود که آمار مبتلایان و مرگ و میرها از کرونا قطعا مهندسی شده به جامعه تزریق می‌شود. محبوب‌فر هم‌چنین گفته بود: «آمارها به دلایل سیاسی، مخفی می‌شوند.» 

او توضیح داده بود: «دقیقا یک ماه قبل از اعلام رسمی ظهور کرونا در کشور، یعنی در اوایل دی‌ماه، اولین بیمار مبتلا به کرونا مشاهده شده است. ولی آن زمان دولت به دلایل سیاسی و امنیتی پنهان‌کاری کرد و بعد از مراسم ۲۲ بهمن و انتخابات مجلس، بالاخره دولت تصمیم گرفت شیوع کرونا در کشور را اعلام کند.» 

خبرگزاری «فارس»، وابسته به سپاه پاسداران، هم‌زمان با توقیف این روزنامه مدعی شد محمدرضا محبوب‌فر عضو نه تنها عضو ستاد مقابله با کرونا نیست بلکه حتی پزشک هم نیست. 

این روزنامه یک روز بعد از انتشار این مصاحبه، با دستور هیات نظارت بر مطبوعات در تاریخ دوشنبه ۲۰ مرداد ۱۳۹۹ توقیف شد.  

جهان صنعت در سال ۱۳۸۳ انتشار خود را با رویکرد تحلیلی و متمرکز بر حوزه اقتصاد آغاز کرده بود. 

بیانیه انجمن صنفی روزنامه‌نگاران آزاد تهران

پیش از آن‌که دیر شود، اعتمادسازی کنید
روزنامه جهان صنعت تعطیل شد و ۲۵ نفر از فعالان رسانه‌ای از کار بیکار شدند. با روی کار آمدن دولت یازدهم، عرصه آزادی و فعالیت مطبوعات چنان محدود شد که مدت‌هاست کمتر شاهد توقیف نشریه‌ای هستیم. این امر حاصل رعایت «خودسانسوری» در مطبوعات است. رسانه‌ها چنان با روند بی‌منطق سانسور آشنا شده‌اند که خودشان آن‌گونه جان و رمق مطالب انتقادی را می‌گیرند که کمتر مجالی به نهادهای سانسورگر برای توبیخ و اخطار می‌دهند. با این وجود، در موضوع ویروس همه‌گیر کرونا، نبود شفافیت آماری برای تعداد قربانیان و عملکرد نامناسب دولت برای کنترل و پیش‌گیری از شیوع آن، موجب شد اظهارنظر یک کارشناس که روزنامه جهان صنعت او را به اشتباه «عضو ستاد ملی کرونا» نامید، زمینه تعطیلی این روزنامه پرسابقه را فراهم کند.

طبیعی است که رسانه‌ها موظفند با اطلاع‌ رسانی مستند و درست، بحران‌های موجود در کشور را ریشه‌یابی کرده و راهکارهای مناسب را برای حل آن‌ها بیان کنند. در این مورد شواهد آماری از مجاری مختلف و شاهدان عینی در تیم پزشکی استان‌های کشور همه حاکی از آن است که عمق بحران کرونا در کشور بیش از آن چیزی است که در رسانه‌های رسمی بیان می‌شود و سیاست‌گذاری‌های نامناسب و برگزاری تجمعات پیش رو این بحران را جدی‌تر می‌کند.

نبود رسانه‌های آزاد و مستقل که امکان دسترسی آزاد به آمار و اطلاعات صحیح را داشته باشند از یک سو و نگاه امنیتی به اکثر موضوعات، از جمله کاستی‌ها و موانع فضای رسانه‌ای کشور است. در روزهایی که اقتصاد کشور در یکی از سخت‌ترین شرایط خود به سر می‌برد و کارگران بسیاری از واحدهای صنعتی در اعتراض به دستمزدهای معوقه خود مجبور شده‌اند برای شنیده شدن صدایشان به صحنه آمده و دست از کار بکشند، رسانه‌های آزاد و مستقل می‌توانند به عنوان بازوی جامعه مدنی زمینه گفت‌وگوی ملی و اجتماعی میان حکومتگران و مردم را فراهم کنند. این گفت‌وگوی دوجانبه منجر به اعتماد اجتماعی شده و در حل مشکلات پیش رو یاری‌رسان همگان است. متاسفانه به جای فراهم شدن این شرایط، امنیتی کردن ساده‌ترین مسائل و برخورد حذفی با آن‌ها زمینه دلسردی روزنامه‌نگاران و بی‌اعتمادی عمومی را بیش ار پیش فراهم می‌کند.

انجمن صنفی روزنامه‌نگاران آزاد تهران بنا بر وظیفه صنفی خود، ضمن محکوم کردن توقیف روزنامه «جهان صنعت» امیدوار است رویه کنونی اصلاح شده و پیش از آن‌که بسیار دیر شود، تدبیرگران، حرف مردم و رسانه‌ها را بشنوند تا متقابلا حرف‌شان شنیده شده و دیوارهای فرو ریخته بی‌اعتمادی ترمیم شود.

انجمن صنفی روزنامه‌نگاران آزاد تهران

https://akhbar-rooz.com/?p=43166 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x